[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijden met een klapband


Marnix

Recommended Posts

  • Forumlid

Gisteren reed ik rond de middag tussen Rijssen en Azelo op de A1, reed er een trekker met oplegger met een klapband rechts op de trailer met een rustig vaartje over de vluchtstrook. Dus ik denk: die wil de volgende afrit halen (was niet ver meer).

Dus ik rij verder, A35 eerste afritje eraf, in Hengelo 4 karretjes gelost en naar de A1 naar Oldenzaal. Kom ik tussen de 2 afritten Hengelo dezelfde vrachtwagen (witte platen, niet Duits) achterop, die dus nog steeds met een vaartje van ongeveer 25 km/u over de vluchtstrook rijdt.

Mijn vragen:

a) mag dit?

b) wat denkt hij er mee te bereiken, bandenboer in Oldenzaal? goedkopere reparatie in D??

c) hoe is hij het knooppunt Buren overgekomen, je moet toch de linkse kant pakken om de A1 te nemen ri Oldenzaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn vragen:

a) mag dit?

b) wat denkt hij er mee te bereiken, bandenboer in Oldenzaal? goedkopere reparatie in D??

c) hoe is hij het knooppunt Buren overgekomen, je moet toch de linkse kant pakken om de A1 te nemen ri Oldenzaal!

A) Denk ik niet

B) Misschien een collega die verderop stond en een reservewiel bij zich had opzoeken?

C) Sommigen zijn niet zo bang.....!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het probleem met die mannen is: een reparatie hier kunnen ze vaak niet betalen, want daarvoor zijn de tarieven waarvoor de heren trappen te laag. Dan wordt er niks verdient.

Hé, dat probleem kennen wij ook!! Het kan niet uit tegen het gemiddelde prijsniveau hier in ' het westen' .

Dus als er wat gebeurd, dan is het meteen hommeles.

Ik kan me er boos over maken. Hier de prijzen naar god helpen - zo is het toch, hoe je het draait of keert - en dan de gevaarlijkste stunts uithalen om hier maar niet naar de garage te hoeven.

Tijdje geleden maakte ik in dit kader het volgende mee.

Ik kom bij een klant om te laden - afgesproken tijdstip.

In de poort, vlak voor de ingang van de fabriekshal (je moet altijd binnen laden), stond een Let met een lekke luchtcompressor. De pakking was eruit/lek.

Hij was op z'n ' laatste kracht' nog net de hal uitgereden, maar stond nu zo vast al een huis. Was nog geen 0,1 bar lucht meer in te krijgen.

Gevolg: niemand kon er meer in of uit.

Behalve dat de communicatie nogal stroef verliep - de man sprak feitelijk alleen Lets - werd na wat geharrewar duidelijk dat de Scania garage onder geen beding mocht komen om het euvel te verhelpen. Te duur. Hij moest het van zijn baas zelf doen.

Ondertussen stond ik al een uur te wachten......

Na wat overleg is toen besloten de 56 kisten met onderdelen die voor mij klaar stonden naar de andere kant van de fabriek te rijden. Meer dan een uur werk voor de heftruckchauffeurs. (weinig ruimte, op en neer meer dan 500 meter)

Dus ruim twee uur later kon er begonnen worden met laden. Duurt al met al - incl vastzetten - al gauw een dik uur.

Dus zo'n 3,5 uur later was ik klaar. Toch nog even kijken hoe het met m' n Letse vriend gesteld was. Welnu, die stond nog altijd op exact dezelfde plaats. Hij was net bezig de cabine te kantelen om een nwe pakking op z'n R500 te sleutelen.

Mijn navraag waarom het zo lang had geduurd, leerde me dat de Let door een van de medewerkers van de fabriek naar de Scania dealer was gebracht om daar de pakking (30 euri) op te halen. Bij aankomst bij de dealer blijkt dat de man - alhoewel vantevoren expliciet ernaar gevraagd (stond ik bij!!)- geen geld bij zich had.

Tja.

1. Omdat het zo goedkoop moet, houdt de man alles en iedereen op. Dat kost ook geld, maar dat komt niet uit zijn (lees: zijn baas) zak. Gevolg: hij kan rijden voor prijzen die voor ons onhaalbaar zijn.

2. Die lekke pakking moet zich al dagen -weken!! vantevoren hebben aangekondigd. En toch is ie blijven doorrijden. Waarschijnlijk allemaal in opdracht van z'n baas, maar toch. Wat als ie stilvalt op een lekker druk knooppunt in de spits??

Kortom: omdat het zo lekker goedkoop moet, heeft alles en iedereen daar last van. Wat is hier zo geweldig aan?

En voordat iemand weer het hele bruto - netto verhaal gaat ophangen: ik weet het. Gaap.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat als ie stilvalt op een lekker druk knooppunt in de spits??

-

Was het daar maar gebeurt.

Denk niet dat een wegbeheerder hem daar een halve of misschien wel een hele dag laat camperen om dat stukje alluminium te vervangen.

Reken er maar op dat er snel een bergingsauto staat om het hele span weg te slepen. Desnoods met de lier, maar die weg wordt wel vrijgemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

B) Misschien een collega die verderop stond en een reservewiel bij zich had opzoeken?

Dat is nog een optie ja. Die richting op stond er nog wel wat op de parkings. De andere kant echt nauwelijks! Langs de A1 bij Rijssen in westelijke richting stonden alleen 2 Nederlanders van de Greenery en 1 auto met witte platen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook wel eens doorgereden met een klapband. Alleen deed ik dan even met een ketting de as op binden en de luchtbalg afkoppelen. Hoeft niet eens een ketting te zijn, kan ook met een spanband.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het probleem met die mannen is: een reparatie hier kunnen ze vaak niet betalen, want daarvoor zijn de tarieven waarvoor de heren trappen te laag. Dan wordt er niks verdient.

In mijn beleving ligt dat toch iets genuanceerder.

Veel bedrijven zullen veel meer vet op hun botten hebben dan hier bij ons. Ik denk dat we het meer in een menselijke impuls moeten zoeken, net als het ook is met de weigering om hun verteer te gebruiken om in een restaurant te gaan eten.

Vergelijk het met een landen waar wij naartoe zouden rijden en waar een kop koffie 6 euro zou kosten, of een broodje 10 euro. Ook al zou ons verteer daarop gebaseerd zijn, dan hou je toch een soort weerstand omdat je continue zit te vergelijken met prijzen in je eigen land. Bijna uit principe vind je het dan "zonde" om zo belachelijk veel geld uit te geven voor iets wat "thuis" vele malen goedkoper is.

Bij bandenreparaties gaat het dan om de kosten op arbeid die zij hier zouden moeten betalen. Dat doen ze alleen wanneer het echt niet anders kan. Wanneer ze ook maar even de mogelijkheid zien om - de in hun beleving absurd hoge prijzen - niet te hoeven betalen, dan zoeken ze een goedkoper alternatief. Niet uit onwil, maar dat zit gewoon in de hoofden van de mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan me bijna niet voorstellen eigenlijk dat een band in een oostblok land goedkoper is als bij ons in Nederland, wat Karel mooi opmerkt, de arbeidskosten zullen inderdaad vele malen hoger liggen. Het zal misschien kunnen dat ie hem er niet zelf afkreeg, naar een grote parkeerplaats is gereden om hulp te vragen aan landgenoten ? Vaak hebben die mannen ook wel een reserveband bij zich..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik kan me bijna niet voorstellen eigenlijk dat een band in een oostblok land goedkoper is als bij ons in Nederland,

Dat klopt.

Enige tijd geleden mocht ik met wat mensen van A-merk in Truckbanden een kopje koffie drinken. De prijzen dat maakt mekaar eigenlijk niets, die zijn vergelijkbaar aan hier.

Wat we trouwens wel weer opmerkelijk vonden om te moeten constateren: gemiddeld genomen rijden West-Europese bedrijven met "goedkopere" banden van goedkopere merken. In de goedkope lonen-landen worden wagenparken verhoudingsgewijs met de beste en duurste kwaliteit banden uitgerust. Bijvoorbeeld bandenvernieuwing zoals in de USA heel normaal is en in West-Europa sterk in opgang is, daar hoeft men in de goedkopere lonen-landen helemaal niet mee aan te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik doe dit ook , als t kan

heb t al eens gedaan

niet over de vluchtstrook , gewoon met 75 over de rijstrook naar de volgende perkeerplaats

met dubbellucht kan dat best , vooral als rechts is

voordeel ;

-koffie tijdens wachten op bandeboer

-niet gevaarlijk / rijkswaterstaat hoeft geen halve snelweg af te kruisen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat we trouwens wel weer opmerkelijk vonden om te moeten constateren: gemiddeld genomen rijden West-Europese bedrijven met "goedkopere" banden van goedkopere merken. In de goedkope lonen-landen worden wagenparken verhoudingsgewijs met de beste en duurste kwaliteit banden uitgerust. Bijvoorbeeld bandenvernieuwing zoals in de USA heel normaal is en in West-Europa sterk in opgang is, daar hoeft men in de goedkopere lonen-landen helemaal niet mee aan te komen.

Deze auto stond anders op Bandag 'banden" Niet op de vooras trouwens! Even voor de duidelijkheid, die Scania met Skopje kenteken hè? Voor daar weer verwarring over ontstaat.

post-770-1394788477,3472_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Loopt zo'n band dan niet heet?

Met als gevolg dat-ie er opeens afloopt, spatbord en al meeneemt en eventueel links en rechts wat schade aanricht aan voertuigen van medeweggebruikers.

Ik weet het niet hoor....

spatbord is dan toch al verrot / maakt niet meer uit

shade door stukken band , ja , maar bij mij was t rechts , dus weinig/geen risico voor luxe autos

regel bij pech ;

probeer , indien mogelijk een veilige plek te zoeken

is beter voor je eigen gemoedsrust ook ( shell-pomp + parking is beter dan vluchtstrook )

uiteraard alleen als t kan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben ook al eens met een klapper op de voorste as van de oplegger naar het losadres doorgereden.

Op de Hollandse brug klapte de die band, precies op het moment dat ik in de spiegel keek dus zag gelijk welke band het was, toen de stofwolk was opgetrokken.

Gelijk de as omhoog gedaan en even met de monteur gebeld. Rustig aan doorrijden zegt ie. :D Je hebt toch nog 4 assen over :p. En dan gelijk thuis komen. Anders moest ie naar mij toe komen. Dan sta je ook 2 uur aan de kant en had ik ook al niet meer terug kunnen laden.

Zonder te stoppen door gereden naar Leiden. Wist ook gelijk dat die weeglussen thv het brugrestaurant niet altijd werken :

Klant keer wel vreemd op dat ik met een "lege" auto aankwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Moet je niet bij de Shell tussen Groningen en Assen, langs de A 28, gaan staan.

Daar rekenen ze €1,95 voor zo'n bakkie "koffie". :eek::eek::eek:

das asociaal !!!!!!

maar , als je als nationale komt te staan met een lekke band betaal je t wel ( ik althans )

(was nog op vrijdag avond ook )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden