[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

mag je na het volledig compenseren van een verkorte wekelijkse rust, weer een verkort


Knoalster

Recommended Posts

  • Forumlid

Heren deskundigen,

Even een vraagje waar een collega van mij nu mee te maken krijg en ik snel op zoek ben naar het juiste antwoord.

Mijn collega heeft op 20 en 21 april de normale wekelijkse rust van 45 uur gemaakt.

Vervolgens op 27 en 28 april een totaal verkorte wekelijkse rust van 40 uur (helaas kon hij geen 5 uur extra stil staan ivm lostijden).

Dus zou hij nu 5 uur moeten compenseren en-bloc.

Op 1 mei heeft hij dankzij de dag van de arbeid ook weer 24 uur stil gestaan en dus die ontbrekende 5 uur ruimschoots gecompenseerd.

Nu mijn vraag: Nu dit allemaal gecompenseerd is, mag hij dit weekend dan weer een verkorte rust maken en dit volgende week ook weer compenseren, of MOET hij nu een normale wekelijkse rust van 45 uur maken?

Ik vind het een beetje onduidelijk, dus hopelijk weten de experts hier een goed antwoord op.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Als ze gaan kijken naar de periode van 2 weken dat er daar telkens 1 normale en 1 verkorte mag genomen worden dan hang je .

Nu is deze wel gecompenseerd door de minimum 9 uur + recup , maar je komt niet aan die , per twee weken de volle 45 uur .

Normaal >> verkort >> recup >> verkort ' hier zou het een normale moeten zijn volgens de regels .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt Daniël.

Ik ben een beetje onduidelijk geweest.

Mocht hij nu een weer een verkorte wekelijkse rust mogen maken op 5 mei, dan volgt op 9,10,11,12 mei een normale wekelijkse rust van 45 uur + de te compenseren uren weer.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Klopt Daniël.

Mocht hij nu een weer een verkorte wekelijkse rust mogen maken op 5 mei, dan volgt op 9,10,11,12 mei een normale wekelijkse rust van 45 uur + de te compenseren uren weer.

Hendrik

Hendrik , hij mag nu op 5 mei geen verkorte pauze nemen .

( 20-21 april ) normaal / ( 26-27 april ) kort / ( 1 mei ) recup van 26-27 , dan moet er nu terug een normale pauze van minimum 45 uur zijn , anders kom je aan normaal / kort ( recup ok ) / kort / normaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Ik ben inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat het inderdaad niet mag Daniël. Soms wil je de regels graag zo intepreteren als je beter uitkomt :cool:, maar helaas pindakaas.

Hendrik

De pot pindakaas staat bij mij in de vrachtwagen :ja: . Dit zijn dan inderdaad van die regels , nu sluit deze dicht aan bij die andere regel van 90 uur/2weken , stel dat je dit nu wel zou mogen met die feestdag middenin de week , dan zou je misschien in de problemen komen met de 90 uur . Even uit het hoofd zonder pen en papier om blokjes te tekenen .

We gaan nog komen naar de verkorte pauze enkel buiten de standplaats en eens op de standplaats de normale pauze van min. 45 uur .

Maak er een fijn lang weekend van :bey: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

IK zou voor alle zekerheid toch eens via de bond of controle organisatie dit vragen , daar er in de teksten die je kan inkijken staat om de 2 weken een normale rustperiode moet nemen .

Hier zou Willem waarschijnlijk ietsjes meer antwoord of uitleg gegeven hebben daar deze regelmatig met dit in aanraking kwam/komt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maaaar, als je een verkorte rust gecompenseerd hebt is het toch een lange rust geworden, de verkorte rust bestaat dus in dat geval niet meer :confused:

Miz staat compensatie hier geheel buiten. En als je dan artikel 8.6 neemt moet er in elke periode van 2 opeenvolgende weken minimaal 1 lange en 1 korte wekelijkse rust zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, dat is dus nergens te lezen. In artikel 8.6 lezen we het volgende:

— één normale wekelijkse rusttijd en één verkorte wekelijkse

rusttijd van ten minste 24 uur nemen. De

verkorting moet evenwel worden gecompenseerd door

een equivalente periode van rust die voor het einde van

de derde week na de betrokken week en bloc genomen

moet worden.

.

Er staat dus alleen dat je de in te halen uren in 1 stuk moet inhalen, maar nergens dat het vast aan je normale wekelijkse rust moet zitten.

zie: Transport Encyclopedie.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De recup moet toch vastzitten aan een normale wekelijkse rust?

Nee hoor:

Art 8.7.

Rust die wordt genomen ter compensatie van een verkorte wekelijkse rusttijd moet aansluitend op een andere rusttijd van ten minste negen uur worden genomen

Bron:EU 561/2006 art 8.7

Maar wel "en bloc"dus niet vandaag een paar uur en morgen ook nog n paar uur.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden