[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Lessen CE - Bakwagen/Aanhanger of Trekker/Oplegger?


RoyW

Vraag

  • Forumlid

Hallo toekomstige collega's!

Ik ben Roy, 24 jaar en ben momenteel bezig met het halen van mijn C rijbewijs. Ik heb alle theoretische vakken gehaald en het praktijkexamen "Laden & lossen" heb ik ook binnen. Volgende week moet ik op voor mijn praktijkexamen "Besloten terrein" en eind september is het tijd voor het "echte" examen. Wanneer ik het C rijbewijs heb gehaald wil ik graag direct doorgaan voor mijn CE rijbewijs. Hier heb ik een vraagje over.

Raden jullie mij aan om te gaan lessen met een bakwagen + aanhanger of met een trekker + oplegger? Mijn huidige rijschool heeft alleen een bakwagen + aanhanger maar het lijkt mij dat een trekker + oplegger handiger is, dit omdat dit veel meer gebruikt word in het vak. Is dit ook zo of maakt het weinig uit?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hartstikke bedankt voor de snelle antwoorden. Het gaat mij er niet echt om wat het makkelijkste of leukste is, maar meer wat het beste is. Zo te horen zit daar dus niet veel verschil in en kan ik het net zo goed in de praktijk gaan leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hartstikke bedankt voor de snelle antwoorden. Het gaat mij er niet echt om wat het makkelijkste of leukste is, maar meer wat het beste is. Zo te horen zit daar dus niet veel verschil in en kan ik het net zo goed in de praktijk gaan leren.

Jouw eerste gedachte en vraag was de goede hoor.

Ook ik heb gelest met een wipkar maar moest in de dagelijkse praktijk óf bakwagen óf trekker & trailer rijden en geloof me, het verschil tussen een wipkar en trailer is groot te noemen. Natuurlijk, uiteindelijk zal je er in de praktijk met veel oefenen met beiden uit de voeten kunnen. Maar idd., er wordt het meest gereden met trailer alleen al vanwege het gemak van laden en lossen. Meesturende assen zijn dan een hele mooie plus in dit verhaal.

Achteraf gesproken (zoals altijd..), had ik beter en gewoon met een trekker moeten lessen gezien de praktijk. Overigens wordt er niet met een meesturende as gelest hoor (althans, bij mijn rijschool dan. Daar had je de evt. keus tussen wipkar of oplegger en dat hing weer af van de intructeur waarmee je reed).

Die van mij gaf les op een wipkar en ik had derhalve geen andere keus ( en een spijt dat ik daarvan heb gehad.... nou !).

Later in de praktijk, heb ik hele lange dagen gemaakt met een oplegger om terug te komen met een boxershort die teruggebracht was tot formaat 'reetveter' .

Maar dat waren mijn ervaringen....

bewerkt door jdinverbazing
nadere uitleg.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Mag ik even iets heel anders vragen? Wat leer je nou met dat examen "laden en lossen"?? Er zijn zoveel soorten van transport en dus ook manieren van laden en lossen. Wat wordt daar precies behandeld?

Bij van buuren had ik dat ook, hadden ze een map met een paar bladen erin waarop een 5 tal artikelen stonden ( rolcontainers, pallets , losse dozen, IBC container ) die je dan moest plaatsen en vastmaken met een spanband

Als je met een palletwagen een pallet oppakte en je hoorde *krak*, was je gezakt

stelt eigenlijk niets voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bij van buuren had ik dat ook, hadden ze een map met een paar bladen erin waarop een 5 tal artikelen stonden ( rolcontainers, pallets , losse dozen, IBC container ) die je dan moest plaatsen en vastmaken met een spanband

Als je met een palletwagen een pallet oppakte en je hoorde *krak*, was je gezakt

stelt eigenlijk niets voor.

als ze dat van "krak" ook in de praktijk doen dan werken er morgen niet veel heftruckchauffeurs meer:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Mag ik even iets heel anders vragen? Wat leer je nou met dat examen "laden en lossen"?? Er zijn zoveel soorten van transport en dus ook manieren van laden en lossen. Wat wordt daar precies behandeld?

Toen ik een paar jaar geleden mijn rijbewijs haalde was een deel van de vakbekwaamheid een examentje waarin je een paar dozen op een karretje moest smijten en waar je een paar karretjes en pallets in de auto moest duwen. Daarna moest je die nog even vastzetten... Daarna nog even een paar vraagjes over PBM's die elke idioot kon beantwoorden en ik moest een sneeuwketting omleggen... Om een aan de muur vastgeschroefde band, dus dat valt erg goed te vergelijken met sneeuwkettingen leggen op een band die op de grond in de sneeuw staat, terwijl het -10 is buiten en de sneeuw in je gezicht, kraag en schoenen terecht komt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zou zelf voor Trekker/Oplegger kiezen. Van de meeste hoor ik dat dit iets lastiger is als wipkar, dus beter het moeilijke met een instructeur langs je leren. ;)

Veel rijscholen hebben de trekker ook als automaat..kun je ook beetje de tips en tricks van een automaat leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bij van buuren had ik dat ook, hadden ze een map met een paar bladen erin waarop een 5 tal artikelen stonden ( rolcontainers, pallets , losse dozen, IBC container ) die je dan moest plaatsen en vastmaken met een spanband

Als je met een palletwagen een pallet oppakte en je hoorde *krak*, was je gezakt

stelt eigenlijk niets voor.

LOLJaaaaaaa, wordt ook wel es 'Ladingzekeren' genoemd waarbij je een powerpoint-presentatie met foto's getoond wordt waar je fijn allerlei ellende voorbij ziet komen. En dat de hele dag..... voor 7 punten... à raison de 122,- euro... Ik ben in mijn "praktijk-lessen" overigens nooit geconfronteerd met het laden en lossen van de auto. Het bleef domweg gewoon bij de theorie. Ook hier geldt de praktijk nog steeds als de beste en snelste leerschool.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

anders een paar lessen volgen met trekker oplegger bij een andere rijschool om er wat bekender mee te worden. dan heb je in elk geval een heel klein beetje ervaring daarmee. ik heb gelest met wipkar, bij mn eerste job kreeg ik een autonome ahw mee (daar staat ie, kijk maar, dat lukt jou wel....) en nu rijd ik met oplegger. toch weer heel anders dan die wipkar. maar de praktijk leert het beste hoor. belangrijkste: blijf rustig en stap gerust een keer extra uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zou zelf voor Trekker/Oplegger kiezen. Van de meeste hoor ik dat dit iets lastiger is als wipkar, dus beter het moeilijke met een instructeur langs je leren. ;)

Veel rijscholen hebben de trekker ook als automaat..kun je ook beetje de tips en tricks van een automaat leren.

Zo denk ik dus ook. Voor mijn gevoel heb ik er meer aan omdat de grootste kans is dat ik waarschijnlijk toch op een trekker + oplegger zal gaan rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb in maart afgereden voor C/E met een wipkar en ben laatst met een trekker oplegger op pad geweest voor simon loos met gestuurde as en met starre as. Ik vond het geen probleem om nu met een trekker oplegger te rijden terwijl ik met een wipkar gelest en afgereden heb. Ik vond zelf dat het achteruitrijden met een gestuurde as makkelijker was dan met de wipkar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zou zelf voor Trekker/Oplegger kiezen. Van de meeste hoor ik dat dit iets lastiger is als wipkar, dus beter het moeilijke met een instructeur langs je leren. ;)

Veel rijscholen hebben de trekker ook als automaat..kun je ook beetje de tips en tricks van een automaat leren.

Ik dacht eigenlijk dat de rijscholen met handgeschakelde auto's les geven.

Als je met een automaat lest en afrijdt krijg je toch een aantekening automaat op je rijbewijs?

Of denk ik nu hopeloos ouderwets:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor C moet je inderdaad handgeschakeld rijden anders krijg je een aantekeing. Voor CE maakt het niks meer uit, je hebt bij C al laten zien dat je kunt schakelen.

Er zijn trouwens al wat langer ideeen om dit te veranderen, je zou dan geen automaat code meer krijgen

Bovag en FAM: schaf automaatcode rijbewijs C en D af | VerkeersPro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mijn instructeur vertelde mij ook toevallig dat ze een brief van het CCV hadden ontvangen dat er per 1 oktober 2013 iets ging veranderen, wat was nog niet bekend. Hijzelf verwacht dat je dan ook mag koppelen met de knop op je pook, ipv daadwerkelijk met je koppelingspedaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast combidriver
koppelen met de knop op de pook? dat zegt mij niks. wat houdt dat in?

systeem dat de MAN TGA o.a. heeft. In plaats van de koppelingspedaal, druk je een knopje op de pook in, en maak je gewoon de schakel beweging net zoals je zou doen met koppelingspedaal. Het is dus een soort vervanging van de pedaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

He he... het duurt even tegenwoordig, uiteindelijk komt het weer boven :angel:

Clutchmate heet dat ding, een link met uitgebreid verhaal Nieuwsblad Transport > Clutchmate kan ziekteverzuim verlagen

Clutchmate kan ziekteverzuim verlagen

07 september 1995

HEERENVEEN - Een uitkomst voor vrachtwagenchauffeurs die heel veel moeten schakelen: de Clutchmate ofwel het Schakelmaatje. Een apparaat dat het werk van de koppeling overneemt en - heel eenvoudig - met een knopje op de versnellingspook wordt bediend. De chauffeur hoeft niet langer het koppelingspedaal met zijn voet in te trappen. Daarmee lijkt een van de belangrijkste oorzaken van ziekteverzuim - na rugklachten nummer twee - onder chauffeurs van de baan.

Vrachtwagenchauffeur A. de Vries van Van Kleijnwee ................

Bron: Nieuwsblad Transport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden