[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automaat<> Handgeschakeld


kiepenboer

Recommended Posts

  • Forumlid

had de eerste actrossen moeten hebben daar was niet mee aan te dokken Ja wel op zu n meo zeg maar indokken man man vooral als je een zwaar vrachtje had en er flinke sporen in de put stonden. Heel voorzichtig het voetje naar beneden en dan in eenkeer pakte die em en van schrik ging het voetje nog meer naar beneden eb boem tegen het dok .Kon er niet aan wennen Maar moet zeggen ze hebben het tegenwoordig goed opgelost bij mc Maar het mooiste schakeld toch de i shift van Volvo mijn mening he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 90
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

90% van de tijd werkt de automaat voor mij ook prima. Lege of volle stukgoed containers, geen enkel probleem. Maar die laatste 10%, waarop hij dus niet doet wat jij wil, en dat is voor mij met die tankjes, die zijn het meest frustrerend.

Vandaag wil ik met een 25 ton tankje in Manueel schakelen van 6 naar 8, kom terecht bij 1000 toeren en dan schakelt de bak ZELF terug naar 7 omdat hij denkt dat het te zwaar wordt :O. Gevolg, klots in de vloeistof en ik kruip met 20 km/u verder totdat de vloeistof weer wat rustiger is. Kijk, en dat wil ik dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pa zweert bij zijn automaat. Kunt nog beter op het verkeer letten in bijv. de binnenstad. Maar de hoofdreden is dat na meer dan 25 jaar de knieën en de rechterarm ook minder worden van het continu schakelen en koppelen. :ja:

Mijn personen auto is een automaat, maar ik denk dat daar de volgende een schakel of semi-automaat word. Grootste nadeel is dat ie gruwelijk hard doorloopt naar mijn mening. Wanneer ik met 50 het gas loslaat rijd ie nog heel lang 50 door, voorral in de sneeuw is dat miner met remmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmmm nu ik wat langer met die scania gereden heb...vertrekversnelling in 2 enz.

Maar als het ding terugschakelt en je wil wat langzamer ergens...mooi niet dat ie naar 3 of 2 teruggaat hè...gewoon bokken tot je zelf koppeling in trapt of de hendel een zet geeft....niet heel handig.

En in files blijf je ook gewoon koppelen....dan heb ik toch liever een volautomaat :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ervaring hier is..............beter een handbak. Ik heb op het eerste type Mercedes gereden met EPS zoals ze het toen noemde. Vele jaren later reed ik met een Actros en vond het een slechte ervaring. De Daf vond ik als eerste ervaring "schokkend" in die zin dat ik toerentallen zag verschijnen waarvan ik dacht, het zou niet in me opkomen zover te gaan ! De ervaring na 3 weken rijden was goed en vond de bak beter als die van een Scania (halfautomaat) of Volvo. Maar dat blijft een persoonlijke beoordeling. Met 3 types automaat te hebben gereden is mijn oordeel dat een handbak de voorkeur heeft.

En het liefst een Daf/ZF bak. En dat is metname door de keuze van versnellingen. Zeker in flink bergen werk heeft dit zijn voordelen. Ja, veel schakelen maar veel beter rijden. De automaat van Daf had schrikbarend hoge toerentallen af en toe. In mijn beleving van zwaardere diesel motoren heeft dit geen voorkeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb er al tanksoftware inzitten maar is nog niet ideaal, trekt nu vol of leeg altijd in z'n 3 weg, geladen wil ik gewoon in 2 dus moet altijd terugflipperen. Houdt bij het overschakelen wel beter rekening met de klots in de vloeistof, trekt soms net wat langer door.

Van 6 naar 8 geladen hoeft geen grote stap te zijn, als de klots meewerkt zit je in 6 op 1800-1900 toeren, dán overschakelen naar 8 brengt je op zo'n 1100. Maar als de vloeistof dan tegenwerkt valt het toerental terug terwijl je gas geeft. Omdat ik dat weet (maar een automaat niet) zet ik hem in Manueel, want twee tellen later komt de vloeistof weer naar voren en wordt je auto vooruitgedrukt, niets aan de hand dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Als ik de keuze heb handgeschakeld, absoluut. Zowel voor distributie als internationaal. Met een automaat heb ik toch altijd het gevoel dat ik een stukje controle over het voertuig mis. Maar ik moet toegeven dat ik nog nooit met de betere automaten (Volvo/Scania) gereden heb. Die van Mercedes vind ik iig echt een drama voor in de stad. Veel te trage overbrengingen, vooral in de overgang naar de R.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de keuze heb handgeschakeld, absoluut. Zowel voor distributie als internationaal. Met een automaat heb ik toch altijd het gevoel dat ik een stukje controle over het voertuig mis. Maar ik moet toegeven dat ik nog nooit met de betere automaten (Volvo/Scania) gereden heb. Die van Mercedes vind ik iig echt een drama voor in de stad. Veel te trage overbrengingen, vooral in de overgang naar de R.

Nou. Dan heb je dus niet met een nieuwe Actros gereden. Zelf deze week gesproken met een chauffeur die de nieuwe Actros heeft gereden en Volvo. Oud en nieuw model dus. En hij zei al dat er weinig tot geen verschil zit in schakelen tussen de nieuwe modellen van Actros en Volvo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou, juist dat schakelen naar de "R" vind ik een drama aan die schamia zeg........ Veeeeeeellllll te traagggggg

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Vergeleken met een Daf is een Scania snel. En de Daf had het ook als je stopte en gelijk weer op wilde trekken. Dan duurt het echt wel een paar seconden voor het kreng in de goede versnelling staat en weer wat gaat doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Normaal stel ik de stand kachel in dat hij een uur van te voren aan gaat. Maar wil dat nog wel is vergeten.

Dat helpt alleen als je ook blokverwarming hebt....

Maar inderdaad wat Erik zegt: de eerste kilometers gaat bij mij de automaat er ook af 's ochtends. Helemaal nu er een nieuwe rondweg ligt bij ons; binnen een kilometer na vertrek moet je al een leuk pukkeltje op. Die automaat begint me iets te sportief op de vroege ochtend ;)

Speciaal voor de liefhebbers die graag willen schakelen

Tientallen van die filmpjes zijn er, heb er al eens meer bekeken. Als je je schouders niet vernachelt loop je minimaal gehoorschade op...

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden