[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Topman Sarens kranen vermoord


ARoger

Recommended Posts

  • Forumlid

kraan.jpg

Vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders vernam met droefheid het overlijden van Jan Sarens in Acapulco, Mexico. De minister betuigt zijn medeleven met de getroffen familie. Hij verzekert dat België nauw met de Mexicaanse overheid zal samenwerken om te verzekeren dat een diepgaand onderzoek gevoerd wordt naar de juiste omstandigheden van zijn overlijden.

De minister verzekert ook dat de FOD Buitenlandse Zaken en de Belgische ambassade in Mexico ter beschikking staan van de getroffen familie om hen bij de praktische schikkingen bij te staan.

De 59-jarige Belgische topman van bouwkranenbedrijf Sarens is in Acapulco, in het zuiden van Mexico vermoord door onbekenden. Het zou kunnen dat de moordenaars zijn auto wilden stelen. Sarens is om 16.45 uur plaatselijke tijd dood aangetroffen op een parkeerplaats van een winkelcentrum. Er is de laatste tijd veel geweld in deze streek van Mexico.

Volgens de nieuwszender VRT zou de moord eventueel een afrekening kunnen zijn, Sarens had reeds enkele jaren een geschil met een Mexicaanse ex-zakenpartner. Wim Sarens, topman van het gelijknamige bedrijf, wil voorlopig niet reageren. ‘We willen eerst de gerechtelijke instanties hun werk laten doen’.

Sarens is actief in alle hoeken van de wereld. De groep mikt vooral op speciale projecten in de mijnbouw, de gassector, oliewinning, lng-terminals en kerncentrales.

Voor TV beelden: Topman Sarens vermoord in Mexico - HLN.be

Bron: Topman Sarens vermoord in Mexico | Belg.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ligt er aan waar je gaat idd, ik heb er in 2003 een rondreis gedaan...op bepaalde plekken was het toch wel de bedoeling in de buurt van de tourbus te blijven, geheel veilig was het niet overal te noemen...

Maar ik ben ook op eigen houtje van mexicostad later nog met een lijnbus naar veracruz gereisd...best spannend als je de taal niet spreekt.

Ook de groene kevertaxi die je vooral NIET moest nemen volgens de lonely planet gids ivm onveiligheid/oplichten...heb ik wel gehad...maar ik moet en zou in zo'n ding gezeten hebben.

Ja ik ben gigantisch opgelicht (voor mexicaanse begrippen dan...altijd nog stukken goedkoper dan een NL taxi).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zakenman Jan Sarens (59) werd zaterdag neergeschoten na een auto-achtervolging door de straten van Acapulco. Dat heeft de Mexicaanse politie verduidelijkt. Er zijn 25 agenten aangesteld die de moordenaars van de Vlaming moeten vinden.

Dat Sarens stierf omdat enkele roofmoordenaars het op zijn bezittingen gemunt hadden, lijkt steeds onwaarschijnlijker. De Vlaming werd immers niet opgewacht toen hij na een bezoek aan een winkelcentrum terug naar zijn auto wandelde, zoals eerst werd aangenomen. Er ging een auto-achtervolging aan de moord vooraf, zo maakte de Mexicaanse politie duidelijk.

Sarens moet zijn moordenaars eerder tegengekomen zijn in Acapulco. Hij sloeg op de vlucht in zijn wijnrode Mercedes, maar zijn twee belagers gingen verbeten achter hem aan. De wilde tocht eindigde toen Sarens het parkeerterrein opreed en tegen een bloembak aan knalde. Zijn rechterachterband scheurde daarbij open.

Toen Sarens uit zijn auto stapte om te voet verder te vluchten, schoten zijn moordenaars hem met één schot neer. Ze vertrokken, zonder de auto.

Bescherming gezocht

‘Wellicht reed hij dat parkeerterrein op om bescherming te zoeken. Hij dacht misschien dat hij tussen de mensen veilig zou zijn', zegt zijn oudere broer Frans Sarens. De twee stonden, samen met nog enkele familieleden, jarenlang aan het hoofd van het beroemde kraanbedrijf Sarens uit Wolvertem.

‘Mijn broer is in 2005 veeleer toevallig in Mexico beland', vertelt Frans. Het kraanbedrijf werkte al enkele jaren samen met het Mexicaanse bedrijf Ojeda, maar dat liep fout. ‘Zo was er een kraan in een ravijn gevallen en die raakte maar niet getakeld. Jan is naar Mexico gevlogen om het probleem op te lossen. Hij is er zeven jaar gebleven.'

Jan Sarens was ingenieur. ‘Eén met veel inzicht en ervaring. Jan hield van het pionierswerk in de branche. Een afdeling leiden die helemaal op punt stond, was niets voor hem. Maar als er ergens iets fout liep, of als een project in het slop zat, dan sprong Jan recht. Hij hield ervan om mee oplossingen uit te denken.'

De Vlaming werd verliefd op Mexico en hertrouwde er. ‘Hij hield van de levensstijl. Maar hij kwam nog vaak in België. Elke maand stond hij hier, ook voor zijn drie dochters en zijn kleinzoon. En hij miste nooit een familiefeest.'

Krachtdadige aanpak

Jan Sarens was iemand die de problemen krachtdadig aanpakte. Misschien is dat hem nu fataal geworden. Zijn broer wil zich, zoals de rest van de familie, niet over de moord uitspreken. Mexicaanse kranten wijzen echter op het lang aanslepende conflict met Ojeda. Sarens sleepte hen voor de rechter, om enkele kranen terug te krijgen. Die ruzie was niet uitgepraat, en Sarens zou meer en meer klanten van Ojeda overgenomen hebben.

‘Hoe dan ook: mijn broer zag dit niet aankomen', zegt Frans. Ondanks de doodsbedreigingen die hij kreeg. ‘ Ze moeten me eerst vinden , zei hij daarover. Zijn bodyguards heeft hij pas na lang aandringen als een noodzakelijk kwaad aanvaard.'

Het bedrijf Ojeda wilde gisteren niet reageren.

Bron: Vermoorde Vlaamse industrieel stierf na auto-achtervolging - Het Nieuwsblad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weet je wat echt triest is?

dit stukje

ik vraag me dan altijd af wat nou als het sjefke de chauffeur geweest was ;)

feit is wel dat je dit niemand toewenst, condoleances voor de nabestaanden!

ach die ******* die daar minister in Belgie is die denkt dat hij Mexico even naar zijn hand kan zetten. Ik denkd dat de gemiddelde Mexicaan niet eens weet waar België ligt. Sterker nog, dat ze er nog nooit van gehoord hebben. In Mexico is een leven nog minder waard dan een bierviltje. Dit zal wel om auto diefstal zijn gegaan, want als die bendes een afrekening doen, ziet het er meestal wat schrikbarender uit, blijft het niet bij 1 kogeltje. Google maar voor wat ik bedoel.

bewerkt door Bas Ulft
beledigen doe je maar met je eigen familie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden