[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wanneer kun je beginnen met de volgende ronde nascholing


Ptr

Recommended Posts

  • Forumlid

Mijn rijbewijs is zojuist vernieuwd en geldig tot 7 november 2022. Omdat ik vooraf de verplichte nascholing had afgerond staat er als einddatum bij categorie C 10 september 2021 vermeld. Tot 10 september 2021 zit ik dus in ieder geval goed en vóór deze datum moet ik opnieuw 35 uur bijscholing hebben gevolgd. Daar heb ik dus bijna negen jaar de tijd voor, maar mijn vraag is: wanneer mag ik daarmee beginnen. Volgens mij kan ik nu al beginnen met de nascholing omdat de individuele cursussen geen vervaldatum hebben. Zie http://mijn.ccvexamenhuis.nl. Als je echter de laatste van de vijf nascholingen haalt krijg je als certificeringsdatum de datum waarop je de laatste cursus hebt gedaan en bij 'geldig tot' staat de certificeringsdatum + 5 jaar.

[TABLE=width: 800]

Diploma's/certificaten

[/TD]

Soort

Omschrijving

Certificering

Geldig tot

VVN

nascholing code 95

10-10-2012

10-10-2017

Nascholing vakbekwaamheid

[TD]

Soort

Code

Datum

Uren

Uren verbruikt

wintervoorbereiding

N126-1

10-10-2012

7

ja

v-rva vrachtauto vtl

VTL-VO1-1

08-10-2012

7

ja

comm. vaardigh. 1b vo

VO-N46-1e

16-04-2012

7

ja

dig. tachograaf

N18-1

17-03-2012

7

ja

vakbekw. theorie vrachtauto

VO-N165-1e

31-10-2011

7

ja

[/TABLE]

Dit lijkt er op alsof ik nu al kan beginnen met nascholing, als ik er maar voor zorg dat ik de laatste cursus maar volg op of na 10 september 2016. Als ik deze namelijk op 10 september 2016 afrond, dan staat er bij 'geldig tot' 10 september 2021 en dat is toch de datum waarop ik weer een nieuw rijbewijs in verband met code 95 nodig heb. De code 95 op dat nieuwe rijbewijs (en de geldigheidsduur) wordt dan 10 september 2026.

Klopt deze redenering? Ik krijg namelijk een aanbod binnen om volgende maand een cursus te volgen, maar ik wil graag zeker weten dat ik niet voor niets doe.

Ik kan ook het CBR bellen natuurlijk, maar waarschijnlijk weet één van jullie het ook wel. Er is vast wel iemand die een nieuw rijbewijs heeft met code 95 en weet wanneer je weer met de nascholing mag beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zou je wel denken, maar er staat toch echt 10-09-2021 op mijn rijbewijs en dat klopt met wat er op de site van het RDW staat:

Ik heb al categorie C of D op mijn rijbewijs, hoe kom ik aan de code vakbekwaamheid?

Als u voor 10-09-2008 categorie D op het rijbewijs hebt staan en voor 10-09-2009 categorie C, dan hoeft u geen Basiskwalificatie Vakbekwaamheid te behalen. Wel moet u uw nascholing halen om code 95 op het rijbewijs te krijgen. (zie ook 'Hoe hou ik de code vakbekwaamheid?') U heeft hiervoor 7 jaar de tijd na de invoering code vakbekwaamheid. Dit betekent dat iedere beroepschauffeur met de categorie D op 10-09-2015 en voor de categorie C op 10-09-2016 een code moet hebben om zijn beroep uit te mogen oefenen. Als u binnen 7 jaar uw nascholing haalt krijgt u de volgende einddatum bij code 95 op uw rijbewijs: Categorie C: 10-09-2021 (einddatum nascholing 2016 + 5 jaar) Categorie D: 10-09-2020 (einddatum nascholing 2015 + 5 jaar)

Ze tellen gewoon vijf jaar op bij de datum waarop je die nascholing uiterlijk moet hebben. Voor C is dat 10-09-2016.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat klopt, na 19 januari 2013 is het rijbewijs C en D nog maar 5 jaar geldig. Daarom vond ik het wel prima dat ik het dit jaar nog moest verlengen, maar een geldigheidsduur van 5 jaar voor C/D is wel logisch omdat ook code 95 5 jaar geldig is. Maar wij zitten nu nog met een overgangsperiode, dus vandaar mijn vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je mag nu direct weer beginnen met je 35 uur nascholing. Zoals in je bericht staat is je code 95 geldig tot 10-10-2017.

Dus voor die datum moet je weer 35 uur nascholing genoten hebben voor de periode van 10-10-2017 tot 10-10-2022.

Die datum van 10-09-2016 is alleen voor chauffeurs die al het "oude" chauffeursdiploma in bezit hadden. En ja je rijbewijs

is 10 jaar geldig, helaas zal je hem na 5 jaar toch opnieuw aan moeten vragen omdat je code95 maar 5 jaar geldig is....

Dat lost zich idd in 2013 weer op omdat dan de nieuw aangevraagde rijbewijzen zelf ook nog maar 5 jaar geldig zijn.

Groet,

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank Erik,

Ik heb het C rijbewijs al vrij lang (en ook het oude chauffeursdiploma). Vandaar dat voor mij de datum van 10-09-2016 geldt waarop ik de nascholing gevolgd moet hebben, wat ik dus inmiddels gedaan heb. En daarom staat er als einddatum voor code 95 10-09-2021 op mijn nieuwe rijbewijs. Ik moet dus vóór 10-09-2021 weer 35 uur nascholing gehad hebben en kan ik daar nu al mee beginnen?

MvG

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik wil niet lullig doen, maar moet je niet voor 10-10-2017 weer 35 uur scholing volgen?

Niemand geloofde mij toen ik zei dat wanneer je dit jaar je rijbewijs zou verlengen, hij tot 2021 geldig zou zijn. Is dus wel zo. Bij ons zijn er al meerderen die een nieuw rijbewijs hebben dat geldig is tot 2021.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je mag nu direct weer beginnen met je 35 uur nascholing. Zoals in je bericht staat is je code 95 geldig tot 10-10-2017.

Dus voor die datum moet je weer 35 uur nascholing genoten hebben voor de periode van 10-10-2017 tot 10-10-2022.

Die datum van 10-09-2016 is alleen voor chauffeurs die al het "oude" chauffeursdiploma in bezit hadden. En ja je rijbewijs

is 10 jaar geldig, helaas zal je hem na 5 jaar toch opnieuw aan moeten vragen omdat je code95 maar 5 jaar geldig is....

Dat lost zich idd in 2013 weer op omdat dan de nieuw aangevraagde rijbewijzen zelf ook nog maar 5 jaar geldig zijn.

Groet,

Erik

Het laatste deel van je post, klopt dus niet. Hij hoeft voor 2021 niets meer te doen met zijn rijbewijs.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat klopt inderdaad.

Volgens het RDW:

Had de klant al voor 10 september 2008 categorie D en voor 10 september 2009 categorie C op zijn rijbewijs, dan hoeft hij geen Basiskwalificatie Vakbekwaamheid te behalen. Om bij verlenging van het rijbewijs code 95 op het rijbewijs te krijgen moet een chauffeur 35 nascholingsuren volgen. Hij heeft hiervoor de tijd tot 7 jaar na invoering van code vakbekwaamheid.

Dit betekent dat iedere beroepschauffeur met categorie D op 10 september 2015 code 95 op het rijbewijs moet hebben om zijn beroep uit te mogen oefenen. Voor categorie C is die datum 10 september 2016.

Als de chauffeur binnen 7 jaar de nascholing haalt krijgt hij de volgende einddatum bij code 95 op zijn rijbewijs:

Categorie C - 10 september 2021

(einddatum nascholing 2016 + 5 jaar).

Categorie D - 10 september 2020

(einddatum nascholing 2015 + 5 jaar).

Hier staat een staatje: http://www.rijbewijs.nl/nl/houden/Synchronisatie-rijbewijsC-nieuw.pdf

Ik heb zojuist mijn rijbewijs verlengd. Het is geldig tot 7 november 2022 en code 95 tot 10 november 2021.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Corne,

Je hebt niet helemaal gelijk. Maar das nu juist het rare met die overgangsperiode. Ik heb zelf mijn C-E en code 95 in 2010 gehaald en moet dus mijn rijbewijs

in 2015 laten vernieuwen ivm het aflopen van mijn code 95. Rijbewijs zelf staat dus geldig tot 2020.

Peter zijn rijbewijs heeft dus ook maar een geldigheid van 5 jaar maar dan wel gerekend vanaf 2016... Het magische jaartal voor alle chauffeurs met een good old

ouderwets chauffeurdiploma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb zelf mijn C-E en code 95 in 2010 gehaald en moet dus mijn rijbewijs in 2015 laten vernieuwen ivm het aflopen van mijn code 95. Rijbewijs zelf staat dus geldig tot 2020.

Dan moet je dus vóór het verlopen van code 95 de nascholing hebben gevolgd. Omdat je rijbewijs nog geldig is tot en met 2020 zou het volgende op jouw van toepassing kunnen zijn. Je rijbewijs houdt dan dezelfde einddatum, maar er wordt een nieuwe einddatum voor code 95 bijgeschreven. Het kan je een keuring schelen.

Als u uw rijbewijs C en/of D wilt verlengen, moet u een medische keuring ondergaan. Als u de 35 uur nascholing heeft behaald en alleen de code 95 op uw rijbewijs wilt laten bijschrijven dan is de medische keuring niet van toepassing.
Peter zijn rijbewijs heeft dus ook maar een geldigheid van 5 jaar maar dan wel gerekend vanaf 2016... Het magische jaartal voor alle chauffeurs met een good old

ouderwets chauffeurdiploma.

Strikt genomen is mijn rijbewijs geldig tot en met 2022, maar je hebt gelijk mijn code 95 gerekend vanaf 2016 voor 5 jaar. Dan komen wij uit op 2021. Dit "magische jaartal" geldt overigens voor alle chauffeurs die hun rijbewijs C hebben gehaald vóór 10 september 2009 ongeacht of je het chauffeursdiploma hebt of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Update: Inmiddels heb ik antwoord gehad van het CBR:

1. Waarom de datum 10-10-2017 bij "geldig tot" van de nascholing op mijn.ccvexamenhuis.nl staat is onduidelijk. Dat lijkt een computerfout te zijn en wordt nu nagekeken. Hier hoort 10-09-2021 te staan.

2. De vraag waarom ik dit topic startte was: "Wanneer kun je beginnen met de volgende ronde nascholing?" Het blijkt het volgende:

Iedereen die het rijbewijs heeft gehaald vóór 10 september 2009, de nascholing af heeft en het rijbewijs nu verlengt krijgt als einddatum voor code 95 10 september 2021. Dat wist ik al, want dat staat ook op mijn rijbewijs. Ik mag echter niet beginnen met nascholing vóór 10 september 2016. Al de uren die ik voor die tijd zou besteden tellen niet mee. Je kunt dus 5 jaar vóór het aflopen van code 95 weer starten met de volgende ronde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt ook wel logisch. Omdat de regel nou eenmaal is dat je 35 uur nascholing per 5 jaar moet doen. Als jij nu al iets doet (bijvoorbeeld 7 punten krijgt) en in de andere jaren tot 2021 de resterende 28, heb je in die laatste 5 jaar dus geen 35 uur gehad. Maar 28. ;)

Dus gewoon even wachten tot 2016 en dan opnieuw beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Inderdaad, onlogisch is het niet, maar het stond niet met zoveel woorden vermeld in de richtlijn of ik kon het niet vinden :-), dus vandaar toch maar even navragen. Omdat ik de mogelijkheid heb/had om volgende maand een cursus te volgen, wilde ik graag zeker weten of dit zin had en dat blijkt niet het geval te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid

Gefeliciteerd met het behalen van uw code 95! De extra uren die u voor september 2016 haalt komen te vervallen. De nieuwe periode van 35 uur nascholing gaat in per september 2016. Het is handig om de periode van verlengen van het rijbewijs (inclusief de medische keuring) en code 95 gelijk te laten lopen. Dit bespaart u kosten en moeite!

Met vriendelijke groet,

Mijnopleider

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gefeliciteerd met het behalen van uw code 95! De extra uren die u voor september 2016 haalt komen te vervallen. De nieuwe periode van 35 uur nascholing gaat in per september 2016.

Dat klopt. Daarom wacht ik tot september 2016 met de volgende nascholing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat ze het zelf niet meer snappen in Den Haag of was het nou Brussel die de baas is over Nederland ... iemand die nog een good old chauffeurs diploma had zouden ze moeten vrij stellen , geld genoeg gekost die papiertjes.

Maar je moet in principe de laatste 7 uur zo lang mogelijk uitstellen zodat de code 95 het langst geldig blijft in jou geval dus tot 9 okt. want de code 95 is geldig tot 10 okt. en voor die datum moet je de verplichte nascholing hebben gevolgd ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Op deze vraag is maar één juist antwoord mogelijk. Al uw voor 10 september 2016 extra gevolgde uren nascholing komen te vervallen. Je kan namelijk géén nascholingsuren 'opsparen'. Voor u betekent dit dat u pas na 10 september 2016 weer met nascholing kunt beginnen!

Met vriendelijke groet,

Mijnopleider

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden