[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Oproep: donderdag as om 14.00u 5 minuten aan de kant...


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

http://www.lastebil.no/nlf_hordsogn/xp/pub/mx/filer/Pressemelding-Punktmarkering-torsdag-14.-mars-2013_630706.pdf

In ca 11 provincie's in Noorwegen wordt opgeroepen donderdag as om 14.00u 5 minuten aan de kant te staan met de alarmlichten aan....

Dit alles na het verschrikkelijke ongeval van Dave en Anja, 28 februari....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Mooi om te horen dat daar in Noorwegen zo wordt meegeleefd met dit verschrikkelijke ongeluk.

In dit geval was het overlijden van Anja kennelijk de druppel....

Er wordt hier de laatste jaren al vaker gewaarschuwd voor de slechte/gevaarlijke staat van de wegen. Vooral in de winter vallen er onnodig slachtoffers hierdoor.

Helaas moest er dus eerst een kind omkomen voordat iedereen wakker werd. Ik heb de oproep van de NLF ook op mijn facebookpagina gezet, in no time waaiert die uit over het netwerk van al mijn "vrienden".

Hopelijk doet de politiek nu eens iets gunstigs, in het najaar zijn per slot van rekening verkiezingen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Ik vind het een mooi en solidair gebaar, mits iedereen meedoet natuurlijk. Maar of het echt zoden aan de dijk zet bij de politiek, denk het niet. Net als al die stille tochten, er is nog geen regel veranderd (helaas).

Maar na de zomer zijn hier verkiezingen en dan zijn die lui altijd meer willig in het doen van beloftes....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Murphy, in het topic over het ongeluk zelf had je een iets uitgebreider verhaal gepost, maar ik vond reageren daar niet gepast.

De wegen in Noorwegen worden in ''rap'' tempo al verbetert.

Als ze de wegen nu ook nog goed gaan onderhouden, doormiddel van strooien etc.

Dan kunnen zelfs de Moe-landers het werk doen.

Het is een beetje een dubbelzijdige actie. (Niet om Dave en Anja.)

Aan de ene kant willen ze de buitenlanders die de spullen niet voor elkaar hebben weren, en aan de andere kant vragen ze om beter onderhouden wegen.

(In het algemeen. Chauffeuren was vroeger een VAK/roeping. Door het werk steeds makelijker temaken, en de auto's van alle gemaken tevoorzien, is er berijkt dat elke gek wel vrachtwagen kan rijden.)

Zoals een oude Noorse chauffeur me ooit zei. Ze zouden de wegen nog smaller moeten maken, en helemaal niet moeten strooien.

Op die manier blijft de Noorse markt beschermt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Valt mij ook op Willem dat ze flink de wegen aan het verbeteren zijn. Hele hoop plekken waar ze tunnels aan het maken zijn om lastige bochten en heuvels uit de wegen te halen. Zo valt het mij soms ook helaas op dat je na uren rijden bij flinke sneeuwval soms zelden een sneeuwschuiver/strooiwagen tegenkomt.

En natuurlijk wel leuk om te zeggen wat die Noorse chauffeur zegt. Maar helaas vallen er ook elk jaar genoeg doden noorse chauffeurs en automobilisten. Dus ik denk dat ieder er voordeel bij heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elk voordeel heeft een nadeel.

Maak de wegen beter, en onderhoud ze goed, en elke gek kan er rijden.

De prijzen zullen dalen. Dalen onder een nivo waar een Noor voor kan rijden.

Maar er vallen dan minder doden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naar wat ik gehoord heb was het een ervaren chauffeur dus ik neem aan dat hij wel gewend was om over slechte wegen te rijden. Dat neemt niet weg dat een ongeluk in een klein hoekje zit en de wegen gewoon veilig moeten zijn. Of er nu een gek of een ervaren chauffeur rijdt beide zijn mensen. Je kunt niet om een gek van de weg te houden ervaren chauffeurs met zo'n risico opzadelen.

Ik weet alleen niet of het veel nut heeft om hier in NL stil te gaan staan om de regering in Noorwegen aan het denken te zetten.. Maar uit respect wil ik het zeker wel doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar wat ik gehoord heb was het een ervaren chauffeur dus ik neem aan dat hij wel gewend was om over slechte wegen te rijden. Dat neemt niet weg dat een ongeluk in een klein hoekje zit en de wegen gewoon veilig moeten zijn. Of er nu een gek of een ervaren chauffeur rijdt beide zijn mensen. Je kunt niet om een gek van de weg te houden ervaren chauffeurs met zo'n risico opzadelen.

Ik weet alleen niet of het veel nut heeft om hier in NL stil te gaan staan om de regering in Noorwegen aan het denken te zetten.. Maar uit respect wil ik het zeker wel doen

Doden kunnen er overal vallen. Ik had het ook niet over Dave.

Er zijn genoeg chauffeurs in de Winter naar Noorwegen geweest, en er zijn er heelveel die zeggen eens maar nooit meer.

Neem bv de eiland Hitra en Froya achter Trondheim.

Tot aan Trondheim is het probleem niet. De 3 is ongeveer 300km lang en niet breed. (Die zijn ze nu wel aan het verbreden.)

Maar Van Trondheim naar de eilanden, die weg is alles behalve recht en vlak.

Om het goed tedoen zal je een bogie trekker moeten hebben, en soms kettingen moeten gebruiken.

Nu zijn ze die weg aan het opknappen. Bochten worden eruit gehaalt, de weg word verbreed, en hier en daar komt er een tunnel.

Als die weg straks klaar is, dan is het een eitje om terijden. Zeker als er ook genoeg geschoven en gestrooit word.

Elke gek met een 2 asser, en geen verstand van kettigen leggen kan er dan naar toe.

Wat denk je dat dat met de vrachtprijzen doet?

En daar staat die Noor dan met zijn bogie trekker vol met kettingen. Met een topsalaris.

Zoals ik zei, elke gek kan al naar Trondheim rijden. Die weg is alleen maar smal.

Veel Noren verdienen nu nog geld door alleen maar te pendelen tussen Hitra/Froya en Trondheim.

En als je niet bekent ben met Noorwegen, kan ik ook een ander voorbeeld geven.

Vroeger was Oostblok rijden iets speciaals.

Dat deed niet zomaar iedereen. En de prijzen waren goed.

En kijk nu anno 2013, een ritje Polen of Roemenie, hoe moeilijk kan het zijn? En de prijzen.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Ik zal om 14 uur sowieso stilstaan bij een klant .

Vorig jaar hebben we in België ook 1 min. stilgestaan ter nagedachtenis van het vreselijke busongeval in Sierre . Heb daarnet een tekst gelezen van een meisje die op de bus zat .

1 minuut voor de fatale crash was alles uitgevallen , licht , TV ...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Het heeft gevolg gehad.

In ieder geval 6 Fylkes hebben wagens aan de kant gestaan.

De krant heeft het ook weer gehaald.

Trafikken stoppet for Anja og Dave - bt.no

Lastebilene stoppet trafikken | ba.no

Stoppar trafikken når Anja (10) og Dave (47) vert gravlagd | firda.no

En op de ongevalsplaats zelf stond alles stil:

Stille på ulykkesbrua - Nyheter - Haugesunds Avis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden