[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vraagje, wat is rijtijd ?


homer

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb pas ander werk , vandaar deze vraag.

Ik rij nu bouw en sloop containers, deze moeten op de vrachtauto getrokken worden, leeg kieppen en weer terug gezet worden.

Hoe het zit volgens mij planner :Tijd dat je met de container bezig bent, op en af zetten en papier winkel laten invullen is geen rijtijd,eventueel voor een verkkerslicht staan, dit vanaf de eerste min geen rijtijd meer.Met andere woorden, de tijd die je bezig met met de containers op en af zetten komt er aan het eind bij voor rijtijd, 6 containers maal 10 min is een uur extra rijden

Volgens mij is een onderbreking van de rijtijd minimaal 15 Min stilstaan, is dit korter blijft het rijtijd,

Rij soms nog met analoog schijf , en eerste digi apparaten, dus evt 29 sec regel ed, is niet van toepassing.

Ik heb al diverse dingen opgezocht , maar kan er niets over vinden

Tja, de bekeuringen zijn evt dik aan de prijs en voortaan rekening man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vergis je je niet met diensttijd? Jij zal volgens mij niet snel aan de 4,5 rijtijd komen dus zul je ook je diensttijd in de gaten moeten houden.

Dat houdt in dat als je bv om 6 uur bent begonnen, je voor 12 uur minimaal een half uur pauze moet hebben gehad. Ook al heb je de 4,5 uur rijtijd nog niet gehad.

Volgens mij wordt tijd, een kwartier of langer, pas als rust gezien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.... En dat ik je goed heb begrepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ja, maar was er niet een regeltje dat spreekt over bouwvoertuigen, marktwagens etc?

Ik bedoel, wanneer het rijden niet een wezenlijke tijdsbesteding is ten op zichte van het "gebruik" van het voertuig?

Kan zo ff niet 1,2,3 bedenken hoe dat ging maar er staat vast wel ergens dit geschreven.

Of je met controle in het buitenland hiermee weg komt, weet ik niet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier kan je allerlei brochures vinden over de rij en rusttijd regeling die nu geld. http://www.chauffeursforum.nl/wetgeving/41166-eg-561-2006-rijtijdenwet-europa.html

De linkjes in de eerste post verwijzen naar de erg droge wet-tekst, de linkjes in de tweede post zijn ook voor een normaal mens leesbaar.

Rijtijd = "de duur van de rijactiviteit", dus als de wielen bewegen is het rijtijd, als ze stilstaan is het werktijd of rust.

Let er op dat een digitacho de rijtijd afrond naar boven, hele minuut bij de 'oude' digitacho, weet niet precies bij de 'nieuwe' digitacho.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is "fantastisch" aan die apparatuur in dit soort werk.

Bakjes overtrekken valt bijna geheel onder rijtijd, terwijl het gewoon laden/lossen is.

Maar als je de tachograaf op laden/lossen zet en je trekt de bak van de aanhanger dan springt ie vanzelf weer op rijden als je wiel 1 hele omwenteling heeft gemaakt.

Als je veel van zulke korte stops (met een van de eerste digitale tachograven) achter elkaar maakt, en je print hem uit dan zal je zien dat er gemakkelijk 70 minuten in een uur passen. :D:D:D

@ Murphy: Dat ga je niet uitleggen over welke grens dan ook. Zeker niet als je ook nog eens met een ander vrachtwagen naar het buitenland gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Als je veel van zulke korte stops (met een van de eerste digitale tachograven) achter elkaar maakt, en je print hem uit dan zal je zien dat er gemakkelijk 70 minuten in een uur passen. :D:D:D

Als je in het bezit bent van een ouder toestel houden ze bij een controle der rekening mee . Maar langer dan 15 minuten per 4,5 uur gaan ze niet toestaan en der moeten dan ook tig aan stops opstaan .

Is ergens na te lezen in een brochure van serv ( heb ik tijdens het weekend gelezen toen ik zocht achter filerijden rust of rijtijd ) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Precies, daar moet je van uit gaan en verder niet.

Heel simpel: waar de controleur naar kijkt dát moet kloppen; als de planner of wie dan ook 'n andere mening heeft mag hij/zij een donatie doen om de boete te betalen!

Maarten

Daar gaat de schoen nu juist wringen, er is op nivo beslist dat de boete voortaan voor de chauffeur is wat betreft rij/rusttijden, maar vind het normaal dat je van 700 tot 1700 onderweg bent, wat je onder de wettelijke regelingen maar twee dagen in de week vol kunt houden.

Voorlopig is er nog geen man overboord, maar we gaan er serieus over na denken.

PS, ik rijdt niet meer als een straal van 50 km rond de standplaats en alleen NL, dus eventueel aanhouden in buitenland is geen spraken van, das dan weer een voordeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij is een onderbreking van de rijtijd minimaal 15 Min stilstaan, is dit korter blijft het rijtijd, .

Je hebt met twee wetten rekening te houden: de rijtijden wet(EU 561/2006) die schrijft voor dat je na maximaal 4.5 rijuren ,minimaal 45 minuten pauze moet maken.

Dat mag je als volgt doen:of 45 minuten of eerst een kwartier en dan een half uur.

Een stop van minder dan 15 minuten telt niet als pauze,maar ook niet als rijtijd,dat is dus "werktijd"

Verder heb je te maken met het "arbeids tijden besluit vervoer" oftewel EU verordening : 2002/15/EG.

En daar staat bij art 5:

1. De lidstaten nemen de nodige maatregelen om ervoor te

zorgen dat, onverminderd het beschermingsniveau van Verordening

(EEG) nr. 3820/85 of, bij gebreke, van de AETR-overeenkomst,

personen die mobiele werkzaamheden in het

wegvervoer uitoefenen, onverminderd het bepaalde in artikel 2,

lid 1, in geen enkel geval langer werken dan zes uur achtereen

zonder pauze. De arbeidstijd wordt onderbroken door een

pauze van ten minste 30 minuten, indien het totaal aantal

arbeidsuren zes tot negen uur bedraagt, en van ten minste 45

minuten, indien het totaal aantal uren meer dan negen uur

bedraagt.

L 80/38 NL Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen 23.3.2002

2. De pauzes kunnen worden onderverdeeld in perioden van

ten minste 15 minuten.

Dus als jij na 6 uur werken,dat is rijden ,laden,lossen,netje trekken,enz enz,moet je minimaal een pauze nemen van 30 minuten,die je mag verdelen in 2 x 15 minuten.

Let op: als je meer dan 4,5 gereden hebt moet je 45 minuten nemen.

De strengste maatregel heeft voorrang.

En als je een baas hebt die jou goed behandeld en alle uren betaald zorg je ervoor dat je minimaal 15 minuten bezig bent met dat netje trekken,

Niet met die container erop zetten ,dat word als rijtijd geregistreerd.

Als hij de zwarte piet bij jou legt ,voor de overtredingen,zet je de auto gewoon aan de kant en ga je lekker drie kwartier in de zon liggen.:D

, maar vind het normaal dat je van 700 tot 1700 onderweg bent, wat je onder de wettelijke regelingen maar twee dagen in de week vol kunt houden.

Dit moet je nog eens uitleggen

,Wettelijk moet jij,na be eindigen van je dagelijkse rust( dus vanaf t moment dat je met je werk begint),binnen 24 uur,weer een dagelijkse rust,van 11 uur,die je 3 x per week in mag korten naar 9 uur, voltooid hebben.

Je kunt zo dus 3 "diensttijden" van 15 uur maken en de overigen mogen dus maar 13 uur zijn.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Of deze link eens doorlezen:

Inspectie Leefomgeving en Transport - Rijtijden

In een eerdere posting noemde ik uitzonderingen.

Heb ze gevonden maar denk niet dat van toepassing is op forumlid (overzetten van containers):

Inspectie Leefomgeving en Transport - Wel of niet gebruiken van de tachograaf voor rij- en rusttijden

en dan onder nr. 17:

voertuigen die worden gebruikt als rijdende werktuigen en werkplaatsen, op voorwaarde dat het vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden