[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

accu's snel versleten door gebruik van koelkast?


jean

Recommended Posts

  • Forumlid

hallo,ik heb een driekwart jaar geleden nieuwe accu's in mijn volvo gekregen,nu zijn die al versleten.volgens onze electrotechnische monteur komt dit door het gebruik van de koelkast en de standairco dat de accu's veel minder lang meegaan.daar was ik het dus niet mee eens,bij mijn vorige werkgever heb ik MAN en DAF gereden en er eigenlijk nooit problemen mee gehad dat de accu's snel versleten waren.ik denk dat het gebruik van de aansluitkabel voor de laadklep rechtstreeks, of via een verbinding op de accopolen van de trekker er meer mee te maken heeft dan de koelkast etc. wie heeft hier ook ervaring mee

jean

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ze zeggen bij de Daf dat 3 a 4 je accu,s mee gaan met een normale auto ,ik heb een semi met rijbanen en ik sta wel eens ergens dat ik m,n moter niet laat draaien en ga ze dan gebruiken krijgen ze wel een opdonder daar slijten ze wel hard van maar ook daar zijn weer speciale accu,s voor die teggen piekstroom bestand zijn of iets (heb ik me wijs laten maken hoor)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hallo,ik heb een driekwart jaar geleden nieuwe accu's in mijn volvo gekregen,nu zijn die al versleten.volgens onze electrotechnische monteur komt dit door het gebruik van de koelkast en de standairco dat de accu's veel minder lang meegaan.daar was ik het dus niet mee eens,bij mijn vorige werkgever heb ik MAN en DAF gereden en er eigenlijk nooit problemen mee gehad dat de accu's snel versleten waren.ik denk dat het gebruik van de aansluitkabel voor de laadklep rechtstreeks, of via een verbinding op de accopolen van de trekker er meer mee te maken heeft dan de koelkast etc. wie heeft hier ook ervaring mee

jean

Wij hebben het al jaren bij onze Volvo's, accu's zijn op tussen de 1 en 2,5 jaar.

Garantie? Jazeker maar niet de volledige 100%.

Oorzaak is niet alleen de koelkast maar gewoon alle continue verbruikers bij elkaar, koelkast, volgsysteem, telefoon enz...

Je kan de levensduur verlengen door iedere avond je hoofdschakelaar om te draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Mijn accu's werden iedere 2 jaar vervangen. Niet omdat ze kapot waren, maar omdat ze "minder" werden. De oorzaak is deels te vinden in het gebruik tijdens stilstand van de motor. Veel weekenden weg geweest en dan ook nog eens veel van die stilstaande. De ping-ping gaat wel aan, de standkachel draait zijn uren, laptop, radio, koelkast, cabine licht....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat voor accu's liggen erin, gewone of semi-tractie? Semi-tractie kan de piekspanning beter aan dan de gewone accu's. Worden veelal gebruikt voor wagens waar een laadklep of een electro hydropomp onderhangt. En wat zijn de ampére uren, dat scheelt ook nogal. Ik heb er semi-tractie onderhangen van 225 Ah van de DAF zelf (zal wel Varta of zoiets zijn) en na bijna 2 jaar nog geen centje pijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hallo,ik heb een driekwart jaar geleden nieuwe accu's in mijn volvo gekregen,nu zijn die al versleten.volgens onze electrotechnische monteur komt dit door het gebruik van de koelkast en de standairco dat de accu's veel minder lang meegaan.daar was ik het dus niet mee eens,bij mijn vorige werkgever heb ik MAN en DAF gereden en er eigenlijk nooit problemen mee gehad dat de accu's snel versleten waren.ik denk dat het gebruik van de aansluitkabel voor de laadklep rechtstreeks, of via een verbinding op de accopolen van de trekker er meer mee te maken heeft dan de koelkast etc. wie heeft hier ook ervaring mee

jean

Jullie electrotechnische monteur lult uit zijn nek :ja::ja:

Als die accu,s na ¾ jaar al kapot zijn is er iets met die accu,s mis.

Ik heb bij mijn eerste volvo FH 3 keer nieuwe accu,s gehad en daar stond ook een koelkast en een zware standkachel met blokverwarming op aangesloten.

Iedere keer binnen de twee jaar en dat was volledige garantie,dwz als men ze bij de eigen dealer liet vervangen.

Meestal was er maar een cel kapot maar toch werden beide accu,s dan vervangen.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou moet ik bekennen dat electro en electronica niet bepaald mijn sterkste kant is, maar mij is altijd gezegd dat een accu alleen stroom levert als de motor niet loopt. Loopt de motor wèl, dan komt alle stroom van de dynamo. Heb je een oplegger met laadklep, dan verdient het aanbeveling om deze met eigen accu's uit te rusten. Ik heb ze er ook onder hangen. Dit zijn tractiebatterijen die middels een clangstekker geladen worden door de dynamo. Heb je geen eigen accu's onder je oplegger hangen dan krijgen de trekkeraccu's een behoorlijke opdoffer bij gebruik van je laadklep. Alternatief is de motor laten lopen, maar of dat nu een goedkoper oplossing is, nog los van practisch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als men een bakwagen heeft met laadklep raad ik aan om semi-tractie accu's te gebruiken de gewone startaccu is alleen voor het starten eigenlijks maar op een semi kan dit ook wel. maar wat je ook kunt doen is een set extra accu's er onder voor de laadklep en je kunt dan hier ook je voeding voor de standkachel en koelkast op zetten en je hebt het voor deel dat je altijd kunt starten.

Wij hebben er klanten bij die bij dagelijks gebruik met een sluitklep zelfs 6 jaar met een set accu's doen met een set semi-tractie (normaal moeten ze toch 4 jaar halen kunnen) ook zijn er bij die maar 2 jaar draaien met het zelfde merk en ah/u, wat hier de oorzaak van is dat is moeilijk om daar achter te komen, kan een slechte accu zijn (vervang altijd beide) te lichte dynamo of dat de rit naar het volgende adres iedere keer maar een paar km is en zeker als je de motor moet afzetten.( bij ziekenhuizen meestal verplicht)

Je kunt de motor laten draaien maar bij zwaar laad werk van de laadklep kan het zijn dat je je dynamo verkracht dus pas hier wel mee op, zitten er extra accu's op dan is deze als het goed is beschermd met een 60 tot 100 amp zekering die er dan uitklapt maar dit betekend dat je niet ontdekt dat ze niet meer opladen tot het te laat is.

Let er op dat je tussenkabels goed zijn dit is een veel voorkomend probleem bij lege accu's ook het aan laten van de bakverlichting kom ik tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Heb je een oplegger met laadklep, dan verdient het aanbeveling om deze met eigen accu's uit te rusten. Ik heb ze er ook onder hangen. Dit zijn tractiebatterijen die middels een clangstekker geladen worden door de dynamo.

Klopt, helemaal mee eens!!

Onze trailers hebben allemaal eigen accu's en die zijn constant verbonden met de trekker. Mijn trailer is van 2005 en de trekker van 2008; allebei hebben ze nog de eerste set accu's. Moet er wel bij vertellen dat er bijna geen overnachtingen meer zijn, koelkast draait alleen bij hoogzomer en een standkachel :zegtniets: Dus de kans dat je in 'n avondje alles leegtrekt is er bijna niet meer.

En af en toe eens met de waterkan er langs schijnt ook te helpen zegt men ;)

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Loopt de motor wèl, dan komt alle stroom van de dynamo.
de werking is heel simpel, als de motor loopt dan word de stroom verzorgt door de dynamo, alles wat de dynamo teveel produceert word opgeslagen in de accu.

als er meer stroomverbruik is dan de dynamo

Je kunt de motor laten draaien maar bij zwaar laad werk van de laadklep kan het zijn dat je je dynamo verkracht dus pas hier wel mee op,

Bij een moderne auto wordt een alternator gebruikt in plaats van een dynamo. Voor 1960 gebruikte men dynamo's. Nu gebruikt men een 3-fasen alternator en wordt de opgewekte wisselspanning gelijkgericht met diodebruggen. De alternator wordt aangedreven door de motor door middel van een V-snaar of multiriem. De alternator laadt via een spanningsregelaar de accu.

zodus in nederland rijden ze allemaal nog oltimers rond LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij een moderne auto wordt een alternator gebruikt in plaats van een dynamo. Voor 1960 gebruikte men dynamo's. Nu gebruikt men een 3-fasen alternator en wordt de opgewekte wisselspanning gelijkgericht met diodebruggen. De alternator wordt aangedreven door de motor door middel van een V-snaar of multiriem. De alternator laadt via een spanningsregelaar de accu.

zodus in nederland rijden ze allemaal nog oltimers rond LOL

Alternator is alleen maar een duur woord voor dynamo of generator, ik zit al jaren in de motoren wereld en de wisselstroom dynamo is altijd 3-fasen die gelijkgericht wordt door dioden het zij met een interne of externe spanningsregelaar.

De dikte en het aantal wikkelingen bepaalt de kracht/vermogen van de dynamo, het woord alternator klinkt voor een leek of het iets speciaals is.LOLmaar dat is het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden