[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Topsleeper - Waarom (niet)?


Holland

Recommended Posts

  • Forumlid

Beste forumleden,

De topsleeper is "uit" in Nederland, alleen onze oost-Europeanse vrienden zien we er nog veel mee rond rijden op hun bestelbakwagentjes. Toch zijn er de laatste jaren wel wat nieuwe topsleepers gebouwd, onder andere op een paar Daf CF bakwagens. Ook stond op de bedrijfswagenRai een bedrijf met een kleine renault truck die topsleepers in de spoiler bouwde, en van de week zag ik nog een Duitse Atego met topsleeper, met drie caravans achterop.

Topsleepers zijn een beetje van voor mijn tijd. Ik heb allerlei verhalen gehoord, iets over beperkte laadlengtes en brandveiligheid. Wat is nu het ware verhaal achter de topsleeper / het einde van de topsleeper. En mocht u foto's hebben van nieuwe topsleepers zou ik die ook wel interessant vinden om te zien, en hoe ziet zo'n ding er nu van binnen uit. Lig je op het luik te slapen? Of zijn ze nog zeer ruim. En kost een topsleeper op een CF met slaapcabine meer dan een XF met twee beden bijvoorbeeld?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten,

Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 93
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Het is een gehannes om erin/uit te kruipen.

De MAN topsleepers hadden een zeldzam korte cabine, maar diezelfde cabine was ook vrij laag dankzij de unterfloor motor, dus de sleeper was vrij hoog.

Die de rooy dafjes...die waren wel erg smal van buiten gezien.

Het had ook met de totaale lengte en laadvloer meters te maken.

Als het aan sommige baasjes had gelegen had je buiten kunnen slapen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de zomer bak je er uit. Er in klimmen was bij sommige modellen verheven tot een ware kunst. Er was in zijn algemeen erg weinig ruimte in de cabine zelf. Wel was de ochtend gymnastiek gegarandeerd. Het waren ondingen. Gelukkig geeft EJD ze aan moelanders ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

is inderdaad wel erg warm in de zomer, aan de zijkanten zat een luikje/raampje dat open kon. Ik heb er even mee gestuurd in mijn v/d Wal Utrecht tijd. Ik vond het een ramp om door dat luik boven te komen. Ook werden die topsleepers (ook wel premie A woningen genoemd) alleen op de kleinste cabine's gemonteerd, speciaal voor volume transport. de enige die er dus voordeel mee had was de baas, voor de chauffeur een ramp, en toch zijn er mensen die het prachtig vonden......... (ik niet dus..)

Vroeger reed Trio Breukelen (nu Vos) en Mur uit Loenen, veel met die combi's. Ook van Swieten met luchtvracht. Veelal waren dit MAN's, DAF's en soms een Volvo die zo'n cabine leverden. Nu rijden de Polen bij Alblas uit 's-Gravendeel nog met enkele MAN's met z'n cabine rond. Gelukkig hebben we nu betere voorzieningen dan toen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vond het wel gaan. Heb een DAF 2600 met topsleeper gehad en een DAF 95 met topsleeper. De breedte is gewoon hetzelfde als de normale cabine. Achter je stoel kon je nog wel iets kwijt, achter elke stoel een weekendtas. Om in dat slaapgedeelte te komen had ik geen moeite, in een Renault Magnum instappen is meer werk. De ruimte daar bovenin was goed, je zou er gemakkelijk met 2 mensen langs elkaar kunnen slapen. Enige nadeel was dat als je bovenin lag te slapen en ze maakten je cabine open, dat je er niets van hoorde, zeker in Italië gebeurde dat regelmatig. Dat het warm was weet ik eigenlijk niet. We sliepen nooit overdag, alleen 's-nachts een paar uurtjes. Warm was het toch altijd in de auto in de zomer, airco had je niet.

Maar als we pauze hadden gingen we buiten met elkaar buurten. Nederlanders zat toen in het buitenland. Tegenwoordig is het anders, zit iedereen in zijn auto te hangen. Dat was toen niet. GSM, laptop, DVD, dat bestond allemaal nog niet. Was wel een fijne tijd eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij de ene lag ik op het luik, bij de andere ernaast.......bij harde wind waren topsleepers niet comfortabel, beschutte plek opzoeken, vooral bovenop zo'n mercedes ecoliner werd je zo zeeziek.

Nog een nadeel: de warme lucht van de standkachel ging met een buis naar boven, kwam je s'ochtends dan weer beneden in de cabine dan was die vooral in de winter ijskoud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de antwoorden en reacties tot nu toe:ok::ok::ok::ok::ok::ok:

Maar lig je dan op het luik te slapen of er naast?

Bij de DAF ging je naar boven, dan op je matras liggen, en dan kon je een klep dicht doen, dus je kon er niet uit donderen. Ik sta er nog van te kijken hoe groot dat boven was. 2 mensen langs elkaar slapen ging eigenlijk makkelijk als het moest. Was een mooie tijd. Geen begrenzer erop (op die 2600), geen digitacho, geen tolkasten, gaan met die DAF.

Natuurlijk had het ook nadelen. Maar geef mij die tijd maar. Zou het graag willen ruilen. Als je toen een Pool of Bulgaar hier zag, maakte je er een foto van, was zeldzaam. Nu maak je een foto als je nog een Nederlander in Spanje of Italië ziet, die zijn bijna uitgestorven. Had je in de jaren '80 gezegd dat 25 jaar later de transportsector over zou zijn genomen door Polen, Roemenen en Bulgaren, hadden ze je meteen opgesloten, voor gek verklaard.

Ik zeg nu: over 25 jaar zijn er geen chauffeurs meer. Worden alle auto's middels een soort GPS-bediening bestuurd. Je geeft locatie in waar je naartoe moet, en de auto rijdt er zelf naartoe, en zet hem zelf voor een laad/losdeur. Als de auto er voor staat, gaat deur vanzelf open en een soort robotpompwagens lossen de vracht. 15 jaar geleden bij RankXerox had je die robotpompwagens al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit een 2600 topsleeper gezien, was het geen 3600?

Nee geen 3600, en ook geen 3300. Dat waren veel te veel pk's. Met 260 kom je de Mont Blanc ook wel omhoog met 25 ton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja met 20 km/uur:(

Ken jij Wijnand van de zware groep? Die met de uitspraak: hard werken wordt niet betaald, lang werken wel? Zo dachten we er 30 jaar geleden ook al over. Alleen dan anders. Toen werden zowel werkgever ALS werknemer er beter van. Tegenwoordig wordt niemand er nog beter van lijkt het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb ook ooit de eer gehad om met een topsleeper te sturen, was maar een week, wat ik nog weet dat de warmte van de stand kachel met een verlengde buis de topsleeper inkwam, en de thermostaat zat in de cabine, of het was bloedheet of ijskoud. maar voor de rest wel ruimte hoor bovenin. Ga eens googelen op kermisauto's daar zie je nog veel topsleepers.

daf3300topsleeperf241camx6.jpg

p7090039.jpg

0143.jpg

dsc_4181-klein.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil wel 's een foto zien van een 2600 topsleeper, over welk jaar heb je het?

De 2800 was de opvolger van de 2600 in 1973, en toen waren er nog geen topsleepers.

Steenhaas, ben jij chauffeur of werk je bij de reclassering als accountmanager?

Dan zal het een DAF 2.800 zijn geweest, misschien wel een 2.900. Wil je het kenteken ook nog?

En moet ik ook nog even opzoeken hoeveel PK die DAF 95 had? Volgens mij 320, maar het kunnen er ook 330 zijn geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden