[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

gluten-allergie


ron35

Vraag

8 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

bij een wegrestaurant kun je altijd melden wat voor allergie je hebt en ze kijken dan wat ze er aan kunnen doen.

heb zelf koemelk allergie en ondervind nooit problemen als je het maar even meld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik weet niet precies wat gluten in houd.

maar ik heb koemelk allergie dit houd dus in.

vlees alleen gebakken in plantaardige vetten.

op de salades geen dressing waar koemelk in is verwerkt.

zo is dus alles met koemelk niet goed.

als ik in een wegrestaurant dit voor leg word er gelijk actie onder nomen.

ik heb nog niet meegemaakt dat het niet mogelijk was om voor mij iets te maken waar ik geen last van had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik weet inderdaad nog vanuit mijn tijd in de bakkerijgroothandel, dat er op een gegeven moment steeds meer particulieren kwamen met de vraag naar glutenvrij meel. Daardoor weet ik inderdaad dat het leven met coeliakie een stuk lastiger wordt. Ik ben dan inderdaad ook bang dat het niet eenvoudig zal zijn om in restaurants langs de weg glutenvrij te eten.

Vermoedelijk heb je de link al, maar anders : Glutenvrij - Welkom

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kan je hier wat mee, Rik?

Gluten allergie heet ook wel Coeliakie.

Dit artikel komt van : Glutenvrij - Welkom

Wat is coeliakie?

Heeft u zelf coeliakie (spreek uit: seu-lia-kíe), heeft uw kind coeliakie, of kent u iemand met coeliakie? Dan weet u vast al dat het te maken heeft met gluten en met darmen. Maar wat zijn gluten? Wat doen ze met de darmen? En kan coeliakie nog overgaan?

Glutenintolerantie

Iemand met coeliakie kan niet tegen gluten. Dat heet ‘glutenintolerant’ en daarom wordt coeliakie ook vaak glutenintolerantie genoemd. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut en in de meeste haver. Het zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Denk aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Gluten zit ook verstopt in producten waar je het niet direct in verwacht. Bijvoorbeeld in de ingrediënten van soepen (bindmiddel, vermicelli of vlees), in sauzen, sommige snoepjes, ijssoorten en bier.

Voedsel met gluten zorgt bij mensen met coeliakie voor een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Daardoor kan de darm zijn werk niet goed doen.

Dunne darm

Een gezonde dunne darm heeft aan de binnenkant darmplooien met daarop darmvlokken. Door de plooien en de vlokken is er een groot oppervlak voor voedselopname. Bij iemand met coeliakie ontstaan door het eten van gluten ontstekingsreacties in het darmslijmvlies. De darmvlokken gaan daardoor kapot. Bij langdurige schade aan het darmslijmvlies worden belangrijke voedingsstoffen niet meer goed opgenomen. Met alle gevolgen van dien.

Ziek zijn

Iemand die ziek is door het eten van gluten kan last hebben van diarree, maar ook van verstopping. Van gewichtsverlies, maar ook van overgewicht. De ziekteverschijnselen verschillen per persoon en zijn niet altijd direct te koppelen aan het maag-darmkanaal. Denk bijvoorbeeld aan depressie, bloedarmoede en botontkalking. Soms worden ziekteverschijnselen verward met het prikkelbaar darmsyndroom (PDS) of een tarweallergie. Of zelfs met stress of ouderdom.

De eerste verschijnselen van coeliakie treden bij baby’s vaak op als ze voor het eerst gluten krijgen. Meestal is dat vanaf de zesde maand, als ze hun eerst broodkorst of pap op basis van tarwebloem krijgen. Bij volwassenen kunnen de verschijnselen schijnbaar uit het niets optreden. Vaak blijkt dan echter dat er al jaren sprake is van vage klachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Lactose is een stof die bijdraagt aan een hoge osmotische waarde in de darmen en kan bovendien als voedingsbodem voor bepaalde soorten bacteriën dienen. Het eerste bevordert in de dunne darm de opname van water, zodat de inhoud en de transportsnelheid toeneemt, met krampen (buikpijn), misselijkheid en 'gerommel' als voelbare symptomen. In dedikke darm volgen andere problemen: bepaalde bacteriën fermenteren de lactose waarbij koolzuurgas, waterstofgas en organische zuren vrijkomen. Ook dit veroorzaakt buikpijn,winderigheid en in ernstige gevallen diarree, die waterig dun is, zurig ruikt, en soms schuimt en groenig van kleur is.

dit is dus mijn probleem met lactose.

ook geen pretje als je ongemerkt melkprodukten binnen krijg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Schijnbaar moeilijk om te lezen wat Ron vraagt......

Wat hij mankeert weet hij al (Weet het ook want mijn dochter heeft het) Onderweg eten is gewoon een probleem en komt aan op veel vertrouwen en eerlijkheid van de kok............

Aardappelen en groenten zal geen probleem zijn: Contaminatie (besmetting) met niet glutenvrije produkten is groot.

Heb je de vertaalkaartjes al? Staat op in diverse talen wat glutenvrij betekent! Is erg handig....... Succes!

https://www.glutenvrij.nl/page/Winkel?mod[375][cat_id]=4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

hallo allemaal ik wil iedereen bedanken voor de tips die jullie gegeven hebben het is en blijft lastig met gluten-alergie om goed eeten tevinden onderweg bijna alle koks in de restaurants zullen hun uiterste best doen om een goede maaltijd voor te schotelen maar ben ook helaas wel eens bedonderd met het eeten wat ik kreeg dus probeer ik zoveel mogelijk bij de zelfde restaurants te gaan eeten voor de gene die ook een alergie hebben ik heb goede ervaringen met van der valk restaurant is dan eigelijk wel geen chauffeursrestaurant maar ze doen wel wat je ze vraagt als er nog iemand een tip heb hoor ik het graag.

groeten ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden