[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Topsleeper - Waarom (niet)?


Holland

Recommended Posts

  • Reacties 93
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Ik heb allerlei verhalen gehoord, iets over beperkte laadlengtes en brandveiligheid. Wat is nu het ware verhaal achter de topsleeper / het einde van de topsleeper.

Met de Europese harmonisatie van maten en gewichten is in 1996 de vorige richtlijn 85/3 vervangen door de EU-verordening 96/53 ( < klik !! << ).

Hiermee werd het gebruik van de topsleeper eigenlijk overbodig. Met de oude richtlijnen en wetgeving mocht een voorwagen-aanhanger combinatie maximaal 18 meter lang zijn. Meer werd er eigenlijk niet beschreven. Met 85/3 zelfs al 18,35 meter, met de kleine aanpassing dat de "laadruimte inclusief afstand tussen motorwagen en aanhangwagen maximaal 16 meter" mocht zijn, en de "laadlengte maximaal 15,65 meter". Alhoewel die bepaling van 15,65 meter in 85/3 via een uitzonderingsregel te omzeilen was, zoalng de totale lengte maar binnen de 18,35 meter bleef (afneembare laadruimten/afzetbakken behoorden niet tot het voertuig, dus werden niet meegenomen voor die maat van 15,65 meter. Die 15,65 speelde dus alleen bij "vaste opbouwen").

Dus binnen die maximale lengte probeerden (vooral Nederlanders) de gekste dingen te bedenken om maar zoveel mogelijk lading mee te kunnen nemen en zo groot mogelijke laadbakken toe te passen. Eigenlijk was het "jammer" dat een vrachtauto überhaupt een cabine nodig had. Dat was zonde van de kostbare (laad)lengte die verloren ging.

Met 96/53 wat dat "gat" dichtgegooid. De maximale totaallengte ging naar 18,75 meter. En de maximale maatvoering van laadlengte en laadeenheden (ook wisselbare of afneembare) werd dusdanig bepaald en omschreven dat er altijd 2,35 meter lengte beschikbaar bleef voor de cabine.

De mogelijkheid om met een zo kort mogelijke cabine zoveel mogelijk nuttige laadlengte te krijgen, verviel dus. Hierdoor werd de (soms ultra) korte cabine (met eventueel topsleeper) uiteindelijk overbodig en verdween vrijwel geheel uit het straatbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Holland, de meeste rijden vast werk voor klanten die er voor betalen om het milieu te sparen

Maar ik denk toch wel dat dat geld voor de klant wiens trailer er achter hangt, en dat dat niet per winkel nog weer eens ingepland en ingecalculeerd wordt? :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nog een nadeel: de warme lucht van de standkachel ging met een buis naar boven, kwam je s'ochtends dan weer beneden in de cabine dan was die vooral in de winter ijskoud.

Dan deed je toch iets verkeerd; als je de standkachel gewoon de cabine( de begane grond dus :D) laat verwarmen en je zet het dakluik een stukje open,dat moest toch,anders was je doordrenkt van het condenswater,trekt de warme lucht vanzelf omhoog en verwarmt ook de slaapcabine enigzins.

Als je dan beneden kwam was t heerlijk warm daar.

IK weet niet wat jouw voorkeuren zijn ,maar mijn standkachel liet ik een uurtje voor ik wakker werd aanspringen,als ik sliep stond hij zowat nooit aan,beter een goede slaapzak of dekbed dan een hele nacht de kachel aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat Dokus last van Alzheimers heeft, en allerlei dingen is vergeten:D, zoals dat geklauter omhoog en omlaag, je verkleden, de redelijk minimale opberg ruimte, nog maar gezwegen dat je altijd iets bovenin liet liggen.

En niet iedereen had de zij ramen erin..... ik vond het ondingen.

vooral de volvo met de standaard toch wel zeer kleine topsleeper.....

th?id=H.4937650065835156&pid=1.7&w=218&h=171&c=7&rs=1

Daarin had ik t geluk om mee te rijden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Moeijes uit Zwaag maakte, volgens mij, ook "gebruik" van die extra lengte.

De bakken op de 95 topsleepers en aanhanger waren officieel losse bakken.....ze kwamen er alleen nooit van af.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een trekker met topsleeper was een stuk goedkoper in aanschaf. Vooral Fransen zag je er mee rijden.

Trailers werden in 1989 13.60 meter, daarvoor waren ze 13.20, 12.60 en 12m (en die waren niet altijd pallet breed).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Alblas? Dat vind ik helemaal een bijzonder of apart bedrijf. Hun materieel is behoorlijk gedateerd maar ze zullen toh wat verdienen. Zullen ze de maut kunnen betalen juist omdat de wagens afgeschreven zijn?

Ik vraag mij dat ook altijd af. Hoe kunnen zij nou met euro 1 (0??) auto's nog wat verdienen. Zou de gemiddelde tellerstand wel eens willen zien daar.

@Dokus: wil je je Daf inruilen omdat je die beu bent of omdat je liever in een topsleeper rijdt?

Overigens, waar hadden jullie je spullen dan staan? Stonden die allemaal op het bed en sjouwde je die dan naar beneden als je ging slapen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vraag mij dat ook altijd af. Hoe kunnen zij nou met euro 1 (0??) auto's nog wat verdienen.

Verschil tussen euro niks en euro 5 is 13 cent per km.

Met een afgeschreven trekker en zeker een euro niks waar geen elektronische toestanden op zitten kun je het lang volhouden. En gaat er eens wat kapot dan is het voor weinig geld met een hamer en een schroevendraaier weer te maken. Geen afschrijving en lagere reparatiekosten maken dat je ook vandaag de dag nog rendabel met zo'n ding kunt rijden. En een analoge tacho heeft ook zo z'n voordelen. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Overigens, waar hadden jullie je spullen dan staan? Stonden die allemaal op het bed en sjouwde je die dan naar beneden als je ging slapen?

Nee hoor,boven in lag de matras,net zo breed,of soms breder, als het bed in de normale cabine,daarnaast zat het luik waar je door naar boven ging,

dit was breder als een normaal dakluik hoor,t was niet zo dat het dakluik er uitgehaald werd om bovenin te komen ,er kwam echt wel meer bij kijken.

En naast t luik had je aan beide zijden plaats om je spullen te zetten,of kasten te maken.

Ik heb een aantal jaren met een Scania 113 gereden met slaapcabine en deze was 2,50 breed( net zo breed als de auto en van voor tot achterwand was iets van 1.70 mtr.

Plek zat dus ,in die auto.post-6088-1394789683,5614_thumb.jpg

Met zo iets zat je best wel goed,de topsleeper was net zo groot als de afmetingen van de normale dagcabine,sommige bedrijven echter hadden de gewoonte om een dagcabine nog een stuk in te korten,vooral met MAN,s werd dit veel gedaan,het deurslot zat dan z.g. in de achterwand verwerkt,en dan werd t voor de chauffeur een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Als ik het zo bekijk dan kon je het matras niet eens verwisselen.

Via het dakluik of zijraampje gaat het i.i.g niet.

En als zo'n wagen dan 10 jaar mee moest gaan, dan vraag ik mij toch af hoe het matras er dan bij heeft gelegen...:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Routier, ik had een collega, en die noemde iedereen gehaktbal. De man woog denk ik 140 kg, maar het kan ook 160 kg zijn of 180 kg (voordat Steenhaas me dalijk weer beschuldigd). En die is jaren lang door dat luikje naar boven geklommen. Als hij er door heen paste, dan kreeg je een matras van 70x200 cm er ook wel doorheen, geloof me.

Gehaktbal was trouwens maar iets van 1,60-1,65 meter groot. Maar de lengte is niet belangrijk in dit geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
dat matras lag gewoon plat op de bodem van die topsleeper routier;) LOL

en een matras kun je dubbelvouwen en knikken, maar vervang je het matras van je normale cabinebed ook elke paar jaar?

Ik heb hem vervangen ja.

Toen ik deze wagen kreeg had de wagen al ruim 2 jaar een boodschap gedaan.

En dat matras was echt doorgelegen.

Met de standaardmatras van de XF heb je daar al snel last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als ik het zo bekijk dan kon je het matras niet eens verwisselen.

Via het dakluik of zijraampje gaat het i.i.g niet.

En als zo'n wagen dan 10 jaar mee moest gaan, dan vraag ik mij toch af hoe het matras er dan bij heeft gelegen...:p

Zo n matras duw je gewoon door het luik waar je zelf ook door naar binnen gaat hoor,dit luik was veel groter als het standaard dakluik wat in t cabinedak zat.

Als er eenmaal een topsleeper op het dak geplaatst was zat hij er ook voor altijd op,t was niet als met een standairco,die in het gat van t dakluik past.en fdat je de airco eraf haalt,je t luik terug kunt plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Vroeger had je ook vrachtwagens met dagcabine, waarbij je via een opening in de achterwand in een slaapvertrek kwam.

Wat daar nu het nut van was is mij een raadsel, maar apart was het wel.

En wie herrinerd zich nog de Volvo FH dagcabine met opklapbaar bed achter de stoelen.

Volgens mij reed de Waard daar vroeger mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn pa heeft ook nog een paar jaar met een volvo F12 topsleeper gereden. Bij vd Kwaak hillegom.

Hij was best tevreden met de auto en opbouw. Hij kwam van een F12 met plat dak en kreeg volgens hem veel meer (geheime) bergruimte.

Hij had een van de eerste, dus bed achterin de sleeper, boven het dakluik (klein randje bleef open) en raampje was dicht.

Later is het bed naar voren gegaan, ivm veiligheid bij dubbele bemanning (menigeen heeft bij een noodstop voorin naast het bed gelegen). Het schudde ook als een gek boven, tijdens rijden.

M'n vader had ook de enige topsleeper zonder koelmotoren (vast werk als plantenboer).

Later zijn er bij vd Kwaak ook wel topsleepers overgebouwd van auto naar nieuwe auto. Het (witte) dak van de nieuwe auto, kwam dan gewoon weer op de oude auto en de topsleeper kreeg een nieuw verfje.

Groet ron

post-4004-1394789684,4226_thumb.jpg

bewerkt door ayla
foto toegevoegd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vroeger had je ook vrachtwagens met dagcabine, waarbij je via een opening in de achterwand in een slaapvertrek kwam.

Wat daar nu het nut van was is mij een raadsel, maar apart was het wel.

Ik denk omdat vroeger niet iedere auto met slaapcabine leverbaar was, en deze bij de carrosserie bouwer om laten bouwen duurder was,bedrijven een kist in de laadbak lieten bouwen(de z.g. suicide box :D).

Omdat in die jaren een lading op pallets niet zo vaak voor kwam werden de goederen gewoon bovenop deze kist gestapeld.

En wie herrinerd zich nog de Volvo FH dagcabine met opklapbaar bed achter de stoelen.

Volgens mij reed de Waard daar vroeger mee.

Jij bedoelt de globetrotter uitvoering van de FH?

Dat was een concept van De Waard,die waren ook de enigen die daar mee reden,die auto,s waren echter als gewone globetrotters met slaapcabine gekocht,De waard heeft die toen zelf in laten korten :hamer:,aldus de chauffeurs van de Waard zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt. Door de slechte afwerking kon je na een aantal jaren precies aan het roestspoor zien waar de cabine was doorgezaagd en weer aan elkaar was gelast.

Maar wat nu de winst is geweest van die 20 (??) centimeter minder is mij altijd een raadsel geweest. Zou je het daar nu echt mee moeten verdienen, met een halve europallet-plaats meer laadruimte?

Die maten waren niet bedoeld voor europallets maar voor blokpallets. De grote electronica fabrikanten zoals philips zijn de uitvinders van die 2 keer 8 mtr laadruimte geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden