[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Failliet, door de ogen van de ondernemer gezien


Gast Wirtjo

Recommended Posts

  • Forumlid
Daar discussieer ik niet over, ook niet met jou... :rolleyes:

Ook al heb je soms best goede punten om over te discussiëren.:ja:

En respect krijg je als werkgever niet snel. Of juist wel....

Door goed te motiveren waarom je iets doet en medewerkers er juist bewust van maakt waarom je iets doet of gedaan wilt hebben, kom je er narmaliter wel uit. Als je dan op den duur in de gaten krijgt dat het constant discussiëren word dan kun je beter direct ff duidelijk maken wat de bedoeling is. Als discussie een gewoonte word kunnen de wegen zich beter scheiden...

Ik ga niet zo snel in discussie. Nooit gedaan ook. Ik doe het werk wat me opgedragen word zonder daarover jan en alleman over op te bellen. Als ik in het verleden 6 keer naar de Ruhr was geweest vroeg ik of ik de komende week weer mocht. Zo zei ik dat ik daar een vriendinnetje had en we het dolletjes hadden samen. Was gelijk over. Eigenlijk heb ik nooit iets te klagen gehad over mijn werkgever, zijn materiaal en zijn werk.

Ik heb als zzp-er bij veel toko's gewerkt en genoeg gezien. Waar ik nu werk heeft men gewoon respect voor de leiding. De leiding -een vrouw van 1 meter 60 en haar man- waar je weinig commentaar hoeft te spuien ander s lig je zo buiten. Complimenten krijgen doe je niet, je krijgt betaald, das genoeg. Zelf werken ze meer dan keihard en verlangen dat ook van hun personeel (300 man).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 131
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Charter rijden is natuurlijk niet de best betaalde bezigheid, dat weet iedereen. Anderzijds is natuurlijk zo dat als dat je core-bizniz is in economisch florisante tijden je niet zomaar ff kunt switchen als klein charterbedrijfje mocht het minder gaan. Je moet dan maar hopen dat het goed afloopt. Dat deed het niet. Waarvan akte.

p.s.

Mark, mijn dochter wil graag in het circus werken maar ik kan niet zo snel een passende school vinden. Weet jij iets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat iedere universiteit haar van alles kan leren in het circus genaamd NL. Er word wel vaak de nadruk gelegd op illigale drugs, sex orgies en het drinken van teveel alcohol.

Maar van de zomer was ze nog een klein meisje, jaar of 7 schat ik zo, dus tijd genoeg om dat uit haar hoofd te praten...................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Denk dat iedere universiteit haar van alles kan leren in het circus genaamd NL. Er word wel vaak de nadruk gelegd op illigale drugs, sex orgies en het drinken van teveel alcohol.

Maar van de zomer was ze nog een klein meisje, jaar of 7 schat ik zo, dus tijd genoeg om dat uit haar hoofd te praten...................

Acht Ibo, acht.....

Maar ik heb ze al verteld dat het wel leuk lijkt zo in de trapeze etc. maar dat als ze klaar zijn met optreden en niet hoeven oefenen ze moeten wonen in een kooi met tralies. En dat ze geen Coca Cola kreeg maar water en brood met spinnekoppen.

Bij nader inzien dacht ze dat het circus toch niets voor haar was.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
.......Mark wil ons graag leren hoe briljant en weldenkend hij is. Hij had toendertijd als onderschrift 'kleuterleider' bij zijn avatar. Tegelijkertijd probeerde hij zijn transportbedrijf te leiden wat een aantal keer jammerlijk mislukte. Nu geeft hij lezingen als voormalig circusdirecteur.........:ok:

Daarom zeg ik, de expert.

Waarin? Vul zelf maar in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik moet bekennen dat onze opdrachtgevers loyaal waren, we tegen marktconforme tarieven reden en zelfs de chauffeurs CAO betaalden. Omdat we er een behoorlijke voorfinanciering nodig is bij een wagenpark en het aantal medewerkers die hiermee gemoeid waren, werd een deel hiervan door de bank gefinancierd. Helaas heeft de bank besloten om de financiering destijds in te perken, en hierdoor ging het werk kapitaal in stappen omlaag.

Helaas werden we ingehaald door de "visie" van de bank...

Het lag dus aan de bank..? En hoe ging dat dan? Is zomaar nieuwsgierigheid hoor. Maar je hoort regelmatig van die verhalen dat de banken knap asociaal bezig zijn.

Ben wel benieuwd hoe dat concreet in z'n werk gaat. Komen ze van de een op de andere dag langs om te zeggen dat ze hun geld terug willen? Ze zullen toch ook de kredietvoorwaarden moeten respecteren?

Het lijkt mij, maar wie ben ik, dat als je een bepaald krediet hebt, en je betaalt trouw je rente en evt. overeengekomen aflossing, dat ze dan niet snel zullen mauwen? Als je wilt uitbreiden, dus extra krediet wilt, dat lijkt mij inderdaad een ander verhaal in deze tijd.

Groet JP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou zoiets ook graag als lulkoek zien, een bank doet dat niet zomaar. Helaas bij ons begin jaren tachtig ook de bank die het doorlopend krediet opzegde terwijl altijd trouw rente en aflossing betaald was. Wij moesten ook binnen een maand zomaar een kleine 80.000 gulden proberen op te hoesten...

Onbegrijpelijk... :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt mij, maar wie ben ik, dat als je een bepaald krediet hebt, en je betaalt trouw je rente en evt. overeengekomen aflossing, dat ze dan niet snel zullen mauwen? Als je wilt uitbreiden, dus extra krediet wilt, dat lijkt mij inderdaad een ander verhaal in deze tijd.

Als een bank opeens besluit dat het transport een risico word kunnen ze zonder opgaaf van de reden van de ene op de andere dag het krediet intrekken. DAt is op dit moment een van de redenen waarom er zoveel bedrijven failliet gaan.

Krijg je een briefje van de bank dat ze de kraan dicht draaien, ben je van de ene op de andere dag klaar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik opende een aantal jaar geleden een rekening bij de Rabobank en na lang aandringen van hun kant zat daar ook een soort van krediet-faciliteit op. Het was een rekening waarop je, als je bijvoorbeeld 5000 plus stond voor een tijdje, je ook 5000 onder nul kon staan. Dus een bestedingsruimte had van 10.000. Ik maakte geen gebruik hiervan maar uiteindelijk was het wel een soort van veilig gevoel. Op den duur had ik een bestedingsruimte van rond de 25000 euro en met de winter voor de deur (en dus minder werk) zit je met de kerstdagen gemakkelijk op de bank.

Totdat de crisis uitbrak in volle hevigheid en de vooruitzichten van ZZP-ers slecht werden. Ze wisten niet hoe snel ze deze faciliteiten terug moesten draaien. Heel raar, maar dat kunnen ze dus of je nu hoog of laag springt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het staat altijd in de kleine lettertjes. Dat was een tijdje terug toch zo'n hot item (toepaselijk) in de sex industrie, die konden nergens een bankrekening openen en ik geloof dat het de ing was die gooide iedereen die aan die bedrijvstak gelinkt was zo op straat.

Een bank mag alles, en ga niet bij ze aankloppen als je wilt weten waarom je buiten bent gegooid, ze reageren gewoon niet en zetten ondertussen het mes op je keel, hele vervelende mensen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het gezegde is niet voor niets: Banken, als de zon schijnt delen ze paraplu's uit, zodra de lucht betrekt nemen ze die weer in. ;)

Weet je wat ik altijd het mooie er van vind Als een bedrijf failleit gaat of de eigenaar

Vaak weer een door start Maar PKR in Tiel komt er niet aan te pas

Heb ik betalings achter stand Kan ik alles vergeten Want PKR zorgt er wel voor dat ik geen cent meer krijg

En dat moeten ze bij de B.V.s ook doen Gewoon de eigenaren aan pakken Ook via PKR in Tiel

Want er zijn ondernemers om de drie jaar failleit Weg er mee Die maken meer kapot Dan goed

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zou zoiets ook graag als lulkoek zien, een bank doet dat niet zomaar. Helaas bij ons begin jaren tachtig ook de bank die het doorlopend krediet opzegde terwijl altijd trouw rente en aflossing betaald was. Wij moesten ook binnen een maand zomaar een kleine 80.000 gulden proberen op te hoesten...

Onbegrijpelijk... :(

Er zal toch wel een reden geweest zijn? Hoe vervelend banken soms ook kunnen zijn, ze zijn er niet op uit om bedrijven om zeep te helpen. Het altijd betaald hebben van rente, eventueel aflossing en ook of er winst of zelfs verlies gedraaid is, zegt niet zoveel. Een bank kijkt als eerste naar de cashflow. Zit het daar 2 jaren achter elkaar niet helemaal goed komen ze inderdaad op een vervelende manier in aktie.

Bovendien; begin jaren 80 hadden we ook een crisis. Dat zal ongetwijfeld geholpen hebben dat jullie bankier zijn geld versneld wilde hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weet je wat ik altijd het mooie er van vind Als een bedrijf failleit gaat of de eigenaar

Vaak weer een door start Maar PKR in Tiel komt er niet aan te pas

Heb ik betalings achter stand Kan ik alles vergeten Want PKR zorgt er wel voor dat ik geen cent meer krijg

En dat moeten ze bij de B.V.s ook doen Gewoon de eigenaren aan pakken Ook via PKR in Tiel

Want er zijn ondernemers om de drie jaar failleit Weg er mee Die maken meer kapot Dan goed

Huub

Begrijp niet goed wat het Bureau Krediet Registratie (BKR) hier mee te maken heeft. Zij registren alleen of privépersonen leningen en/of betalingsachterstanden hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zal toch wel een reden geweest zijn? Hoe vervelend banken soms ook kunnen zijn, ze zijn er niet op uit om bedrijven om zeep te helpen. Het altijd betaald hebben van rente, eventueel aflossing en ook of er winst of zelfs verlies gedraaid is, zegt niet zoveel. Een bank kijkt als eerste naar de cashflow. Zit het daar 2 jaren achter elkaar niet helemaal goed komen ze inderdaad op een vervelende manier in aktie.

Bovendien; begin jaren 80 hadden we ook een crisis. Dat zal ongetwijfeld geholpen hebben dat jullie bankier zijn geld versneld wilde hebben.

Ik moet toegeven dat ik het hoe en waarom niet voor de geest kan halen. Ik was in die tijd net begonnen met rijden in ons familiebedrijfje...

De verstandhouding met de bank was altijd goed geweest. We zijn overgestapt naar een andere bank. Opdrachgever heeft versneld openstaande tegoeden betaald en financieringsmaatschappij heeft uitstel van betalingen gegeven. Veel positiefs dus ook, er zijn nog wel mensen of financiele instellingen die het beste met je voor hebben. Hoewel dat ook al weer een kleine dertig jaar terug is.

Maar toch ook in deze tijd. Mede door een slecht werkende nieuwe truck kwam ik begin 2011 in de problemen. De bank alhier heeft toen ook een paar truckpayments willen opschuiven hetgeen de nodige financiele ruimte gaf.

Dus normaal gesproken, weinig problemen met de bank :) Behalve toen begin tachtig dus... :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik moet toegeven dat ik het hoe en waarom niet voor de geest kan halen. Ik was in die tijd net begonnen met rijden in ons familiebedrijfje...

De verstandhouding met de bank was altijd goed geweest. We zijn overgestapt naar een andere bank. Opdrachgever heeft versneld openstaande tegoeden betaald en financieringsmaatschappij heeft uitstel van betalingen gegeven. Veel positiefs dus ook, er zijn nog wel mensen of financiele instellingen die het beste met je voor hebben. Hoewel dat ook al weer een kleine dertig jaar terug is.

Maar toch ook in deze tijd. Mede door een slecht werkende nieuwe truck kwam ik begin 2011 in de problemen. De bank alhier heeft toen ook een paar truckpayments willen opschuiven hetgeen de nodige financiele ruimte gaf.

Dus normaal gesproken, weinig problemen met de bank :) Behalve toen begin tachtig dus... :(

De ene bank is de andere niet, en zelfs binnen één en dezelfde bank verschilt het nog van persoon tot persoon. Een nieuwe accountmanager bij mijn toenmalige bank was voor mij aanleiding om mijn nering bij een andere bank te doen. Ik kon met die man geen kant op. Brutaal als ik toendertijd was heb ik hem ook gezegd dat ik hem een eikel vond. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Oh, hoezo dan? :confused:

Nou ben jij imo. zeer kundig, en wil niet als beterweter tevoorschijn komen.

Maar je schreef min of meer dat er geen reden is voor een bank om het credit te stoppen, en dan schreef je dat de economie slecht ging.

Maar als je als bedrijf goed draait, maar ze stoppen met geld geven omdat de algeheele economie slecht is....

Afijn, waarom eigenlijk geld lenen als je een eigen zaak hebt? Zo werk je nog steeds voor een ander, een ander waar je niet van kan weglopen zoals een werknemer wel van zijn baas kan......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afijn, waarom eigenlijk geld lenen als je een eigen zaak hebt? Zo werk je nog steeds voor een ander, een ander waar je niet van kan weglopen zoals een werknemer wel van zijn baas kan......

Ik had persoonlijk ook een kaskrediet bij de bank ( die krediet faciliteit ) toen ik dat ging vragen vroeg de bank al een waarborg > mijn privé spaarcentjes moest ik bij hun vastzetten .

Na dik 2 jaar ben ik eens gaan rekenen , voor dat gereserveerde bedrag moest ik per trimester een vaste som betalen , als ik het kapitaal aanspraak moest ik intresten daarop betalen > ze zijn geen liefdadigheuds instelling , al snel kwam ik erachter dat 75% van mijn winst op die transactie naar de bank ging .

Ik zegde dat kaskrediet op en liet mijn spaarcentjes vrijkomen , ik werkte verder op dezelfde wijze als wat ik normalitair aan de bank moest terug geven , enkel kom ik het niet fiscaal inbrengen > maar mijn winst was hoger als wat ik aan belasting kom recupereren .

Zelf heb ik met de jaren ( boekjaar ) een reserve opgebouwd zoals het hoorde en eens je aan deze reserves moet gaan peuzelen dan moet je zeker heel goed beginnen afwegen , iets wat ik al in 1999 heb gedaan zag op 9 maand mijn inkomsten met 50% dalen , mijn sociaal lasten , vaste kosten bleven hetzelfde , als ik eind de maand de imkonsten met de uitgave vergeleek en ik maakte mijn uurstatus op had ik nog gewerkt voor pakweg 5 euro/uur .

Ik ben dan maar gaan rijden en verdiende al 100% meer zonder verder risico op waanbetalers , tegenslagen enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Afijn, waarom eigenlijk geld lenen als je een eigen zaak hebt? Zo werk je nog steeds voor een ander, een ander waar je niet van kan weglopen zoals een werknemer wel van zijn baas kan......

Dat is weer een andere discussie...

Ik heb hier in Canada twee jaar als company driver gewerkt. REM laat je behoorlijk vrij maar toch legt het een druk op mij die ik als eigen rijder niet voel. Ondanks alle ongemakken voelt het voor mij beter om met mijn eigen truck te werken.

Dan volgt de volgende keuze. Nieuw, jong gebruikt of een ouwe bak die je contant kunt afrekenen. Ik kies voor nieuw. En zonder geld van de bank red je dat niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar ik nu werk heeft men gewoon respect voor de leiding. De leiding -een vrouw van 1 meter 60 en haar man- waar je weinig commentaar hoeft te spuien ander s lig je zo buiten. Complimenten krijgen doe je niet, je krijgt betaald, das genoeg. Zelf werken ze meer dan keihard en verlangen dat ook van hun personeel (300 man).

En die hond, heeft die je nog ooit eens gebeten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou ben jij imo. zeer kundig, en wil niet als beterweter tevoorschijn komen.

Maar je schreef min of meer dat er geen reden is voor een bank om het credit te stoppen, en dan schreef je dat de economie slecht ging.

......

Ik vroeg me af wat de reden was om het krediet op te zeggen. Zomaar omdat de economie niet goed draait is nooit een reden op zichzelf, er is altijd iets meer aan de hand. Het is wel zo dat een bank bij een slecht draaiende economie, zoals nu, sneller zal overgaan tot drastische maatregelen, en minder geduld heeft.

Maar als je als bedrijf goed draait, maar ze stoppen met geld geven omdat de algeheele economie slecht is.....

Dat ligt er maar aan hoe je "goed draait" interpreteert. Veel ondernemers kijken sec naar de winst (of het verlies), en begrijpen vaak niet veel van de door hun accountant opgestelde jaarrekening. Zet je de bril van een financier op, dan kijkt die ook naar andere zaken. De cashflow is voor hen een van de belangrijkste items. Zo kan het voorkomen dat een ondernemer denkt dat het goed loopt, want er is winst gemaakt, en dat een bank toch geen financiering wil verstrekken. Omgedraait kun je een verlies hebben, maar is een financiering geen probleem.

Afijn, waarom eigenlijk geld lenen als je een eigen zaak hebt? Zo werk je nog steeds voor een ander, een ander waar je niet van kan weglopen zoals een werknemer wel van zijn baas kan......

Daar kunnen vele redenen voor zijn. Denk aan uitbreiding, voorfinanciering van de btw op grotere investeringen enz. Hier kan een Rekening Courant (soort doorlopend krediet) uitkomst bieden. Wordt dit RC echter (vrijwel) geheel gebruikt om de openstaande debiteuren voor te financieren, zeker als de betalingstermijnen oplopen, dan kan dat reden voor de bank zijn voor een gesprek. Vaak zie je dan dat dit gesprek leidt tot een verlaging van het RC, omdat financiering hiervan teveel onzekerheden met zich meebrengt.

Ik weet dat ik niet volledig ben in mijn verhaal, maar ik hoop dat je er i.i.g. iets wijzer van geworden bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden