[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

bestuurbare achteras


rotaruud

Vraag

  • Forumlid

Ik ben op dit ogenblik een weekje aan het meedraaien bij een transportbedrijf , omdat ik geen ervaring heb gaat er een

mentorchauffeur mee. Nu mocht ik al gelijk rijden en dit was met een oplegger met gestuurde achteras. Ik vind dit geweldig rijden

en omdat ik ook met een oplegger moest rijden zonder gestuurde as kon ik gelijk het verschil goed merken. Ik vind een gestuurde as helemaal

geweldig omdat ik er veel dc werk mee doe.

Maar wat vinden jullie van een gestuurde achteras ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Stuurasje rijdt op zich wel beter hoor. Het is even wennen aan de bocht die hij maakt, vooral als er alleen maar stuurassen op de trailer zitten. Heb je ook een starre as, dan is dat ongeveer het draaipunt, bij 2 starre assen ongeveer het midden van die 2 assen.

Bij achteruit rijden moet je tijdig weer terugsturen, dat is wel even wennen. Bij een 90 graden bocht vooruit kan de uitzwaai oplopen tot 1,5 of zelfs 2 meter. Bij een 180 graden bocht ("rondgooien") kan dit nog verder oplopen!

Bij 12 adresjes distri heb ik het liefst een 3-asser met de achterste gestuurd, bij dc/pendelwerk een kleine voorkeur voor 3 starre assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vind het op rotonde,s en krappere bochten wel lekker om met een stuuras te rijden. Ook het achteruit aan docken vond ik makkelijker gaan dan met de starre as.

Ik heb eigenlijk hoofdzakelijk dc werk gedaan , ( rij voor simon loos ). Ben afgelopen woensdag begonnen en mocht zaterdag zelfstandig naar pijnacker. Ik vond het fijn een gestuurde achteras te hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor mij geen stuuras onder de trailer. Ik kom vaak in nauwe straatjes, en met een stuuras had ik al mening bord, paal of ander straatmeubilair onbedoeld verplaatst. Gewoon starre assen, lekker voorspelbaar. En kan ik er met mijn starre asjes niet komen, dan is dat jammer. Eens houdt het op. :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Simon Loos houd er wel van om het materieel veelzijdig inzetbaar te houden. Zie ze weinig met starre 3-assers (uitgezonderd bier + zeecontainers).

klopt marnix in de winkel distri rijden we nagenoeg alleen met gestuurde, de vaste dc rijders (AH) ook alleen gestuurd, afd benelux ( mijn afdeling) rijd met alles wat los en vast dat is ongeveer 75% starre 3 asser. de nieuwe opleggers die nu uitgeleverd worden zijn starre 3 assers met ontlastingssysteem en de voorste en achterste as liftbaar.

@ruud. welke afdeling zit je en wat is je standplaats? Ik zit op de benelux met standplaats Tiel.

Gr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij rijden met starre 3 assers, trailers met starre 2 assen en citytrailers met 1 stuurbare as zeg maar.

Met de 3 assers kun je met een beetje handigheid en ervaring overal wel komen, ook achteruit lukt het meestal wel, als je een beetje de luchtvering gebruikt en de achteras omhoog heft dan kun je wel op gekke plekken achteruit insteken, wij rijden met maximaal 6 ton aan gewicht dus die achteras gaat altijd wel omhoog, met meer gewicht blijft dat asje gewoon beneden en ben je genoodzaakt om iets meer te steken.

Een starre 2 asser rijdt ook lekker, alleen je moet in de gaten houden dat je ietsje ruimer de bocht pakt dan een 3 asser, we hebben adressen in Zwitserland waar we met een 3 asser zo indraaien maar met de 2 asser wordt het toch 2 of 3 keer steken, achteruit met zo'n ding is een drama, want het lijkt net of je trailer 5 meter langer is.

In Oostenrijk is binnendoor alles toch al smal, en menig stoeprandje pak ik daar mee met de 2 asser.

Met een city van 9 meter kom ik overal in, daar waar een personenauto in kan, daar kan ik ook in, alleen we hebben een city met de stuuras helemaal achter tegen de bumper aan, die zwenkt niet zoveel uit.

Maar hebben er ook 2 daar waar de stuuras dus anderhalve meter voor de bumper zit omdat de laadklep er nog onder hangt, dat blijft uitkijken in de bochten, en zeker in smalle straatjes waar auto's staan, je moet tegen je gevoel in voor de bocht al de binnenbocht pakken, dan denk je dat je de halve trailer over de binnenkant van de stoep trekt, maar zodra de trailer iets schuin achter de trekker staat gaat de achteras naar buiten, vreemd, maar went zo.

Alleen na omkoppelen van city naar een 3 asser even opletten dat je de bocht iets ruimer pakt.

Een voordeel van de city (bij ons dan) is, we rijden er ook op Europa mee, bij grensovergangen of parkeerplaatsen is altijd plek voor de trekker met city, hij past bijna overal in, tussen, onder, dus nooit zoeken naar een plekkie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
klopt marnix in de winkel distri rijden we nagenoeg alleen met gestuurde, de vaste dc rijders (AH) ook alleen gestuurd, afd benelux ( mijn afdeling) rijd met alles wat los en vast dat is ongeveer 75% starre 3 asser. de nieuwe opleggers die nu uitgeleverd worden zijn starre 3 assers met ontlastingssysteem en de voorste en achterste as liftbaar.

@ruud. welke afdeling zit je en wat is je standplaats? Ik zit op de benelux met standplaats Tiel.

Gr Peter

Hoi Peter , Ik doe dc werk (appie) en mijn standplaats is geldermalsen , heb de afgelopen week mijn eerste meters gemaakt en het is leuk werk.

Ik heb drie dagen met een mentorchauffeur gereden en ben zaterdag zelfstandig naar pijnacker geweest.

Hoe is dat , op de benelux ?

Gr. Ruud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Benelux is heel afwisselend, wij zijn zeg maar de jokers van de firma en doen behalve ons eigen werk dus ook werk van andere afd. waar het druk is (behalve containers).

misschien zien we elkaar nog wel. actros mp2 voorloper met kenteken bt-ls-86 bestuurd door een klein ventje zeg maar :bey:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rij al jaren met een gestuurde trailer en bevalt mij prima.Je hoeft in de bochten niet zo gek ver uit te halen,met aandocken hoef je de banden van de trailer ook niet te mishandelen omdat het een beetje krapjes is.Je moet inderdaad wel opletten dat de kont redelijk ver uit kan zwaaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Klote dinge, na een paar jaar beginnen ze scheef achter je trekker te lopen. Ook heeft een stuurtrailer geen voorspelbare bocht. geef mij maar een starre 3asser. shane

Dat is toch echt een kwestie van onderhoud! Om precies te zijn: uitlijnen en afstellen die handel, en bij 'n kabelgestuurde trailer op tijd die kabel vervangen.

Je kunt je afvragen hoever het gaat in deze, een beetje de kip- en- ei discussie: heb je stuurassen nodig omdat het te krap is, of wordt het krapper gemaakt omdat we alsnog overal komen met onze stuurassen? Hoe dan ook: zelf rij ik er al twintig jaar mee, en na wat gewenning is het ideaal. De enige instinkers zijn het aantal gestuurde assen en de grootte van de achteroverbouw, dat moet je goed in de gaten houden. En wat Rubberduck zegt, hangt er eens een trailer met starre assen achter even het koppie er bij:ja:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een mooi voorbeeld van een vershil tussen het gebruik van stuur en starre assen.

Ik werk bij een winkel. En één van onze winkels is gebouwd vlak naast een veevoerfabriek. Vorig jaar hebben we daar een nieuwe winkel gebouwd. De oude winkel was schuin naar rechts gebouwd vanaf de straatkant gezien omdat dan de veevoerwagens met starre assen linksom konden draaien het laadgedeelte in. Nu mochten we de winkel recht bouwen, omdat alle (eigen) trailers voorzien zijn van stuurassen en ze de draai tegenwoordig op een krapper stuk kunnen maken.

Dat vond ik een mooi verschil tussen een gebouw wat schuin gebouwd was vanaf de weg gezien vanwege de starre drie assers, wat tegenwoordig recht naar achter gebouwd kon worden vanwege de komst van stuur-assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat vond ik een mooi verschil tussen een gebouw wat schuin gebouwd was vanaf de weg gezien vanwege de starre drie assers, wat tegenwoordig recht naar achter gebouwd kon worden vanwege de komst van stuur-assen.

Vroeger in de jaren 80 waren hef assen en stuurassen ook helemaal in, stenenopleggers, vuilniswagens in de vorm van een trekker met city, hef assen enz. jaren 90 werd het minder want je zag bijna nergens meer een as omhoog, maar nu is het booming bizniz.

Alles kan tegenwoordig heffen en draaien, mooi voorbeeld is de renders X steering, dat rijd geweldig, geen band die meer wringt.

renders_x-steering_becx_verhuur_1.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Echt mooi ja, die X-steering:ok:

Wij hebben een huurtrailer lopen met dit systeem en dat rijdt inderdaad perfect! Het is wel even een vreemd gezicht in je spiegel, zeker wanneer de voorste as (automatisch) gelift is. Dat wiel komt ook dan gewoon naar buiten gestuurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Niks lekkerders als gestuurde achteras(sen) op een kruising ff rondtrekken en weer doorrrr, je kunt ermee op plekken komen waar je met een bakwagen niet kunt komen, kleinere draaicirkel als met een bakwagen.

Als je er een tijd mee gereden heb wil je niks anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij rijden met welgro trailers met 2 stuurassen(de 1e is star en hefbaar de 2de en 3de gestuurd. In het begin goed opletten met uitzwenken maar naar een tijdje wil je niet anders meer.Alleen op wegen met veel spoorvorming blijf je aan het corrigeren.Dan rijd een starre 3 asser beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden