Spring naar bijdragen
  • 0

Zijn we zo een beetje klaar met uitvlaggen? Of zijn er recent nog mensen uitgevlagt?


Holland

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Ik heb het gevoel dat het de laatste tijd wel rustig is op uitvlag gebied. Schotpoort is nog uitgevlagd voor een deel, Thomassen in Loenen is nog uitgevlagd voor een deel. Maar voor de rest zijn het er niet zoveel meer?

Heb ik dit totaal verkeerd of zou de "rust" toch zijn wedergekeerd en blijft het stabiel?

Wat verwachten jullie op korte en lange termijn?

Groeten Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Nederlands gekentekende voertuigen verhuren aan een 'buitenlandse vestiging' om ze dan via die buitenlandse vestiging te bemannen en weer terug in te zetten in 'Nederlands werk'. Valt dat ook onder uitvlaggen?

Het valt in ieder geval niet zo op. Aan de buitenkant (zonder de vergunning te bekijken) zien we gewoon een Nederlandse auto met daarop een 'buitenlander'. Maar feitelijk is alleen het voertuig nog maar Nederlands gekentekend.

Geen enkel probleem via Richtlijn 2006/1/EG ( << klik !! < ).

Geen enkel probleem,zoals je zelf aangeeft.

In de praktijk komt hier op neer dat een NL bedrijf een auto huurt van een buitenlands bedrijf"toevallig "kan dat van een dochteronderneming in Warschau of Bratislava zijn,heft niet ,men kan ook bij DAf of Scania Bratislava huren.

De autopapieren,zoals kentekenbewijs zijn Buitenlands,evenals evt APK documenten enz.

De vervoersvergunning is NL,de NIWO vergunning dus,bij de auto hoort een huurcontract waaruit blijkt dat ie gehuurd is,getekend door huurder en verhuurder(he',een en dezelfde persoon,ook toevallig) de huurder is gerechtigd om hiermee zelf goederen te vervoeren ,tegen betaling.

Indien hij zelf niet met t voertuig rijdt dien de bestuurder aan te kunnen tonen dat hij in loondienst is bij de huurder.(contract,loon lijst)

Omgekeerd zou dat dus ook kunnen:SLO of BG of RO huurt van de NL moeder een auto,NL documenten en SLO,BG,RO Europese vergunning(ik weet niet hoe in SLO,BG of RO een NIWO heet) chauffeur met SLO,BG of RO contract en,,,,,,de cirkel is rond.

Maar men kan dan m.i daarmee de cabotage wetgeving niet omzeilen,de auto is weliswaar Nederlands,maar het transportbedrijf,en dus de vergunning niet,en zal zich toch aan de cabotageregels moeten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Geen enkel probleem,zoals je zelf aangeeft.

In de praktijk komt hier op neer dat een NL bedrijf een auto huurt van een buitenlands bedrijf"toevallig "kan dat van een dochteronderneming in Warschau of Bratislava zijn,heft niet ,men kan ook bij DAf of Scania Bratislava huren.

De autopapieren,zoals kentekenbewijs zijn Buitenlands,evenals evt APK documenten enz.

De vervoersvergunning is NL,de NIWO vergunning dus,bij de auto hoort een huurcontract waaruit blijkt dat ie gehuurd is,getekend door huurder en verhuurder(he',een en dezelfde persoon,ook toevallig) de huurder is gerechtigd om hiermee zelf goederen te vervoeren ,tegen betaling.

Indien hij zelf niet met t voertuig rijdt dien de bestuurder aan te kunnen tonen dat hij in loondienst is bij de verhuurder.(contract,loon lijst)

Omgekeerd zou dat dus ook kunnen:SLO of BG of RO huurt van de NL moeder een auto,NL documenten en SLO,BG,RO Europese vergunning(ik weet niet hoe in SLO,BG of RO een NIWO heet) chauffeur met SLO,BG of RO contract en,,,,,,de cirkel is rond.

Maar men kan dan m.i daarmee de cabotage wetgeving niet omzeilen,de auto is weliswaar Nederlands,maar het transportbedrijf,en dus de vergunning niet,en zal zich toch aan de cabotageregels moeten houden.

Heb vroeger vrij veel van uit Lyon in Frankrijk binnen land gereden

Maar wel alles op franse papieren En ook op de binnenlandse cmr

Nooit problemen mee gehad Want Lyon huurde de auto van het moeder bedrijf

En dan geld de cabotage regels niet meer

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Maar men kan dan m.i daarmee de cabotage wetgeving niet omzeilen,de auto is weliswaar Nederlands,maar het transportbedrijf,en dus de vergunning niet,en zal zich toch aan de cabotageregels moeten houden.

Theoretisch niet nee.

Maar in de praktijk kijkt de beambte naar de wagen, kenteken dus en de bijbehorende vrachtbrieven....

(zo is in Zweden een hype om kentekens te noteren en dan te vergelijken en hierdoor zijn er al diverse tegen de lamp gelopen....)

Dus andersom, kenteken is van "thuisland" dus geen cabotage.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heb vroeger vrij veel van uit Lyon in Frankrijk binnen land gereden

Maar wel alles op franse papieren En ook op de binnenlandse cmr

Nooit problemen mee gehad Want Lyon huurde de auto van het moeder bedrijf

En dan geld de cabotage regels niet meer

Huub

Dat werkt alleen als jij ook in loondienst bent van"Lyon"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Theoretisch niet nee.

Maar in de praktijk kijkt de beambte naar de wagen, kenteken dus en de bijbehorende vrachtbrieven....

(zo is in Zweden een hype om kentekens te noteren en dan te vergelijken en hierdoor zijn er al diverse tegen de lamp gelopen....)

Dus andersom, kenteken is van "thuisland" dus geen cabotage.....

Je loopt i.d.d alleen tegen de lamp als je in een controle valt,bij het noteren van kentekens zie je niet of een auto gehuurd is en wat voor vergunning erop zit.

Kenteken maakt niet zoveel uit,de vervoerder moet een vergunning hebben ,niet het voertuig.

De vergunning maakt uit wie het vervoer doet.

Als een (bijvoorbeeld) Pools bedrijf een auto huurt in Nederland,en daar een Poolse vergunning bij heeft,is het wel degelijk cabotage.

De chauffeur(mag ook een Nederlander zijn)moet bij hem in loondienst zijn,moet op de Poolse loonlijst staan dus.

Huurt dat Poolse bedrijf hier een NL auto en er zit een NIWO vergunning op wil dat zeggen dat die Pool een bedrijf in NL heeft en moet hij een chauffeur hebben die bij dat NL bedrijf op de loonlijst staat,ook al zet hij er een Poolse chauffeur op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je loopt i.d.d alleen tegen de lamp als je in een controle valt,bij het noteren van kentekens zie je niet of een auto gehuurd is en wat voor vergunning erop zit.

Kenteken maakt niet zoveel uit,de vervoerder moet een vergunning hebben ,niet het voertuig.

De vergunning maakt uit wie het vervoer doet.

Als een (bijvoorbeeld) Pools bedrijf een auto huurt in Nederland,en daar een Poolse vergunning bij heeft,is het wel degelijk cabotage.

De chauffeur(mag ook een Nederlander zijn)moet bij hem in loondienst zijn,moet op de Poolse loonlijst staan dus.

Huurt dat Poolse bedrijf hier een NL auto en er zit een NIWO vergunning op wil dat zeggen dat die Pool een bedrijf in NL heeft en moet hij een chauffeur hebben die bij dat NL bedrijf op de loonlijst staat,ook al zet hij er een Poolse chauffeur op.

Dan worden er zeker veel Nederlanders gepakt

Mij is het altijd anders verteld De Europese wet En niet de Nederlandse wet Want Nederland is vrij met Belgie en luxenburg

Daar is een verfrag over.Maar Nederland wil zelf heel veel wetten maken Om het land naar de klotten te werken

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ben ik niet helemaal me eens, Peter.

Cabotage wordt uitgevoerd door een voertuig!

Dus bij controle kijken ze enkel naar de geschiedenis van het voertuig (dus kenteken).

Hoe veel binnenlandse ritten heeft het specifieke voertuig gemaakt in die bepaalde periode.

Welke vergunning erop ligt is enkelom onderscheid te maken, wel of geen cabotage.

Welke chauffeur? Maak niet uit, bij controle kijkt men naar het VOERTUIG....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ben ik niet helemaal me eens, Peter.

Cabotage wordt uitgevoerd door een voertuig!

Dus bij controle kijken ze enkel naar de geschiedenis van het voertuig (dus kenteken).

Hoe veel binnenlandse ritten heeft het specifieke voertuig gemaakt in die bepaalde periode.

Welke vergunning erop ligt is enkelom onderscheid te maken, wel of geen cabotage.

Welke chauffeur? Maak niet uit, bij controle kijkt men naar het VOERTUIG....

Nee Eddy,een bedrijf voert de cabotage uit,met een voertuig,eigendom of gehuurd.

En de vergunning maakt uit wat voor nationaliteit een bedrijf heeft.

Natuurlijk moet een voertuig aan bepaalde eisen voldoen,maar zo n huurcontract kan in alle EU landen aangegaan worden,

Je kunt ook bij een verhuurbedrijf huren zoals KAV of bij Scania,Daf of Volvo en deze hebben helemaal geen vergunningen,omdat t geen transportbedrijven zijn,de vervoerder,welke nationaliteit dan ook,legt zijn vergunning in die auto.

Als ik,voor mijn baas waar ik op de NL loonlijst sta,een rit maak met een Slowaakse auto ,die hij huurt bij zijn dochteronderneming,moet ik daarbij een Nederlandse NIWO vergunning hebben,en als ik daar een binnenlandse rit mee maak is dat geen cabotage.

Maar dat kan de IL&T alleen controleren door mij staande te houden.

Netjes is t niet in onze ogen,maar helaas maakt men gebruik van de regels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Probeer het nog 1 keer...

Met het VOERTUIG wordt het transport gedaan...

Het voertuig is ahw het moordwapen.....

Aan de hand van kentekens met bijbehorende CMR/andere vrachtdicumentent wordt gecontrolleerd of alles netjes gebeurd!

De eurovergunning staat op bedrijfsnaam, niet op kenteken. Aan de hand van de vergunning kan hooguit gekeken worden OF het betreffende voertuig cabotage pleegt, of via een constructie "gewoon" binnenlands legaal vervoer wordt gedaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Zoals het ze mij ooit eens simpel hebben uitgelegd.

Een transportfirma binnen de eu moet het desbetreffende land waaraan geleverd word een volle vracht afleveren en mag daarna 3 cabotage ritten doen binnen de eu, dat mag dus ook binnenland zijn en daarna het land waarin de vracht is geleverd weer verlaten met een volle vracht. En als ik het me goed herinner geld dit dus wekelijks..

Een simpele regelgeving die dus altijd door de transporteur eenvoudig valt uit te leggen, de controle hierop dus erg lastig is, vandaar dat er ook weinig controle op is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Probeer het nog 1 keer...

Met het VOERTUIG wordt het transport gedaan...

Het voertuig is ahw het moordwapen.....

Aan de hand van kentekens met bijbehorende CMR/andere vrachtdicumentent wordt gecontrolleerd of alles netjes gebeurd!

De eurovergunning staat op bedrijfsnaam, niet op kenteken. Aan de hand van de vergunning kan hooguit gekeken worden OF het betreffende voertuig cabotage pleegt, of via een constructie "gewoon" binnenlands legaal vervoer wordt gedaan...

Leuk geprobeerd Eddie:

Iemand huurt ergens in Europa een Scania.(of n Volvo)

Wie is dan de vervoerder? die iemand of Scania??:D:D

Het moordwapen is die auto ja,maar de moordenaar is degene die de moord uitvoert, is degene met de wapenvergunning:ja::ja::D:D

(Om maar even in jouw beeldspraak te blijven.:angel:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zoals het ze mij ooit eens simpel hebben uitgelegd.

Een transportfirma binnen de eu moet het desbetreffende land waaraan geleverd word een volle vracht afleveren en mag daarna 3 cabotage ritten doen binnen de eu, dat mag dus ook binnenland zijn en daarna het land waarin de vracht is geleverd weer verlaten met een volle vracht. En als ik het me goed herinner geld dit dus wekelijks..

Een simpele regelgeving die dus altijd door de transporteur eenvoudig valt uit te leggen, de controle hierop dus erg lastig is, vandaar dat er ook weinig controle op is.

Valkje ,een klok /klepel verhaal.

Ga even hier kijken:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:300:0072:0087:NL:PDF

Hoofdstuk III,art 8 cabotage.

dan gaat er een wereld voor je open.

En: cabotage doe je,als buitenlander,in het binnenland,als je 3 ritten(of meer) binnen de EU doet is dat gewoon internationaal vervoer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar dat kan de IL&T alleen controleren door mij staande te houden.

En u dient tijdens zo'n controle alleen maar goed en duidelijk geïnstrueerd te zijn om op het juiste moment het juiste setje met papieren te laten inzien aan de controleur. :angel:

:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat werkt alleen als jij ook in loondienst bent van"Lyon"

Dat ligt iets genuanceerder.

  • De chauffeur (bestuurder) van het voertuig mag niet tegelijk met het voertuig (vanuit dezelfde BV) worden meeverhuurd.
  • De bestuurder dient inderdaad onder het gezag te staan van de huurder die het voertuig met de vergunning exploiteert.

Net zoals het in Nederland - volgens Nederlandse wetgeving - onder bepaalde voorwaarden toegestaan is om tóch legaal chauffeurs in te zetten die niet in loondienst zijn, geldt dat ook voor alle andere EU-landen. De Richtlijn geeft daar meteen ook expliciet de ruimte voor, o.a. in Artikel 4:

Artikel 4

Deze richtlijn laat onverlet de voorschriften van een lidstaat die voor het gebruik van gehuurde voertuigen minder beperkende voorwaarden behelzen dan de in artikel 2 en 3 genoemde

Bron ( << klik !! < )

Welnu, ik wens die controleur die dit alles bij een wegcontrole volledig wil uitpluizen op een juiste toepassing (o.a. op basis van de Nationale regels en wetgeving van een ander land) dan ook veel succes! ;)

(En dan maken wij ons, samen met o.a. een PVV die zelfs Kamervragen stelt, in een ander topic vooral erg druk over een boete van 50 euro voor een Pool die - volgens ons - 220 euro had moeten zijn). :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En u dient tijdens zo'n controle alleen maar goed en duidelijk geïnstrueerd te zijn om op het juiste moment het juiste setje met papieren te laten inzien aan de controleur. :angel:

:ok:

Ja,je administratie moet"op orde"zijn anders kost t knaken.

(collega betaalde in Frankrijk € 2500,00 en eerst geld en dan papieren terug(hij mocht intussen wel zijn werk doen,lossen en laden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Leuk geprobeerd Eddie:

Iemand huurt ergens in Europa een Scania.(of n Volvo)

Wie is dan de vervoerder? die iemand of Scania??:D:D

Het moordwapen is die auto ja,maar de moordenaar is degene die de moord uitvoert, is degene met de wapenvergunning:ja::ja::D:D

(Om maar even in jouw beeldspraak te blijven.:angel:)

Ik geloof dat we langs elkaar heen lullen, Peter.

Wat cabotage is weet ik wel.

Ik probeerde duidelijk te maken dat het uiteindelijk tijdens controles enkel de wagen is die door vergelijking van de ritdocumenten wordt gecontroleerd op de uitoefening.

Enkel die wagen is voor de ambtenaar in functie te controlleren...

Jij hebt wel gelijk, de vergunninghouder dient te weten wat en hoe, maar die zal om aan een leuke opbrengst te kunnen komen, regelmatig de wet een beetje naast zich neerleggen en gewoon hopen op geen controle...

Tis toch ook niet voor niets dat er in de wetgeving staat dat na die periode van 7 dagen het VOERTUIG het land moet verlaten....?

Men spreekt niet over de vergunning, vervoerder, verhuurder, chauffeur, nee, het VOERTUIG dient het land te verlaten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast combidriver
ajoh, lekker belangrijk cabotage of niet.

we gaan de strijd toch niet redden tegen de platkoppen.

Wat is dat nu weer voor land?????😁😢

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Probeer het nog 1 keer...

Met het VOERTUIG wordt het transport gedaan...

Het voertuig is ahw het moordwapen.....

Aan de hand van kentekens met bijbehorende CMR/andere vrachtdicumentent wordt gecontrolleerd of alles netjes gebeurd!

De eurovergunning staat op bedrijfsnaam, niet op kenteken. Aan de hand van de vergunning kan hooguit gekeken worden OF het betreffende voertuig cabotage pleegt, of via een constructie "gewoon" binnenlands legaal vervoer wordt gedaan...

En wat zegd de Europese wet hier over En daar gaat het mij om

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden