[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wiellagers


mecon

Recommended Posts

  • Forumlid
is ook klusje voor monteur toch, zijn weinig chauffeurs die wat met lagers doen onderweg

Onderweg misschien niet, maar er zijn ook chauffeurs die monteur zijn in de eigen garage

Niet iedereen is zo rijk dat ze de auto naar de dealer brengen, of hebben een onderhoudscontract op de truck.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/>

<title>Onderhouds- en reparatiehandleiding</title>

</head>

<body>

<div class="page" title="Page 10">

</div>

</body>

</html>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kopiëren lukt dus ff niet!

In ieder geval hangt t van het astype af. Ff google-en dus.

En voor de rest; waarom reageren jullie als je toch geen antwoord wil geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Moer vast zetten (wiel voelt wat zwaar aan met draaien met de hand) en dan 1/6 slag terug draaien, dit is het meest gangbare voor alle assen.(wiel moet nu voelbaar lichter gaan anders nog 1x 1/6 terug)

Doe het al jaren zo bij zowel luxe auto's als bij andere voertuigen of aanhangers en nog nooit een probleem gehad, het is een beetje werken met gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Moer vast zetten (wiel voelt wat zwaar aan met draaien met de hand) en dan 1/6 slag terug draaien, dit is het meest gangbare voor alle assen.(wiel moet nu voelbaar lichter gaan anders nog 1x 1/6 terug)

Doe het al jaren zo bij zowel luxe auto's als bij andere voertuigen of aanhangers en nog nooit een probleem gehad, het is een beetje werken met gevoel.

Klopt, zo doen wij dat ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om eerlijk te zijn ik weet niet eens als er aanhaal momenten hier voor zijn, ben al een keer een aanhaalmoment op een as van een lichte aanhanger voor achter een luxe auto tegen gekomen dit was 280 Nm .

Wat wel belangrijk is dat je het wiel enkele malen ronddraait zo dat het lager zich kan zetten.

Mijn buurman zag ik voor een tijdje terug zijn wielbouten van zijn luxe auto vast te zetten (ongeveer 90 kg brute kracht) ik vroeg hem als hij zijn alu velgen aan het testen was (hij keek mij vreemd aan dat dit maar met 100 tot 120 Nm moest).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid

draai de bout handvast en dan een kwart of halve slag weer terug, en 'luister' zodra het wiel vrij loopt zit je goed, vet wel iedere keer helemaal goed in en 'sla' de dop vast nadat hij er recht voorzit, druk je hem er gewoon op kan het nog wel eens voorkomen dat ie eraf loopt.

tip voor problemen met fusees bij bv Daf( droge bussen), zodra de fusees zwaar gaan draaien as van de grond en boven en onder in spuiten met wd 40 rustloser, dan een keer of 20 je wielen ronddraaien, 3 x rechts 3 x links en dan weer inspuiten, dit zolang herhalen totdat alles weer soepel ronddraait en je met de pink kan sturen.

De echte oplossing is natuurlijk de vooras eraf halen en hem bij de garage laten ispecteren en anders nieuwe fusees laten persen maarja als er geen fusees meer bestaan van je type auto kun je ook niets vervangen, dan is dit mogelijk een lapmiddel/permanente oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

WD40 is rommel, als een fusee versleten is moet de handel vervangen worden zo simpel is het. En borgmoeren voor wiellagers zet je op moment vast, niet op gevoel.. Dit zijn meestal conische lagers die op een bepaalde spanning moeten staan (Bij DAF op de trekas uit m'n hoofd 1290Nm maar dat weet ik niet zeker meer.) en als die spanning verkeerd is loopt het zooitje in de soep en dat wil je niet met een casettelager.. Dan moet namelijk de complete naaf vervangen worden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

WD 40 is geen rommel, maar juist een perfecte vochtverdrijver en ook nog eens prima spul om je vette handen mee schoon te maken, maar voor smering is het niks, en ook niet om vastzittende bouten of moeren mee los te weken, daar heb je andere olieën en vetten voor nodig.

Voor vastzittende bouten gebruik je een kruipolie en om te smeren zijn er honderden soorten olie en vetten in de handel die weer elk een eigen eigenschap hebben.

En voor het vast draaien van wiellagers, welk soort lagers zitten er op, je hebt lagers die je op de geopperde manier moet doen, dus vastdraaien en weer lossen, maar je hebt ook lagers die je op een bepaald aanhaalmoment moet vastdraaien, en zonder die info over welk lager het gaat kan je al geen antwoord geven.

@DAF700, voor elke auto zijn er fussee verkrijgbaar, ook voor de daf uit het jaar kruik, je zal wel eens op zoek moeten naar bedrijven die ze kunnen maken en dan kost het wel wat meer dan dat ze gewoon op de plank liggen.

En vastzittende fussee duiden op lange stilstand of gebrek aan onderhoud, vroeger moesten die dingen regelmatig gesmeerd worden, tegenwoordig met de kunststof techniek hoeft dat niet altijd meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden