[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vraag van niet-beroeps-chauffeur


dafcoupe

Vraag

  • Forumlid

Hallo beroepschauffers,

Ik heb me aangemeld op het forum omdat ik een vraag aan jullie heb waar ik graag een reactie van jullie op zou willen horen.

Het volgende; we rijden met een personenauto over de snelweg meestal een 110-120km/h.

Maar soms is het heerlijk om langzamer te rijden. Om geen overig verkeer te hinderen rijden we dan achter een vrachtauto.

En niet een meter of 10, om uit de wind te blijven!!!

Nee, een 70 a 100 meter.

Het is heerlijk om achter een constante snelheid rijdende vrachtauto te rijden op zo'n moment.

Wanneer we "los" een 85 a 90km/h gaan rijden reageren overige weggebruikers daar soms aggresievig op.

Dus maken we gebruik van jullie "rugdekking" zeg maar, met de nadruk op de genoemde afstand erachter!!!

We hebben echter een paar keer gemerkt dat het blijkbaar irritaties, of iets anders, lijkt op te roepen bij een chauffeur.

Gingen dan wat wijken om te kijken wat er achter reed. Soms zelfs opeens wisselende snelheden.

Een keer zijn we maar in gaan halen en werden ons allerlei handgebaren toegeslingerd.

Vaak gaat het ook erg goed hoor!

Mijn vraag aan jullie is dus of het inderdaad vervelend voor jullie is wanneer er een lange tijd rustig een auto(VW uit 2011), op afstand,

achter jullie blijft rijden.

DC

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik doe nog wat olie op het vuur, wat mij verbaasd is dat we ons jaren geleden ergerden aan de sleurhutten die niet harder dan 80 kmh reden en of dat niet harder kon, of de duitse cementboeren die s'morgens je met 90 voorbij vlogen en s'middags 75 reden om nog ff een overuurtje te pakken, inmiddels is de snelheid naar 90 kmh gegaan(voor de sleurhut), maar nu erger ik me aan mijn collega's die strak 80 kmh rijden omdat het "nieuwe rijden" is uitgevonden of omdat "we" toch niet harder mogen, zeker de containerboeren die altijd "haast" hadden rijden nu strak 80, daar irriteer ik me aan, waarom niet gewoon 85 is iedereen blij en ontstaat er ook geen irritatie en kan gewoon iedereen "lekker"doorrijden.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Tja, ik snap je wel. Er zijn werkgevers die hun chauffeurs serieus aanpakken. Dat is 1 reden. Een flinke kraan met aanhanger, kan me voorstellen dat deze chauffeurs 85 of 90 ook niet zien zitten. Beetje respect voor je collega macht best, niks mis mee. Het inhaal verbod doet het geheel geen goed.

Ik denk ook dat op 6 baans autosnelwegen een inhaalverbod niet in werking zou moeten. Ongeacht het tijdstip. Automobilisten kunnen best een beetje rekening houden met hun grotere broer op de weg. Helaas is de praktijk een andere. Dat zou in rijlessen opgenomen moeten worden, zeker als je een mentaliteits verandering wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@piotr

Ik wil best 85 maar het gebakkie is afgesteld op 83.Ik heb er al over gemopperd maar alle nieuwe auto's worden begrensd op 83 en de oude worden bij een onderhoudsbeurt terug gezet.Is verrekt irritant want je hebt dus helemaal niets over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@piotr

Ik wil best 85 maar het gebakkie is afgesteld op 83.Ik heb er al over gemopperd maar alle nieuwe auto's worden begrensd op 83 en de oude worden bij een onderhoudsbeurt terug gezet.Is verrekt irritant want je hebt dus helemaal niets over.

@Edje, 83 daar kan ik nog wel mee leven, trouwens niet leuk voor je, maar helaas wel de trent, maar er zijn een heel hoop "collega's" die het bewust doen om wat voor een reden dan ook, dat zijn dan ook dezelfde "collega's" ( ik zet het bewust tussen haakjes) die je geen seintje meer geven dat je terug kunt als je ze ingehaald hebt, zoals Strator al zegt het is de mentatalieit geworden, ik niet dan jij ook niet, het lijkt wel de jaren 90 in Duitsland, ik heb dit stukje betaald dus je ..... er maar in.

Ik heb ook zo'n werkgever gehad die ineens het "licht" zag alle auto's op 85 zette, scheelt een hoop hoor:cool: totdat hij in zag dat hij toch wel wat uurtjes extra moest gaan betalen aan zijn chauffeurs die buitenland reden en of niet meer konden lossen of op zaterdag of zondag weer terug kwamen:stom:, je raad het al binnen no time stonden ze allemaal weer op 90.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

83 is op zich ook niets mis mee...........in Nederland.Als je de grens over wipt is het gewoon belachelijk om max 83/85 te kunnen rijden.Waar de bazen dan weer absoluut geen rekening mee houden is dat als de banden slijten de snelheid ook (nog) langzamer wordt.En (dan neem ik mezelf even als voorbeeld) als je zwaar geladen bent en ik moet naar bv amsterdam met een volle auto drank dan wil je niet weten hoever hij terug zakt bij Zaltbommel en Vianen.Ik weet dat ik met dat lange ding onderweg ben maar ik wil wel graag de snelheid er een beetje inhouden.Als ik hem dan voor zo'n brug even naar de 90 kan trappen heb ik al een hoop gewonnen en scheelt inderdaad ergernis bij de collega's achter mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
83 is op zich ook niets mis mee...........in Nederland.Als je de grens over wipt is het gewoon belachelijk om max 83/85 te kunnen rijden.Waar de bazen dan weer absoluut geen rekening mee houden is dat als de banden slijten de snelheid ook (nog) langzamer wordt.En (dan neem ik mezelf even als voorbeeld) als je zwaar geladen bent en ik moet naar bv amsterdam met een volle auto drank dan wil je niet weten hoever hij terug zakt bij Zaltbommel en Vianen.Ik weet dat ik met dat lange ding onderweg ben maar ik wil wel graag de snelheid er een beetje inhouden.Als ik hem dan voor zo'n brug even naar de 90 kan trappen heb ik al een hoop gewonnen en scheelt inderdaad ergernis bij de collega's achter mij.

Precies en zo als ik al zei, scheelt een hoop, maarja de baas moet iedere maand de diesel rekening betalen dat ziet ie,maar de secundaire kosten welke periodiek over zijn buro glijden ziet hij niet, totdat er iemand wakker wordt en ineens andere kosten ziet stijgen welke niet meer in verhouding staan met de brandstofbesparing.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ok . Inhaal verbod kan ik mee leven. Bazen die de auto's begrenzen op 83 of 84 ok. Maar!!!!!! Waarom zijn er van die zielige figuren die bij een inhaal verbod 79-80 gaan rijden, en als dat verbod afgelopen is vol gas gaan rijden 85+?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Waarom zijn er van die zielige figuren die bij een inhaal verbod 79-80 gaan rijden, en als dat verbod afgelopen is vol gas gaan rijden 85+?

Ja..dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Verbazingwekkend..is er hier iemand die dat ook doet? Leg dan eens uit: waarom is dat?

voor de topicstarter: ik mag er zelf niet aan denken om met zo'n sukkeldrafje achter een truck te moeten rijden. Dan verveel ik me dood..kun je de krant wel gaan lezen achter het stuur.

Met de truck rij ik meest 90. Personenauto van me kan helaas niet harder dan 280. En ja natuurlijk. Dat rij ik er ook daadwerkelijk mee. * hiermee nog wat olie op het vuur gooiend*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
dat zijn dan ook dezelfde "collega's" ( ik zet het bewust tussen haakjes) die je geen seintje meer geven dat je terug kunt als je ze ingehaald hebt, zoals Strator al zegt het is de mentatalieit geworden

Ik vermoed dat dit ook komt omdat er vaak ook geen seintje meer vanaf kan als er geknippert word...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kijk, als je in de spits op een 100 km/u snelweg achter een vrachtwagen blijft zitten, dan heb ik daar wel begrip voor. Op rustiger tijdstippen, kunnen andere mensen in personenauto's zich wel eens vergissen in het snelheidsverschil met alle mogelijke risico's van dien.

Hoe ik rijd in de personenauto op de snelweg:

1) Lekker vlot doorrijden. De cruise control gaat op 105, 126 of 137 (net boven de max). Dan geeft je teller wat teveel aan en heb evt meetcorrectie en is het risico op een bon echt 0.

2) Komt er een sneller rijdende auto achterop, dan tik ik er een paar km bij en ga zo snel mogelijk naar rechts als er een groot genoeg gat komt. Dan een paar km eraf tikken om de inhaler zo snel mogelijk te laten passeren. Vooral als het gat niet erg groot is, is dat erg in je eigen belang.

3) Gaat de inhaler zitten treuzelen en haalt me niet vlot in, dan gaat alsnog het gas erop en ga ik wel even eerst die vrachtwagen of caravan voorbij.

4) Bij het invoegen: zit er een slome auto voor je, laat dan een gaatje vallen dan heb je nog wat ruimte om fatsoenlijk vaart te maken en indien mogelijk in te voegen en meteen door te schuiven om de slome automobilist ook de ruimte te geven.

Die laatste kan als asociaal beschouwd worden, maar als je het netjes doet dan hoeft er niemand last van te hebben. Nog een noot, een bord met 100 of 120 met onderbord "van 6 tot 19", daar mag je buiten die tijden gewoon 130! Gas erop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Waarom hebben jullie toch zo'n haast? De truck waarmee ik meestal rij loopt 93. Maar dat rij ik zelden! Hooguit om even ergens in te halen.

Met de personenauto ook meestal rond de 110. Het klinkt allemaal zo gestresst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Waarom hebben jullie toch zo'n haast?

Met de personenauto ook meestal rond de 110. Het klinkt allemaal zo gestresst!

Stress? Heb ik geen last van. Maar topsnelheid rijden met auto of motor is gewoon LEUK!! :ja:

Op de autobahn is dat echt kicken hoor..lekker met de Duitsers en hun Porsches, BMW's Audi's ed meeblazen.

Heb ook op Zandvoort, Assen, en Nürburgring gereden via de autoclub waar ik lid van ben. Kost wat, entree, benzine, banden en remmen maar dat moet dan maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op de openbare weg mag je tegenwoordig (op bepaalde plaatsen en tijden) 130 rijden. En ik vind eigenlijk wel dat iedere automobilist daarin mee moet kunnen. Dat je af en toe besluit om wat langzamer te rijden is nog tot daar aan toe. Maar mensen structureel die geen 130 durven rijden, zijn eigenlijk niet rijvaardig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat een onderwerp zeg, 80 85 83 ,een personenwagen die rustig rijd, alles ergernissen.Als je dit niet met een knipoog leest zou je denken dat er enkel nog stresskippen op de weg zitten, al begint het daar wel op te lijken.

O ja als ik klaar ben met werken rijd ik ook met mijn personenwagen rustig achter een vrachtwagen naar huis. Nee ik werk niet bij het UVW ik rijd op een vaste route UK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
O ja als ik klaar ben met werken rijd ik ook met mijn personenwagen rustig achter een vrachtwagen naar huis

Dat is leuk , en als je dan precies zoveel afstand neemt , dat de chauffeur je niet kan zien

Dan denk de goeie man : shit een politie wagen , nou ben ik de lul!

Humor toch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nu heb ik er niet zo heel veel moeite mee als er een personwagen achter mij rijd mits met gepaste afstand. heb het 1 x mee gemaakt dat ik het niet vertrouwde heb in de distributie gereden van wit/bruingoed aan filialen van een toendertijd grote electronicazaak dat tijdens mijn rit terug naar het zuiden vanaf staphorst tot aan terlet een personenwagen achter mij reed en wat ik ook deed of probeerde die wagen niet kwijt kon raken (dus harder rijden of zachter) ben toen uiteindelijk een parkeerplaats opgereden en toen is die wagen eindelijk door gereden en ineens volgas. Dus als er een automobilist lange tijd achter een vrachtwagen blijft rijden kan ik me indenken dat de chauffeurs dus achterdochtig worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

leuk om zo veel reacties te lezen, en ook verschillende.

Een aanvulling; het maakt me(ons) op die momenten niet uit hoe hard een VA rijdt, of dat nu 80,85, 87 of 90 is.

Eentje met een 88 a 90 heeft wel de voorkeur. En dus een afstand erachter. Geen "slipstream" afstand dus.

Ik heb jaren geleden een paar keer vakantiewerk gehad als bijrijder, dus niet rijden maar wel helpen laden/lossen en bezorgen bij particulieren.

Van die chauffeurs best veel geleerd over afstand en snelheid.

En dus geef ik dan invoegruimte aan inhalers of invoegers bij op- en afritten.

Deze zomer weer ver met de caravan gereden en dan wel sneller dan de meeste VA.

En ook daar dan weer ruimte maken, dat is toch niet zo'n probleem?

Ook niet met auto en caravan.

Mijn ego knakt niet hoor als ik even wat in moet houden voor een invoeger oid.

Of dat nu een auto of een VA is.

En zelf rijervaring opgedaan met een saviem SG2, die wilde niet veel sneller dan een 90 a 100 met mooi weer zeg maar.

Daar moest ik ook mee rijden als in een VA. Al woog die maar een 3 ton!

Maar snijden, inhalen en afremmen, net ervoor hangen oid ken ik wel van die old-timer.

Maar al met al, ik begrijp dat sommigen het gewoon irritant vinden, of denken aan crimi's of politie.

Sorry daarvoor, dat is niet mijn bedoeling.

Wel wil ik jullie nog bedanken voor alle antwoorden. En ook nog voor het weer prettig samen de snelwegen te hebben gereden.

Want ook met een caravan, of misschien wel juist met een caravan, is het heerlijk een stuk achter jullie te rijden.

En natuurlijk dus ruimte te laten wanneer iemand nog graag tussen de VA en ons wil rijden.

Maar een constant rijdende vrachtauto een 70 a 100 meter voor je is een genot met de caravan.

En dan volg ik niet de langzaamste van een 80 a 83km/h. Want dan wordt ik zelf me te veel ingehaald.

Dus liever de snelste VA.

Zeker wanneer die ook nog eens een 88 a 90km/h(gps) rijdt.

En voor oa de laatste reageerder: ik begrijp de hint wel als je zakt naar een 70km/h, zeker wanneer dat meerdere keren gebeurd.

Daar zal ik wat meer op letten, en als hint zien.

Overigens is het niet altijd zo dat ik zo langzaam rij.

De komende tijd zul je me voorbij zien flitsen;), een 3500km met caravan is even genoeg 90km/h

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden