[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

bestuurbare achteras


rotaruud

Vraag

  • Forumlid

Ik ben op dit ogenblik een weekje aan het meedraaien bij een transportbedrijf , omdat ik geen ervaring heb gaat er een

mentorchauffeur mee. Nu mocht ik al gelijk rijden en dit was met een oplegger met gestuurde achteras. Ik vind dit geweldig rijden

en omdat ik ook met een oplegger moest rijden zonder gestuurde as kon ik gelijk het verschil goed merken. Ik vind een gestuurde as helemaal

geweldig omdat ik er veel dc werk mee doe.

Maar wat vinden jullie van een gestuurde achteras ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Alles kan tegenwoordig heffen en draaien, mooi voorbeeld is de renders X steering, dat rijd geweldig, geen band die meer wringt.

Wij hebben ook alleen maar stuuras-opleggers. Middenste is star.

Met 3 starre assen waren de banden na 80.000 tot 100.000 km compleet versleten. Wel even draaien bij 60.000km. Sinds de stuurassen is 250.000 km geen uitzondering.

Grootste voordeel voor ons is echte dat we nu geen klachten meer krijgen dat we het straatwerk er uitdraaien als het eens krap in/uit draaien wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Oké ik weet zelf bar weinig van stuurassen af, en ik heb ook geen ervaring op de vrachtauto. Maar ik vind het altijd zo'n apart gezicht als de middelste as van een drie asser star is. Die voorste as stuurd de zelfde kant uit als de stuur as van de trekker, dat die de kont van de trekker dan niet tegen drukt? Snapt iemand wat ik bedoel? Dat die trailer niet gaat sturen als een auto op zichzelf bedoel ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Sturende achterassen hebben ook een nadeel,

als ik achteruit een nauw straatje inrij pakt de trailer eerst de buitenbocht om dan iets verder de binnenkant te raken.

Dan moet er gestoken worden tot de trekker recht voor de trailer staat, en/of het straatje eerst dan andere kant op iets uit te rijden.

Een starre wil vooral recht achteruit dat is in zulke situaties makkelijker.

De stuurassen zijn in eerste instantie om bandenslijtage tegen te gaan, zeker bij stenentrailers omdat die vaak 3x 10tons assen hebben (tegenwoordig ook 4x 9 tons) waardoor de asafstand minimaal 1,80m moet zijn.

Mijn (korte) trailer heeft een asafstand van 1,81m.

post-1853-1394789964,5862_thumb.jpg

post-1853-1394789965,5488_thumb.jpg

en Holland op die tridec tekeningen zie je niet waar het om gaat, als je van boven kijkt wanneer de trekker scheef voor de trailer staat (zoals in een bocht) is de ideale situatie dat alle aslijnen uit één punt komen dan heb je geen wringende banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rijd zelf met een starre 3-asser waarvan de achterste as gelift kan worden. Heb er ook weleens andere achter hangen natuurlijk. Bijvoorbeeld een 1-assige city oplegger, een starre 2-asser, 2-asser waarvan achterste gestuurd, 2-asser met x-steering, 3-asser met achterste as gestuurd, 3-asser met middelste as star en voorste + achterste x-steering.

Een city oplegger vind ik in het distributiewerk dat ik doe echt wel top. Maak me echt nooit, maar dan ook nooit zorgen of ik ergens wel of niet kan komen met de oplegger. Krijg dat trailertje toch overal wel in gedraaid haha! Heb er nu zo'n 10x mee gereden denk ik. Uitdaging is wel erg klein overigens, het word wel erg simpel met zo'n oplegger.

Maargoed, om even terug te komen op het begin van mijn tekst: heb een vaste oplegger waar ik vrijwel elke dag mee op pad ben. Starre 3-asser met liftas achterop. Ik zweer erbij! Zelfs met "pittige" distributieritten waarbij ik op zowel binnenstad als industrie bezoeken mag, zou ik niets anders willen als mijn trailer. Eigenlijk heel simpel: als ik buiten een stad rijd heb ik toch geen stuurassen nodig. Het voordeel in de stad en zeker als het echt krap word: zolang ik hem niet overhaaks omgooi heb ik geen uitzwaai van de kont! Ideaal toch?! Krijg die trailer echt op de gekste plaatsen haha!

Laatst een keer een 3-asser waarvan de achterste gestuurd is mee gehad. My god.. Snap niet dat iemand dat fijn vind rijden? Weet niet wat die kont van die trailer allemaal doet, maar die zwaait me toch een partij ver uit. Daar kan je toch geen winkels mee bevoorraden die op een erg krap gelegen locatie zitten? Gelukkig had ik de wijsheid om de voorste as te liften, 2-asser die achterop gestuurd is heeft ook veel uitzwaai maar dat was gelukkig nog niet zo erg als een 3-asser met stuuras achterop. Shit eh...

Om een lang verhaal kort te maken: doe mij maar een starre 3-asser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb ook een meesturende as en dat vind ik wel lekker zo (brandstoffendistributie) als ik ergens achteruit moet kan ik hem op star zetten dmv een knop in de cabine. Bij een ander bedrijf werd de as automatisch op star gezet als je hem in zijn achteruit zet, wel even tot drie tellen om zeker te zijn dat hij op star gezet is.

Ik heb er in het begin aan moeten wennen, toen had ik ook liever starre assen maar nu maakt het mij niet uit en vind een meesturende as wel lekker rijden. Allemaal een kwestie van gewenning dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik heb ook een meesturende as en dat vind ik wel lekker zo (brandstoffendistributie) als ik ergens achteruit moet kan ik hem op star zetten dmv een knop in de cabine. Bij een ander bedrijf werd de as automatisch op star gezet als je hem in zijn achteruit zet, wel even tot drie tellen om zeker te zijn dat hij op star gezet is.

Ik heb er in het begin aan moeten wennen, toen had ik ook liever starre assen maar nu maakt het mij niet uit en vind een meesturende as wel lekker rijden. Allemaal een kwestie van gewenning dus.

En toen je met mijn auto reed en die knop indrukte ging de werkverlichting op de oplegger branden:D

Fijn hè zo'n hydraulisch gestuurde as, die stuurt ook als je achteruit rijd.:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden