[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automatische versnellingsbak?


Fletcher

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn met een automatische versnellingsbak bijv.

Schakel je liever zelf of niet?

Schakel je soms zelf en waarom?

Laat je het schakelen echt alleen maar door de automaat doen en waarom?

Misschien zijn er nog meer bevindingen die je wil delen? ik hoor/lees ze graag.

Mvg

Fletcher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 151
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Mevr Murphy noemt mij wel eens een luie fl%##er.

Mijn eerste eigen wagen was voorzien van een twin splitter, hoef je niet de koppelingspedaal te gebruiken (enkel bij start rijden en stop rijden).

Mijn 2e is terug naar de dealer geweest....zat een dubbele H in, na modificatie....twin splitter.....(geen koppelen....)

De derde was voorzien van een automaat.

De vierde en laatste eigen truck, jawel een automaat!

Misschien lui, maar qua brandstof verbruik geen of nagenoeg geen rare uitschieters. Maar het rijdt (persoonlijk) fijner, je hoeft niet zo vaak na te denken welke versnelling...je aandacht gaat naar andere zaken, de bak moet zich maar redden...

Enkel, achteruit aandokken heeft ff wat extra aandacht nodig, je moet het gevoel van de bak "leren kennen"....

In de personenwagen wil ik wel een handbak.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb nu in korte tijd van alles en nog wat in handen gehad...handbakken...volautomaat...halfautomaat (dus wel koppelpedaal om te kunnen vertrekken).

Ik weet niet...vind die automaat toch niet echt wat om eerlijk te zijn...

Als ie niet zwaar is schakel ik wel op tijd op, is ie zwaarder (of een oprit naar snelweg) dan trek ik wel langer door...en het ergert me dat die automaten zo snel opschakelen op dat soort momenten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rij al een tijdje automaat.Eerste was een Daf CF die moest ik af en toe even corrigeren.Reed wel soepeltjes weg.

Afgelopen half jaar met een (huur) Volvo gereden.Dat is gewoon genieten met de bak.Doet precies wat hij moet doen en op de juiste momenten.

Nu met een MAN.Is erger als de Daf.Twijfelt met wegrijden en als hij hem pakt dan gaat hij er abrupt vandoor,of je moet heel weinig gas geven dat hij hem bijna met stationair toerental pakt.Terug schakelen nadat je even hebt moeten remmen heeft hij ook nooit geleerd dus dat doe ik dan zelf maar,hij laat hem veel te ver in zijn toeren zakken.Maarja ik moet er de komende 7a8 jaar mee doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geef mij maar een handbak, zit altijd in de goede versnelling.

Een automaat is altijd een verrassing welke als hij pakt, de 1x laag en met een hoog toeren plots overschakelen naar 3 a 4 versnellings hoger en dan en dan niet vooruit te branden, of te hoog en dan na een paar meter terug schakelen omdat hij het moeilijk heeft.

Maar in het stadsverkeer lijkt het mij op zich wel fijn maar op de lange afstand ben ik wel blij dat ik ff mag schakelen een beetje beweging is dan wel lekker.

Een handbak is bovendien zuiniger (mits je op de juiste momenten schakelt) dan een automaat deze heeft door zijn vloeistofkoppeling toch een verlies en ik vind dat over het algemeen de automaatbak lang met het schakelen bezig is.

Maar ja zo heeft ieder zijn smaak hier in (Lui of niet):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar ja zo heeft ieder zijn smaak hier in (Lui of niet):D

En tenslotte rijd iedereen met hetgene wat de werkgever betaald/leased. :D

Ik heb liever een handbak, maar dat komt denk ik door de leeftijd, als je jong bent schakel je denk ik liever zelf, als je ouder word hoeft het allemaal niet meer zo nodig dat schakelen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geef mij maar een handbak, zit altijd in de goede versnelling.

Een automaat is altijd een verrassing welke als hij pakt, de 1x laag en met een hoog toeren plots overschakelen naar 3 a 4 versnellings hoger en dan en dan niet vooruit te branden, of te hoog en dan na een paar meter terug schakelen omdat hij het moeilijk heeft.

Maar in het stadsverkeer lijkt het mij op zich wel fijn maar op de lange afstand ben ik wel blij dat ik ff mag schakelen een beetje beweging is dan wel lekker.

Een handbak is bovendien zuiniger (mits je op de juiste momenten schakelt) dan een automaat deze heeft door zijn vloeistofkoppeling toch een verlies en ik vind dat over het algemeen de automaatbak lang met het schakelen bezig is.

Maar ja zo heeft ieder zijn smaak hier in (Lui of niet):D

Welke??? Zijn gewoon tot automaat verbouwde handbakken waar dus gewoon nog een plaatkoppeling in zit. Alleen de bekrachtiger wordt nu bediend door een bitje of een bytje ipv je voet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Welke??? Zijn gewoon tot automaat verbouwde handbakken waar dus gewoon nog een plaatkoppeling in zit. Alleen de bekrachtiger wordt nu bediend door een bitje of een bytje ipv je voet

Een automaat is verre van weg een handbak deze schakel je de tandwielen zeg maar, maar bij een automaat heb je planetaire tandwielstelsels die via rembanden draaien of stilstaan

.post-11382-1394787948,1249_thumb.jpg de koper kleurige schijf is de vloeistof koppeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat was vroeger Johan, de zgn volautomaten. Tegenwoordig als met het over 'een automaat' heeft, is dat een gewone conventionele bak met een automatisch, computergestuurd schakelsysteem erop gebouwd. Hij koppelt, schakelt en past zelf het toerental aan. Dus absoluut geen wrijvingsverlies t.o.v. dezelfde bak met 'n ouderwetse pook. Is nl dezelfde bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een automaat is verre van weg een handbak deze schakel je de tandwielen zeg maar, maar bij een automaat heb je planetaire tandwielstelsels die via rembanden draaien of stilstaan

.[ATTACH=CONFIG]53199[/ATTACH] de koper kleurige schijf is de vloeistof koppeling.

Dat was vroeger Johan, de zgn volautomaten. Tegenwoordig als met het over 'een automaat' heeft, is dat een gewone conventionele bak met een automatisch, computergestuurd schakelsysteem erop gebouwd. Hij koppelt, schakelt en past zelf het toerental aan. Dus absoluut geen wrijvingsverlies t.o.v. dezelfde bak met 'n ouderwetse pook. Is nl dezelfde bak.

Yep, kijk maar eens bij ZF op de website. Of zat je aan een Allison bak te denken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De automaat is makkelijk en je hoeft niet zozeer na te denken. Jaren terug kon ik kiezen tussen een daf automaat of een handgeschakelde en heb toen voor de handgeschakelde gekozen. Zeker met het achteruit aandokken en rijden in de sneeuw heb ik liever een handgeschakelde. Rij nu een man en red me er goed mee. Je moet de bak wel leren kennen. Voor " Edje " een keer tussengas geven bij het uitrollen helpt om de juiste versnelling te kiezen. In de klim ga ik nog wel eens terug naar manueel om sneller boven te komen. Volvo heeft de fijnste automaat naar mijn idee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat klopt, ZF heeft ook de vloeistofkoppeling (zit eigenlijks nog op de bussen)nog wel op de bak zitten maar de nieuwe heeft inderdaad een frictieplaat koppeling dit zijn die bakken die altijd of niks doen of met een hupje uit het stee gaan, het voordeel van deze gemoderniseerde handbak is dat je inderdaad minder wrijvings-verlies hebt maar daar in tegen als een slak schakelen.

Maar dacht inderdaad eigenlijks meer aan de wat oudere Allison bak deze heeft misschien wel meer verlies maar schakelt daar in tegen sneller en soepeler en de motor zakt hier ook niet zo door in toeren (kan vollast schakelen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dit is mijn tweede auto met volautomaat, en mij bevalt het prima. Weet al bijna negen jaar niet anders eigenlijk.

Het is wel zo, dat een automatische bak zich aanpast naar de rijstijl, dat kost wat tijd en gewenning. Net als aandocken: de eerste paar keer probeerde ik ook wel eens een compleet pand te verzetten maar tegenwoordig gaat 'ie voor het dock met m'n grote teen zeg maar. Al die hulpmiddelen als rangeerstand, toerenbeperking etc gebruik ik nooit: toch nog een béétje chauffeur:D

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mevr Murphy noemt mij wel eens een luie fl%##er.

Mijn eerste eigen wagen was voorzien van een twin splitter, hoef je niet de koppelingspedaal te gebruiken (enkel bij start rijden en stop rijden).

Mijn 2e is terug naar de dealer geweest....zat een dubbele H in, na modificatie....twin splitter.....(geen koppelen....)

De derde was voorzien van een automaat.

De vierde en laatste eigen truck, jawel een automaat!

Misschien lui, maar qua brandstof verbruik geen of nagenoeg geen rare uitschieters. Maar het rijdt (persoonlijk) fijner, je hoeft niet zo vaak na te denken welke versnelling...je aandacht gaat naar andere zaken, de bak moet zich maar redden...

Enkel, achteruit aandokken heeft ff wat extra aandacht nodig, je moet het gevoel van de bak "leren kennen"....

In de personenwagen wil ik wel een handbak.....

Dit is voor het eerst dat ik iemand tegenkom die een twin splitter heeft gereden. Ik vind het jammer dat ikzelf nooit dat genoegen heb mogen meemaken. Ook vreemd dat die twin splitter hier aan deze kant van de sloot nooit furore heeft gemaakt. Komt misschien doordat ze hier bij elke Fullerbak de koppeling niet gebruiken..??

Verder ben ik verrast door de hoeveelheid chauffeurs die niet blij zijn met hun automaat. Ik verkondig hier altijd dat iedereen blij en happy is met die dingen. Hier worden ze AMS genoemd, Automated Manual Shift.

Ik ben zonder meer niet tevreden over mijn Eaton Ultrashift. Maar toch staat het me tegen om een volgende keer weer voor een stick te kiezen. Automaten hebben in mijn ogen toch de toekomst...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het ouderwetse "tandenpoets-werk", ofwel de "harde bak" of "fietsbel".

Niet gesynchroniseerd, dus opschakelen lukt meestal nog wel. Maar terugschakelen is vooral het kunstje. En als dat misgaat dan krijgt de chauffeur de auto nooit meer op de motor afgeremd in een afdaling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden