[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nederlandse truckers boeten voor hun meertaligheid


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

trucker.jpg

Foto bron: BNR

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs worden veel vaker bekeurd dan hun collega's uit andere Europese landen.

Naar eigen zeggen komt dat vooral omdat ze een makkelijke prooi zijn vanwege hun meertaligheid.

Dat blijkt uit een uitgebreide enquête van de SP. Vooral in Frankrijk en Zuid-Europese landen is de Nederlandse trucker voor de politie een makkelijk mikpunt.

Ze krijgen boetes voor te hard rijden of omdat ze niet genoeg rust nemen tijdens de rit.

Werkende pinpas

Terecht, maar volgens SP-europarlementariër Dennis de Jong worden Nederlandse truckers onevenredig veel bekeurd.

Hij legt uit waarom zij makkelijker op de bon worden geslingerd.

Lees hier verder

Bron: BNR.Nieuws

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

IK krijg altijd een dubbel gevoel bij dit soort reportages,ik denk dat de Nederlandse chauffeur eerder zijn knip trekt dan een oost Europeaan omdat,

in overleg met de planner snel besloten word om een bekeuring,terecht of onterecht,te betalen,immers de auto moet zo snel mogelijk weer rijden.

En de oostblokker zal denken: hier staat ie en ze kijken maar hoe ze hun geld krijgen,ik ben toch per maand betaald ,of ik nu rij of stilsta,en ik ben toch 6 weken van huis,week 7 kan er ook nog wel bij.

Om tegen een bekeuring in beroep te gaan kost ook geld,denk aan juridische bijstand,en dan is het een kwestie van rekenen: wat kost t? en wat brengt t op?

Laatst was hier de discussie over de "zevende werkdag"ook enige collega's die ik ken zijn hiervoor bekeurd( m.i. nog steeds ten onrechte),in belgie en Duitsland,en als je dan vraagt of men nog verweer gevoerd heeft is het antwoord: nee,daar schiet je toch niks mee op,,maar wel t hoogste woord in de kroeg dat ze zich "gepakt "voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

IK wil zeker niet beweren dat ik "meertalig" ben,ik kan me,zoals de meeste Nederlanders zeer goed redden in het Duits en Engels en ook heel goed in het Frans en Italiaans,en een beetje Spaans.

In het verleden heb ik ook een jaar of wat naar de Scandinavische landen gereden en ook daar kreeg ik mijn dagelijkse portie eten( en soms ook wat meer) binnen.

En ik heb eigenlijk de talenkennis nooit als een handicap gezien,integendeel;ik zie het uitsluitend en alleen als een voordeel,óók bij politie controles.

IK zag t bij confrontaties met politie of douane meer als een voordeel dan een nadeel dat ik hun begreep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb, net als Europeaan, de ervaring dat enige talenkennis alleen maar gunstig uitpakt bij een confrontatie met de sterke arm.

Zelf ben ik meermaals onder een bekeuring uitgekomen doordat ik een situatie uit kon leggen.

Ook nog wel eens kunnen voorkomen dat iets mij in de schoenen geschoven werd door een 'local', doordat ik in staat was de opgeroepen politie mijn kant van het verhaal te kunnen weergeven.

Bovendien stemt het klanten een stuk vriendelijker als je ze in hun eigen taal een goede morgen toewenst als je ergens binnenstapt.

Dat hoeft voor niemand dan een probleem te zijn, we zijn immers hoog opgeleide Nederlandse chauffeurs? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat hoeft voor niemand dan een probleem te zijn, we zijn immers hoog opgeleide Nederlandse chauffeurs? :D

Zo is dat inderdaad,:D als een klant dit op prijs stelt en daar een meerwaarde aan hecht zal hij zich eerder tot een bedrijf wenden waar hij met de mensen die zijn goederen komen laden kan communiceren,ook al kost dat wat meer.

Helaas voor ons worden dit soort klanten zeldzamer(tot nu toe)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Oh nee hé, rubberduck begint in pictogrammen te communiceren ... is ie al zo oud :eek:

nee hoor, hij past zich gewoon aan, aan zijn nieuwe collega's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
En toch heb ik best wel klanten gehad die het zeer waardeerden dat ik als één van de heel weinige Hollanders volgens hun , ook al was het dan wat gebrekkig Frans- in ieder geval de moeite nam om te proberen de conversatie aan te gaan.

Dat wordt allom gewaardeerd.

Dat maak ik in Duitsland zeer geregeld mee.

Jammer is dan alleen, dat dit de expeditie-medewerker is, en niet die bobo die ergens in een kantoor zit, om vervoerders voor een dumpprijs, met bijbehorende onkunde, te strikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden