[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hobbychauffeur ?


minuteman

Vraag

  • Forumlid

Beste,

Ik ben 42 jaar en afgelopen mei geslaagd voor mijn C en nu bezig voor E.

Vrachtauto rijden is niet mijn beroep maar ik doe het voor de hobby. Ik heb zelfs een vrachtauto gekocht om ritjes mee te maken en naar oldtimer shows te gaan.

Zijn er nog meer hobbyisten hier ?

Minuteman.

Edit: Plaatje bijgevoegd,

Dit is mijn truckje, hij staat momenteel bij Gomes in Zaandam voor onderhoud en wordt gereedgemaakt voor de RDW keuring. Hij heeft 7 jaar stilgestaan.

img_2303.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Inderdaad, ik hoor dat het op schakelen behoorlijk gaat. Op momenten kun je in het raam in de weerspiegeling een beetje zien hoe het terugschakelen gaat.

 

Ehm.............het lijkt niet te laat maar zelfs te snel. Maar het kan vertekenen. Zoals de snelheid van  auto's. Het lijkt er op dat de bak vervangen door een gesynchroniseerde een goed idee is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik krijg het idee dat je door de tijdsduur terugschakelen op enig moment zoveel snelheid kwijt bent, dat het (veel) gas bij geven eigenlijk helemaal niet meer nodig is. Maar het op afstand te beoordelen is praktisch onmogelijk.

Dat de oud-chauffeur niet over het schakelen uitkon, lijkt niet voor de bak te spreken. Dus een draak van een bak zou maar zo kunnen kloppen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Het lijkt me dat de koppeling intrappen als hij de pook in een lagere versnelling wil met gedoseerd tussen gas nieteens nodig is. Te veel of te weinig tussen gas geeft ommers het zelfde resultaat. Wat me opviel uit de weerspiegeling in het raam overigens is de hand/arm beweging "roeren". Probeer dat te voorkomen. (als het geen betekendfilmbeeld is)

 

Hij zou er in moeten vallen, net als bij het opschakelen. Tenminste zo deed ik het zelf. Dat geluid wat we nu horen geeft inderdaad de snelheids verschillen aan tussen de tandwielen.

 

Ben overigens wel benieuwd hoe die er nu uitzien. Maar dit terzijde. Ik kan me goed vinden in de vele toeren die Rob noemt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Krijg eerder het idee dat je veel te hoog in toeren blijft met dat gegas allemaal

maar ik ben ook maar een leek op dat gebied

Ga je ook met terug schakelen terug naar de versnelling die daar op volgt

dus van 6 naar 5 naar 4 dus

ook wil het wel eens helpen zoals ik heb geleerd , als je aan komt rijden en je wil in 2 weg rijden wat je zelf zegt hem gewoon eerst in zijn 4of 5 te zetten 

dus gewoon de koppeling ingetrapt houden en enkel maar met de pook , dan zet je de tandwielen in de bak stil

verder merk ik op dat je als je wilt beginnen steed nog rolt met je wagen dan blijft je bak ook steeds in beweging probeer dan eens echt stil te staan

Maar zoals ik al zeg ik ben ook geen kenner (monteur/specialist) 

in ieder geval word de bak er op deze manier niet beter op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

het lijkt mij ook dat op het einde van het filmpje te veel gegast wordt....

 

of het een draak van een bak is....kan je vanaf hier niet oordelen...

 

maar het is een fractie van seconden ....dat moment van terug schakelen...en gepast gas geven..

 

wat ik meestal deed was de pook tegen de versnelling aan duwen, niet zo hard dat het gaat kraken 

 

dan schuift die vanzelf door ..als de tandwielen dezelfde snelheid hebben.

 

is moeilijk uit te leggen op papier....

 

zelf als laatste nog een oude magirus deuts brandweer bus mogen rijden.....

 

je verleerd het eigelijk niet......kon het beter als de eigenaar LOL

 

je moet het voelen.....de snelheid...het toerental....de versnelling...de hele auto eigelijk....

 

meer kan ik er niet van maken.......tenzij het een bak is die niet goed meer is.....dan houd het gewoon op....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Weetje wat mij ook op viel , maar ik kan het mis hebben hoor

Dat je na de bocht eigenlijk pas terug ging schakelen

Je moet voor de bocht , dus afremmen op de motor door middel van terug te schakelen

dan ga je de bocht in met een licht trekkende motor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat zou ik ook wel willen maar aangezien ik de auto in eerste instantie al niet teruggeschakeld krijg, rij ik dan maar in een te hoge versnelling door en in het voorbeeld ben ik het na de bocht gaan proberen uit de drukte. Zonder aandrijving de bocht door is helemaal niks is mijn ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vandaag naar Huizen gereden alwaar het Oldtimer Festival was, het was echt een heel leuke dag.

 

Vele honderden auto's, tractoren, brommers, bussen en vrachtwagens waren gekomen en stonden opgesteld. Er was te veel om in een dag te zien, laat staan om alle belangstellenden voor de NOS auto te woord te kunnen staan. Grappig was dat vele (oud-) medewerkers van NOS, NOB etc. zich verschantsten rondom de auto en elkaar soms na jaren weer tegenkwamen. Dankbaarheid ook dat de auto nog bestaat, ook al in niet al te beste staat voor wat betreft de apparatuur.

 

Voor ik het wist was de middag al vergevorderd en zat er een briefje onder mijn ruitenwisser, of ik naar de prijsuitreiking wilde komen. Uiteindelijk heeft de Mercedes de 3e prijs gewonnen voor de 'mooiste'  dan wel origineelste auto die er was. De prachtige FTF had de eerste prijs.

 

Hier een video van het gebeuren, genomen vanaf het dak van de Mercedes.

 

 

De prijs

 

21cwbb8.jpg

 

De prachtige FTF van Roseboom

 

dheame.jpg

 

Scania's waren er ook

 

51t2e0.jpg

 

Wat moois uit het land van Corydon

 

2qks7ip.jpg

 

En vooral de hele dag aanloop en leuke gesprekken. Ik had een lange print op canvas gemaakt met het verhaal en wat foto's erop. 

 

9qfqya.jpg

 

Het schakelen blijft dramatisch en ik heb ook niet heel veel geoefend. Ik ben gekomen en weer teruggekeerd, dat was van belang vandaag.

 

Ook weer 150 kilometer gereden en de auto komt merkbaar lekker 'los'. Na 34 jaar in loodsen stil te hebben gestaan hebben we in de afgelopen weken meer gereden dan sinds 1981.

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden