[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeur vaak niet alert genoeg


Derek-Jan

Recommended Posts

  • Forumlid

[h=2]Verminderde alertheid is bij een aanzienlijk deel van alle ongelukken met vrachtwagens een belangrijke factor. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid donderdag.[/h]

Bron : Vrachtwagenchauffeur vaak niet alert genoeg | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Opmerkelijk : In Nederland zijn jaarlijks duizend ongelukken met een vrachtwagen, waarbij in totaal 23 doden en 105 gewonden vallen.

In 2011 kwamen 661 mensen om in het verkeer. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Iedere dode en/of gewonde is er één teveel laat dat duidelijk zijn.

En we moeten er dus naar streven om het aantal ongevallen te verminderen .. da's duidelijk.

In het artikel staat dat er te weinig parkeerplaatsen zijn voor het vrachtverkeer en dat is natuurlijk waar.

Dat is dus één punt waarop we verbeteringen kunnen aanbrengen en dus ook het aantal ongevallen als gevolg van oververmoeidheid kunnen doen dalen.

Daarbij inderdaad soms is de bewegwijzering onduidelijk waardoor er last second beslissingen worden gemaakt ... daarbij is de kans op een ongeval natuurlijk groter dan wanneer de situatie duidelijk is, lijkt mij logisch.

De totale cijfers 661 mensen om het leven gekomen ........... waarvan 23 doden waarbij een vrachtwagen betrokken bleek te zijn m.i. ook duidelijk.

Maar in dit artikel gaat het dus om het goederenverkeer ................... en de punten waarop verbeteringen zeer waarschijnlijk zouden leiden tot minder ongevallen & zo moet je dat artikel lezen denk ik.

Zonder dat je je meteen aangevallen wordt door de cijfers en dat er kennelijk meer mensen om het leven komen bij verkeersongevallen waarbij dus geen vrachtwagen betrokken is.

Zo denkt een deel van de chauffeurs dat een ongeluk onvermijdelijk is bij een klapband, terwijl volgens de onderzoekers de trucker zonder kleerscheuren tot stilstand kan komen zolang hij juist handelt.

Ja, als we allemaal en alle tijd juist zouden handelen ..... zouden er geen ongevallen gebeuren = SMIT Systeem!

En de ene klapband is de andere niet = stuuras versus band op een 3assige oplegger ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een ongeval of ongeluk is iets dat mis gaat en waarbij (meestal) schade optreedt. Meestal wordt letselschade en materiële schade onderscheiden.

Een ongeluk is een ongunstige loop der omstandigheden, tegenspoed.

Een ongeval is het feit of omstandigheid dat er iets onverwachts gebeurt dat schade of letsel veroorzaakt. Zie: Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee natuurlijk wij zijn niet alert genoeg, die duizenden kneuzen in die personenwagens wel, die afstand niet begrijpen, die jou gewicht niet begrijpen etc. Tuurlijk de beroepschauffeurs zijn niet alert.

Als ik niet de hele dag alert ben zit ik iedere dag in de zijkant of achterkant van een kneus die nog even de afrit moet halen, maar toch eerst echt mij voorbij moet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha, toch weer een reden gevonden om te bezuinigen op asfalt :mad:

Bij deze zijn de "onderzoekers" uitgenodigt om een weekje mee te komen, kunnen ze ook eens vanuit de praktijk kwaken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk altijd zulke felle reacties als het beroep van chauffeur word bekritiseerd. Misschien zit er wel een kern van waarheid in en is zo'n onderzoek niet helemaal nutteloos. Of heb je nog nooit met je ogen zitten te knipperen met een laagstaand zonnetje terwijl je bijna wegdommelde achter het stuur? Wie nee zegt liegt volgens mij....................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Leuk altijd zulke felle reacties als het beroep van chauffeur word bekritiseerd. Misschien zit er wel een kern van waarheid in en is zo'n onderzoek niet helemaal nutteloos. Of heb je nog nooit met je ogen zitten te knipperen met een laagstaand zonnetje terwijl je bijna wegdommelde achter het stuur? Wie nee zegt liegt volgens mij....................

Ja 1 keer, en exact 4 minuten later stond ik op de Hoge Kwel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een MENS is vaak niet alert genoeg = Homo Sapiens is namelijk volgens onderzoek niet in staat om 100% helemaal alert te zijn en te blijven.

Een klein kind die een kop thee over zich heen krijgt omdat verzorger even de koektrommel open maakt.

Moeder die van de trap af valt............................ enz.

Radio harder zetten om de verkeersinformatie te horen en dan is het nieuws zomaar voorbij zonder dat je het gehoord heb.

Gelukkig zijn we geen robotten.

Niemand is alert genoeg om ongelukken te voorkomen.

Wat een onzin onderzoek om nu weer de vrachtwagenchauffeur aan te vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had graag gezien dat de overige verkeersdeelnemers ook in dit onderzoek meegenomen waren. Een fietser met oordopjes in is die wel alert? Lijkt me niet. Die bejaarde vrouw die ik van de week zag rijden met een volledig stilstaand achterwiel op haar 205je met een klapband tot gevolg en nog doorrijden als of er niets gebeurd is, is die wel alert? Nog niet te spreken over wat ik automobilisten zie doen tijdens het rijden? Kortom ik denk dat alle weggebruikers een stukje alertheid missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zal met dit onderzoek wel een kern van waarheid in zitten maar in hoeveel gevallen is de veroorzaker een personenauto,fietser of voetganger waar de chauffeur net een fractie te laat reageert of net verkeert, je kunt never de hele dag voor 100% op scherpstaan je hebt over de hele dag al buiten je medeweten in meerdere gevallen wel goed gereageerd.

Bij een klapband op de stuuras hangt het ook af op wat voor weg je rijd zit je in een bocht hoe ben je beladen noem maar op, al ben je goed uitgeslapen en stap je net achter het stuur kun je met een 10km verder wel een probleem krijgen.

Ik zet dus wel ??? bij zulke onderzoeken, hoe vaak hoor je niet dat een chauffeur al misschien 40 jaar, zelfs nog internationaal rijd zonder rijbewijs en nooit een ongeval heeft gehad maar bij toeval bij een controle door de mand valt-----zijn zulke mensen dan Geluksvogels?.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een kwart van alle ongevallen met vrachtwagens wordt veroorzaakt door de vrachtwagenschauffeur zelf.

Dat heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag bekend gemaakt. Gemiddeld gebeuren er duizend ongelukken per jaar, waarbij ruim 20 doden vallen en 100 mensen zwaargewond raken.

In de meeste gevallen zijn dat andere weggeberuikers. Transportverzekeraar TVM in Hoogeveen is niet verbaasd over de cijfers. De ongelukken gebeuren vooral door onoplettendheid van de chauffeurs en werkzaamheden aan de weg.

De verzekeraar gaat nu vaker bijeenkomsten over veilig rijgedrag organiseren voor vrachtwagenschauffeurs.

Bron: www.rtvdrenthe.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een kwart is natuurlijk altijd te veel maar op zich vind ik het mee vallen, 1 op de 25 is het de schuld van de chauffeur dat betekent dat 3 op de 25 ongevallen worden veroorzaakt door andere weg gebruikers dus.

Wat voor km/per jaar gemiddeld rijd een chauffeur streep dit weg naar het gemiddelde van een autobestuurder de uitkomst hier van is de verhouding risico factor die een chauffeur meer heeft op een ongeval, denk dat je dan nog schrikt hoeveel hoger als dat is dan een autobestuurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een kwart is natuurlijk altijd te veel maar op zich vind ik het mee vallen, 1 op de 25 is het de schuld van de chauffeur dat betekent dat 3 op de 25 ongevallen worden veroorzaakt door andere weg gebruikers dus.

Uhmmm, zoiets ja... Of nee, toch niet..!!

Je maakt er nu wel een rommeltje van hoor, Johan ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De ongelukken met vrachtwagens waar ik bij kom, zijn echt vaker veroorzaakt door de personenauto dan door de vrachtauto.Mensen die standaard in de dode hoek zitten,nog even snel remmen om uit te voegen, en domheid in het algemeen.Ik heb geen hoge pet op van de Nederlandse besturrdres van luxe auto's.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden