[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Failliet, door de ogen van de ondernemer gezien


Gast Wirtjo

Recommended Posts

  • Reacties 131
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Hoe incassotrajecten verlopen hoef je mij niet uit te leggen. Maar voor er een deurwaarder beslag laat leggen op een woning is er al een heel traject aan vooraf gegaan. Die man komt echt niet zomaar onverwachts bij jou langs. En voor een bedrag van € 600,= beslag op een woning??? Dat zal hooguit een conservatoir beslag zijn, maar zelfs dat lijkt mij voor dat bedrag onwaarschijnlijk.

Maar begrijp me goed Freddie; ik wil je niet voor leugenaar of fantast uitmaken, absoluut niet. Maar ik weet zeker dat hetgeen je vertelt niet het hele verhaal is. Dat moet je ook maar niet op het forum zetten, daar heeft verder niemand iets mee te maken. ;)

Dat zou ik niet te hart zeggen

Ik weet voor 50 Euro kunnen ze je halve huis leeg halen

Behalve de slaap kamer daar mogen ze niet in komen

Maar voor het zo ver is Moet je naar de schuld hulp verlenning gaan

Dat kan via de rechter of via de gemeente Dan kan een deurwaarder niks meer

Deurwaarders. Dat zijn mensen die spelen vaak met de wet. En vaak eigen belang

Het beste is. Gewoon niks hebben

We leven in een gekke wereld

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe kom je daar bij Huub,

Wordt alles meegenomen uit een huis als er beslag ligt op de boedel?

Als iemand een schuld heeft en de deurwaarder heeft een lijst opgemaakt, dan zullen alleen die spullen die de schuld vertegenwoordiger in beslag worden genomen. Bijna alles van de inboedel mag trouwens meegenomen worden, maar er zijn een aantal uitzonderingen.

Wat mag niet meegenomen worden bij beslag op de inboedel?

Er zijn zaken die niet mee genomen worden als er beslag ligt op een inboedel. Dit zijn:

  • De kleren die iemand aan heeft
  • Eten en drinken voor maximaal een maand dat iemand in huis
  • Bed en beddegoed

bron: =>klik<=

Daarom zeg ik ook wat in de slaap kamer is

Ik ben er wel eens bij

De tv de radio Banksteel Gaat allemaal mee

Moet er bij zeggen dan is er al veel aan de hand

En heel vaak is het al voor de rechter geweest

En de schulden zijn dan al vrij hoog

Laatst waar ik bij was. Ging het om meer dan 15000 Euro

Die vrouw zit nu in de schuld hulp verlenning

En mag er niks meer uit het huis gehaald worden

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet niet waar jij allemaal al bij bent geweest en hebt meegemaakt, maar volgens mij is het een stuk minder dan je ons wilt doen geloven.

Bij iemand die in de schuldhulpverlening zit kan er gewoon beslag gelegd worden. Waarschijnlijk bedoel je schuldsanering. Maar ach...whar's in a name? Maar als je termen gebruikt, gebruik dan wèl de juiste. Je doet het een beetje voorkomen alsof vluchten in de WSNP een beslag voorkomen kan. Zo is het niet, beste Huub. Het is wel zo dat iemand die eenmaal in de WSNP zit niet hoeft te vrezen dat er beslag wordt gelegd op zaken om oude schulden te kunnen vereffenen. Anderzijds moet je niet denken dat je zomaar in de WSNP kunt komen. Je bent dan al "geknipt en geschoren". Maar goed, je inboedel wordt dan in ieder geval niet helemaal onder je vandaan gehaald.

Je schrijft dat het bankstel, de radio en de t.v. allemaal "meegingen". De praktijk is toch iets anders. De uiteindelijke openbare verkoop vindt plaats vanuit de woning waar het zich bevindt (behalve als ook een ontruiming aan de orde is). Tot die tijd blijft alles gewoon staan, en mag de schuldenaar het gebruiken. Hij mag het echter niet verkopen, beschadigen of vernielen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een deurwaarder mag heel ver gaan

Maar er is ook al heel wat vooraf gegaan

Meestal wordt er beslag op je inkomen gelegd

Maar dat gaat niet altijd op Gewoon te weinig inkomen

90% onder bijstands norm mogen ze gaan lukt dit niet

Dan wordt er over gegaan beslag inboedel

Gebeurd niet meteen Daar gaat ook weer een tijd over heen

Omdat een regeling te komen Lukt dit niet

Komen ze het huis leeg halen Daar is ook weer een grens aan

Ik kan jou dit vertellen het gebeurt meer dan jij denkt

Meestal schulden Wehkamp en dat soort bedrijven.

Maar van mij heb je gelijk..Er zijn altijd mensen die het beter weten

Waarop kan de deurwaarder beslag leggen?

Koelkast.jpg

De deurwaarder kan bijna op alle goederen beslag leggen. In de wet staan slechts een beperkt aantal uitzonderingen (beslagverboden):

  • bed en beddengoed van het gezin en de kleding die ze aan hebben;
  • eten en drinken voor het gezin (behoefte voor een maand);
  • gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, voor hun eigen bedrijf.

Op de koelkast mag dus beslag worden gelegd, maar op de inhoud niet. Deze zeer ouderwetse beslagverboden dateren van 1838 en dienen nodig uitgebreid te worden.

Voor speciale voorzieningen voor gehandicapten (WMO-voorzieningen) geldt overigens wel een beslagverbod.

In Engeland, Duitsland en Frankrijk zijn de beslagverboden wel van deze tijd. Zo geldt in Engeland een beslagverbod voor onder andere tafels, stoelen, een koelkast en zelfs een computer met een waarde tot £ 1000.

Bij een schuldsanering en in de praktijk ook bij een faillissement is de niet bovenmatige inboedel 'vrijgesteld'. Dit zou ook voor beslag op inboedel moeten gelden.

Hiermee zou in veel gevallen voorkomen kunnen worden dat beslag op de inboedel als oneigenlijk drukmiddel kan worden gebruikt om naast een beslag op het inkomen een aanvullende betalingsregeling af te dwingen.

Sociaal raadslieden pleiten in het rapport 'Mensen met schulden in de knel!' voor een modernisering van de beslagverboden. Het kabinet heeft deze aanbeveling deels overgenomen door aan te geven dat de KBvG een richtlijn moet ontwikkelen. Dit is echter niet de oplossing, want het is uiteindelijk de schuldeiser en niet de deurwaarder die bepaalt dat er beslag gelegd moet worden. Er is een wettelijke regeling nodig.

Uitspraken Meer informatie

Huub

Bron Deurwaarders

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden