[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Biessebos Truckwash helpt chauffeur naar Nederland te krijgen.


de wit

Recommended Posts

  • Forumlid

Help ons om Peter Heibroek (chauffeur Jonker Veendam) vanuit het ziekenhuis in Duitsland naar zijn huis in Veendam te krijgen.

Stalen buis van 800 kg

Peters nare verhaal begint op 19 december. Bij het laden van een set stalen buizen in Heidenheim kreeg hij een van de 800 kilogram wegende buizen gedeeltelijk over zich heen. Gevolg, een dubbele bekkenbreuk en een ziekbed van in totaal acht weken, gevolgd door een revalidatieperiode.

Na het ongeval werd Peter direct naar het ziekenhuis van Heidenheim vervoerd en geopereerd. Met de Duitse zorg niets mis; hij is goed geopereerd en wordt uitstekend behandeld. Maar Peter ligt in een nieuw gedeelte van het ziekenhuis waar nog geen internetverbinding is. Bezoekers heeft hij ook nauwelijks tot niet vanwege de 700 kilometer afstand. Een telefoon heeft hij gelukkig wel, zodat hij met enige regelmaat kan bellen met zijn vader en zijn broer.

Wie haalt Peter naar Nederland?

Niemand wil echter de kosten betalen voor repatriëring naar een Nederlands ziekenhuis. Omdat Peter liggend vervoerd moet worden zou een dergelijk transport tussen de 5.000 en 6.000 euro gaan kosten. Peter heeft een ziektenkostenverzekering bij Menzis, maar die willen de repatriëringskosten niet betalen omdat er geen medische noodzaak is voor transport naar Nederland. Peter heeft tevens een doorlopende reisverzekering bij de ANWB, maar die zegt dat de reisverzekering niet voor bedrijfsongevallen bedoeld is.

Volgens de FNV, waar Peter een rechtsbijstands-verzekering heeft, moet Peters werkgever, Jonker Transport uit Veendam, de kosten betalen. Dit bedrijf zegt echter dat in de cao staat dat de werkgever alleen in geval van medische noodzaak de kosten moet betalen.??????????

En daarmee is Peter van het kastje naar de muur gestuurd, en terug bij af.

Wij willen daarom jullie steun vragen en een donatie te vragen om jullie collega naar huis te krijgen.

Maak daarom snel uw donatie over op rekeningnummer: 682549592 t.n.v. Biesebos Truckwash met referentie aan: bijdrage Peter.

Laten we het samen proberen om hem thuis te krijgen, we hadden het ook zelf kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
volgens mij staat in art 50 van cao dat de werkgever daar zorg voor moet dragen ook tav de medische kosten dus niet via eigen ziektekosten(art 50 punt 1D)

Klopt. Indien de patient gezond verklaard is. Dat is hij nog niet dus de werkgever is niet verplicht de chauffeur op te halen met liggend vervoer.

De kosten gaan eerst via je eigen zorgverzekeraar. Deze declareert het bij de werkgever indien het een arbeidsongeval is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoals Freddie aangeeft, had ik dezelfde reserves toen ik dit openingsbericht las.

Het is een hele sympathieke actie, maar ik vraag me af of dit allemaal wel zomaar gaat. De emotie begrijp ik helemaal, en die kan ik ook heel erg waarderen. Maar wie zegt dat al dat gesleept in het voordeel van de patiënt is. En het herstel niet doorkruist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tis ook een schande je zou toch zeggen als he mogelijk is met een bestelbus of een truck met slaapcabine.

Inderdaad. Bestelbus, bed achterin en rijden maar.

Klinkt een beetje oneerbiedig, maar het daadwerkelijke vervoer is meestal het minste probleem in zulke situaties. De problemen zitten vaak in alles wat er omheen komt kijken: Artsen die dan hun handen van de patiënt en de behandeling aftrekken, verzekeraars die (achteraf) gaan roepen dat ze dan helemaal niets betalen, omdat de patiënt (of iemand die dat vervoer heeft doorgedrukt) een groot onnodig risico heeft genomen en z'n herstel moedwillig, willens en weten heeft vertraagd, etc, etc.... (de kleine lettertjes worden dan voor de dag gehaald). Artsen hier, die niet goed (willen) communiceren met artsen dáár. Of geen gegevens overgedragen krijgen en verkeerde behandelingen of medicijnen gaan toedienen, waardoor weer complicaties ontstaan. Weinig artsen en verzekeraars die daar hun vingers aan willen branden.

Freddie gaf ook al een aantal aandachtspunten.

Het ligt allemaal vaak een stuk gecompliceerder dan alleen even die patiënt uit dat Duitse ziekenhuis weghalen en in Nederland afleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Laten we het samen proberen om hem thuis te krijgen, we hadden het ook zelf kunnen zijn.

Ja, dat kan inderdaad. En daarom heb ik destijds een Reisverzekering MET ZAKENREIS_Dekking genomen.

Maar dat is voor deze man nu achteraf gelul!

Je ziet aan dit soort gevallen wel dat een GOEDE AANVULLENDE verzekering (zorgkosten) van belang is.

Ik ga iets op die rekening storten en geef jullie ook de TIP om een FACEBOOKpagina voor deze man te starten.

Voor de rest van de forumleden zeg ik misschien is het handig om je eigen verzekering nog even te checken!

Vraag voor Karel: Staat er in de CAO ook niet zoiets dat de werkgever bij ziekte slechts 70% hoeft te betalen? INDIEN je geen aanvullende verzekering hebt?

Of gaat dit pas spelen in een eventueel tweede ziektejaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

OF FF AANKLOPPEN BIJ KASSA!!!

DE BELBUS.

Vaak helpt dat wel één telefoontje van dit tvprogramma en er kan opeens een hoop.

Peter heeft een ziektenkostenverzekering bij Menzis, maar die willen de repatriëringskosten niet betalen omdat er geen medische noodzaak is voor transport naar Nederland. Peter heeft tevens een doorlopende reisverzekering bij de ANWB, maar die zegt dat de reisverzekering niet voor bedrijfsongevallen bedoeld is.

Beetje dom van Menzis, lijkt mij dat de kosten in het buitenland voor hen hoger zullen liggen dan in Nederland.

In Nederland zou de chauffeur misschien naar huis kunnen en vanuit daar revalideren + thuiszorg of zo.

Wat kost een Duits ziekenhuisbed per dag?

De goedkopere optie zou dan vervoer naar Nederland kunnen zijn.

Ik denk dat Menzis nog maar eens gebeld moet worden of dat iemand van zijn familie persoonlijk eens bij Menzis langs moet gaan.

Ik denk dat de VARA / Kassa hier wel een leuk item in zou zien!

Leuke reclame voor Menzis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Verzekeraars zin er om geld te verdienen, niet om mensen te helpen. "We" wilden dat de boel geprivatiseerd werd, dus moeten we niet zeuren over de consequenties.

Een dubbele bekkenbreuk lijkt me nogal wat, daar ga je denk ik niet zomaar mee rondstuiteren, afgezien nog van de vraag voor wie de verantwoording is als er tijdens het transport iets fout gaat.

Geen internet...kunnen we dan echt niet meer zonder? Is het nou echt zo dramatisch om in het buitenland in het ziekenhuis te moeten liggen? Wees blij dat het in Duitsland is, en niet in Timboektoe.

Ik vind het een beetje sentimenteel, deze actie. Wees een vent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Peters nare verhaal begint op 19 december. Bij het laden van een set stalen buizen in Heidenheim kreeg hij een van de 800 kilogram wegende buizen gedeeltelijk over zich heen. Gevolg, een dubbele bekkenbreuk en een ziekbed van in totaal acht weken, gevolgd door een revalidatieperiode.

19 december is nog GEEN 8 weken terug!

19 december viel in weeknummer 51

week 51, 52 en we zitten nu in week 2 van het nieuwe jaar = 4 weken

Klopt dit verhaal wel?

<<update>>

Het staat ook op de site van de Truckwash zelf ... ik ga er nu dus vanuit dat het allemaal waar is.

En de tekst gewoon wat krom was. Hij moet dus kennelijk totaal 8 weken liggen!

Vraag is of hij wel vervoerd mag worden. Niet een kwestie van een busje huren en hem naar NL brengen.

Misschien moet ook EUROCROSS wel gebeld worden. Dus niet direct je zorgverzekeraar bellen maar via dat algemene Europese nummer wat als het goed is ergens op je zorgverzekeringspas zou moeten staan.

Misschien word de soep toch niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Internetverbinding : kwestie van in Duitsland zo'n stikkie kopen en deze op je notebook te doen.

als hij een notebook heeft natuurlijk.

Eurocross

Bij nood in het buitenland

+31 71 36 46 200

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt. Indien de patient gezond verklaard is. Dat is hij nog niet dus de werkgever is niet verplicht de chauffeur op te halen met liggend vervoer.

De kosten gaan eerst via je eigen zorgverzekeraar. Deze declareert het bij de werkgever indien het een arbeidsongeval is.

zou wel mooi wezen als dat duidelijk voor iedereen komt te staan in cao ,wie uiteindelijk de kosten betaald kan iedereen overkomen.mijns inziens is dat voor werkgever aangezien je voor hem onderweg bent,maar als het geld kost word het meestal lastig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat dit verhaal, als het klopt, genoeg zegt over de werkgever :mad:.

Er zijn mensen die steeds een grote mond hebben over mijn ex werkgever Vos, maar toen ik een jaar of vijf terug had gevraagd om op een bepaalde avond thuis te zijn in verband met de diploma uitreiking van Stefan en dit dankzij mis-planning bijna mis ging heb ik toch mooi even op hun kosten een luxeauto kunnen huren en was ik toch op tijd thuis.

Nou weet ik wel dat €100,- of €6000,- wel een groot verschil is, maar het gebeurde gewoon. Dus meneer Jonker, gewoon betalen of zal hij dan weer failliet gaan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Chauffeur Peter Heibroek komt toch terug naar Nederland om hier in een ziekenhuis zijn verdere behandeling te genieten.

Een dag geleden schreven we over het zware ongeluk dat Peter overkwam tijdens het laden in Zuid-Duitsland, en zijn gedwongen Duitse ziekbed van in totaal acht weken.

Peter kreeg nauwelijks bezoek en wilde graag naar een Nederlands ziekenhuis in, of in de buurt van zijn woonplaats Veendam. Geen enkele partij wilde echter voor de kosten van de repatriëring opdraaien, maar dat is ineens veranderd.

Beraad verzekeraar en ANWB

Eind deze middag kregen we positief nieuws van Peters broer André. Hij vertelt: "Als broer van Peter Heibroek kan ik jullie melden dat Peter in de loop van volgende week richting Nederland zal komen. Dit is na beraad tussen Menzis en de ANWB vanmiddag besloten."

André vervolgt: "Ze zeggen dat de verblijfkosten daar voor de komende weken, na overleg met het ziekenhuis Heidenheim, hoger zouden uitvallen dan het vervoer naar Nederland."

Opvallende wending

Dat is een opvallende wending in deze zaak. Of men geschrokken is van de publiciteit, of men vanwege alle publiciteit alles nog eens nagerekend heeft, is voor ons gissen.

Het belangrijkste is in ieder geval dat Peter naar Nederland kan komen: een goed begin van een wat een lang herstel zal worden.

BRON: TRUCKSTAR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

....

André vervolgt: "Ze zeggen dat de verblijfkosten daar voor de komende weken, na overleg met het ziekenhuis Heidenheim, hoger zouden uitvallen dan het vervoer naar Nederland."

Opvallende wending

Dat is een opvallende wending in deze zaak. Of men geschrokken is van de publiciteit, of men vanwege alle publiciteit alles nog eens nagerekend heeft, is voor ons gissen..

....

BRON: TRUCKSTAR.

Tekenend voor de moderne samenleving: Aan alles wordt een prijskaartje gehangen en men gaat voor de laagste....

Hoe dan ook, voor Peter zal het wel goed nieuws zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Chauffeur Peter Heibroek komt toch terug naar Nederland om hier in een ziekenhuis zijn verdere behandeling te genieten.

Een dag geleden schreven we over het zware ongeluk dat Peter overkwam tijdens het laden in Zuid-Duitsland, en zijn gedwongen Duitse ziekbed van in totaal acht weken.

Peter kreeg nauwelijks bezoek en wilde graag naar een Nederlands ziekenhuis in, of in de buurt van zijn woonplaats Veendam. Geen enkele partij wilde echter voor de kosten van de repatriëring opdraaien, maar dat is ineens veranderd.

Beraad verzekeraar en ANWB

Eind deze middag kregen we positief nieuws van Peters broer André. Hij vertelt: "Als broer van Peter Heibroek kan ik jullie melden dat Peter in de loop van volgende week richting Nederland zal komen. Dit is na beraad tussen Menzis en de ANWB vanmiddag besloten."

André vervolgt: "Ze zeggen dat de verblijfkosten daar voor de komende weken, na overleg met het ziekenhuis Heidenheim, hoger zouden uitvallen dan het vervoer naar Nederland."

Opvallende wending

Dat is een opvallende wending in deze zaak. Of men geschrokken is van de publiciteit, of men vanwege alle publiciteit alles nog eens nagerekend heeft, is voor ons gissen.

Het belangrijkste is in ieder geval dat Peter naar Nederland kan komen: een goed begin van een wat een lang herstel zal worden.

BRON: TRUCKSTAR.

das mooi sterkte met verder herstel:cake:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Chauffeur Peter Heibroek komt toch terug naar Nederland om hier in een ziekenhuis zijn verdere behandeling te genieten.

(..) Dit is na beraad tussen Menzis en de ANWB vanmiddag besloten."

Dat is mooi.

Volgens de FNV, waar Peter een rechtsbijstands-verzekering heeft, moet Peters werkgever, Jonker Transport uit Veendam, de kosten betalen.

Dat zal dus de eerste besparing voor de heer Heibroek in het komende jaar zijn: die verzekering bij de FNV opzeggen.

Artikel 50

Ziekte en ongeval in het buitenland

1. Indien de werknemer wegens de hem opgedragen werkzaamheden buiten Nederland verblijft en aldaar getroffen wordt door ziekte of ongeval kan hij jegens werkgever aanspraak maken op vergoeding van:

  • a. de kosten van noodzakelijke geneeskundige verzorging;
  • b. de kosten van vervoer, voor zover dit vervoer noodzakelijk is om de geneeskundige verzorging te ondergaan;
  • c. de noodzakelijke kosten van onderdak en voeding, totdat zijn gezondheidstoestand het hem veroorlooft naar Nederland terug te keren;
  • d. de noodzakelijke kosten van vervoer naar zijn woon‑ of verblijfplaats in Nederland.

2. De in lid 1 bedoelde aanspraken bestaan niet, voorzover de werknemer aanspraak kan maken op overeenkomstige uitkeringen op grond van enige nationale wetgeving of internationale overeenkomst dan wel uit hoofde van een voor de werknemer geldende verzekeringsovereenkomst.

3. De werknemer kan geen aanspraak maken op vergoeding van de in lid 1 onder a. en b. genoemde kosten indien hij door eigen schuld of toedoen geen aanspraken kan ontlenen aan de voor hem geldende verzekering.

4. Indien de werknemer die in de omstandigheden verkeert als omschreven in de aanhef van lid 1, zich in levensgevaar bevindt kan hij ten behoeve van zijn bloedverwanten in de eerste graad alsmede zijn echtgenoot aanspraak maken op vergoeding van:

  • a. de noodzakelijke kosten van vervoer van hun woonplaats naar zijn verblijfplaats en terug;
  • b. de noodzakelijke kosten van onderdak en voeding, totdat het levensgevaar geweken is.

Bron : cao TLN

Na wat doorlezen, zo hier en daar, van wat polissen en ook de cao-bepalingen daaromtrent, blijkt het gewoon waardeloos geregeld te zijn. Telkens loopt men stuk op zinsneden en voorwaarden dat het alleen gedekt is, wanneer het nergens anders gedekt is, of daar anderen betaald moet worden.

Een mooier alibi voor verzekeraars onderling is niet denkbaar. Met de patiënt/verzekerde als "lijdend voorwerp" in eerste instantie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mooi. Wat gebeurt er nu met mijn donatie?

Juist. Dat is óók het eerste wat ik dacht. Ik keek in mijn arme-neger-potje en daar bleek nog 1500,-- euro in te zetten. Met van tranen glinsterende ogen heb ik onverwijld dit bedrag overgemaakt.

Kan ik ff vangen Truckwash? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vraag voor Karel: Staat er in de CAO ook niet zoiets dat de werkgever bij ziekte slechts 70% hoeft te betalen? INDIEN je geen aanvullende verzekering hebt?

Of gaat dit pas spelen in een eventueel tweede ziektejaar.

De cao behandelt de uitkering bij arbeidsongeschiktheid in diverse artikelen en ook nog een heel protocol onder BIJLAGE V en VIII, met rekenvoorbeelden en een stappenplan.

Al vele jaren is men het er zelf over eens dat dit voor niemand te begrijpen is. Nu zijn "partijen overeengekomen dat ...." Afijn u kunt dat zelf proberen door te lezen en proberen om er een beeld van te vormen.

Wettelijk is geregeld dat een werkgever de eerste twee jaar bij arbeidsongeschiktheid minimaal 70% van het genoten salaris over een referentieperiode moet uitbetalen (2 jaar 70%, 2x 70% = 140% over die twee jaar).

Daarnaast mag officieel niet meer dan 170 % doorbetaald worden over een periode van twee jaar (volledige) arbeidsongeschiktheid. Dit mag verdeeld worden, bijvoorbeeld via CAO te regelen. Bijvoorbeeld 1e jaar 100% doorbetaling en dan het 2e jaar 70% doorbetaling (100 + 70 = 170%). Maar varianten daarop zijn mogelijk, zolang het totaal over twee jaar maar niet ONDER de 140%, en niet BOVEN de 170% komt.

Dat is de wet.

Afhankelijk van de afspraken in een cao (wanneer die ook begrijpelijk zijn voor een ieder) of eigen overleg met uw werkgever, of eigen initiatief tussen u, uw werkgever en een verzekeraar, kunnen daar aanvullende verzekeringen voor afgesloten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden