[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Zaterdags werken


Gast vissie

Vraag

Hoi hoi,

Even een vraagje. Ik werk voor een uitzendbureau en werk elke week op andere dagen/tijden. Nu wordt ik vaak ook zaterdags ingepland.

Als ik écht niet zou kunnen op een zaterdag dan kan ik dat gewoon aangeven en zoeken ze iemand anders. Maar ik werk liever gewoon van maandag t'm vrijdag.. (of heb ik nu gewoon een hele verkeerde instelling :confused:) Ik bedoel ik ben echt niet lui aangelegd en werk vaak op zaterdag, maar is het normaal om altijd maar op zaterdag te werken als vrachtwagenchauffeur?

Kan ik bijv. ook aan het uitzendburo vragen om me niet zo vaak op zaterdag in te plannen, of stel ik dan echt een domme vraag :confused:

ps ik werk niet standaard elke week hetzelfde X aantal uur per week, ik heb geen urencontract bij ze, enige contract dat ik bij ze heb is dat ik 18 maanden bij ze moet werken omdat zij m'n opleiding betaald hebben.

Werken jullie ook altijd op zaterdag??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

Ik werk ook geregeld op zaterdag, maar dat is dan voornamelijk, als ik van het buitenland terug kom.

Officieel schijnt het zo te zijn, dat je ingeroosterd moet zijn, om weekend werk te verrichten.

Dat dit haast nooit gebeurd, is weer een andere discussie.

Maar je bent het volgens mij dan wel verplicht.

Wellicht gelden er voor de uitzend-branche andere regels.

Vraag het eens aan de bond......succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Hoi hoi,

Even een vraagje. Ik werk voor een uitzendbureau en werk elke week op andere dagen/tijden. Nu wordt ik vaak ook zaterdags ingepland.

Als ik écht niet zou kunnen op een zaterdag dan kan ik dat gewoon aangeven en zoeken ze iemand anders. Maar ik werk liever gewoon van maandag t'm vrijdag.. (of heb ik nu gewoon een hele verkeerde instelling :confused:) Ik bedoel ik ben echt niet lui aangelegd en werk vaak op zaterdag, maar is het normaal om altijd maar op zaterdag te werken als vrachtwagenchauffeur?

Kan ik bijv. ook aan het uitzendburo vragen om me niet zo vaak op zaterdag in te plannen, of stel ik dan echt een domme vraag :confused:

ps ik werk niet standaard elke week hetzelfde X aantal uur per week, ik heb geen urencontract bij ze, enige contract dat ik bij ze heb is dat ik 18 maanden bij ze moet werken omdat zij m'n opleiding betaald hebben.

Werken jullie ook altijd op zaterdag??

Laat ik voorop stellen dat dit mijn persoonlijke mening is en dat ik niemand er persoonlijk mee bedoel,maar waarom ben je chauffeur geworden?Waarschijnlijk door het aanbod van een gratis opleiding!Het is ieders goed recht om daarvan gebruik te maken,alleen weten de meesten dan pas achteraf wat het inhoud.Naar mijn idee kun je zoals er vandaag de dag overal verkondigd word NIET worden opgeleid om chauffeur te worden,chauffeur dat ben je en je kunt wel bijleren in het vak maar ze kunnen van mensen geen chauffeur maken onder het motto"wij betalen de opleiding,word maar chauffeur"!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Mijn laatste werknacht eindigt op zaterdagochtend maar ik ga dan ook pas op maandagavond de deur weer uit.

Maar een vraagje: als je op zaterdag moet werken, heb je dan door de weeks niet een dagje vrij of moet je 6 dagen werken van het uzb? Als je 6 dagen moet werken, kom je toch niet uit met je wekelijkse rust?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

@Trucklily, ja ik heb doordeweeks dan wel een dagje vrij hoor.

@Mebo, als ik even mag reageren op jouw reactie.

Ik snap jou reactie niet op mijn vraag. Ik vraag iets over zaterdag werken en jij begint over waarom ik (en anderen) chauffeur zijn geworden etc. Dat heeft toch niks met zaterdags werken te maken?

Maar om daar antwoord op te geven. Ik zelf wist van tevoren heel goed wat dit werk inhield, anders zou ik hier niet voor gekozen hebben. Ik ben tientallen keren met een goeie vriend van mij meegeweest die vrachtwagenchauffeur is, ik wilde niets liever dan ook dit werk gaan doen. Ik wil dit al van kleins af aan en nu (paar maanden geleden) eindelijk de stap genomen.

JIj denkt doordat ik een aanbod van een gratis opleiding (die helemaal niet gratis is) "zomaar" even voor dit vak gekozen heb?

Dat er mensen zijn die dit echt zo doen die moeten dat zelf weten, maar dat betekend niet dat iedereen die een opleiding gedaan heeft via een uitzendburo "zomaar ergens aan begonnen is".

Ik vind jou reactie dan ook nergens op slaan.

Maar om terug te komen op het onderwerp waar ik deze topic eigenlijk voor gemaakt had. Dat ik een vraag stel over zaterdags werken wil niet zeggen dat ik niet op zaterdag wíl werken, ik zeg alleen dat ik LIEVER van ma t/m vr werk, als de zaterdag er bij komt, nou so be it, ik kan er verder niet van wakker liggen, maar zo heeft iedereen z'n voorkeur toch.

Bedankt voor degene die wel een gewoon antwoord geven op het onderwerp van dit topic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
ik zeg alleen dat ik LIEVER van ma t/m vr werk, als de zaterdag er bij komt, nou so be it, ik kan er verder niet van wakker liggen, maar zo heeft iedereen z'n voorkeur toch.

Als je liever niet op zaterdag werkt, geef je dat aan in de hoop dat ze naar je luisteren. Anders maar even volhouden tot je contract erop zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat Lilly hier boven zegt lijkt mij ook.Er is zat werk zonder dat je op zaterdag aan de gang moet, alleen dat distributie.......

Er zijn overigens ook zat chauffeurs die alleen, of juist op zaterdag willen werken(130%).Ik vraag mij trouwens af of ze van je kunnen verlangen dat je elke zaterdag rijdt.

Laat dus duidelijk merken dat de zaterdag niet jou voorkeus is.Ik denk niet dat je je moet laten weg drukken omdat je aan een contract vast zit.

Helaas is dit de keerzijde van de "gratis" opleiding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoi hoi,

Even een vraagje. Ik werk voor een uitzendbureau en werk elke week op andere dagen/tijden. Nu wordt ik vaak ook zaterdags ingepland.

Als ik écht niet zou kunnen op een zaterdag dan kan ik dat gewoon aangeven en zoeken ze iemand anders. Maar ik werk liever gewoon van maandag t'm vrijdag.. (of heb ik nu gewoon een hele verkeerde instelling :confused:) Ik bedoel ik ben echt niet lui aangelegd en werk vaak op zaterdag, maar is het normaal om altijd maar op zaterdag te werken als vrachtwagenchauffeur?

Kan ik bijv. ook aan het uitzendburo vragen om me niet zo vaak op zaterdag in te plannen, of stel ik dan echt een domme vraag :confused:

ps ik werk niet standaard elke week hetzelfde X aantal uur per week, ik heb geen urencontract bij ze, enige contract dat ik bij ze heb is dat ik 18 maanden bij ze moet werken omdat zij m'n opleiding betaald hebben.

Werken jullie ook altijd op zaterdag??

Eerst even het antwoord op je laatste vraag. Ja, ik werk ook op zaterdag omdat ik dan nog op de terugweg ben vanuit het buitenland. Soms werk ik zelfs nog op zondagmorgen vanwege dezelfde reden maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk te beperken. Helaas lukt dat niet altijd.

Ik heb anderzijds nog wel een paar vragen, en misschien antwoorden, voor jou. Je geeft aan dat je geen urencontract hebt maar dat je wel 18 maanden voor ze moet werken. Heb je dan alleen een nul-uren-contract of wat voor een zekerheid heb je zelf. Ik mag toch hopen dat er een soort van basis-salaris is vastgelegd zodat je wel een minimum inkomen hebt waar je elke maand (of 4 weken) op kunt rekenen. Een chauffeur in 'normale' loondienst kan altijd rekenen op een basis-salaris gebaseerd op 40 uur per week. Heb jij ook zoiets?

Of ze je kunnen verplichten elke zaterdag te werken is iets moeilijker te beantwoorden omdat ik niet weet hoe je werkweek er precies uitziet. Vanuit de rij- en rusttijdenregeling moet je een wekelijkse rust houden van 45 uur per week (tussen maandag 0.00 uur en zondag 24.00 uur). Deze wekelijkse rust mag 1x per 2 weken verkort worden naar 24 uur als het tekort binnen 3 weken wordt gecompenseerd. Bij veel chauffeurs zal de wekelijkse rust samenvallen met het weekend maar dat hoeft dus niet. Ben je nu door de weeks 2 dagen achter elkaar vrij dan kan dat ook gelden als wekelijkse rust. Voor jou persoonlijk zal je waarschijnlijk meer geholpen zijn bij 1x per 2 weken op zaterdag te werken. Je kunt dan het volgende schema krijgen:

maandag t/m zaterdag werken

zondag vrij

maandag t/m vrijdag werken

zaterdag en zondag vrij

En in de periodes die je werkt mag je dan nog 1 dag niet werken om het tekort aan wekelijkse rust te compenseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik heb anderzijds nog wel een paar vragen, en misschien antwoorden, voor jou. Je geeft aan dat je geen urencontract hebt maar dat je wel 18 maanden voor ze moet werken. Heb je dan alleen een nul-uren-contract of wat voor een zekerheid heb je zelf. Ik mag toch hopen dat er een soort van basis-salaris is vastgelegd zodat je wel een minimum inkomen hebt waar je elke maand (of 4 weken) op kunt rekenen. Een chauffeur in 'normale' loondienst kan altijd rekenen op een basis-salaris gebaseerd op 40 uur per week. Heb jij ook zoiets?

Een basissalaris heb ik niet. Ik werk zolang hun werk hebben, als ze niks hebben dan heb ik ook niks. Dit is gelukkig nog nooit gebeurd, omdat ze altijd wel iets hebben, maar echt een vetpot heb ik dus niet.

Soms werk ik 4 dagen, soms 5, maar ook wel eens 3. Ik werk wel bij 1 bedrijf, maar wordt elke week anders ingepland, dus het aantal dagen/uren verschilt elke week. Gelukkig kan ik er nog wel mee rondkomen maar had het liever wel anders gehad. Als de 18 maanden om zijn, ga ik ze dus ook wel verlaten. En spijt om via een uitzendburo heb ik ook best wel, maar ja ik wilde graag m'n rijbewijs en zag geen andere oplossing. Maar goed even doorzetten nog :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi Vissie, (Vissie en Beer, is daar geen reclamefilmpje van? :D)

Als je bij Randstad of Start , of welk bureau dan ook zit, en je hebt een overeenkomst met hen gesloten dat zij je opleiding betaald hebben dan heb je een volwaardig (flex) arbeidscontract voor bepaalde tijd. (in dit geval 18 maanden)

Dit houdt in dat het uitzendbureau jou in dienst heeft genomen voor bepaalde tijd en jou hieraan houden.

Hieraan zitten voor het uitzendbureau verplichtingen jegens jou. Zo moeten ze je minimaal 40 u. /p.w garanderen en je doorbetalen bij ziekte en/of vakantie. Het risico van het geen of minder werk hebben ligt dan bij het uitzendbureau.

Daarbij gelden ook de normaal gangbare arbeidsvoorwaarden voor wat betreft de werktijden: in principe van ma t/m vrijdag. Zaterdag en zondagarbeid wordt gezien als bovenwekelijkse arbeidstijd en ook als zodanig beloond. Dus 50% toeslag op zaterdagen en 100% toeslag op zon- en feestdagen.

Aangezien je een volwaardig flexcontract hebt ( kijk de voorwaarden eens na ) mag men van je vragen ook op zaterdagen te werken, maar ben je niet verplicht hieraan te voldoen tenzij je in een vast rooster diensten draait. Maar ook dan ben je niet verplicht ( en word je ook niet) om iedere zaterdag te werken, het mag wel als je daar zelf mee instemt.

Uiteraard is het wel zo dat als het werk dat laat uitkomen, en je op zaterdag pas kunt thuiskomen, je dit gewoon als overwerk moet zien. Je kunt de planner van het uitzendbureau en/of het inlenende bedrijf altijd vragen rekening te houden met jouw wens om vaker zaterdag's thuis te zijn. Ze mogen je dat niet weigeren.

Succes met je "loop"baan als chauffeur, alhoewel, die rijden meestal. LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Een basissalaris heb ik niet. Ik werk zolang hun werk hebben, als ze niks hebben dan heb ik ook niks. Dit is gelukkig nog nooit gebeurd, omdat ze altijd wel iets hebben, maar echt een vetpot heb ik dus niet.

Soms werk ik 4 dagen, soms 5, maar ook wel eens 3. Ik werk wel bij 1 bedrijf, maar wordt elke week anders ingepland, dus het aantal dagen/uren verschilt elke week. Gelukkig kan ik er nog wel mee rondkomen maar had het liever wel anders gehad. Als de 18 maanden om zijn, ga ik ze dus ook wel verlaten. En spijt om via een uitzendburo heb ik ook best wel, maar ja ik wilde graag m'n rijbewijs en zag geen andere oplossing. Maar goed even doorzetten nog :o

Tja, Ik begrijp dat je op een 0-uren contract werkt.

Dan ben je dus geheel afhankelijk van de goede wil van de medewerkers van het uitzendbureau.

Als je aangeeft liever geen zaterdagen te willen werken heb je kans dat ze zeggen (of denken) : Dan krijg je ook geen ander werk meer...

Maar dat hoeft dus niet!

Je kan het best in alle redelijkheid ter sprake brengen!

Als je niks zegt gaan ze ervan uit dat je gewoon zaterdags beschikbaar bent en zoeken ze niet verder voor vervanging! Want dat is extra werk voor hun.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Als je bij Randstad of Start , of welk bureau dan ook zit, en je hebt een overeenkomst met hen gesloten dat zij je opleiding betaald hebben dan heb je een volwaardig (flex) arbeidscontract voor bepaalde tijd. (in dit geval 18 maanden)

Dit houdt in dat het uitzendbureau jou in dienst heeft genomen voor bepaalde tijd en jou hieraan houden.

Hieraan zitten voor het uitzendbureau verplichtingen jegens jou. Zo moeten ze je minimaal 40 u. /p.w garanderen en je doorbetalen bij ziekte en/of vakantie. Het risico van het geen of minder werk hebben ligt dan bij het uitzendbureau.

Dit heb ik nog niet eerder gehoord. Als het zo is, dan hebben ze mij dus gewoon opgelicht eigenlijk ? :confused:

Ik krijg alleen betaald voor de uren dat ik werk, als dat minder is dan 40 uur dan wordt het niet aangevuld tot 40.

Ik ga het CAO boekje nog maar eens even doorlezen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden