[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automatische versnellingsbak?


Fletcher

Recommended Posts

  • Forumlid
De twinsplitter is niet de hier afgebeelde idd Fland.

Een twinsplitter schakelpatroon is als elke positie wordt drie keer opeenvolgend gebruikt.

Wat de normaal eerste versnelling is is hier ook z'n 2 en 3

waar normaal de 2 zit is hier de 4e, knop om 5e, knop om 6e

waar normaal de 3 zit is hier de 7-8-9

waar normaal de 4 zit is hier de 10-11-12.

Knop om, gas ff los valt vanzelf inde volgende gang en gas erop.

Maar volgens mij was het: 1, 2, 3, 4 schakelend in het H-partoon zoals Bituumtrapper aangeeft. Dan splitter om en dan weer 4 stappen, waar telkens met de splitter ook nog een halve stap geschakeld kon worden. Dus: 1,2,3,4 schakelend, splitter om, positie 1 werd dan 5 Laag (+ eventueel met nog een keer splitter 5 Hoog), 2 was dan 6 (Laag + Hoog) , 3 was 7 (laag + Hoog) en 4 was 8 (Laag + Hoog). Een bak.

Precies het schemaatje van Bituumtrapper dus. Zo kan ik het me herinneren.

En de "Fietsbel" volgens mij (DAF 2800, 3300 ?). Dat was een 16 bak ongesynchroniseerd.

Of ben ik nu helemaal abuis? :eek:

Bij mijn eerste baasje buitenland (van Heezik Maarssen) hadden ze allebei, in Daf 95's. En de poken zagen er eender uit. In de ene zat een bak, zoals Steenhaas1 schrijft, en in een andere auto zat weer een bak zoals Karel beschrijft. Maar aan de buitenkant of de pook kon je het niet zien. En dan hadden ze ook nog de 'gewone' gesynchroniseerde ZF in sommige auto's.

En ik was dus springer, duurde even voor ik het doorhad:D. Op een gegeven moment wist ik dus, dat er twee verschillende schakelpatronen waren, en moest ik eerst even testen bij het wegrijden in een vreemde auto, welke wat ook al weer was, want op de pook stond het niet, of het was er al lang vanaf gesleten door die zweethanden van m'n voorgangers;).

Wij noemden allebei de types een fietsbel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 151
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Maakte op zich niet uit, welke van de twee lekkerder reed. Het belangrijkste was, dat je wist welke van de twee je bij je had:ja:. Maar anders merkte je dat wel vanzelf ook.

De oude garde daar had zowiezo liever een fietsbel dan een gesynchroniseerde ZF-bak. En ik vond het als jong broekie ook wel stoer. Wist toen nog niet dat ik er later op een chauffeursforum over kon gaan opscheppen:p.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maakte op zich niet uit, welke van de twee lekkerder reed. Het belangrijkste was, dat je wist welke van de twee je bij je had:ja:. Maar anders merkte je dat wel vanzelf ook.

De oude garde daar had zowiezo liever een fietsbel dan een gesynchroniseerde ZF-bak. En ik vond het als jong broekie ook wel stoer. Wist toen nog niet dat ik er later op een chauffeursforum over kon gaan opscheppen:p.

Okay, dat betekent dus dat de twin-splitter niet echt een bijzondere ervaring was tov van de ouwe 13-bak...

Jammer... het leek me echt iets aparts, nauwelijks schakelen, veel splitteren...

Ik moet nog steeds navraag doen of ze hier die twinsplitter hebben gekend. Ga ik morgen doen als ik het niet vergeet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

"Tussengas" geef je dus zeker niet bij opschakelen. Alleen bij terugschakelen. Dan moet het motor-toerental namelijk verhoogd worden om evenveel toeren te draaien als de versnellingsbak.

Beetje spelen met het gas omdat de toeren anders te snel naar beneden vallen...

Zo leer je overigens ook dat niet alle motoren hetzelfde reageren. Bij een detroit viel het toerental veel sneller dan bij een Cat. Als je altijd met dezelfde wagen rijdt en stapt dan over dan wil het nog wel eens een beetje kraken in het begin...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Das t voordeel dat die jakes inschakelen als je t gas loslaat.

Wij gaven dikwijls een tik op de motorrem bij opschakelen,hoe sneller je motortoerental zakt,hoe eerder je een versnelling omhoog kunt.

Yep, maar als je er niet op bedacht bent dan schakel je te traag en mis je je versnelling...

Je hoort regelmatig van die mannen wegtrekkend en schakelend met de motorrem aan. Klinkt leuk en schakelt super maar ik heb dat nooit echt goed onder de knie gekregen. Of het gaat een paar keer goed en dan mis je net je versnelling of dondert hij er met een grote klap in...

iedereen ontwikkeld een eigen stijl denk ik. Je kijkt dingen af van anderen, leent wat hier en ziet wat daar. Ik had meestal de Jakes aan en tijdens het schakelen duw je de koppeling een centimeter of twee in. Ik had een versnelling waar hij slecht uitwilde, dan trap je even door en ging hij er wel uit.

Het blijft wel iets aparts...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Detroit is een tweetakt, die remt elke tweede slag, een viertakt elke vierde omwenteling.

Dat is ook de reden dat de VEB, DEB en konstant drossel er gekomen zijn, om in meer omwentelingen remvermogen te creëren.

Dat tussengas geven bij opschakelen was wel nodig bij bv de Scania 10bak, van de lage naar de hoge groep duurde gewoon te lang met een grote toerenterugval.

Met dat 2000tje ging ik bij de put van Weber zand halen werd met zo'n draadkraan(dragline) geladen en er lagen rijplaten op spoorbreedte.

Bij het wegrijden liet ik de PTO aanstaan, ander stond de auto al weer stil voor je overgeschakeld had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
.Wij noemden allebei de types een fietsbel.

Toen DAF met de 2800-3300 types uitkwam(half in de jaren '70) waren die ook leverbaar met een Fuller bak,boven op de pook zat de schakelselector( laag-hoog-overdrive) en deze selector was een verchroomde ronde schijf van ongeveer 6 á 7 cm doorsnee, met aan de zijkant een schuifknop voor je selectie,vandaar de naam fietsbel.

In de winter,als t flink gevroren had was dat ding zo koud dat je s,morgens het eerste kwartier je rechterhandschoen aan moest doen anders bleef je er aan plakken,kort daarna is Fuller overgegaan op een kunststof behuizing voor deze schakelselector.

post-6088-1394788075,0508_thumb.jpg De enige echte verchroomde"fietsbel"

post-6088-1394788074,8045_thumb.jpg En de latere kunststof "fietsbel"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Detroit is een tweetakt, die remt elke tweede slag, een viertakt elke vierde omwenteling.

.

Joe gaat nu wel heel ver terug in de prehistorie hoor...

Kunnen we nu verder gaan praten waar we die twee-tacts in tegenkwamen... In FTF natuurlijk, in de Bedford TM... De Bedford TM, dat is een topic op zich..!! Karel, kom d'r maar in..!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja,je komt er vrij snel achter of je slaap begint te krijgen met zo n ding.:D:D, of als je teveel:wijn:biertje hebt.

Even niet opletten en je kunt opnieuw beginnen.

Ja bij bij zulke jongens moet je wel op letten, dat is bij een automaat niet nodig waardoor die je dus eigenlijks doet indutten (met andere woorden onveilig als je van uit dit standpunt kijkt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja bij bij zulke jongens moet je wel op letten, dat is bij een automaat niet nodig waardoor die je dus eigenlijks doet indutten (met andere woorden onveilig als je van uit dit standpunt kijkt)

Dus even kort samengevat: alcoholcontroles zijn overbodig en met verordening EU 561/2006 kunnen we onze r**t afvegen.:ja:

Gewoon terug naar de Fullerbak.:angel::angel:

Wat is t leven toch simpel.:ja::banaan::D:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja bij bij zulke jongens moet je wel op letten, dat is bij een automaat niet nodig waardoor die je dus eigenlijks doet indutten (met andere woorden onveilig als je van uit dit standpunt kijkt)

Precies je hebt tijd over, zo snel mogelijk de cc erop en de auto zorgt dat ie weer op snelheid komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn ervaring: Volvo heeft de beste automaat, doet precies wat je wil. Daf is een twijfelaar. Scania Opticruise is wennen, maar op de duur ook wel te doen.

Automaat is het beste om door de stad te crossen, voor de rest, geef mij maar een handbak.

De Reo is van 1966, en is een gesynchorniseerde 5-bak, met een apart patroon. Transfer case staat altijd in high. (zie plaatje)

Ik heb ook wel eens met een volvo tractor gereden, ongesynchroniseerd, dat patroon kwam ook niet overeen met logica..

R 2

1 4 3

IMG_0211.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kunnen we nu verder gaan praten waar we die twee-tacts in tegenkwamen... In FTF natuurlijk, in de Bedford TM... De Bedford TM, dat is een topic op zich..!! Karel, kom d'r maar in..!! :)

Twee-tacts heb ik zelf bijna geen ervaringen mee. Ja, oké, brommers ... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb ook wel eens met een volvo tractor gereden, ongesynchroniseerd, dat patroon kwam ook niet overeen met logica..

Ford landbouwtractoren, niet-gesynchroniseerd, hadden het volgende schakelpatroon:

post-11632-1394788087,2225_thumb.jpg

De 2e versnelling vooruit en de achteruit zaten tegenover elkaar. Of het speciaal om díe reden zo was gedaan weet ik niet, maar het gemak was dat bij het manoeuvreren (vooruit - achteruit, achteruit - vooruit) snel geschakeld kon worden.

Zo zijn er heel wat afwijkende schakelpatronen, waarvan vaak (voor mij) toch niet helemaal de logica duidelijk is waarom voor een bepaald patroon gekozen is. Deels zal ook toe te wijzen zijn aan de technische constructie van de versnellingsbak. Denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ford landbouwtractoren, niet-gesynchroniseerd, hadden het volgende schakelpatroon:

Deels zal ook toe te wijzen zijn aan de technische constructie van de versnellingsbak. Denk ik.

Yep, in elk geval de 1000-serie. :D

Wij hadden thuis een 5000.

Ik heb dat vreemde schakelpatroon altijd aan die "eigenwijze" Engelsen geweten. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Joe gaat nu wel heel ver terug in de prehistorie hoor...

Kunnen we nu verder gaan praten waar we die twee-tacts in tegenkwamen... In FTF natuurlijk, in de Bedford TM... De Bedford TM, dat is een topic op zich..!! Karel, kom d'r maar in..!! :)

Twee-tacts heb ik zelf bijna geen ervaringen mee. Ja, oké, brommers ... :p

Gelukkig had ik thuis met de brommer al veel kunnen oefenen :D:D,toen ik in 1968 verplicht werd met de Detroit 6V53 2 cycles diesel moest werken

een V6 van 212 pk(158 Kw).

En hier lag ie in:

post-6088-1394788087,3548_thumb.jpg

(In zo een soort voertuig dus hè,niet in t voertuig wat hier op de foto staat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Vandaag me 1e ce les gehad in een daf xf trekker/oplegger met automatische versnellingsbak en ik moet zeggen is best wel relaxed rijden zeg.

Mijn instructeur zei dat het bij een volvo allemaal iets soepeler verloopt maar als je bij de daf meteen na het loslaten van je rempedaal het gas ietsje aantikt dat het ook soepel loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij die MAN waar ik les mee kreeg voor c rijbewijs die had links voor boven op de versnellingspook een klein druktoets en door die in te drukken kon je zonder het koppelingspedaal schakelen.

Ik vroeg gisteren nog waarom er op de bakwagen niet standaard met een automatische versnelling les gegeven werd (geeft een chauffeur een hoop rust en tijd om zijn aandacht op andere dingen te richten in het verkeer?) aan mijn instructeur hij zei dat het wel kon maar dat je dan een aantekening kreeg op je rijbewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je moet volgens mijn instructeur met een schakelbak lessen

omdat je anders de aantekening automaat krijgt en dan dus niet

met een handgeschakelde auto mag rijden.

Ik vind handschakelen met uitzondering van een Volvo toch het prettigst.

Die automaat van onze Daf is mij veel te bruusk, rijdt niet prettig, en

in bochten en klimmetjes moet je welhaast manueel ingrijpen omdat die

automaat het regelmatig totaal verkloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden