[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wipkar


Fletcher

Recommended Posts

  • Forumlid
de beste tips die ik zo 1,2,3, kan bedenken is om het eens te vragen bij een rijschool die zo een wipkar combi heeft.

of ergens een bedrijf zoeken waar deze combi's vaak komen en daar met de chauffeur praten die met zo een combi rijd.

de praktijk is de beste leermeester!

Valt nog mee dat je niet verwijst naar het telefoonnummer van het FNV:p:D

Maar een dergelijk vraag moet hier op het forum toch gewoon gesteld en beandwoord kunnen worden. Er zijn hier genoeg chauffeurs die met een wipkar rijden of gereden hebben.

Ik heb er alleen mee gelest, maar aardig hetzelfde verhaal als met een oplegger. Pootjes (evt voor en achter), luchtslangen, kabels. En de wagen waar ik mee leste had een soort splitpen aan de zijkant van de koppeling waaraan je kon zien of de koppeling goed vast/los zat. Verder komt het vrij precies dat je het oog in het midden van de vangmuil mikt. In het begin gewoon ff uitstappen en kijken. Ook goed opletten op de goede hoogte dmv de luchtvering. En je hebt natuurlijk nog de stootbalk die je moet laten zakken na afkoppelen/omhoog doen voor het aankoppelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gewoon in de rijstand poot neer draaien, lucht en licht loskoppelen en dan de vang muil ontgrendelen naar voren een stukje en de stootbalk laten zakken en klaar is kees.

Bij aan koppelen recht voor de hanger rijden stootbalk omhoog doen vang muil open zetten (valt als het goed is na het loskoppelen weer dicht) rustig achteruit rijden tot je aangekoppeld bent (in het begin ff kijken achter of je goed zit,later doe je dit op het gevoel) eerst luchtslangen er op en dan je verlichting en abs/ebs poot indraaien ff controleren of je muil goed is vergrendelt (hendel moet horizontaal staan in sommige gevallen naar beneden of op de linkerkant van de muil zit een verklikker die moet in zijn) indien niet goed ff tikje terug en dan naar voeren rijden.

Ik weet niet of je een lucht bediende muil hebt zo ja moet er een lampje op je dash zitten die brand als hij gesloten is (kan ook rood zijn voor ontgrendeld en groen voor vergrendeld) eigenlijks kan een kind de was doen.

1tip zorg dat je zoveel mogelijk de combi recht voor elkaar hebt staan bij afkoppelen des te gemakkelijker kun je later weer aankoppelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gewoon in de rijstand poot neer draaien, lucht en licht loskoppelen en dan de vang muil ontgrendelen naar voren een stukje en de stootbalk laten zakken en klaar is kees.

Bij aan koppelen recht voor de hanger rijden stootbalk omhoog doen vang muil open zetten (valt als het goed is na het loskoppelen weer dicht) rustig achteruit rijden tot je aangekoppeld bent (in het begin ff kijken achter of je goed zit,later doe je dit op het gevoel) eerst luchtslangen er op en dan je verlichting en abs/ebs poot indraaien ff controleren of je muil goed is vergrendelt (hendel moet horizontaal staan in sommige gevallen naar beneden of op de linkerkant van de muil zit een verklikker die moet in zijn) indien niet goed ff tikje terug en dan naar voeren rijden.

Ik weet niet of je een lucht bediende muil hebt zo ja moet er een lampje op je dash zitten die brand als hij gesloten is (kan ook rood zijn voor ontgrendeld en groen voor vergrendeld) eigenlijks kan een kind de was doen.

1tip zorg dat je zoveel mogelijk de combi recht voor elkaar hebt staan bij afkoppelen des te gemakkelijker kun je later weer aankoppelen.

Zou je niet eerst gaancontroleren of de vangmuil goed vergrendeld is en dan pas de boel aansluiten en opdraaien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met een gewone schamelaanhanger (wat een naam zeg) kijk ik ff of hij blijft staan dooor de rem eraf te gooien ( kop in drukken ergens in de buurt van de triangel)

Licht er aan welke kant hij op loopt> vooruit of achteruit, dan een wiel keg of beter een blokje hout.

Kom ik die kar weer aankoppelen dan pik ik hem er zoo in 1 keer aan en valt de meul in de eerste vergrendeling,

Trek dat dat hele ding over die blok heen en jutter een keer en hij zit er goed aan.

In 30 jaar nog nooit iets bijzonders metmee gemaakt.

Zal wel niet volgens de voorschriften zijn, maar gaat goed:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden