[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

1 europese CAO


JvL

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik lees hier wel eens zaken over uitvlaggen, CAO, goedkope Roemenen, dat soort dingen. En dat het probleem niet op te lossen is. Hoezo niet?

Je maakt 1 CAO voor het transport. In die CAO kunnen ook loodsmedewerkers, rangeerders, heftruckchauffeurs, en planners zitten.

Je begint bij loonschaal 1 of A, net hoe je het wil noemen, en die laat je oplopen tot bijvoorbeeld 20 of 30.

Loodsmedewerker staat helaas vrij onderaan verwacht ik, dus kom je net van school af, geen ervaring, krijg je 1-0 of A-0.

Heftruckchauffeur zit stapje hoger, in loonschaal 2 of B (hoe je het wil noemen)

En zo ga je verder. Chauffeur zal dan ergens in bijvoorbeeld 3, 4 of 5 (C, D of E) zitten. Afhankelijk van bakwagen of combinatie.

Specialiteit zoals convoi exceptionnel of ADR mag weer een klasse hoger zitten.

Dat is voor de organisatoren om dat allemaal in te vullen.

De loonschalen zijn binnen de hele EU hetzelfde basis bedrag. Daar boven op komt een toeslag, afhankelijk van waar je woont. Geindexeerd aan de kosten van het levensonderhoud per land. En dat weet men allang wat dat is. Er is zelfs onderzoek gedaan naar hoeveel velletjes wc-papier je gebruikt na een bezoek naar de wc, dus wat die kosten voor levensonderhoud zijn in Bulgarije en in Denemarken bijvoorbeeld weet men wel. Dat het in Denemarken waarschijnlijk duurder is dan in Bulgarije. En in Engeland duurder dan in Roemenie.

Woon je in een land met dure levenskosten (de kosten voor een huis zijn hier bijvoorbeeld duurder dan in Bulgarije), krijg je een hogere toeslag.

Het gaat er dus om waar je daadwerkelijk woont. Ben je een Roemeen en woon en werk je in Nederland (in een huis, dus niet in een bungalowtent op De Kanthoeve), krijg je hetzelfde loon/toeslag als een Nederlander die hier woont en werkt. Ben je een Roemeen en woon je nog gewoon in Roemenie, maar werk je in Engeland, krijg je dus het basisloon + de toeslag aan de hand van woonlasten in Roemenië. En niet van Engeland.

Zoiets is toch niet al te moeilijk te bedenken en concreet te maken? En de controle erop moet toch ook best eenvoudig zijn?

Was gister even aan het kijken na mijn nascholingsuren voor code 95 via DigiD, en ik zag dat ze er zelfs in hadden gezet dat ik in 1997 hier ooit ADR heb gehaald. Dus tegenwoordig weet men alles al van je. En ook als er in 1 woning 20 Roemenen staan ingeschreven, dat dat niet klopt.

Denk dat je zo een best eerlijk systeem kunt creëren dus.

En voor de werkgever ook duidelijk, want iedereen heeft dezelfde loonlasten in principe. Geen oneerlijke concurrentie.

Alleen de failliet-doorstart bedrijven zouden aangepakt moeten worden, want die verpesten zo dat hele idee. Failliet? Dan bijvoorbeeld 5 jaar geen ondernemer meer mogen zijn. Ik wil er dus niet mee zeggen dat als je failliet bent je nooit meer iets mag ondernemen. Niet alle ondernemers gaan failliet om de zaak te beflessen.

Cyprus contract heeft zo ook geen waarde meer, en zo krijgen de landen waar de chauffeurs werken de loonbelasting, en niet het land Cyprus, wat zo over de rug van de rijke landen hun eigen economie boost.

En ik lees wel eens, Shompie hamert er bijvoorbeeld op, en denk Karel65 ook, dat we van die CAO af moeten, dat werknemers flexibeler moeten zijn. Ik denk dat zelf niet zo. CAO moet er zijn. Net als verkeersregels. Schaf je de verkeersregels af, wordt het een puinhoop. Schaf je de CAO af, wordt het ook een oncontroleerbaar zooitje. Dus CAO netjes aan blijven houden, maar manieren van concullega's om de CAO makkelijk te kunnen omzeilen aanpakken. De chauffeur hoeft niet de dupe te worden van dit soort spelletjes van werkgevers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die ''Europeese Cao'' is er al.

Het verschil in salaris namelijk.

In NL ligt die hoger als bv in Bulgarije.

Een 'Cao' moet er (In Nederland) blijven. Alleen niet de huidige. Die is veroudert.

Het is niet het salaris wat je buitenspel zet. Het is het sociale systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en denk Karel65 ook, dat we van die CAO af moeten,

Ik ben juist vóór collectieve afspraken en daarvoor zijn cao's prima instrumenten.

Maar juist dit mooie instrument wordt volledig om zeep geholpen door in zo'n cao afspraken te maken waarvan men van te voren al weet dat (gemiddeld genomen) iedereen diezelfde afspraken wel zal moeten ontduiken of anderszins met voeten treden.

Naast het feit dat het dus onmogelijk is (gezien de cijfers die vanuit de sector zelf komen) om de cao sectorbreed te volgen, wordt het instrument uitgehold. Een bedrijf zal nooit meer kunnen betalen dan er binnenkomt, ook al wordt dat met een kroontjespen van goud op het papier van een cao-boekje geschreven. En al worden daar nog eens vele handtekeningen onder gezet.

Wat er niet is, kan simpelweg niet betaald worden.

Al vele jaren worden bedrijven die binnenlands vervoer doen (of anderszins wel nog goed draaien) bevoordeeld door cao-afspraken. Zij zouden betere salarissen kunnen betalen, of betere arbeidsvoorwaarden kunnen toepassen. Daarom is mijn stelling al vele jaren dat, gezien de diversiteit van de sector, het onmogelijk is om deze gehele sector in dezelfde cao te vatten.

Overigens is een cao niets meer of minder dan een beetje trekken en duwen, en heen en weer schuiven, van bestaand arbeidsrecht. Ruim 90% van wat er in een cao staat, ligt gewoon vast in wetgeving. Dus een vergelijking met een cao afschaffen of verkeersregels afschaffen, gaat in die zin niet op. Als er geen cao zou zijn, dan zou echt de bodem niet wegvallen onder het wettelijke arbeidsrecht.

In cao's wordt slechts op verschillende plaatsen een toefje slagroom geplaatst op de taart van het bestaande arbeidsrecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die ''Europeese Cao'' is er al.

Het verschil in salaris namelijk.

In NL ligt die hoger als bv in Bulgarije.

Dus komt de Bulgaar nu in Nederland werken. Maar niet wonen. Hij zwerft enkele weken in een auto tussen Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland op en neer en gaat dan terug naar huis met zijn personenwagen. En alles wat hij bij de Nederlandse baas heeft verdient, neemt hij mee naar Bulgarije.

Geef je iedereen een basissalaris, heb geen idee hoeveel. 500 euro? 1.000 euro? 1.500 euro? En daar de toeslag op afhankelijk van het land waar je woont, dan is het toch veel eerlijker. Iedereen heeft een basissalaris waar hij recht op heeft, en een toeslag naargelang de kosten in het land waar hij woont. Komt de Bulgaar in Nederland wonen en hier werken bij een NL baas, heeft hij gewoon ons loon. Niet net als die Roemenen die nu een zaak beginnen tegen die Belgische baas.

Jij woont in Finland, krijg je basissalaris + finse toeslag. Die zal lager zijn dan de toeslag voor een Nederlander. Dat jij voornamelijk Noorwegen-Denemarken rijd, krijg je niet meer of minder voor. Met werknemers die in Noorwegen of Zwitserland werken weet ik zo ook niet hoe het moet. Ik kom ook maar met een idee aan.

Maar als ik de lonen zie die tegenwoordig gegeven worden, dan vind ik dat weinig. D-5 is eigenlijk de moeite niet om voor te werken, als je kijkt wat je per uur over hebt. Zelf vind ik dat je toch zeker 25 euro bruto per uur mag verdienen als chauffeur (hier in Nederland, als je kijkt wat huis en ziektenkosten hier kosten). En sommigen zeggen dat chauffeuren simpel is, dat iedereen dat kan. Ben het daar niet helemaal mee eens. Het is toch een echt beroep, wat je niet zo even uit een theorie boekje leert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoho Johan.

Dat geld wat onderaan de streep staat is niet je salaris he.

Brutto is het salaris. Daar draag je dan een zooitje vanaf, en dan hou je een bedrag onder de streep over.

Ik snap jou idee er achter wel, maar dan moet je ook naar een gelijk sociaal systeem toe.

(Soms moet je dingen gewoon los laten.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zelf vind ik dat je toch zeker 25 euro bruto per uur mag verdienen als chauffeur (hier in Nederland, als je kijkt wat huis en ziektenkosten hier kosten).

Dat zijn de kosten ook per uur.

Alleen is dat jammergenoeg niet zichtbaar op het loonstrookje. Die discussie hebben we hier al menigmaal gevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zelf vind ik dat je toch zeker 25 euro bruto per uur mag verdienen als chauffeur (hier in Nederland, als je kijkt wat huis en ziektenkosten hier kosten).

Het zou mooi zijn. Gewoon een Europese CAO

Maar die 25 Euro per uur De meeste hebben het niet

Maar ik denk dat de bonden het nog niet aan willen

Maar ik zie het in de toekomst wel gebeuren

Er zijn nu al ondernemers uit Roemenie. Die hier in Nederland gevestigt zijn

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat nooit gebeuren.

Er zit al een verschil tussen Noord Nederland en de Randstad. En dat in mini landje Nederland al.

Nederland wonen ruim 17miljoen mensen. Nederland is vol gebouwt.

Ik weet niet of jullie daarom de voorstelling kunnen maken over het volgende.

Finland is 9x groter als NL, en er wonen 7miljoen mensen. De meeste in het Zuiden.

Finland is 1400km lang.

De salarisen liggen in het Zuiden duidelijk een stuk hoger. Chauffeurssalarisen kan je wel praten over 3-4Euro per uur verschil.

Echter is het leven in het Zuiden een stuk duurder.

Ondanks dat ik dan in het Noorden leeft, is het leven hier een stuk goedkoper.

Meer als de helft goedkoper in vergelijking met bv Helsinki.

Niet alles is in geld uit tedrukken, maar hier heb je heel wat meer huis voor je geld als bv in Helsinki. (Amsterdam, vs Delfzijl, is hetzelfde verhaal.)

Maar men heeft ook meer tijd. In het Noorden van NL zijn mensen meer relaxt als in de Randstad, en toch werken ze beide 60uur/week.

Hier worden die verschillen nog veel groter.

Routier vroeg het van de week ergens. Waarom ik niet in Noorwegen ga werken.

Daar kan ik idd meer verdienen. Kan er morgen zelfs beginnen. Zelfs binnen de eigen firma.

Maar...... Ik heb aan de eind van de maand nog een heel stuk salaris over. Wat is dan het punt om nog meer tegaan verdienen?

Vrede hebben met je leven is goed genoeg. Geld is betrekkelijk.

Neem van mij nou 1 ding aan. Ik heb het super naar me zin in me werk, en ik heb me eigen leven super voor elkaar. Dat vind ik. En ik leef mijn leven.

Ik zit niet tewachten op een Europeese salaris verhoging, of hoe wij zouden moeten gaan werken.

Word het leven 100Euro duurder, dan word het leven maar 100Euro duurder.

Dat moet je niet Europees willen regelen. Dat moet je lokaal regelen.

Bevalt het werk, en/of je salaris je niet meer, dan moet je wat anders gaan doen.

Aan een dood paard moet je niet blijven trekken.

En zoals Karel altijd zegt, met regelgeving los je niks op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden