[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Duitse truck botst achterop pijlwagen bij Horst


Off-Roader

Recommended Posts

  • Forumlid

Die botsabsorber zit er altijd op dacht ik. Maar één van de leden hier heeft zo'n apparaat geloof ik, dus misschien dat die er meer over kan vertellen.

Wel jammer dat ze daarvoor zo'n 'neus' gebruiken. Beter een oude 10 x 8 ofzo, mét 25 kuub zand erin. Dat weegt dan zo'n 60 ton, die duw je zomaar niet weg..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wel jammer dat ze daarvoor zo'n 'neus' gebruiken. Beter een oude 10 x 8 ofzo, mét 25 kuub zand erin. Dat weegt dan zo'n 60 ton, die duw je zomaar niet weg..
het voertuig moet ook mee kunnen geven met de klap, anders knal je nog op een muur.

Dat is juist het hele idee van zo'n absorber. De krachten van zo'n aanrijding absorberen.

Had je zo'n massieve 10x8 daar neer gezet dan was die chauffeur van dat duitse vrachtwagentje bijvoorbaat kansloos geweest en compleet geplet tussen zijn laadbak en die klont ijzer waar ie dan achterop geknalt was......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, want die werken altijd precies een meter voor de bots auto... Gaat hier om overlevingskansen van bestuurder van achteropkomend voertuig, en eventueel inzittenden bots auto. Die zijn het grootst als het voorwerp wat hun raakt, of tegen aan word gereden, meegeeft. Denk maar aan een race baan. Daar liggen ook autobanden in de bochten, puur om de energie die vrijkomt te verdelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar één van de leden hier heeft zo'n apparaat geloof ik

Ik neem aan dat je mij bedoeld....

Die botsabsorber zit er altijd op dacht ik.

Er zijn verschillende mogelijkheden, vaste montage en demontabel. Zelf kan ik die van mij eraf zetten en dan met trailers gaan rijden, ik mag dus ook niet met "rode" diesel rijden ( voor zover dat nog mogelijk is ).

Wel jammer dat ze daarvoor zo'n 'neus' gebruiken.

Ik vraag mij af of deze neus het gewicht van 8.000kg zonder TMA haalt. Want dat is wat veel bedrijven niet goed lezen, de auto zonder opbouw van onderdelen en/of TMA dient 8000kg te zijn. De reden dat ik onder mijn schotel een 2cm dikke staalplaat heb ipv. de gebruikelijke 1cm.

.Beter een oude 10 x 8 ofzo, mét 25 kuub zand erin. Dat weegt dan zo'n 60 ton, die duw je zomaar niet weg..

Inderdaad, zo'n botskussen wordt berekend op een voertuig van max. 11.500kg. Theoretisch moet hij een gewicht van 15.000kg bij een snelheid van 70km/h normaal kunnen blokken. Echter als ik deze ravage bekijk dan is hier harder gereden en is de vrachtauto met een 90km/h geraakt.

Flinke klapper geweest idd!

Verbazingwekkend dat die cabine nog zo goed intact is maar neem aan dat er een botsabsorber op die pijlwagen zat.

Een Botsabsorber is Auto + TMA. Een TMA wordt ik de volksmond botsabsorber genoemd deze is voorzien van een stootkussen, in dit geval een 70km/h stootkussen.

Ff kleine uitleg van wat wat is;)

Maar wel een veilig gevoel voor de wegwerkers...:ja:

Soms kan het ook een verkeerd gevoel van veiligheid geven waardoor de wegwerker meer risico neemt.

Ja, want die werken altijd precies een meter voor de bots auto...

Als het goed is niet, minimaal 50m gelet op de plaats waar gewerkt wordt.

Gaat hier om overlevingskansen van bestuurder van achteropkomend voertuig, en eventueel inzittenden bots auto. Die zijn het grootst als het voorwerp wat hun raakt, of tegen aan word gereden, meegeeft.

Klopt, wij zijn er niet voor de wegwerker. Wij zijn er omdat er idioten zijn die niet opletten, te lang doorrijden op de TMA af en op het laatst invoegen waardoor er achter rijdend verkeer geen kans meer heeft. Iedereen heeft maar haast en als er een treintje rijd met 70 km/h dan kun je er toch nog voorbij met 80/90 km/h (en ja ook onze collega's doen dat grif). Maar ook vannacht weer mogen horen van het KLPD dat langs de afzetting de hoogst gemeten snelheid van een Nederlandse chauffeur was met 95 km/h. Overigens, je MOET zo snel mogelijk een rijstrook opschuiven als je de pijl passeert.

wel eens nagedacht dat je zelf ook weleens achter op zo'n ding kan klappen, zal je ook wel fijn vinden dat je het overleeft omdat het meegeeft:(

Wel eens nagedacht over dat ik vind dat ik het moet overleven en dat diegene die er achterop rijdt mij niet boeid? Die heeft al diverse waarschuwingen genegeerd. Of hij heeft ze niet gezien in dat geval adviseer ik Pearl.

Klinkt hard deze opmerking, maar er moet wat veranderen in het gedrag van de weggebruiker. Niet doorrijden onder het pijltje door, niet 2 m achter een vrachtauto rijden, niet opgefokt achter dat stuur gaan zitten.

zo een schade bij een bakwagen, hoe erg zit die pijlwagen dan in elkaar bij een crash met een trekkeroplegger van 40 a 50ton??? of een lzv van 60ton?

Groter, vele malen groter. Zelf 2 keer gehad dat er een vrachtauto achterop is gereden waarvan ik er 1 keer in zat. Echter ben ik blij dat hij achterop mijn TMA reed en niet op de jongens die 100 m verderop aan het werk waren. De ene meneer had teveel oog gehad voor zijn laadpapieren, hij had ze nog in zijn hand toen hij uit de cabine is geknipt. De ander verklaarde "ik moet zijn ingedut want hij stond er ineens".

In beide gevallen was de Terberg 8*8 en de MAN 6*6 knijperauto exit. Ergens in Afrika heeft iemand een 2 maanden oude Terberg gekregen toen. Die zal zo>:D:bey: hebben rondgereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel eens nagedacht over dat ik vind dat ik het moet overleven en dat diegene die er achterop rijdt mij niet boeid? Die heeft al diverse waarschuwingen genegeerd. Of hij heeft ze niet gezien in dat geval adviseer ik Pearl.

Klinkt hard deze opmerking, maar er moet wat veranderen in het gedrag van de weggebruiker. Niet doorrijden onder het pijltje door, niet 2 m achter een vrachtauto rijden, niet opgefokt achter dat stuur gaan zitten

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik bedoelde dat het iedereen kan gebeuren om wat voor reden dan ook, iedereen die op de weg zit heeft wel eens iets meegemaakt dat je bij jezelf denkt oei dat ging maar net goed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wel eens nagedacht over dat ik vind dat ik het moet overleven en dat diegene die er achterop rijdt mij niet boeid? Die heeft al diverse

ik bedoelde dat het iedereen kan gebeuren om wat voor reden dan ook, iedereen die op de weg zit heeft wel eens iets meegemaakt dat je bij jezelf denkt oei dat ging maar net goed

Dat ben ik met je eens, maar op een snelweg waar je maar 1 richting op kunt en je voor je uit kunt kijken..... En ook niet "ik moest uitwijken want hij remde" dan heb je dus te hard of te dicht achter je voorganger gereden. "Ja maar dat doe ik omdat er anders elke keer mensen tussen komen", dat risico vervang je dus en kiest voor een ander risico door het gat te dichten.

Persoonlijk ga ik al opzij als ik de pijl zie, omdat ik weet dat ik hoger ben en dat een auto achter mij niet door mij heen kan kijken. Maar ik rijd ook niet zoals sommige collega's 2 meter achter de vrachtauto voor mij, ik houd dus dan nog ruimte om te kunnen manoeuvreren.

Zoals ik al zei, niet de regels moeten worden veranderd. De weggebruiker zal moeten veranderen en misschien ook wel het sanctiebeleid hierop. Het komt nog een keer zover dat bij 10 km/h overschrijding bij wegwerken je je rijbewijs mag inleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dat komt weer omdat iedereen maar druk druk druk druk druk is.Teveel afspraken op een dag,te laat van huis weg gegaan,denken dat je verloren tijd in kunt halen etc etc.Even vlug dit en even vlug dat dan kan ik daarna naar mijn afspraak,helaas werkt dat zo niet.Maar zolang men denkt dat het allemaal wel kan verandert er toch niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik mag dus ook niet met "rode" diesel rijden ( voor zover dat nog mogelijk is ).

Een klein stukje uit jouw tekst gehaald:D

Rode diesel mag op het land helemaal niet meer per 1 januari van dit jaar.

Alleen de binnenvaart en zeevaart mogen rode diesel (EN590) gebruiken.

De zeevaart mag ook nog de ouderwetse zwavelhoudende rode gasolie gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een klein stukje uit jouw tekst gehaald:D

Rode diesel mag op het land helemaal niet meer per 1 januari van dit jaar.

Niet helemaal juist.

Er is een opgebruik termijn voor rode diesel tot 1 juni 2013. Daarna mag het niet meer gebruikt worden op het land.

Over diesel in opslagen groter dan 3000 (???) liter behoort het belastingvoordeel per 1 januari aan de belastingdienst (doaune) betalld te zijn.

In praktijk betekend dit dat je met een vrachtwagen nu ook al met rode diesel mag rijden. Als je de administratie goed voor elkaar hebt, kom je er in Nederland prima mee weg.

Een klein stukje uit jouw tekst gehaald:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden