[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automaat<> Handgeschakeld


kiepenboer

Recommended Posts

  • Reacties 90
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Dat werkte bij die 105 die ik bij verduyn had niet Freddie, het was 1 hele stap naarboven of naarbeneden. Met die 95 ging het wel, 1 stap was tot aan de weerstand en 2 stappen was ff door de weerstand duwen (moest de software het er natuurlijk wel mee eens zijn die verdomd eigenwijs was en bij 2100 toeren gewoon overschakelde terwijl ik met maat 45 op de motorrem stond)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met de opticruise van scania had ik niks geen problemen, die van daf een boel ellende. Zowel van de 95 als de 105. Met de volvo I-shift ging ik al tandenpoetsend over de dam en van een tga was echt traag. Pas als er automaten zijn die net zo schakelen als een chauffeur (daar bedoel ik niet snel mee maar zonder geklapper in de bak) dan zou ik best weer 1 willen hebben en dan vooral 1 die vloeistof bewegingen snapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In dat geval moet je de motorrem intrappen. (en ingetrapt houden) dan heb je er geen last meer van.

Das wel een goeije tip :ok:

Vandaag uitgeprobeert toen ik fff een helder moment had en dacht wa heb ik nou ook weer gelezen van de week, iets over motorrem.

Met achteruit van het achteruitschildpadje naar het vooruitschildpadje pak hij hem gelijk de eerste keer.

Zelfs dat oudje met meer als 1 miljoen op de teller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
lees mijn eerdere bericht #34 nog eens, en bedenk dan dat hetzelfde verhaal ook geld voor opschakelen.

als jij 2 versnellingen wilt opschakelen en de software van de bak denkt dat dat niet kan, kun jij drukken op die knop tot je vingers versleten zijn, maar schakelen zal die niet.

en om eerlijk te zijn is dat geen fout van de bak, maar van de chauffeur die eigenwijs is!

Ik ben zeker niet eigenwijs maar die versnellingsbak die wij in de bussen hebben is niet gemaakt om gewoon continu te schakelen.

Want als je in het groene zit zou je gewoon moeten kunnen op schakelen. Onze versnellingsbakken kunnen alleen maar 1 voor 1.

Ik maal volgende week wel even een filmpje. Het is trouwens I shift heb ik net even opgezocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
lees mijn eerdere bericht #34 nog eens, en bedenk dan dat hetzelfde verhaal ook geld voor opschakelen.

als jij 2 versnellingen wilt opschakelen en de software van de bak denkt dat dat niet kan, kun jij drukken op die knop tot je vingers versleten zijn, maar schakelen zal die niet.

en om eerlijk te zijn is dat geen fout van de bak, maar van de chauffeur die eigenwijs is!

Waarom kon je bij de 95 wel een versnelling handmatig overslaan?? Je hebt toch een groen gebied van ongeveer 500 toeren dus als ik het goed genoeg vind om 2 stappen te doen en dat is ongeveer 500 toeren ipv 1 stap wat de software wil met 250 toeren. De motoren kunnen dat aan waar de maximum trekkracht rond de 1000 toeren begint. Dus handmatig 2 stappen op moet gewoon kunnen zodat ie van 1500 naar 1000 toeren zakt ipv 1250. Dat doe je met een handbak ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom kon je bij de 95 wel een versnelling handmatig overslaan?? Je hebt toch een groen gebied van ongeveer 500 toeren dus als ik het goed genoeg vind om 2 stappen te doen en dat is ongeveer 500 toeren ipv 1 stap wat de software wil met 250 toeren. De motoren kunnen dat aan waar de maximum trekkracht rond de 1000 toeren begint. Dus handmatig 2 stappen op moet gewoon kunnen zodat ie van 1500 naar 1000 toeren zakt ipv 1250. Dat doe je met een handbak ook.

Moet ook gewoon kunnen. In de bergen met de automatische retarder er op schakelt hij ook wel is 2 terug, en dan loopt de teller toch echt uit het

groene gedeelte.

En als ik in Nederland rijd gaat hij regelmatig ook meer dan 2 versnellingen verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geef mij maar een handbak. Zeker met wat krapper manoeuvreren loopt dat naar mijn mening veel rustiger en constanter. Bovendien heb ik het gevoel dat je meer controle hebt. Ook een automatische bak kun je zelf schakelen (of niet allemaal?) en dergelijke, dat weet ik allemaal wel, maar het is en blijft soms een beetje onvoorspelbaar wanneer hij nu precies schakelt. Geen groot probleem, maar echt fijn vind ik het gewoon niet.

En handmatig kun je iig bij Daf ook versnellingen overslaan.

Volvo I-shift (die waar ik mee rij, in de vrachtwaggel, niet in een bus) ook, in het display staan pijltjes en daaraan kun je zien hoeveel (1, 2 of 3 gangen) je mag schakelen. Is gewoon een kwestie van 1, 2 of 3 keer op het knopje drukken. Het enige is, als je een fatsoenlijke versnellingspook in de hand hebt dan heb je er gevoel bij, met zo'n knoppie is het net alsof je op de playstation aan het klooien bent op de een of andere manier...

edit:

Ik rij nog niet zo lang en heb ook nog niet zoveel vrachtwagen kilometers. Toch zocht ik in het begin met die automaat voor de bochten naar een versnellingspook... Als ik dat al doe, moet je nagaan hoe dat voor chauffeurs is die 10+ jaar dagelijks met een handbak gereden hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee hoor ouwe zo snel ben ik niet beledigd, andersom ook niet hoop ik?

maar ik hou niet zo van dat soort uitspraken dat je als je met een automaat rijd je een luie chauffeur bent. !

Dan maken we van lui geen echte. HAAA HAAAAAA

Aotomaat is voor oudere van dage...

Hoo cory... dat was niet al te slim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
..

edit:

Ik rij nog niet zo lang en heb ook nog niet zoveel vrachtwagen kilometers. Toch zocht ik in het begin met die automaat voor de bochten naar een versnellingspook... Als ik dat al doe, moet je nagaan hoe dat voor chauffeurs is die 10+ jaar dagelijks met een handbak gereden hebben...

Ik ben pas 33 jaar stuurvasthouder (volgens sommige hier), en heb uiteraard op trucks gereden met handbak, en automaat. Ik kan je zeggen, "het zit tussen de oren". Als je gewend ben om zelf te schakelen, is het "even" wennen, je moet immers ineens op techniek gaan vertrouwen. We "denken" allemaal dat we het beter kunnen. De techniek rent vooruit, en wordt steeds geavanceerder. Uk zweer bij een goede automaat. Zowel privé, als met vrachtwaggel van "de baas" heb ik de eer om automaat te mogen rijden (oké, een Scania OptiCruise is eigenlijk geen echte automaat, maar een computer gestuurde koppeling, achter een versnellingsbak) maar ik wil niet anders meer.

Je moet voor veranderingen open staan. Dat hadden we ook met de digitale tachograaf. Niemand wil dat "ding", maar oh zo makkelijk dat je op dat ding, kunt zien hoeveel minuten je nog zo kunt rijden tot je pauze. Zo maar een voorbeeld hè haha

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb nu een DAF-automaat maar rij veel tankcontainers, vaak zonder slingerschotten. Dat is zeker een reden voor mij om een handbak weer serieus te gaan overwegen want de automaat schakelt steeds midden in vloeistofbewegingen, ondanks de tanksoftware wat er in zit. Volvo is daar wel beter in maar het blijft niet ideaal. Met vaste vrachten kan ik wel prima met de DAF-automaat overweg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

edit:

Ik rij nog niet zo lang en heb ook nog niet zoveel vrachtwagen kilometers. Toch zocht ik in het begin met die automaat voor de bochten naar een versnellingspook... Als ik dat al doe, moet je nagaan hoe dat voor chauffeurs is die 10+ jaar dagelijks met een handbak gereden hebben...

Valt mee hoor rij nu dik jaar automaat, daarvoor eigenlijk altijd zelf geschakeld, maar het went snel. Van de week ff snel een aanhanger wegbrengen terwijl ze mijn auto aan het laden waren, maar dan moet je toch ff weer wennen aan de koppeling...........

Automaat vind ik relaxter rijden, veel meer rust. En als ik het niet met de automaat eens ben geef ik de hendel een tik en schakelt die terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de aller eerste automaat van daf ging ook helemaal nergens over. De 2e generatie deed het iets beter. Nu was ik laatst 3 weken weg met een daf 105 en BS kenteken en 410 knollen (waarvan er denk 350 wakker waren) jemig wat een hok zeg.. met koude motor bleef ie schakelen, was ie warm en stond er ong. 15 ton troep in dan trok ie hem gelijk in de 2000+ toeren. Ook was de snelheid afgesteld op 85 :mad:. Dus met een beetje tegenwind schakelde hij alweer terug omdat dan de toeren net ff te laag was.

Ze hebben ook een paar nieuwe Daf's 105 460 (met de gewone normale voorkant) met eti? motor, die dingen schakelen véél beter, rijd lekkerder en trekt tenminste.

Maar toch als ik de keus zou moeten maken, doe mij dan maar een hand bak...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat komt, zo zei de DAF mij, omdat de versnellingsbak zo geprogrammeerd moet worden dat hij een motor snel op temperatuur kan brengen, omdat de Euro 5 norm alleen gehaald wordt bij warme motor. En dat betekent dus toeren maken. Het advies was dan ook, bij koude motor zelf in te grijpen en op tijd op te schakelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das wel een goeije tip :ok:

Vandaag uitgeprobeert toen ik fff een helder moment had en dacht wa heb ik nou ook weer gelezen van de week, iets over motorrem.

Met achteruit van het achteruitschildpadje naar het vooruitschildpadje pak hij hem gelijk de eerste keer.

Zelfs dat oudje met meer als 1 miljoen op de teller.

Eens, wij doen niet zoveel precisie werk maar bij koppelen gebruik ik ook de schildpad stand.

Gaat het een stuk rustiger en blijven de poten van de oplegger heel !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Eens, wij doen niet zoveel precisie werk maar bij koppelen gebruik ik ook de schildpad stand.

Gaat het een stuk rustiger en blijven de poten van de oplegger heel !

Tis bij ons meer als we op het boerenerf met de aanhanger ( schamel ) aan het achteruit zetten zijn kan het af en toe fff zijn om wat op te trekken en zo de molen ff in de goede stand te zetten, en dan weer achteruit.

Zonder de motorrem intrappen pakte de automaat hem soms niet goed, en gaf je een dot gas zonder dat het apparaat van zijn plek kwam.

Nu tik ik ff op de motorrem en hij schakeld gelijk in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rijd nu 3,5 jaar met een TGS automaat. In het begin schakelde hij beter dan een MB-automaat, maar ondertussen gaat ie steeds slechter /onlogischer schakelen. Bij naar mijn zin te hoge toerentallen (tot 2100tpm). Handmatig ingrijpen werkt ook niet altijd even goed. Ook het van voor- naar achteruit schakelen duurt te lang en regelmatig pakt ie niet eens.

Dus wat dat betreft zweer ik nog steeds bij de handbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb dat hetzelfde bij DAF. Had vorige week een huurtrekker voor een dag omdat de mijne weer stil was gevallen. de huurtrekker had net geen 2 ton op de klok en schakelde een stuk beter dan de mijne (925000 km). Die schakeld ook onlogisch en slechter met af en toe een klapbam!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Ik rijd nu 3,5 jaar met een TGS automaat. In het begin schakelde hij beter dan een MB-automaat, maar ondertussen gaat ie steeds slechter /onlogischer schakelen. Bij naar mijn zin te hoge toerentallen (tot 2100tpm). Handmatig ingrijpen werkt ook niet altijd even goed. Ook het van voor- naar achteruit schakelen duurt te lang en regelmatig pakt ie niet eens.

Dus wat dat betreft zweer ik nog steeds bij de handbak.

Tja Paul, wat betreft het schakelen tussen vooruit, en achteruit valt er nog voor veel merken een inhaalslag te behalen, bij een "kip" duurt dat ook een eeuw, zeer frustrerend als je net even op een drukke kruising, achteruit een straat in moet.......

Nog een probleem met de automaten van MAN was (in de tijd dat ik ze reed) dat de automaat bij maneuvreren erg snel al aan gaf dat de koppeling overbelast was. (4assige motorwagen met 3 assige aanhanger)

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb leren rijden op een oude fietsebel, dus jha, linker been is gespierder dan het rechter, dus het ouderwets klutsen..

Heerlijk als je ff de tandjes stond te poetsen...

Ik spring nu regelmatig en we hebben een oude scania er staan, die al 1,5 mil heeft aangetikt, dus jha...

Van laag naar hoog en terug dan wil ie niet echt van harte...

Maar...ff dubbel clutsen en ding schakelt als tierelier...:D

Ik denk dat iedereen zelf zo zijn voorkeur heeft wat er in moet liggen, schakel of auto,.

De chauffeurs van nu worden opgeleid met een automaat..

Wij vroeger niet.

Zelf heb ik altijd het de gedachte m,et een automaat, als het glad word...brrrrr.

Maar feitelijk zeggen ze als je het gas al los laat bij een automaat, hetzelfde effect er is als je de kopeling intrapt..

Persoonlijk heb ik zelf ook zoiets, lekker in de stad, alleen gas geven en klaar.

Maar voor de controle over het voertuig mis ik dan soms gewoon dat derde pedaal.

Iets aangeleerd krijgen en ermee opgroeien is denk ik hetzelfde wat de huidige generatie tegen ons nu zegt...

Het is maar wat je gewend bent...

Maar over de daf automaat...vooral die eerste versie...menig personeel wist dat ik aaandokte, hahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Administrators

.....

Zelf heb ik altijd het de gedachte m,et een automaat, als het glad word...brrrrr.

Maar feitelijk zeggen ze als je het gas al los laat bij een automaat, hetzelfde effect er is als je de kopeling intrapt..

....

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat indien je een beetje gewend bent aan een automaat, er niets anders aan rijdt in de winter dan met een handbak.

Ook ik ben begonnen op een twin splitter.

Heb zelfs in 1993 mijn eerste zelfgekochte wagen laten komen met die bak en nr 2 had die ook nog....

Inderdaad een genot!

Maar rij nu vanaf 2000 met automaten, ik wil niets anders meer hebben....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden