[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hobbychauffeur ?


minuteman

Vraag

  • Forumlid

Beste,

Ik ben 42 jaar en afgelopen mei geslaagd voor mijn C en nu bezig voor E.

Vrachtauto rijden is niet mijn beroep maar ik doe het voor de hobby. Ik heb zelfs een vrachtauto gekocht om ritjes mee te maken en naar oldtimer shows te gaan.

Zijn er nog meer hobbyisten hier ?

Minuteman.

Edit: Plaatje bijgevoegd,

Dit is mijn truckje, hij staat momenteel bij Gomes in Zaandam voor onderhoud en wordt gereedgemaakt voor de RDW keuring. Hij heeft 7 jaar stilgestaan.

img_2303.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Heb ook nog met zo een gereden en vond in de beginne het terug schakelen net gemakkelijker als het opschakelen.

Maar oefening baart kunst en het duurt echt niet lang voor je het onder de knie hebt.

Heb in den beginne  nog met zo'n 1600 Daf gereden met ''two-speed as'' ook dubbelclutchen. is inderdaad een kwestie van oefenen. En de juiste toerentallen zoeken... (dat is dus niet wat Huub bedoelt... :zegtniets: ) Ging zelfs zo goed, dat op toeren schakelen, dat koppelen niet eens meer nodig is.

 

Succes en oefening baart kunst...

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nog maar een stukje relaas van mijn hobby, voor wie het interesseert.

 

Nadat we de 6 nieuwe cilinderkoppen met pakkingen en nog wat spullen hebben gescoord in Chemnitz (lees ook deze draad) wilde ik doorpakken en was nu de bak aan de beurt.

 

Zoals ik al eerder schreef loop ik al lange tijd te tobben met de ongesynchroniseerde ZF AK bak. De bak is op zich wel goed en ook niet versleten, maar het schakelen (voornamelijk terug) krijg ik maar moeilijk onder de knie. Een paar kennissen van mij (beroepschauffeurs) kregen het ook niet voor elkaar net zoals mensen in de garage en werkplaats.

 

Dit type bakken schijnen, behalve doordat ze ongesynchroniseerd zijn, erg lastig in gebruik te zijn omdat ze een bepaald remmechanische hebben op de ingaande as achter de koppeling waardoor er nog meer ongelijkheid in de assnelheden komt. De reden voor deze constructie is mij niet helemaal bekend maar ik heb gehoord van de man uit Chemnitz dat ze deze ook wel eens weglieten om zo beter te kunnen schakelen.

 

Ik weet dat het wel moet kunnen, immers zo soepel als je opschakelt moet het ook omlaag kunnen. Ik sprak Arie Spaansen (wie kent hem nou niet) van het voorjaar en vroeg hem hoe hij dat deed. Hij heeft tot voor kort de enige andere Mercedes LP 2223 in Nederland gehad met dezelfde bak. Zijn antwoord was even kort als nuchter "na 4 weken gaat het vanzelf en weet je niet beter". Een antwoord dat zo klaar is als een klontje en ik geloof hem gelijk, maar ik rij er slechts weinig in en al helemaal geen 4 weken achter elkaar. Het komt erop neer dat je jezelf traint in het onthouden (of aanvoelen) bij welke snelheid je welk toerental moet hebben om hem dan precies en zonder kraken in te leggen. De oudere chauffeurs zullen dat wel herkennen. 

 

Ik speelde daarom al sinds vorig jaar met de gedachte om een andere bak te monteren, eentje met synchronisatie welteverstaan. Dat leek gelukt afgelopen december toen ik een nieuwe ZF DAF bak op de kop had getikt. Helaas was de eindratio van de bak anders waardoor de prise as niet kon worden overgezet. Dubbel balen dus, een bak waarmee ik niets kon en nog mijn probleem niet opgelost.

 

Kijk, links 2 tandjes meer dan rechts, dat gaat niet passen  :mad:

 

30i9owj.jpg

 

In de afgelopen periode heb ik nog een aantal moeizame ritten met de Mercedes gemaakt en toen besloten om maar weer op zoek te gaan naar een passende Mercedes bak. Na lang zoeken waaronder in Nederland bij oa Anema en Mestebeld, heb ik die gevonden en gekocht nabij München. (had daar aan gerefereerd in de andere draad). 

 

Met ZF uit Delfgauw heb ik de specificaties doorgenomen en zij gaven aan dat dit hem dan toch echt wel moest zijn. De prise as moet alsnog wel worden overgeplaatst, maar de eindreductie is hetzelfde als mijn huidige, dus dat moet passen met een gelijk aantal tanden. De bak komt als het goed is volgende week naar Nederland waar we hem gaan nazien en nog een aantal passtukken moeten laten maken voor de pook aansluiting (zijn niet meer te leveren origineel). Het voordeel is dat de auto als LP 2224 wel is geleverd met de gesynchroniseerde bak en daardoor bekend is hoe de onderdelen eruit zien. 

 

Het kostte een arm en een been, maar het transport naar Nederland was inbegrepen  :rolleyes:​  Dit is de bak waar de hoop nu is gevestigd en die we in oktober gaan inbouwen. 

 

2ibgld3.jpg

 

Voordat de nieuwe bak gemonteerd zal zijn staat op 10 september een rit op stapel naar Hilversum. Ik ben met de auto uitgenodigd op de nationale monumentendag in het kader van mobiel erfgoed. De week erop, 17 september, ben ik te vinden in Huizen op het Oldtimervestival. Mocht u dan ook rondom die dagen een oude grijze Mercedes onhandig zien schakelen dan weet u wie het is.  :D

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mijn eerste rijles, instructeur vraagt me of ik wel eens gereden heb ja dus.

Stap maar in en rijden maar, ik rijden zegt hij "wat ben jij aan het doen?"

Overschakelen, ik was aan het dubbelclutchen wist ik veel dat dat niet hoefde in een personenwagen,

daar had ik nog nooit in gereden......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gebruik je de koppeling met terugschakelen? Zo ja, trap je deze dan niet te diep in?

 

De meest ongesynchroniseerde bakken hebben een zogenaamde 'clutchbrake'. Een koppelingsrem. Zonder die clutch brake zit je een eeuwigheid te wachten soms voordat je de auto in zijn versnelling kan zetten. Met die rem vertraag je het toerental van de vrijlopende as zodat die sneller op dezelfde snelheid draait als die aan de andere kant.

 

Probeer je koppeling eens heel lichtjes in te drukken als je terugschakelt. Zeker niet tot op de bodem. En weest ook niet te traag. Anders ben je te laat en heb je het juiste moment gemist.

Dank voor deze reactie Rob, weet je dat ik daaraan heb gedacht omdat mijn koppeling dit inderdaad heeft. Ik was alleen in de veronderstelling dat dit ergens anders voor was bedoeld.

 

Ik trap het pedaal inderdaad altijd helemaal in, ik zal volgende week gelijk proberen of dat werkt.

 

Of probeer het eens zonder te koppelen.

Kijken op welk toerental hij in de versnelling gaat.

Dit heb ik inderdaad geprobeerd maar het is mij nog niet gelukt. Eigenlijk ging mij dit net zo slecht af als het pedaal helemaal in te trappen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb het even opgezocht, dit bedoel je dus Rob:

 

Unlike any other type of transmission, non-synchronous transmissions often have a mechanism for slowing down, or stopping an idle gear. In commercial motor vehicles, this mechanism is called the clutch brake, and is used by depressing the clutch all the way to the floor, or pressing a button on the top of the gear lever. This is useful in 18-wheelers that have just started their diesel engines, and are releasing parking locks, and engaging the transmission from a stop. The clutch brake not only slows or stops the idle gear axis, but can also prevent shifting into gear until the clutch pedal is released a few inches off the floor. In order to shift into gear, the clutch must be half way off the floor, otherwise the clutch brake will prevent the transmission from being shifted into or out of gear. Mechanics must often repair or replace the clutch brake in a non-synchronous transmission when an inexperienced operator wears it out, it becomes inoperable, or has lost its function.

 

We gaan het meemaken of dit ook voor terugschakelen van toepassing is en ik laat het weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Met een beetje geluk minuteman, je zou het moeten kunnen voelen in het koppelingspedaal, zoiets is altijd moeilijk te omschrijven, maar in beeldspraak, zie het als een rug in het pedaal.

 Want de afstelling bepaald in welk deel van de neerwaarste beweging "de rug" zit. Met auto rijlessen is 1 van de dingen die je direkt leert, "haal je voet van het koppelingspedaal".

 

Dit komt voort uit de tijd van ongesynchroniseerde versnellingsbakken. 

 

Net als Rob heb ik gereden met Eaton-Fuller bakken. En kan je vertellen dat er geen vaste plek in het koppelingspedaal is waar de "rug" zit. Elke auto is anders. Ik heb als springer gereden met deze vrachtwagens en dus veel verschillende trekkers gereden. Misschien nog een tip, bedenk de omtrek van een vrachtwagenband in relatie tot de versnellingsbak en de verschillende snelheden, en daarbij het schakelen, zowel terug al opgaand. Het komt wellicht niet als een verrassing dat het rijden met een dergelijke versnellingsbak gunstig is voor de remmen. en misschien weet je dit inmiddels uit eigen ervaring. Je moet eigenlijk een beetje geduld hebben met de versnellingsbak, schakelen zoals met een tegenwoordige versnellingsbak is het zeker niet.

 

Na verloop van tijd gaat het schakelen vloeiend. En merk je het niet meer. De aanpassing minuteman zit eigenlijk in de mens, lees zijn brein. 

 

Als laatste zou ik nog willen zeggen, draag eens geen stevig schoen, maar doe die eens uit. als het goed is voel je in het koppelingspedaal de trillingen op het moment de tandwielen in elkaar over gaan.(Nagenoeg hetzelfde als de trilling die je voelt in de versnellingspook ,maar dan gereduceerd.)Zo zou je dus het onderscheid moeten kunnen maken. Als laatste zou ik nog willen zeggen, echt, je bent niet de enige die hier tegenaanloopt. Dergelijke versnellingsbakken zijn een rariteit in Europa. Dat dit gewenning vraagt? Niet meer als normaal. 

 

Misschien een aardigheidje, meer een wetenswaardigheid, Metname Aziatische bromfietsen en wat wij lichte motoren noemen (tot) 200cc hebben in de geschakelde versie een zelfde variant. Waarbij er een korte slag is op de voetpook "gear lever" en de koppeling activieert.

 

Oefening baart kunst ;)

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Minuteman,

 

Wacht nog even met de andere bak eronder zetten, in iedergeval ik zou graag de ervaringen horen. Ik hoop dat de nieuwe bak nog geen haast heeft :)

 

Als je hetgeen ervaart zoals ik het kon omschrijven? Kun je vragen of ze nog een afstelling kunnen maken in je pedaal, dat kan.

Een afstelling zodanig dat hij past in jouw manier van rijden. Of het koppelings pedaal bedienen. Ik denk zeker de moeite waard. Al was het alleen al om de ervaring. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dank voor je reactie Strator, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik al een goede 400 kilometer aan het proberen ben geweest, waaronder vele op het industrieterrein waar je rustig en nadenkend over wat er in de bak rondgaat kunt oefenen. 

 

Het is mij welgeteld niet één keer gelukt om rijdend fatsoenlijk van een hogere naar een lagere versnelling te schakelen. Zelfs niet een keer per ongeluk of dat de pook er pardoes inviel, behalve bij stilstand. Alleen met heel veel geweld (lees gekraak) gaat het dan en dat voelt niet goed. Dubbel of tripple clutchen, met gevoel proberen, aan de pook voelen wanneer de tandwielen elkaar aangrijpen, toerental een paar honderd toeren omhoog om de snelheid te matchen etc. het mag niet baten. Dit terwijl alles mechanisch is en je vrij goed kunt aanvoelen en horen wat er gebeurt. 

 

Ik ben geen beroepschauffeur maar heb met personenauto's best wel wat ervaring. Vroeger veel Alfa Romeo transaxles gereden, die hadden steenvast een rotte bak maar daar kon ik mee lezen en schrijven. Ook een tijd een VW Passat TDi gereden en die kreeg ik zonder koppeling geschakeld, zelfs mijn afrijden was destijds in een Escort met een kapotte synchromesh . De techniek erachter begrijp ik prima in theorie (als was de clutch brake iets nieuws voor mij) maar in de praktijk valt het mij erg tegen in deze auto. 

 

Het vreemde is wel dat opschakelen geweldig gaat. Ook daar moet je een beetje opletten, maar in principe als een mes door de boter. Terug is drama en dat is eigenlijk best gek wat het is dezelfde bak alleen precies andersom, het moet dus wel degelijk kunnen. 

 

Meest kenmerkende is misschien nog wel dat ik afgelopen januari de oud chauffeur van deze auto sprak (die er toch een kleine 100.000 mee heeft gereden tot '82) maar zelfs hij er niet over uit kon hoe beroerd het schakelen was. Voor de rest roemde hij de auto en de fijne wegligging overigens. (Rijdt als een touringcar en lijkt wel luchtveren te hebben).

 

De plannen voor de bak staan voor het najaar, daarvoor heb ik in september nog 2 of 3 ritten, er is nog oefentijd genoeg dus en ik laat het zeker weten.

 

Overigens, is er niet eerdaags een Chauffeurs forum dag ? dan neem ik hem mee en kunnen we de hele dag tips uitwisselen en oefenen  :D Een competitie erbij, van 1 naar 6 en van 6 naar 1 zonder gekraak is de roem van de dag  :rolleyes:

 

Michael 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Minuteman,

Ik had het zeker graag gedaan, mijn nieuwsgierigheid is er ! Ik zit meer als een halve aardbol bij je van vandaan, wat het maakt dat ik niet "effe" een bakkie kan doen.

 

Maar je hebt mijn belangstelling wel gewekt en wanneer ik terug ben/ga laat ik het je weten per PB. Ben wel erg benieuwd als de bak er onderuitkomt wat er eventueel wel gevonden kan worden. (Defect?)

 

Heel veel succes !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nope Lambiek.

 

Andere tak van sport,weer een jaartje onshore. In verlenging van het vorige jaar donker Afrika, (We gaan door in blessure tijd) Met een week ongeveer zit ik 3 tijdszones oostelijker dan mijn "buurman" Robniat. en mag ik weer rijden  :p

Stuur weer aan de verkeerde kant overigens. Wel weer veel zwaargrondverzet transport, (Cats), diepladers en de flatbeds met wideloads komen er weer aan. De "rest" is containers. Geen lange afstanden, dus s'avonds thuis voor een biertje en een warme hap. Ik denk gezien het wegennet dit keer, als er stevig gas wordt gegeven val ik aan de andere kant van het eiland af..............iets in die strekking haha.

Zal wel wat foto's plaatsen van de dagelijkse worstelingen  :D

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Inderdaad Knoalster, geen beter vermaak dan leedvermaak. Haha (Een beetje zelfspot mag best)

 

 

Zeker als je weet met wat voor rommel er af en toe gereden wordt. Als je dat ziet denk je als jij bij je auto aan komt, bof, ik mag weer.

 

 

                                 LOL

Dat denk ik dan vaak niet

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heren,

 

Ik ga jullie een filmpje laten zien waarover ik ongetwijfeld veel commentaar ga krijgen. Ik heb namelijk een stukje van de rit vandaag opgenomen en heb expres wat geoefend met het terugschakelen. Ik wilde het echt geprobeerd hebben namelijk (met de knipperlichten aan )

 

Het ziet er niet uit, en het klinkt afschuwelijk maar dit is wat ik meemaak en voor mij de reden is geweest een gesynchroniseerde bak te kopen (die overigens van de week is binnengekomen). Ondanks dat het gekraak flink aanwezig is ben ik voor mijn gevoel de bak niet aan het slopen. Ik hou de pook tegen de versnelling aan om te horen wanneer hij erin zou moeten vallen. Dat is in dit stukje slechts 1 keer gelukt. Tussen de pogingen door wordt veel gekoppeld met heel en half ingetrapt pedaal.

 

Wel merkte ik dat terug naar zijn 4 vaker lukte, maar terug naar 3 of 2 vrijwel niet dus. Overigens trek ik op in zijn 2. 

 

Oefenen voor beginners begint rond de 14e minuut (daarvoor zit een saai stukje A12 en N11). Het lijkt hard te gaan maar dat is de herrie. Snelheid is max 77 op de autoweg. Ik rij ook nog een stukje verkeerd overigens en moest keren. 

 

Zie ook gelijk vanaf de 14e minuut wat een gevaarlijk rijgedrag eea met zich meebrengt. Stilstaan voor groen, door de bocht zonder aandrijving etc. Uiteindelijk ga je vaak in zijn 5 dan maar door de bocht heen maar dat gaat dan eigenlijk te hard. Dat wil ik echt niet meer...

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, doe ik het echt niet goed of is dit gewoon een draak van een bak. Dat dit niet is zoals het moet, dat weet ik..

 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden