[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Reiziger in Canada


jadran

Recommended Posts

  • Forumlid

Zoals beloofd een verhaaltje over mijn nieuwe leven in Canada.

Eerst de feiten: nadat ik in september werd weggesaneerd bij Mooy was het voor mij in Nederland klaar. Ben op zoek gegaan naar werk in het buitenland, en dan is Canada eigenlijk de enige optie (Willem had op een nogal botte manier geen zin om me tijdelijk aan het werk te helpen in Finland). Ik heb natuurlijk gekeken naar mogelijkheden in Azie, maar daar kwam niets uit.

Gesolliciteerd bij een bedrijf, leek goed te gaan, maar die lieten op het laatste moment niets meer van zich horen (collega's hier vertellen me nu dat ze met...Philippino's rijden).

Goed de pest in gehad. Toen ontstond begin dit jaar Actie in de Transport, dat gaf me even hoop maar bleek al snel een clubje te worden voor wie actie bestaat uit langzaam rijden op de snelweg. Niet mijn idee. Met de moed der wanhoop weer aan het solliciteren geslagen bij Canadeze bedrijven, en zowaar, er werd gereageerd, door 2 bedrijven nog wel. Ik was inmiddels een hoop wijzer en kende wat valkuilen, maakte de keuze, deed mn Skype- sollicitatiegesprek, en de papierwinkel werd in gang gezet. Twee maanden later stapte ik in het vliegtuig, met een vreemd gevoel; dit was anders dan reizen, dit was alles wat ik opgebouwd had achter me laten..en ik ben 53. Alles was in orde, mn huis verhuurd, Bentley gestald, mn zaken opgezegd...maar het voelde toch raar.

Tijdens de aansluitende vlucht van Calgary naar Regina zat ik,mijn vliegangst vergetend, uit het raam te kijken, naar deels besneeuwde velden, en ik zag veel, veel wijdsheid, veel lege ruimte, en dat was mooi.

De eerste 2 weken waren hectisch, met veel zaken die geregeld moesten worden, keuring, inschrijvingen, bankrekening...en het opnieuw les nemen voor mijn class 1, mijn groot rijbewijs. Dubbelklutsen, andere, soms rare regeltjes, maar ik slaagde zowaar voor alles de eerste keer. En toen kon ik aan de slag.

Terugkijkend is het, als ik verhalen van anderen lees, bizar snel gegaan. De meesten die hier komen zijn 4 tot 6 weken bezig voordat ze kunnen gaan rijden; ik 2. Ik heb werkelijk alle medewerking en steun gekregen van het bedrijf, en ze willen zo snel mogelijk de procedure openen voor permenent residence (ik ben hier op een tijdelijke vergunning voor 2 jaar). Ik ga blijven; Saskatchewan is, als heel Canada, groot en leeg, er is een enorm tekort aan chauffeurs (een provincie, groter dan Duitsland, met 1 miljoen inwoners...), en het rijden hier is zoals het moet zijn; lege wegen, veel vrijheid, geen stomme regeltjes ( ok, een paar, kom ik nog op terug)

Maar eerst Kyrgizie, of Kyrgyzstan. Daar ben ik, omdat ik het wachten op de vergunningen zat werd, vlak voordat ik vertrok naar Canada nog even heen geweest. Hoop dat jullie de fotootjes leuk vinden.

Kyrgyzstan ligt tussen Kazachstan en China, een klein landje, nomaden, berger, lang Russisch geweest, met Russich als tweede landstaal. Bishkek, vroeger Frunze geheten, is de hoofdstad. ik ging er heen om naar de nomaden te gaan, per paard natuurlijk, georganiseerd dit keer, door tijdgebrek. Een expeditie, met 2 gidsen/ paardemannen, een chauffeur en een tolk.

Dit is zo'n beetje het eerste wat ik zag in Bishkek...

ddn80k.jpg

Dit is een voorbeeld van het lokale wagenpark.

2s7iee0.jpg

Markt in Bishkek; het echte Azie proef je op de markten

2ptxh8l.jpg

Op weg naar de nomaden, langs de Kazachstaanse grens, zag ik deze;

2ymu4ww.jpg

...maar ook veel oude Kamazen (denk ik)

33xxzwo.jpg

Waarom zou je de belettering eraf halen als hier toch niemand Duits leest?

2s9uexs.jpg

Lokale grens met Kazachstan, westelijk van Almaty

osuyw4.jpg

De bergen, weg van het gebaande pad

2n8a9nb.jpg

Kyrgizie is een erg leeg land, zei iemand me...

2ed61d3.jpg

30hmzyt.jpg

We sliepen bij mensen thuis, en zoals in alle Islamitische landen was de gastvrijheid totaal. kyrgizen zijn niet arm; ze leven van veeteelt, en voor een gast wordt alles uit de kast gehaald. Een eeuw geleden waren deze mensen nog permanente nomaden, nu leven ze 's winters in dorpen in stenen huizen.

30jl661.jpg

Picnick op de vlakte. Het gevoel van vrijheid.

2zh137k.jpg

Mijn tolk, studente Engels, afkomstig uit een nomadendorp en dus, zoals bijna alle Kyrgizen, volledig op haar gemak op een paard. Kyrgizen leren paardrijden zoals wij fietsen. In de dorpen waar we langstrokken is een paard nog het gebruikelijke vervoersmiddel; in plaats van een auto heb je een paard voor je huis staan.

2djoup0.jpg

In een van de dorpen stond deze nog niet zo oude Zil in de tuin. De man gebruikt hem om hooi van het land te halen.

30m3345.jpg

...En aangezien ik chauffeur ben moest ik achter het stuur....

b8o56e.jpg

De bergen in, op weg naar de zomerkampen...die er in april natuurlijk nog niet waren. Wel een paar yoerten gezien, maar die waren van het toeristische soort.

2rmqcyd.jpg

Na een rondje volgas galop op de hoogvlakte...nooit een les gehad, gewoon gaaan...geweldig, alsof er onder je een aardbeving plaatsvindt.

2mmzu35.jpg

Hier trok ooit Djengis Khan met zijn horden langs...

2zsthqg.jpg

Het uitzicht vanaf 3000 meter; de Tien Shen, de bergen van de goden, de muur die de steppen van Kazachstan scheidt van China. De eerste bekende ontdekkingsreiziger, een Chinese monnik, trok er doorheen. Aan de andere kant het westen van China, de Gobiwoestijn, waar ik 3 jaar geleden was.

2ivgtnc.jpg

We gingen terug naar de bewoonde wereld, maar brachten eerst nog een dag door aan lake Issyk- Kul, na het Titicacameer in Bolivie het grootste bergmeer ter wereld. Je zou het ook een zee kunnen noemen; meer dan 200 km lang. Kristalhelder water, totale stilte ( aan de noordkant zijn een paar spa's...hier niets dan een zandpad.

2n9lxrb.jpg

Groot wegrestaurant op de terugweg naar Bishkek, met nog grotere parking.. Een rijtje van 5 geparkeerde Chinese vrachtwagens. Ik zit nu in Canada maar heb last van heimwee naar die eindeloze stoffige wegen in Centraal- Azie, de verschillende culturen, de vreemde landen...ik heb een praatje met ze gemaakt, Nederland kenden ze niet maar Duitsland wel: "ah, Germania". Ben vergeten ze te vragen waar ze vandaan kwamen (dat is in een gigantisch land als China niet onbelangrijk) en waar ze heengingen. Passanten onderweg, ze komen en gaan. Je kruist elkaars leven, hebt even contact en gaat weer. Op de lege vlaktes van Azie is iedereen een passant, iedereen is onderweg. De weg is het doel...

2s99ms4.jpg

Ik ga nu dit verhaaltje afsluiten, anders wordt het zo'n lap. Het is hier nu bijna 23 uur, moet zo mn bedje in, maar ga nog wel een begin maken met de foto's uit Canada

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mn mobiele netwerk begint problemen te geven. Mobiele telefonie is hier stukken gecompliceerder- en vooral duurder- dan in Nederland...maar het land is natuurlijk ook wel wat groter, met bovendien provincies die bijna als zelfstandige landen opereren. Heb mn bericht niet geplaatst gekregen, probeer het dus nog een keer.

Ik werk nu bij Rockport, een klein transportbedrijf ( zo'n 40 auto's) in Moose Jaw, Saskatchewan. (Hopelijk werken de links nu wel)

Rockport Carrier Co. Inc.

moose jaw saskatchewan map

We rijden veel graan, losgestort en in bigbags, mosterdzaad, en potas ( een van de grootste mijnen ter wereld staat hier vlakbij). De meeste vrachten gaan naar het midwesten in de Staters, maar we komen met uizondering van Florida en Alaska (en Hawaii...) overal. Terugvracht kan van alles zijn. Er rijden een paar auto's Canada- only, maar niet naar de oostelijke provincies.

Er werken 3 broers Been bij het bedrijf, kinderen van een Nederlandse familie die in de vijftiger jaren emigreerde. Rob, mijn planner, verstaat zelfs Nederlands.

Ik wilde bij een klein bedrijf terechtkomen, en niet ergens waar ze voor een groot deel al op buitenlanders draaien. Er is hier wat discussie over buitenlanders die de lonen zouden drukken, en op deze manier weet ik zeker dat ik hetzelfde kriojg als een Canadees. 39 cents per mile, en dat is, met uitzondering van wat zaken zoals betaalde grenspassages, het loon. Laden en lossen wordt voor de eerste klant niet betaald...maar we doen zelf ook niets, en meestal ben ik met een uur weer weg. In principe vertrekt een auto pas als de retourvracht vastligt.

Genoeg feiten. Eeen paar plaatjes van mijn auto. Een jaar oud, vanaf de eerste dag vaste auto, er wordt niet gesprongen. (kan ook niet want ik woon er tijdelijk in). Ibo vertelde me dat Freightliner Cascadia's zo ongever de goedkoopste troep zijn (het is een Mercedes...de lichtschakelaar komt rechtstreeks uit een Actros), maar ik ben er blij mee. Dikke pijpen, een grote neus en veel chroom zijn mooi ja, maar als eerste auto hier vind ik het wel best. En, ruimte zat.

w8ufpw.jpg

Mooi dashboard, vind ik. Chromen randjes om de klokken...

ogjivr.jpg

Geweldige stoel, leer. Draaibaar. Hier stap ik na 13 uur sturen niet moe uit, ondanks alle kraakjes. Heeft ook te maken met lege wegen natuurlijk.

2n8pthl.jpg

De sleeper. Die halve meter tussen stoelen en bed maken een wereld van verschil. Kastjes, staande koelkast, een groot breed bed, raampjes aan weerskanten...

2cngxm1.jpg

Koelkast en onder- en- bovenkast. Door de auto verspreid 7 12- volt- aansluitingen. Onder het bed trouwens een volledig onzinnige basluidspreker van podiumformaat, standaard...

qqsj7a.jpg

Werkplek voor de administratie; schrijf/ eettafel, met onder de klep bergruimte voor documenten. Erboven een grote kledingkast, eronder nog een. Afscheiding met cabine door dikke, zeer dikke gordijnen (bijna niemand doet hier 's nachts de raamgordijen dicht)

2zp1l43.jpg

Ik kap ermee voor vandaag, moet nodig gaan slapen. More to come!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gefeliciteerd Jadran. De wagen ziet er netjes uit. En het werk klinkt als relaxed.

Die freightliner ziet er netjes uit van binnen, zei ik dat echt????

Die wagens in Kyrygstan? zien er trouwens ook heel netjes uit, als je bedenkt waar ze rijden. Viel me wel op, bij die truckstop, dat ze gewoon ons alfabet gebruiken of russies, terwijl t zo dichtbij China is.

Afijn, vroeger of later zien we elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit ga ik zeker volgen, mede omdat ik er zelf al mee bezig ben om te gaan emigreren (Ik al wat langer en t vrouwtje is er nu ook mee bezig om samen weg te gaan uit NL)

Begrijp ik het goed dat je een auto van de zaak krijgt, maar de chauffeur krijgt per km/mile betaald?? Uit een snelle berekening zou je dus iets van minimaal 6000 mile per maand moeten rijden om een redelijk loon te vangen. (uitgaande van je hier in NL in loondienst in euro's zou vangen) en dat is dan zonder dat je zelf de tank moet betalen.

Ik snap alleen die ene zin niet dat je bij de eerste klant niet betaald krijgt, maar je doet zelf ook niets?? :confused: ken dr niet iets moois en begrijpends van maken. Hoe werkt dat dan? sta je in je eigen tijd te laden en/of te lossen of hoe moet ik dat zien?

Verder heb je een prachtige auto, zou vandaag nog die kant op komen om mee te rijden :D..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je krijgt per mijl betaald, dus tanken, laden lossen enz is niet betaald, in zijn geval krijgt ie dus de tweede en meer wel betaald, maar dat is vrijwel altijd een vast bedrag.

6000 mijl krijg je makkelijk in 2 weken, je kunt er meer legaal rijden.

Nee, je betaald niet voor de brandstof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank Ibo, voor de uitleg.

Het is belangrijk je te realiseren dat ook hier de wegen niet met goud geplaveid zijn. Ik heb net een paar dagen stilgestaan (feestdagen in Canada en de States), en dat is onbetaald. Als bij ons een vracht onverwacht nietl klaar is en je moet overstaan krijg je 75 dollar, maar dat is een ad-hoc-gunst. Daar staat tegenover dat je hier nog kunt en mag rijden: de afgelopen wekaen haalde ik op het gemak een gemiddelde van boven de 5000 km. En, de belastingdienst hier betaalt je onkostenvergoeding, en dat kan flink oplopen. Ikheb bedragen gehoord van 8000 dollar per jaar...maar daar weten de ervaren mannen hier meer over the vertellen. Kom niet om even snel binnen the lopen, wel als je de vrijheid terug will die er in Europa niet meer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar ben je dan, en je hebt het naar je zin.

Houden zo, man en prober zo snel mogelijk een begin te maken met je aanvraag voor immigrant,

het heeft bij ons 4 jaar geduurd, en wij warden nog wel gesponsord door dse provincie New Brunswick.

Maar het is toch gelukt.

Ik hoop nog een van je te horen of te zien, en keep the shiny side up..

Groeten, Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik word nu even geconfronteerd met de nadelen van het rijden in Canada. Vorige week een paar dagen stilgestaan, door feestdagen. Dat betekent geen geld. Nu een binnenlandrit aan het doen, maar van Yorkton SK naar Vancouver BC nis toch nog een kleine 2000 km...Door de Rockies, en dat is ook niet goed voor de mileage...maar wel mooi.

Op verzoek van Ibo een paar plaatjes (als ik het red, sta nu te laden)

11_7_166.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik word nu even geconfronteerd met de nadelen van het rijden in Canada. Vorige week een paar dagen stilgestaan, door feestdagen. Dat betekent geen geld. Nu een binnenlandrit aan het doen, maar van Yorkton SK naar Vancouver BC nis toch nog een kleine 2000 km...Door de Rockies, en dat is ook niet goed voor de mileage...maar wel mooi.

Op verzoek van Ibo een paar plaatjes (als ik het red, sta nu te laden)

Gewoon rijden op feestdagen als het kan = extra money!

En de mijlen in de Rockies zijn net zo lang als elders, alleen duren ze wat langer kwa tijd :)

Benieuwd of je vlot retourvracht hebt uit Vancouver....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gaaf verhaal Jadran ! Ook dat verhaal over china !

Als leeftijdgenoot heb ik respect voor je stap. Ik ben net terug van 3 1/2 vakantie in Canada (Alberta). Ik heb als toerist erg genoten van de Rocky's vanuit ons kleine campertje (10 meter, dus klein vooor Canada).

Inderdaad alles in Canada is groot, vooral de vrachtwagens. Het is ook wel effe opkijken als je rustig op de highway rijdt met 100 km/u en je wordt dan voorbijgereden door een trekker met oplegger en daar nog eens een oplegger achter !

Ik vind alleen de wegen (ik heb alleen Alberta maar gezien) wel erg saai. 50 km kaarsrecht vooruit lijkt me slaapverwekkend. Gelukkig mag je met je vrachtwagen (en dus ook camper boven 3,5 ton) daar harder rijden dan in Nederland anders zou ik vast in slaap gevallen zijn.

Mijn neef die daar woont heeft nog geprobeerd om via een vrien te regelene dat ik een stukje in zo'n "neus" kon rijden. Helaas is dat niet gelukt. Andere keer beter, er moet wat te dromen over blijven.....

Ik wens je veel veilige kilometers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sta nu stil, ja ik heb retourvracht, 2 klanten en misschien 5 ton, dat rijdt lekker door de Rockies, heb nu alleen het probleem dat Tinypics, mn fotouploader, me niet meer wil. Geen idee waarom. Op een andere manier dus maar.

Eerst op verzoek wat plaatjes van de Rockies.

11-7166_zps568e23c4.jpg

11-7203_zps3fe0eebe.jpg

11-7194_zpsc2069283.jpg

11-7185_zps1f8ceafc.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gerupload in 5 seconden...photobucket, werkt lekker.

Amerikanen en Canadezen zijn fanatiek over 2 dingen; gewichten en remmen. Daarom zijn er overal weegschalen, waar je als ze open zijn overheen moet, wegen per as, en in de bergen brakechecks. Komt uit de tijd, niet lang geleden, dat je je remmen nog met de hand moest stellen. Van de weg af, de parking op (en waag het niet door te rijden, camera's...), en aangezien iedereen tegenwoordig zelfstellers heeft een paar minuten wachten, toilet, rondje lopen, en door.

(zie nu pas de viezigheid op de voorruit...)

11-7191_zps3c215bd2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De brug naar groot Vancouver, tol, automatisch

11-7217_zps4692d454.jpg

(de fotokwaliteit is slecht, mobieltje, natuurlijk waren alle batterijen van mn camera leeg...)

Verkeer in groot Vancouver. De stad ligt op een schiereiland, alles is volgebouwd, ook de omringende eilanden, niemand heeft over wegen nagedacht. Resultaat; om bij je klanten te komen dwars door bebouwde gebieden. Leve de navigatie.

11-7221_zpsfec13ae8.jpg

11-7219_zpse9b58cba.jpg

Je hebt eigenlijk niet het idee in een stad te zijn. Veel groen, veel suburbia. Je moet geloof ik niet in downtown Vancouver willen wonen, of je moet een Russische miljonair zijn. Ik vond gelukkig een pleintje dat deed denken aan Azie, en even verderop zag ik een stuk straat dat bestond uit Indiase uithangborden. Zal wel komen doordat Vancouver, net als British Columbia, minder strenge winters heeft dan de rest van het land. Lekker gegeten, een mix van Thai en Philippijns, op verzoek eindelijk weer eens met stokjes.

11-7223_zpsfcd297b7.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden