[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

achterwiel verwisselen


nawm

Recommended Posts

  • Forumlid

Zoals ik al verteld heb; vorige week voor het eerst een vracht-autoband verwisseld.

Dat viel wel mee, maar dat was misschien ook omdat:

**het onder deskundige leiding gebeurde,

**binnen in een hal dus droog, en

**niet in de vrieskou.

En bedenk ik mij al een tijdje: het was ook makkelijker omdat het de voorband was.

Want de achterbanden zijn natuurlijk een heel ander verhaal.

Mijn probleem is de moeren van de achterband die een stuk dieper in de velg liggen dan bij het voorwiel.

Dan kan ik wel een verlengstuk op mijn dop zetten, maar: kan ik dan nog op mijn sleutel gaan staan om aan voldoende moment te komen? Dat ding gaat zeker scheef hangen, met alle gevolgen van dien.

Wie weet een oplossing voor dit probleem: achterwiel verwisselen van een vrachtwagen met dubbel lucht (voor dummies).

groeten van Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als jij maar verschillende draadjes blijft opstarten raak je het overzicht vanzelf kwijt, ik had =>hier<= al neer gezet wat voor wielsleutel je moest hebben, nu begin je een nieuw topic over de achterwielen, met die sleutel daai je zowel achter als voor zonder moeite los.

ok , volgend topic ;

hoe krijg je een reserve-wiel los dat al tien jaar op z'n plek zit :confused:

met die zelfde sleutel , dat wel LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sorry, Scania 1001, Ik dacht het gaat over banden. En niet alleen over MAN. Dus ik ga naar "banden".

Voor jullie zal dit allemaal gesneden koek zijn, maar ik merk dat ik eigenlijk een ander vak aan het leren ben :banaan: nooit te oud om te leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als t wiel lang vast heeft gezeten heb je ook een voorhamer nodig om t los te rammen
bij gebrek aaan hamer kun je ook het wiel laten draaien en het reservewiel er tegenaan rollen werkt ook goed

Als je wel eens van de verharde weg af komt wil het wel eens gebeuren dat de wielen na een tijdje zo vreselijk vast ziiten op de naaf dat je ze alleen maar los krijgt door de moeren er af te draaien, op 2 of 3 na, en rondjes te rijden. Zelfs dan kan het nog wel even duren voordat ze loskomen.

Als je toch met kopervet aan het stoeien gaat is het ook wel handig om de binnenkant van de velg van een aangedreven wiel in te smeren. Zeker als je de velg over het huis van de naafreductie moet schuiven is het handig als dat deel schoof en gangbaar blijft. Vooral als je het wiel eens moet wisselen als je niet in een garage bent kan je dat uren prutswerk besparen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

korte samenvatting van het voorafgaande:

Een zeiltje om op te liggen als ik de krik onder de auto zet.

De krik op een stevig blok hout.

Dopsleutel, kruissleutel eventueel ondersteunen met een assteun.

Bij het losdraaien goed opletten hoe hard er geduwd moet worden om de boel los te krijgen. Want zo zwaar ongeveer moet het ook weer vast. (mijn wielen zijn er pas af geweest)

Werkhandschoenen aan, en kijk uit voor krassen op de opbouw met de kruissleutel.

Kopervet eraan en de hele zaak, kruislings, weer vast draaien.

Na 100km even kijken of het nog steeds zo is.

Kloddertjes type-ex op de moeren kan laten zien of er wat verschoven is.

Tot zo ver de theorie :-) van Bert, straks de praktijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar ga je eigenlijk naar toe met deze truck> China?

Mischien heb ik dat gemist, maar heb eens ergens een verhaal gelezen van mensen die met een soortgelijke truck via Rusland, Monglie ri Verre Oosten door Laos, Thailand, Maleisie, Indonesie, en daar dacht ik de boot op ri Australie> hebbe gereist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo Ouwe,

Je vroeg ook nog waar we naar toe gaan? We beginnen in Europa. Frankrijk, Italië, Duitsland. Daar hebben we de eerste maanden afspraken gemaakt. Daarna zien we. We hebben plannen de wagen over te laten zetten naar Canada en de VS, maar dat moet eerst goed berekend worden, want zo rijk zijn we nou ook weer niet :-) Als je ons ziet, even zwaaien moelander

groet Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als ik u was zou ik gewoon een momentversterker aan schaffen ,werk perfect zeker om de moeren los te krijgen

zo iets dus

ps dit is voor de wijzen chauffeurs hiero tegenwoordig niet moeilijk meer doen ,beetje bij de tijd blijven :D

is een eenvoudig lucht-tollletje niet handiger en goekoper ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo Ouwe,

Je vroeg ook nog waar we naar toe gaan? We beginnen in Europa. Frankrijk, Italië, Duitsland. Daar hebben we de eerste maanden afspraken gemaakt. Daarna zien we. We hebben plannen de wagen over te laten zetten naar Canada en de VS, maar dat moet eerst goed berekend worden, want zo rijk zijn we nou ook weer niet :-) Als je ons ziet, even zwaaien moelander

groet Bert

Zwaaie ik wel met een rood-wit en blauwe vlag.

Hebben jullie ook een website waar we julie kunnen volgen?

Goeije reis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden