[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Noors respect voor Dave en Anja


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

Geplaatst op 12 Mrt 2013 om 21:00 uur

In Noorwegen zetten donderdag chauffeurs en automobilisten hun trucks, bussen en auto's aan de kant uit respect voor de omgekomen Nederlandse chauffeur Dave Gardien en zijn dochter Anja.

Dave Gardien (47) verloor op 28 februari 's nachts de controle over zijn truck bij een brug op de E39 in het westen van Noorwegen, en stortte een afgrond in. Hij en zijn tienjarige dochter Anja overleefden de klap niet.

Stoppen uit respect

Het ongeluk kwam niet alleen in Nederland hard aan; het raakte ook de Noren hard. Dat het een buitenlandse truck was, speelde daarbij geen rol. Precies op het moment dat Dave en Anja in Nederland begraven worden - donderdag om 14:00 uur - stoppen Noorse weggebruikers vijf minuten lang, uit respect voor Dave en Anja. En niet alleen in de betreffende provincie Hordaland. In heel Noorwegen zullen bestuurders gehoor geven aan de oproep.

Hartverwarmend

Een prachtig en hartverwarmend gebaar van de Noren, dat tevens als een waarschuwing moet dienen voor weggebruikers in Noorwegen en de Noorse wegbeheerders.

Spiegelglad

Het ongeluk had ook een Noorse chauffeur kunnen overkomen. De weg was ter hoogte van de Ã…dland-brug spiegelglad. Bovendien is het stukje weg berucht. Het staat bekend als het gevaarlijkste punt van de E39.

Een eventuele beroerte van Dave of iets dergelijks als oorzaak van het ongeluk werd uitgesloten na autopsie. Er was zout gestrooid op de weg maar de regen had dit grotendeels weggespoeld.

De gladheid was gemeld, en het bedrijf dat op dat traject de weg strooit, had dit ook gedaan zoals omschreven in de afspraken die het heeft met de wegbeheerder, zo bevestigt een politiefunctionaris in een interview met de krant Bergens Tidende.

Harde kritiek

Jan-Ove Halsøy van de Noorse transportorganisatie Norges Lastebileier-Forbund in de provincie Hordaland, is ontdaan door het ongeluk en boos. Hij heeft harde kritiek op wegbeheerder Statens Vegvesen:

"Beroerd en gebrekkig winteronderhoud aan onze wegen heeft mensenlevens gekost. Veel mensenlevens", zegt hij tegen Bergens Tidende in een reactie.

"Het is een steeds groter wordend probleem dat Noorse wegen niet goed winterklaar gehouden worden, zoals men wel zou verwachten." Hij heeft geen kritiek op de sneeuwschuivploegen en strooiwagenchauffeurs. Maar volgens hem wordt er weinig gedaan met gladheidsmeldingen van weggebruikers, en wordt er veel te weinig grit en zout gestrooid.

Gehoor uit het hele land

Het initiatief om bestuurders te vragen vijf minuten te stoppen voor Dave en Anja, komt van Halsøy, en krijgt gehoor uit het hele land.

"Ik heb telefoontjes en SMS'jes gehad uit Alta in het noorden en Kristiansand in het zuiden", zegt Halsøy. "Iedereen zegt dat het hoog tijd is dat er iets gebeurt. Ik heb ook het bericht gekregen dat chauffeurs van schoolbussen meedoen."

"Mijn oproep was in eerste instantie bedoeld voor de westelijke provincies; echter meer en meer mensen uit het hele land laten weten mee te doen", aldus Halsøy.

Angst onder Noorse chauffeurs

Onder Noorse chauffeurs heerst deze winter veel angst om de weg op te gaan, zo blijkt uit artikelen op verschillende Noorse media. En dat zegt wat, want zij zijn de winterse omstandigheden in hun land gewend. Chauffeurs melden zich ziek of veranderen van baan.

Dave Gardien was een ervaren chauffeur en had talloze keren in West-Noorwegen gereden. Hij kende de wegen daarom goed. Truckstar wenst de familie en vrienden van Dave en Anja heel veel sterkte bij het enorme verlies.

Bron: Truckstar.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kippenvel staat mij op de rug als ik er aan denk. Niet alleen bij mij. Ik had mijn oudste zoon mee afgelopen zomer op hetzelfde stuk. Hij wou graag een keer mee in de winter omdat hij de foto's zo mooi vond die ik kort geleden daar gemaakt heb. Nadat ik via de what's app de link had doorgestuurd van het filmpje weet hij ook waarom ik tegen hem zei dat ik in de winter daar nooit iemand mee zou nemen. Een keertje afgeleid worden op een verkeerd moment kan fataal zijn.

Ik kan hier echt heel slecht mee omgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden