[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automaat<> Handgeschakeld


kiepenboer

Recommended Posts

  • Forumlid

post-11286-1394790041,8328_thumb.jpg

Laatste tijd regelmatig met deze op pad geweest.

Is een handgeschakelde bak om dat de vaste chauffeur dit zelf wilde.

In het begin schakelde hij een beetje stroef, maar dat was voorheen ook het geval toen we nog geen automaat kende.

Nadat er +/- 100000km op de klok stond begon hij prettiger te schakelen.

Omdat er veel op het boerenerf geladen wordt is een handbak wel prettiger met achteruit rijden.

Mijn keuze zou ook een ouwerwetse handbak zijn IPV automaat> is voor luie chauffeurs.

Voordeel is ook in de winter wanneer er wat sneeuw licht je beter uit de voeten kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 90
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Administrators

Mijn mening? Merkgebonden probleem...

M'n werkgever rijdt 3 merken: Mercedes, Scania en Daf; die volgorde bepaalt ook de verhouding qua aantallen overigens.

Soms zet je wel eens een auto aan de kant of voor 'n dock van een collega: Mercedes en Scania geen enkel probleem. Maar die Daf's staan altijd eerst even 'loos' toeren te draaien als je gas geeft, en dan gebeurt er pas wat. Het lijkt wel een soort vloeistofkoppeling die druk op moet bouwen of zo...

Wanneer je dat (zoals ik) niet gewend bent ben je geneigd om gas bij te geven waardoor het vervolgens meer lijkt op een poging om het pand te verzetten :mad:

En voor de winter zijn er genoeg hulpjes ingebouwd wat mij betreft om te helpen? Schommelfunctie, snelschakelfunctie 1 <> R etc. Goede, beetje winterbestendige banden zijn veel doeltreffender!

Verder blijft het natuurlijk een persoonlijke voorkeur; in het adressen- en filerijke werk hoef ik geen handbak meer!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar die Daf's staan altijd eerst even 'loos' toeren te draaien als je gas geeft, en dan gebeurt er pas wat. Het lijkt wel een soort vloeistofkoppeling die druk op moet bouwen of zo...

Wanneer je dat (zoals ik) niet gewend bent ben je geneigd om gas bij te geven waardoor het vervolgens meer lijkt op een poging om het pand te verzetten :mad:

In dat geval moet je de motorrem intrappen. (en ingetrapt houden) dan heb je er geen last meer van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ga ik dat maar eens proberen bij gelegenheid, staat ook wat professioneler;)

Zeker bij die oudere Daf's is het een wereld van verschil.

Bij de nieuwere heeft het geen of weinig effect maar daarvan is de automaat beter dus is het niet meer nodig om de motorrem in te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste robotgeschakelde bak is in mijn ogen toch nog steeds Volvo`s I- Shift. Heb ook met Scania Opti-Cruise gereden, niets mis mee echter reedt ik met een haakarm combi en bij vele rangeren met containers is het goed waardeloos, schakelmoment van voor naar achteruit duurt veel te lang. Mercedes heb ik maar een paar keer met automaat gereden, maar dat leek ook wel goed. De Daf met schakelrobot die ik gereden heb vond ik waardeloos, Volvo met I-Shift bij stoepje rijdt er zonder wat te doen met het gaspendaal vloeiend over heen, Daf echter gaat schoken en horten en stoten.

Automaat, schakelrobot en handbak mij maakt het niet uit als het maar werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
oh dus als je werkgever je een nieuwe wagen geeft met een automatische transmissie, ben je van de ene op de andere dag plotseling een luie chauffeur geworden?

das een lekkere uitspraak hoor!

Ja dat vond ik nou ook. Ik heb een daf automaat, zit veel in het boerenwerk en vind het een prima auto hoor, niks mis mee. Maar als ik sommige achteruit bezig zie.....tsja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De bus waar ik mee rijd is een automaat (volvo) vind hem erg schokkerig... Hij is wel uit 2007 zou ook daar aan kunnen liggen?

Maar in een drukke stad geef mij maar een automaat geeft toch weer wat rust dan.

Geen idee over een I-shift in zit, kan ook een echt automaat zijn [ met planetaire stelsels ipv een schakelrobot !]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geen idee over een I-shift in zit, kan ook een echt automaat zijn [ met planetaire stelsels ipv een schakelrobot !]

Zal dat laatste dan wel zijn. Ik heb in ieder geval een hekel aan de automaat die er in zit. Geef mij maar de comfort shift van de scania bussen. Is een stuk comfortabeler dan die automaat.

Edit: hij klapt ook zo nu en dan vooral als hij terug schakelt, wat hij amper doet is ook eritant :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De DAF die ik in het verleden had was ( gelukkig ) een handbak maar de nieuwe Actros waar ik nu een klein jaar mee rond rijd is een automaatje en ik heb er nog steeds geen ruzie mee gehad. Ook net onze Renault Magnum ( automaat Volvo ) rij ik zo mee weg. Tjah automaten worden gelukkig steeds beter maar over de DAF hoorde je zat klachten toen de automaat net leverbaar was en aangezien ik zelf mocht roeren had ik daar gelukkig geen last van gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
oh dus als je werkgever je een nieuwe wagen geeft met een automatische transmissie, ben je van de ene op de andere dag plotseling een luie chauffeur geworden?

das een lekkere uitspraak hoor!

freddie ik ben zelf in 2004 ook een luie stuurvasthouder geworden, toen op een nieuwe actros.

Die actrossen automaat waren toen al de beste wat dat betreft.

Ben sinds vorige week met een daf xf380 uit 2003 aan het rijden (met automaat)

Dit is een 3 asser motorwagen met 2 asser aanhanger (schamel)

Wanneer je veel op een boerenerf komt, en vaak krappe inritjes hebt is die daf gewoon nul,nul.

Daarom is die op de foto op verzoek van de vaste piloot een handgeschakelde.

Sorry als ik je beledigd heb door jou luie chauffeur te noemen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

We hebben bij ons van alles, handgeschakeld ouder spul, wat moderner spul met automaat.

Heb zo'n beetje alles nu wel in handen gehad, mijn conclusie: Volvo automaat wint (is bij ons wel 1 van de nieuwste auto's)

Grote ergernis voor mij: van vooruit in achteruit zetten...wachten....wachten....klik ja...pffff

Volvo...klikklik rijden

Enige wat ik me afvraag hoeveel je wint met een handbak in de winterse gladdigheid (input van de heren die rijden/wonen in scandinavië ?)

De iets ouders scania's (geen idee hoe het systeem heet) hebben een koppeling als vertrekversnelling...daarna automatisch...das best handig als je wat met glad weer moet spelen met gas/koppel.

Maarja de tijd die het vraagt van vooruit/achteruit :stom:Waardeloos met distributieauto's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee hoor ouwe zo snel ben ik niet beledigd, andersom ook niet hoop ik?

maar ik hou niet zo van dat soort uitspraken dat je als je met een automaat rijd je een luie chauffeur bent. ik weet niet maar dat komt een beetje raar over.

want ik zei in vroegere jaren ook niet tegen mijn collega die met een trailer reed dat hij maar een luie chauffeur was omdat hij nooit een aanhanger hoefde af te koppelen, om maar een voorbeeld te geven.

maar ik heb wel met verschillende automaten gereden en eigenlijk deden ze allemaal wat ze moesten doen.

de werking van een automaat en de mogelijkheden zijn per merk verschillend en hangt ook af van verschillende factoren zoals motoren, aandrijflijnen, motormanagement en vooral de versnellingsbak zelf.

want ook die versnellingsbak is er in verschillende varianten, een versnellingsbak op een wagen die nooit van de weg af komt is natuurlijk een andere dan die van een zandkipper.

en dan heb je ook nog de verschillende mogelijkheden qua schakelen die je zelf kunt kiezen of die ingesteld kunnen worden, te veel om op te noemen, daarom is het vergelijken van de verschillende merken ook zo lastig.

je moet het zuiver zien op de manier waarop er mee gewerkt moet worden, en nog vel belangrijker is dat diegene die de wagen aanschaft weet waar hij over praat als hij een nieuwe wagen besteld met een automaat.

maar net zo belangrijk is de chauffeur die ermee moet rijden, ik heb ze meegemaakt die al een jaar rondreden met hun automaat die niet wisten dat je ook handmatig kunt schakelen!

je eens goed verdiepen in de werking en functies van de automaat waarmee je rijd kan ervoor zorgen dat je plotseling enorm tevreden bent met je automaat terwijl je hem voor die tijd vervloekte!

De hand bediening die ik heb is erg traag en moet dan alle 12 de versnellingen langs dat schiet niet echt op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We hebben bij ons van alles, handgeschakeld ouder spul, wat moderner spul met automaat.

Heb zo'n beetje alles nu wel in handen gehad, mijn conclusie: Volvo automaat wint (is bij ons wel 1 van de nieuwste auto's)

Grote ergernis voor mij: van vooruit in achteruit zetten...wachten....wachten....klik ja...pffff

Volvo...klikklik rijden

Enige wat ik me afvraag hoeveel je wint met een handbak in de winterse gladdigheid (input van de heren die rijden/wonen in scandinavië ?)

De iets ouders scania's (geen idee hoe het systeem heet) hebben een koppeling als vertrekversnelling...daarna automatisch...das best handig als je wat met glad weer moet spelen met gas/koppel.

Maarja de tijd die het vraagt van vooruit/achteruit :stom:Waardeloos met distributieauto's

Scania opticruise is de naam van die robotbak, erg lekker als je lang moet cruisen. In het werk wat ik er mee moest doen minder. Steeds vooruit achteruit rangeren [haakarm] om je containers te wisselen / leeg temaken. De schakelmomenten van voor naar achteruit v.v. duurde te lang en als je te vlug was met bedienen sprong die in storing.:nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op mijn telefoon een filmpje staan van hoe een automaat niet hoort te schakelen. Speciaal gemaakt voor de monteur van de mercedes dealer waar ik maandag was er mankeerde niets aan vonden hij en zijn collega die er een rondje mee gereden had.

Er mankeerde niets aan zei hij. Als ik thuis ben zal im kijken of ik het voor elkaar krijg om hem te plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee die reageert niet traag maar jullie denken dat het sneller kan en moet ;)

maar het kan ook te maken hebben met de ingebouwde besturingssoftware van de transmissie!

kijk handschakelen is mooi maar wel op het moment dat het kan, als je bij een verkeerd toerental of snelheid zelf wilt schakelen waardoor de bak overbelast kan raken, dan zal hij niet gaan schakelen.

ja dat is slim van die bak, die laat zich niet kapot maken door een eigenwijze chauffeur die alles zelf wel denkt te kunnen.

vaak is het zo dat je denkt dat komt niet goed met die bak, die schakelt verkeerd en te laat en meer van dat soort dingen.

maar die bak ziet meer en weet meer dan de chauffeur zelf, die ziet alleen maar snelheid en toerental.

de bak ziet dat ook maar nog veel meer dingen zoals koppel, verbruik en veel meer van dat soort zaken die je als chauffeur niet ziet of kunt weten.

en voor al die zaken zal de bak dusdanig schakelen dat hij het binnen de gestelde marges houd.

hij schakelt veel te laat terug denk je dan maar is dat ook zo?

nee voor een zo efficiënt gebruik van brandstof met zo min mogelijk slijtage kun je hem het beste zelf zijn werk laten doen.

ook al lijkt het soms dat je denkt komt dat wel goed, ja het komt wel goed, maar het probleem zit hem tussen de oren van de chauffeur en niet in de boordcomputer van de transmissie.

12 versnellingen langs gaan met dat ding duurt erg lang. Normaal met optrekken in automaat slaat hij er altijd een aantal over. Maar dat kan met hand geschakeld niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rij sinds 11 weken met de nieuwe automaat.

Moet zeggen vergelijken met de automaat van de 105 is deze automaat toch wel 10X beter.

Op het moment dat je gas geeft pakt de bak hem meteen op dus met aandokken is het niet meer zo dat je probeert het pand een meter op te schuiven .

De automaat schakelt netjes op en af zonder horten en stoten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden