[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

J.E. v.d Veen, Langelille


Recommended Posts

  • Forumlid

Tanktransport en mesthandel J.E. v.d Veen Langelille failliet

[TABLE=class: intable]

[TD=class: tcell]image-11160.jpgLANGELILLE – De rechtbank Noord-Nederland heeft dinsdag 21 mei Tanktransport en Mesthandel J.E. v.d Veen in Langelille failliet verklaard. Volgens de Kamer van Koophandel werken er bij het gesneuvelde bedrijf 18 personen, veelal chauffeurs.

Bij de onderneming, aan de Langelilleweg 55a, wordt woensdagmiddag de telefoon opgenomen door Jacco. Nors bevestigt hij het faillissement, maar wil verder niet vertellen of er een doorstart in de maak is. Evenmin is hij bereid te melden waarom het bedrijf dat sinds 1983 in Friesland is gevestigd ten onder is gegaan.

Curator is mr. R. Bremer uit Leeuwarden. Vanwege een bespreking was hij woensdagmiddag nog niet in de gelegenheid om uitleg te geven.

Glorietijd

De onderneming was in de glorietijd actief met twaalf vrachtwagens................................[/TD]

[/TABLE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook in de "shit-bussiness" is het niet best.

Minder volume te vervoeren. "Milieu" wetgeving, alternatieve verwerking (in de buurt) en export hebben hun effect hier overduidelijk op. Maar wel enorm dure opleggers met geijkte weeginrichting en GPS/AGR er op. Dus de kosten per kuub/ton worden stukken hoger.

En, (waarschijnlijk) niet de hoofdoorzaak van dit failliesement, het moeilijke (late) voorjaar heeft er voor gezorgd dat veel akkerbouwers hebben besloten om geen dierlijke mest te gebruiken maar kunstmest hebben gestrooid.

Weet meerdere transporteurs/loonwerkers in Noord-Nederland die hun silo's niet leeg hebben gekregen, terwijl deze anders als eerste leeg zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jan vraagje :ja:

Ik weet dat het geen landbouwforum, maar ik vraag het toch :D

Omdat het een laat (moeilijk) voorjaar is, gebruiken de agrariers dan kunstmest in plaats van dierlijke mest omdat kunstmest sneller/reageert ?

Groeten Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, dat heeft geen invloed.

In hoofzaak omdat ze niet willen wachten op het moment dat de loonwerker er tijd voor heeft om hun land te bemesten. Ze willen in dat korte (late) voorjaar hun machines niet stil zetten, dus gaan dan kinstmest strooien, ondank dat het duurder is.

Tweede oorzaak is de mestwetgeving. Met kunstmest weet je zeker hoeveel mineralen je aanvoert, en je weet dus ook zeker dat je na de jaarwisseling geen (mega) heffing aan het ministerie van landbouw hoeft te betalen. Dat kan met gemak oplopen naar enkele duizenden euro's per vrachtwagen vol te veel aangevoerde mest.

En zijn nog wel meer invloeden, maar dat is een materie die zo wie zo op een ander forum thuis hoort. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ok Jan bedankt :ja:

Ik had het opa ook gevraagd, en die kwam met die reden die ik noemde. Maar ik had het vermoeden dat hij me niet goed begreep, wat helaas de trend met hem wordt tegenwoordig, dementie;)

Weet jij nog zo'n forum :D Ik heb een account op en lees op het veeteeltforum, maar voor de rest is er niet veel dacht ik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

er is juist verschrikkelijk veel mest uitgereden dit voorjaar, mede door de sleepslangbemesters die zijn licht en pompen zomaar 2 vrachten per uur erdoor ideaal om de stikstofbehoeftige tarwe te bemesten een gat in de markt terwijl het is uitgevonden voor de minder draagkrachtige veengronden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden