[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

even een vraag over de rijtijd


Recommended Posts

  • Forumlid

Voorbeeld ik begin om 14.25 met rijden na 2.22 ga ik een bakkie doen vervolgens rij ik 1.41 kom dan in een file je weet hoe dat gaat optrekken en remmen en dat zo alles bij elkaar pak hem beet 20min dan zet ik hem om19.55 aan de kant voor de laatste 30min van mijn pauze vol te maken ik had immers al 16min een bakkie gedaan ,maar nu komt de vraag ben ik in overtreding ik heb immers maar bij elkaar 4.22 gereden maar ben om 14.25 gestarten om 19.55 gestopt

deze vraag naar aanleiding van een discussie op de boot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14.25 tot 19.55 is 5,5uur.

Min 16min pauze is 5uur en een kwartier rijtijd.

Daar gaan nog een paar minuten af vanwegen die file.

Je heb hoe dan ook teveel gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Voorbeeld ik begin om 13.30 met rijden na 2.22 ga ik een bakkie doen vervolgens rij ik 1.41 kom dan in een file je weet hoe dat gaat optrekken en remmen en dat zo alles bij elkaar pak hem beet 20min dan zet ik hem om19.55 aan de kant voor de laatste 30min van mijn pauze vol te maken ik had immers al 16min een bakkie gedaan ,maar nu komt de vraag ben ik in overtreding ik heb immers maar bij elkaar 4.22 gereden maar ben om 14.25 gestarten om 19.55 gestopt

deze vraag naar aanleiding van een discussie op de boot

Ik zet thuis aan rond 4:30 , rij 0:50 daar los/laad ik dan vertrekt ik voor 130 km afhankelijk v/d file Kennedy tunnel A'pen ben ik na 1:50 op de bestemming daar pak ik een rustpauze ( tacho ) ik vervolg mijn rit en stop voor een bakkie , laat de tacho op werken staan , rij verder naar mijn 2de klant afhankelijk van de files ( A'pen en Maastricht ) moet ik mijn volledige pauze > het resterende half uur daar al pakken , heb ik rond de 4 rijuren .

Indien het tijdverlies in de files meevalt kan ik tot bij de 3de klant rijden en kom ik aan 4:29 ( kan U deze op foto tonen afgelopen maandag ) .

War ik nadien wel nog eens doe is na die pauze en zekerst na 7 rijuren nog eens een pauze van een half uurtje inlassen .

Op de paar controles dat ik de afgelopen 5 jaar heb gekregen hebben hierover nog geen enkele opmerking gemaakt , wel zorgen dat je na je eerste 45 min pauze ook niet langer dan 4,5 uur gaat rijden zonder een 2de , 3de pauze .

Ff via gsm getypt ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het punt is de planning belde met de mededeling je heb na5.30 pas je pauze gemaakt hoe zit dat ik zeg nee ik heb 17 min gemaakt bij de pomp en na 4.22 de 30min hele uitgldraai gemaakt door genomen en door gestuurd via whats app maar volgens hem ga ik bij controle nat vandaar deze vraag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het punt is de planning belde met de mededeling je heb na5.30 pas je pauze gemaakt hoe zit dat ik zeg nee ik heb 17 min gemaakt bij de pomp en na 4.22 de 30min hele uitgldraai gemaakt door genomen en door gestuurd via whats app maar volgens hem ga ik bij controle nat vandaar deze vraag

het is als met zoveel regels hoe leg je ze uit:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, want de minuten die je in de file werden hebt als zijnde rust of arbeid, moet je bij je werktijd tellen. De werkelijke rijtijd word niet overschreden maar je moet binnen 5.15 uur 3/4 uur pauze genoten hebben.met diensttijd. De tacho registreert alleen rijtijd.

andwoord van planner

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vergeet niet dat het gaat om echte RIJ-tijd

als je stilstaat in de file , of bij een verkeerslicht telt dat niet mee als rijtijd

kan vele minuten schelen

ze praten ook over arbeidstijd dus binnen 5uur en 15min pauze maken,blijft wazig hebben op tachocursus ook al discussie over gehad,veel verschillende meningen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan heeft je planner dat toch echt mis. Het gaat om 4 1/2 uur geregistreerde rijtijd. Niets te maken met werktijd waarin je toevallig ook hebt gereden.

Als jouw tacho zegt dat je 4.22 hebt gereden zit je gewoon goed.

(en zoals ik al eerder opmerkte: met de arbeidstijdenwet kom je zo ook niet in de knoei)

Bel jij ff om het uit te leggen want mij lukt het niet :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

In het vrije Belgenland heb je oom agent die zegt dat stops die minder dan 15 minuten duren bij je rijtijd worden gerekend , ook al heb je maar 10 minutjes werk om ergens iets te lossen / laden .

File rijden is voor oom agent rijden :ja: vandaar dat vele buitenlander op de pechstrook gaan staan , je kan ook artikel 12 verordening 561/05 inroepen > veilig je pauze ergens nemen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In het vrije Belgenland heb je oom agent die zegt dat stops die minder dan 15 minuten duren bij je rijtijd worden gerekend , ook al heb je maar 10 minutjes werk om ergens iets te lossen / laden .

in de rest van de wereld is dat diensttijd , geen rijtijd

kijk , je moet m wel even op "werken" zetten als je gaat lossen

als hij 10 minuten "rust" aan geeft , ja , daar houdt de pliessie niet van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
in de rest van de wereld is dat diensttijd , geen rijtijd

kijk , je moet m wel even op "werken" zetten als je gaat lossen

als hij 10 minuten "rust" aan geeft , ja , daar houdt de pliessie niet van

Het was 2 jaar geleden een echte plaag rond Mechelen ( stonden op de brug van het op- afrittencomplex ) , vooral de courrierdiensten werden geviseerd door oom agent .

Nu zal het wel degelijk zo geweest zijn dat die jongens bij het optelen van rij- diensttijd dik boven de 5,5 uur zaten , waardoor oom agent het vrij makkelijk maakte voor die immigranten door te zeggen dat een stop van minder dan 15 min. eigenlijk rijtijd was .

De controles zijn er gekomen omdat er daar bij D*D een groepje was die tot 109 levering/dag deden en tja via FB en Twitter moet je daarover communiceren .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

tja , 109 adressen per dag is een hoop , zelfs voor koeriers

maar voor tachograaf-plichtige voertuigen is er onderscheid tussen

-rijden

-overige werkzaamheden

-rust

degenen die de tacho bij elk adres op rust laten gaan de fout in

gewoon af en toe eens op werken zetten en ze zullen nooit wat zeggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, want de minuten die je in de file werden hebt als zijnde rust of arbeid, moet je bij je werktijd tellen. De werkelijke rijtijd word niet overschreden maar je moet binnen 5.15 uur 3/4 uur pauze genoten hebben.met diensttijd. De tacho registreert alleen rijtijd.

andwoord van planner

Het hangt er helemaal vanaf wat voor tacho je hebt. Wat oudere tacho's kunnen in 20 minuten filerijden wel 30 minuten registreren omdat elke keer optrekken en tot stilstand komen tenminste een minuut oplevert. De nieuwere tacho's kijken naar echte minuten en dan wat je in de meerderheid van die minuut gedaan hebt.

De planner is meer algemeen fout omdat je niet binnen 5:15 de 45 minuten pauze hebben. Zo werd vroeger door controleurs wel eens naar een tachograafschijf gekeken, maar dat is slechts een hulpmiddel.

60 minuten rijden

15 minuten pauze

60 minuten rijden

20 minuten stilstaan (te kort om te tellen)

140 minuten rijden

30 minuten pauze

Volgens jouw planner is dit een probleem, volgens mij niet. Helemaal als je nog eens tussendoor zou lossen en laden (en dat ook als werktijd in de tacho zou invoeren) dan hoef je niet binnen 5:15 echte tijd de 45 minuten pauze te hebben.

Voor werktijd (arbeidstijdenwet) geldt een andere regel: binnen 6 uur tenminste een half uur pauze. Maar dat is niet een regel waar op gecontroleerd wordt ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stef, je verhaal of info klopt niet.

Jij schrijft in #1, je begint om 14.25, tot 19.55.

Dat is 5,5uur.

Je zegt 16 min pauze. hou je 5uur 14min over.

Dan zeg je 20 min file gehad. Laat je in die 20min file niks gereden hebben.

Dan is het 5.14 min 20 min file, = 4.54.

Jij zeg verder nergens gestopt tezijn.

Vertel de juiste info, of zoals ik je via de tel al zei, plaats het printje eens hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het hangt er helemaal vanaf wat voor tacho je hebt. Wat oudere tacho's kunnen in 20 minuten filerijden wel 30 minuten registreren omdat elke keer optrekken en tot stilstand komen tenminste een minuut oplevert. De nieuwere tacho's kijken naar echte minuten en dan wat je in de meerderheid van die minuut gedaan hebt.

De planner is meer algemeen fout omdat je niet binnen 5:15 de 45 minuten pauze hebben. Zo werd vroeger door controleurs wel eens naar een tachograafschijf gekeken, maar dat is slechts een hulpmiddel.

60 minuten rijden

15 minuten pauze

60 minuten rijden

20 minuten stilstaan (te kort om te tellen)

140 minuten rijden

30 minuten pauze

Volgens jouw planner is dit een probleem, volgens mij niet. Helemaal als je nog eens tussendoor zou lossen en laden (en dat ook als werktijd in de tacho zou invoeren) dan hoef je niet binnen 5:15 echte tijd de 45 minuten pauze te hebben.

Voor werktijd (arbeidstijdenwet) geldt een andere regel: binnen 6 uur tenminste een half uur pauze. Maar dat is niet een regel waar op gecontroleerd wordt ofzo.

die eerste 60min waar staat dat ergens geschreven ???
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Stef, je verhaal of info klopt niet.

Jij schrijft in #1, je begint om 14.25, tot 19.55.

Dat is 5,5uur.

Je zegt 16 min pauze. hou je 5uur 14min over.

Dan zeg je 20 min file gehad. Laat je in die 20min file niks gereden hebben.

Dan is het 5.14 min 20 min file, = 4.54.i

Jij zeg verder nergens gestopt tezijn.

Vertel de juiste info, of zoals ik je via de tel al zei, plaats het printje eens hier.

ter aanvulling ik heb in fe file wel iedere keer opgetrokken dan weer 5meter stoppen optrekken in die file dus niet 20min aaneengesloten stilgestaan gedurende de file bij elkaar 20min rijtijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In het vrije Belgenland heb je oom agent die zegt dat stops die minder dan 15 minuten duren bij je rijtijd worden gerekend , ook al heb je maar 10 minutjes werk om ergens iets te lossen / laden .

File rijden is voor oom agent rijden :ja: vandaar dat vele buitenlander op de pechstrook gaan staan , je kan ook artikel 12 verordening 561/05 inroepen > veilig je pauze ergens nemen .

Zo is me dat vroeger met de schijf ook geleerd. Ook de Oostenrijker liet je ervoor betalen aan de grens.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden