[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Failliet, door de ogen van de ondernemer gezien


Gast Wirtjo

Recommended Posts

Wat een commotie weer hier, sommigen van jullie zijn dus echte “azijnzijkers†hé…

Is er dan niemand die de huidige problematiek onder ogen wil zien? Dat juist de synergie die Brink ziet in een overname betere perspectieven bied als een faliekant faillissement.

Zoals al in andere topics aangegeven is een doorstart alleen te realiseren door middel van bemiddeling van de curator en met goedkeuren van de Rechter Commisaris / rechtbank.

Vanzelfsprekend is het zo dat waar gekapt word ook links en rechts spaanders zullen vallen maar een faliekant/geheel faillissement is alleen maar verlies/verlies, en hier zullen hoe dan ook altijd schulden onbetaald achter blijven.

Om ook de stelling “op kosten van de belastingbetaler / samenleving†te ontkrachten, (hier word ik persoonlijk zo flauw van): In welhaast ieder faillissement zal er altijd een onbetaalde schuld over blijven, maar er word “door de azijnzijkers†nooit gesproken over de afgedragen gelden zoals bijvoorbeeld: vennootschapsbelasting, overige belastingen en/of sociale afdrachten waar de ondernemer in de voorafgaande jaren wel voor heeft zorg moeten dragen. (hier kan op geschoten worden dus kom maar op!:angel:)

Het komt nog steeds voor in faillissementssituaties dat de FISCUS / sociale fondsen en banken er ongeschonden uit komen… Want veelal zijn deze preferent, of hebben de risico’s dermate ingedekt dat deze wel uitbetaald zullen worden.

De spaanders die vallen, vallen vaak bij de concurrente crediteuren. Dit is op zich een slechte ontwikkeling. Want hierbij moet je denken aan een domino effect, als de leveranciers niet betaald krijgen dan kunnen deze ook te kampen krijgen met ernstige financiële problemen.

De banken, diverse fondsen of de belastingdienst zullen veelal de openstaande schulden als eerste kunnen vorderen, en gaan hierbij ongeschonden te werk. Die hebben dus echt de schijt aan de concurrente crediteuren. Overheidsorganen, financiers en/of banken stellen zich weer eens boven alles en hiermee word door de aristocratische rechtbank mee omgegaan alsof ze heilig zijn.

Nu weet ik dat ik hier omschrijf niet door iedereen gehoord en/of erkend zal worden en dat jullie veronderstellen dat ik voor eigen parochie preek. Zo op eerste kerstdag zal ik dat ook niet onder stoelen of banken steken. Echter zo langzamer hand heb ik de rechtspraak leren kennen in alle gewenste en ongewenste facetten. Ik heb ervaren dat de afwikkeling en/of behandeling van een faillissement zeker niet zo is, als dat hier door menig individu verondersteld word.

Resumerend op de kwestie Hardenberg: Ik ga er vanuit dat er door deze overname een hoop schulden en belastinggelden wel betaald zullen worden (ook al is het een deel) en dat zelfs een deel van het personeel dat anders zonder meer op straat had gestaan aan het werk kan bij Transportgroep Oost Nederland. Bij een faillissement had de curator alleen te kempen gekregen met schulden en lasten, nu kan hij zich verdiepen in verdelen en continueren.

“Ik zal later nog eens terug komen op de materie WSNP en schuld/hulpbemiddeling waar veel chauffeurs en medewerkers in de transportbranche mee te kampen hebben (gehad) of met werken terwijl er een uitkering genoten word…. Wellicht veranderd dit het inzicht in deze materie. Of staat het ene los van het andere???â€

Prettige kerst

mag ik hieruit de conclusie trekken dat het volgens jouw een goede zaak is dat een bedrijf failliet gaat en nog de zelfde dag met een andere bv verder gaat.

dat er schulden overblijven en dat eventuele benadelen zich maar moeten schikken in gedeeltelijke betaling, is dus volgens jouw even niet anders.

over de afdrachten waar jij overschrijft doe je net of dat een gunst is dat ze het afdragen.

men weet toch dat als men een bedrijf start dat er premies moeten worden afgedragen, en als het bedrijf niet meer uitkan moet men de zaak voortijdig sluiten.

maar nee vooral niet ophouden met ondernemen de zaak failliet laten gaan ,onder een ander bv verder gaan.

faillissement is in mijn ogen een gebrek aan ondernemersschap.

(denk er van en doe ermee wat men wil zo zie ik het)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 131
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
(denk er van en doe ermee wat men wil zo zie ik het)

Vooral doorgaan met doemdenken...

Je zou bijvoorbeeld 2 dingen kunnen doen:

1. doorgaan met denken...

2. beginnen met informatie verzamelen over faillissementen en het kunnen en morgen doorstarten of het doen van een bod op de overname van een failliete onderneming. (aktiva overname).

over de afdrachten waar jij overschrijft doe je net of dat een gunst is dat ze het afdragen.

Met betrekking tot de afdrachten: ja ik zie het als een gunst dat een "oprechte" ondernemer dit jaren lang heeft gedaan. Als je namelijk de afdrachten en ziekenfondspremie door het personeel laat afdragen zouden de belastingdienst en de fondsen zelf wel eens het faillissement zouden moeten aanvragen... In een groot deel van de wereld is het normaal dat de werknemer deze premies zelf afdraagt en de werkgever enkel een bruto salaris uitkeert en dus het personeel overal zelf voor moet zorgen.

In de het bij ons gehanteerde systeem leggen de instanties de werkzaamheden en verantwoordelijkheden bij de ondernemingen neer, en als dit mis gaat dan lopen diegenen waar het betrekking heeft te schreeuwen, dit ondanks dat hun sociale afdrachten, premies en salarissen zijn opgenomen in de salarisgarantieregeling.

Nu moet je niet lezen dat ik vind dat dan de werkgever maar geen lasten of premies hoeft af te dragen. Maar leg deze verantwoording eens bij de medewerkers zelf neer? in veel gevallen hebben we binnen no time Griekse, Amerikaanse of Afrikaanse (ed.) toestanden.

faillissement is in mijn ogen een gebrek aan ondernemersschap

Ondernemerschap is met een "S" en daar zit het verschil.....

Sterkte ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vooral doorgaan met doemdenken...

Je zou bijvoorbeeld 2 dingen kunnen doen:

1. doorgaan met denken...

2. beginnen met informatie verzamelen over faillissementen en het kunnen en morgen doorstarten of het doen van een bod op de overname van een failliete onderneming. (aktiva overname).

Met betrekking tot de afdrachten: ja ik zie het als een gunst dat een "oprechte" ondernemer dit jaren lang heeft gedaan. Als je namelijk de afdrachten en ziekenfondspremie door het personeel laat afdragen zouden de belastingdienst en de fondsen zelf wel eens het faillissement zouden moeten aanvragen... In een groot deel van de wereld is het normaal dat de werknemer deze premies zelf afdraagt en de werkgever enkel een bruto salaris uitkeert en dus het personeel overal zelf voor moet zorgen.

In de het bij ons gehanteerde systeem leggen de instanties de werkzaamheden en verantwoordelijkheden bij de ondernemingen neer, en als dit mis gaat dan lopen diegenen waar het betrekking heeft te schreeuwen, dit ondanks dat hun sociale afdrachten, premies en salarissen zijn opgenomen in de salarisgarantieregeling.

Nu moet je niet lezen dat ik vind dat dan de werkgever maar geen lasten of premies hoeft af te dragen. Maar leg deze verantwoording eens bij de medewerkers zelf neer? in veel gevallen hebben we binnen no time Griekse, Amerikaanse of Afrikaanse (ed.) toestanden.

Ondernemerschap is met een "S" en daar zit het verschil.....

Sterkte ....

Zo is dat, geachte Mark. U weet wat ondernemen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

“Ik zal later nog eens terug komen op de materie WSNP en schuld/hulpbemiddeling waar veel chauffeurs en medewerkers in de transportbranche mee te kampen hebben (gehad) of met werken terwijl er een uitkering genoten word…. Wellicht veranderd dit het inzicht in deze materie. Of staat het ene los van het andere???”

Waarom slaat iedereen de plank nu mis.... ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die sla jij niet mis. Veel durven er niet voor uit te komen

Ook ondernemers die in hele grote problemen zitten

Vermogen met alles weg

Maar moeten wel geholpen worden

Huub

Die dus wel?

En ondernemers lekker afschieten? Waar was jij toen een ander aan het ondernemen was, en wel zijn kop uit durfde te steken?

In loondienst zeker. Daar is niets mis mee en dat siert je, zeker als je altijd hard gewerkt hebt je pensioen hebt gehaald, en genieten mag van de sociale reserve's.

Maar loop niet te schieten als een kip zonder kop of probeer recht te praten wat krom is. Kom met feiten en onderbouwde materie, dan kan ik fatsoenlijk repliek te geven.

De manier van constateren hier op het forum is niet meer wat het geweest is, soms is het erger als op de kermis. Op de kermis kun je wat bereiken met schieten, hier is het niet altijd prijs, maar heel vaak mis. En dit vaak enkel om de werkelijke achterliggende gedachten en ervaringen te verhullen.

Dat zegt dus meer over de persoon als over de inhoud van zijn kritiek of topic.

Huub neem het niet persoonlijk, op jou word ook vaak geschoten uit ontwetendheid. Maar helaas is de inhoud van menig topic gevuld met hersenspinselen van hersenloze hoofden...

Een mening om een mening te hebben en uit gezichtsbescherming maar een reactie plaatsen zonder dat er voldoende over nagedacht is, en das waar dit forum soms voor staat, mijns inziens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Admins:

Wellicht een optie voor een sub-topic, we dwalen af....

:bey:

Bij deze dat sub-topic; dacht dat er al zoiets was maar dat gaat te ver terug, begon leuk maar buigt naar de andere kant af.

Deze discussie is een spin-off van http://www.chauffeursforum.nl/bedrijven-die-failliet-zijn-gaan/41154-amix-en-veurink-benelux-maken-vliegende-doorstart-dankzij-brink-transport-hardenberg.html

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

.......Mark wil ons graag leren hoe briljant en weldenkend hij is. Hij had toendertijd als onderschrift 'kleuterleider' bij zijn avatar. Tegelijkertijd probeerde hij zijn transportbedrijf te leiden wat een aantal keer jammerlijk mislukte. Nu geeft hij lezingen als voormalig circusdirecteur.........:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die dus wel?

En ondernemers lekker afschieten? Waar was jij toen een ander aan het ondernemen was, en wel zijn kop uit durfde te steken?

In loondienst zeker. Daar is niets mis mee en dat siert je, zeker als je altijd hard gewerkt hebt je pensioen hebt gehaald, en genieten mag van de sociale reserve's.

Maar loop niet te schieten als een kip zonder kop of probeer recht te praten wat krom is. Kom met feiten en onderbouwde materie, dan kan ik fatsoenlijk repliek te geven.

De manier van constateren hier op het forum is niet meer wat het geweest is, soms is het erger als op de kermis. Op de kermis kun je wat bereiken met schieten, hier is het niet altijd prijs, maar heel vaak mis. En dit vaak enkel om de werkelijke achterliggende gedachten en ervaringen te verhullen.

Dat zegt dus meer over de persoon als over de inhoud van zijn kritiek of topic.

Huub neem het niet persoonlijk, op jou word ook vaak geschoten uit ontwetendheid. Maar helaas is de inhoud van menig topic gevuld met hersenspinselen van hersenloze hoofden...

Een mening om een mening te hebben en uit gezichtsbescherming maar een reactie plaatsen zonder dat er voldoende over nagedacht is, en das waar dit forum soms voor staat, mijns inziens.

Wat iedereen denkt en doet moet die zelf weten

Ik heb altijd mijn eigen kost verdient En nog nooit van de sociale dienst geleeft of wat dan ook

Stond vroeger thuis de dood straf op

Ben altijd in loondienst geweest Maar heb wel voor mijn centen gewerkt

Daarbij ik heb heel veel goede En slechte ondernemers mee gemaakt

Maar wel overal op de wereld

En nu ben ik met de aow en pensioen Heb er zelf wel mijn leven voor betaald

En wat ik heb ben ik blij mee.Of je nu ondernemer ben of werkman Ze hebben alle twee het zelfde doel Geld verdienen

En niet stelen van de wernemer

Ik ken ook nog ondernemers Die hebben niks geleast Nog alles in eigen dom

Mij is geleert Twee derde eigen vermogen Een derde de bank wil je geld verdienen

Mag ik wel dom zijn Maar ik wil met veel niet ruilen

Een goede ondernemer kijkt vooruit En niet in het verleden

En de rest zoeken ze het maar uit Het zal mij een worst zijn

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
.......Mark wil ons graag leren hoe briljant en weldenkend hij is. Hij had toendertijd als onderschrift 'kleuterleider' bij zijn avatar. Tegelijkertijd probeerde hij zijn transportbedrijf te leiden wat een aantal keer jammerlijk mislukte. Nu geeft hij lezingen als voormalig circusdirecteur.........:ok:

U ziet dat verkeerd. Kleuterleider had betrekking op de kwaliteiten van de voormalige chauffeurs. Circusdirecteur op de capaciteit van de ondernemer om een bedrijf te redden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Veel ondernemers die failliet zijn gegaan profileren zich op dit forum (wel of niet onder eigen naam) als transport deskundige. Zijn er ook transport deskundige transporteurs op dit forum actief die niet gefailleerd zijn? Die wel kunnen vertellen hoe ze op dit moment nog wel winstgevend transporteur zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Iemand die wellicht uit eigen ervaring en beleving kan vertellen over zaken waar de meeste mensen absoluut geen weet van hebben, doch alleen maar een mening?

Ik zit daar niet op te wachten eerlijk gezegd. Ik ben naar Mark zijn verhaal totaal niet nieuwsgierig en zal totaal niet te vergelijken zijn met de bedrijven waar dit topic van afgeleid is. Toevallig zijn/waren dit wel bedrijven waar mijn interesse ligt/lag. Mark had een charterbedrijf en verhuurde zijn wielen aan een transporteur. Dan daarbij heb ik doorgaans een mening of een idee bij een failliete onderneming. Ik houd dit meestal voor mij. Is het makkelijkst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Veel ondernemers die failliet zijn gegaan profileren zich op dit forum (wel of niet onder eigen naam) als transport deskundige. Zijn er ook transport deskundige transporteurs op dit forum actief die niet gefailleerd zijn? Die wel kunnen vertellen hoe ze op dit moment nog wel winstgevend transporteur zijn.

Ik dacht dat jij er 1 was

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mark had een charterbedrijf en verhuurde zijn wielen aan een transporteur.

Zonder zulke bedrijven kan de sector niet.

Een kunst op zich om zulke bedrijven in de lucht te houden. Zeer krappe marges waarbij alles draait om efficiency en (hoge) kosten die in een ijzeren greep MOETEN worden gehouden.

Dan daarbij heb ik doorgaans een mening of een idee bij een failliete onderneming. Ik houd dit meestal voor mij. Is het makkelijkst.

Haha ...

Met andere woorden: zodra u uw standpunt heeft ingenomen, bent u niet echt meer geïnteresseerd in de andere kant van "het gelijk"? :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ondernemerschap is met een "S" en daar zit het verschil.....

Sterkte ....

Tuttuttuttut

Wirtjo maakt spellingfouten, ik maak ze en jij maakt ze (ik heb jouw wel eens gevraagd of je dyslectisch was omdat je geen wijs wist met de korte en lange ei remember?) Maar dit geeft gelijk aan hoe superieur je je eigen voelt.

Good luck circusdirecteur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden