[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

0 - uren contract versus vaste aanstelling


Recommended Posts

  • Reacties 90
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik ben geen voorstander van 0 uren contract, niet van uitzendbureau en niet van cyprus contract. Maar de werkgevers die strooien met contracten voor 40 uur zijn er niet meer zoveel. En je zal toch iets moeten. Dan maar op een 0 uren contract beginnen. Als ik m'n best goed genoeg doe en de werkgever kan laten zien dat ik goed ben, dus geen schade, niet te laat, niet verslapen, dat soort dingen, maak ik best kans dat ik daarna een 40-uur contract krijg. Waarom zou hij een goede chauffeur laten lopen?

Maar als ik bijvoorbaat zeg: nee, daar werk ik niet aan mee, dan blijf ik liever thuis zitten, dan kom je er zeker niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga je dit nog onderbouwen of moet ik dit gewoon maar aannemen?

Ik ben het met Maarten/Andre eens en ben zo vrij om het te onderbouwen met een linkje.

Je bent als werknemer met 0-urencontract verplicht om te komen als je opgeroepen wordt, je zou nog een schadeclaim aan je broek kunnen krijgen als je niet komt.

Je moet met zo'n 0-urencontract goede afspraken maken en die afspraken op papier zetten.

Als je van allerlei stekeligheden af wil zijn, zowel werkgever als werknemer, met de verschillende contracten als 0-uren, oproepcontract etc. kun je beter via een uitzendbureau inhuren of een ZZP-er inhuren.

Welke contracten zijn er voor oproepkrachten? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga je dit nog onderbouwen of moet ik dit gewoon maar aannemen?

Een o uren contract is een arbeidsovereenkomst met de bijzonderheid dat de urenomvang onbekend is, maar verder blijft het een normale arbeidsovereenkomst met plichten en rechten.

Een van de plichten is dat je verplicht bent te komen werken als de werkgever je oproept , als je deze plicht niet wilt hebben moet je een oproepcontract met voor-overeenkomst afsluiten.

Je bent bij een o uren contract dus verplicht te komen werken, maar als je ziek wordt of een ongeluk krijgt hoeft de werkgever alleen maar gedurende de tijd van de oproep ziekengeld te betalen.

En denk maar niet dat je dan naar het UWV kunt gaan voor een ziektewet uitkering, omdat je een arbeidsovereenkomst hebt zal je die niet krijgen, je bent dan aangewezen op een bijstanduitkering zolang de arbeidsovereenkomst blijft bestaan..

Een o uren contract is alleen voor de werkgever interessant, de werknemer heeft alleen maar nadelen.

Beter is een MIN/MAX contract, je hebt dan een arbeidsovereenkomst met een gegarandeerd aantal minimumuren en je spreekt een maximum aantal uren af, zo heeft de werknemer enige zekerheid van inkomen en krijgt de werkgever toch de gewenste flexibiliteit

Maar een Nul uren contract is alleen geschikt voor een bijverdienste, maar als enige contract is het voor de werknemer bagger..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je bij al die uitzenbureaus gaat kijken , die zogenaamd al die vacature's hebben.

Hun werken met een 8 uur per maand contract

Zzp is echt een heel andere vorm van dienstverband dan een 0 uren contract.

Maar ja het beste blijft 40uur contract of in mijn geval 36 :D een beetje zekerheid in het leven mag best vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wist niet dat je dan verplicht was op te komen opdraven.

Als jij je opdrachtgever kent en vertrouwt kun je wel op een 0-urencontract werken.

Je moet er op kunnen vertrouwen dat je elkaar niet het leven zuur maakt.

Ik heb in het verleden eens met een transportbedrijf afgesproken om daar vrijdag en zaterdag te werken.

Dat was naast mijn vaste baan.

Dat transportbedrijf nam een standaard contract wat alle chauffeurs daar hebben en veranderde daarin de 40 uur per week in 0 uur per week, gewoon de 4 weghalen dus.

Dat moest ik tekenen. Lekker simpel.

In dat contract stond dat ik niet voor derden mocht werken, terwijl het werken voor derden dus mijn hoofdbaan was en het werken bij hen bijbaan.

Ook stond er vanzelfsprekend nergens dat ik alleen op vrijdag en zaterdag ingezet kon worden, het ging immers om een vast contract waarin alleen het aantal uren veranderd was.

En toen ik vroeg of dit contract gewijzigd kon worden hoefde ik helemaal niet te beginnen.

Ook goed wat mij betreft, als het zo moet.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent bij een o uren contract dus verplicht te komen werken, maar als je ziek wordt of een ongeluk krijgt hoeft de werkgever alleen maar gedurende de tijd van de oproep ziekengeld te betalen.

Dat is niet zo, er wordt dan gekeken naar (grofweg gezegd) een gemiddeld aantal uren wat je hebt gewerkt over een periode en op basis van dat aantal uren moet de werkgever je doorbetalen.

Voor een werkgever is zo'n 0-urencontract dus ook niet ideaal. Ik meen dat er ook nog iets speelt dat wanneer er een regelmaat in het gewerkte aantal uren/oproepen zit het 0-urencontract automatisch een soort vast contract wordt (voor een beperkt aantal uren uiteraard)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat een bullschit.

ik zit thuis met prepensioen.

ik kan mijn werkgever helpen in tijden dat het druk is.

het werk dat hij heeft doet hij liever met mensen die dit al jaren voor hem gedaan heeft.

uitzendkrachten heeft hij niets aan omdat het werk dan iedere keer uitgelegd moet worden.

ik heb dus een 0 uren contract op basis van een vaste betrekking en loonschaal E6.

als hij belt en ik zeg nee dan zegt hij prima en zoekt een ander.

ik zit nu voor 48 dagen in Spanje op vakantie geen probleem (helaas nog een week en dan weer naar huis)

maar inderdaad het kan zo zijn dat ik pas in december gebeld word voor het bijspringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit eigen ervaring

En jouw ervaring (wat waarschijnlijk een vergissing is) geldt dan ook voor alles en iedereen?

Tja, zo blijft je wereldje lekker overzichtelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets met een klok maar dan zonder klepel wat hier gepost is!!.

Citaat uit: Nul uren contract - Personeelsnet: vakkennis voor HR-professionals

• Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

Oftewel bij meer dan 4.75 uur per week

Probeer je het een keer simpel te houden is het weer niet goed.

Zoals je zelf zegt, KAN aanspraak maken op, maar jou werkgever gaat daar niet in mee, hij gaf niet voor niets een nul uren contract.

Dus voor die aanspraak moet JIJ naar de rechter stappen en zijn de arbeidsverhoudingen onherstelbaar verstoord geraakt, dus einde werk.

En als je ziek bent ben je ook nog niet klaar, want het UWV zal jou precies de regels uitleggen.

En vergeet ook art 10 lid 2 van de TLN CAO niet

Daarom, regel het van tevoren goed dan heb je later geen gezeik, en dat is ook van toepassing op werkgevers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[h=1]Krijg ik als oproepkracht ook loon als ik ziek ben?[/h]Als u als oproepkracht ziek wordt, houdt u soms recht op doorbetaling van loon. Soms krijgt u een Ziektewetuitkering van UWV. Dat hangt af van het soort oproepcontract dat u heeft.

[h=2]Oproepcontract met voorovereenkomst[/h]Bij een oproepcontract met voorovereenkomst bent u niet verplicht te komen als de werkgever u oproept. De werkgever is ook niet verplicht u op te roepen. Zodra u een oproep accepteert, ontstaat er een arbeidsovereenkomst.


  • [*=left]U wordt ziek tijdens een oproepperiode
    Uw werkgever betaalt u minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.


  • [*=left]U blijft na afloop van een oproepperiode ziek
    Als uw oproep is afgelopen, is ook uw tijdelijke arbeidscontract afgelopen. Uw werkgever hoeft u dan geen loon meer te betalen. U kunt misschien een ziektewetuitkering krijgen. Een ziektewetuitkering vraagt u aan bij UWV.


  • [*=left]U bent ziek buiten een oproepperiode
    Op het moment dat u ziek wordt, heeft u geen arbeidscontract. U krijgt dus geen loon. U heeft wel recht op een ziektewetuitkering als u ziek wordt binnen 4 weken nadat uw laatste arbeidscontract is afgelopen.

[h=2]Nul-urencontract[/h]Bij een nul-urencontract bent u verplicht te komen als de werkgever u oproept.


  • [*=left]U wordt ziek tijdens een oproepperiode
    u krijgt minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.
    [*=left]U blijft na afloop van een oproepperiode ziek
    u krijgt alleen betaald voor de uren die u heeft gewerkt. Zolang uw arbeidscontract duurt, heeft u geen recht op een ziektewetuitkering. Pas als uw arbeidscontract eindigt, kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.
    [*=left]U bent ziek buiten een oproepperiode
    in de periode waarin u niet wordt opgeroepen, heeft u geen recht op doorbetaling van het loon. Zolang uw arbeidscontract nog duurt, heeft u ook geen recht op ziektewetuitkering. Pas als uw arbeidscontract eindigt, kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.

[h=2]Min-maxcontract[/h]In alle gevallen krijgt u minstens 70% van het loon doorbetaald over uw garantie-uren. Als dit bedrag lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon. Na afloop van uw arbeidscontract kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.

Bron: rijksoverheid.

Het staat iedereen vrij om ook dit bullshit te noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat een bullschit.

ik zit thuis met prepensioen.

ik kan mijn werkgever helpen in tijden dat het druk is.

het werk dat hij heeft doet hij liever met mensen die dit al jaren voor hem gedaan heeft.

uitzendkrachten heeft hij niets aan omdat het werk dan iedere keer uitgelegd moet worden.

ik heb dus een 0 uren contract op basis van een vaste betrekking en loonschaal E6.

als hij belt en ik zeg nee dan zegt hij prima en zoekt een ander.

ik zit nu voor 48 dagen in Spanje op vakantie geen probleem (helaas nog een week en dan weer naar huis)

maar inderdaad het kan zo zijn dat ik pas in december gebeld word voor het bijspringen.

En dat zoiets mogelijk is vindt ik dus bullshit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Krijg ik als oproepkracht ook loon als ik ziek ben?

Als u als oproepkracht ziek wordt, houdt u soms recht op doorbetaling van loon. Soms krijgt u een Ziektewetuitkering van UWV. Dat hangt af van het soort oproepcontract dat u heeft.

Oproepcontract met voorovereenkomst

Bij een oproepcontract met voorovereenkomst bent u niet verplicht te komen als de werkgever u oproept. De werkgever is ook niet verplicht u op te roepen. Zodra u een oproep accepteert, ontstaat er een arbeidsovereenkomst.


    [*=left]U wordt ziek tijdens een oproepperiode
    Uw werkgever betaalt u minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.


    [*=left]U blijft na afloop van een oproepperiode ziek
    Als uw oproep is afgelopen, is ook uw tijdelijke arbeidscontract afgelopen. Uw werkgever hoeft u dan geen loon meer te betalen. U kunt misschien een ziektewetuitkering krijgen. Een ziektewetuitkering vraagt u aan bij UWV.


    [*=left]U bent ziek buiten een oproepperiode
    Op het moment dat u ziek wordt, heeft u geen arbeidscontract. U krijgt dus geen loon. U heeft wel recht op een ziektewetuitkering als u ziek wordt binnen 4 weken nadat uw laatste arbeidscontract is afgelopen.

Nul-urencontract

Bij een nul-urencontract bent u verplicht te komen als de werkgever u oproept.


    [*=left]U wordt ziek tijdens een oproepperiode
    u krijgt minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.
    [*=left]U blijft na afloop van een oproepperiode ziek
    u krijgt alleen betaald voor de uren die u heeft gewerkt. Zolang uw arbeidscontract duurt, heeft u geen recht op een ziektewetuitkering. Pas als uw arbeidscontract eindigt, kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.
    [*=left]U bent ziek buiten een oproepperiode
    in de periode waarin u niet wordt opgeroepen, heeft u geen recht op doorbetaling van het loon. Zolang uw arbeidscontract nog duurt, heeft u ook geen recht op ziektewetuitkering. Pas als uw arbeidscontract eindigt, kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.

Min-maxcontract

In alle gevallen krijgt u minstens 70% van het loon doorbetaald over uw garantie-uren. Als dit bedrag lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon. Na afloop van uw arbeidscontract kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV.

Bron: rijksoverheid.

Het staat iedereen vrij om ook dit bullshit te noemen.

Dit soort dingen allemaal moest verboden worden

Dit soort contracten is gewoon modern slaven handel

Zo denk ik er over En de bonden laten dit toe

Vergeet niet je hebt geen rechten.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hij is leuk Maarten/Andre. Niet meer werken uit solidariteit. Las vd week ook al iemand die niet ging werken omdat iemand een ander met 2 kinderen dan in de puree zou kunnen komen.

De slechtste excuses ooit om niet te werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De baas mag best blij zijn.

Maar niet blij is de (jeugdige) werkloze die zo geen kans krijgt.

Die blijft liever op de bank zitten met z'n ww-uitkering want als het werk alleen voor de drukke periodes is kon zijn uitkering wel eens in gevaar komen als de drukke periode voorbij is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is leuk Maarten/Andre. Niet meer werken uit solidariteit. Las vd week ook al iemand die niet ging werken omdat iemand een ander met 2 kinderen dan in de puree zou kunnen komen.

De slechtste excuses ooit om niet te werken.

Die dat schreef zou een topcarriere in het cabaret kunnen hebben.

Maar dat zal hij uit solidariteit niet begonnen zijn om Herman Finkers niet in de wielen te rijden, die heeft nog een hypotheek af te lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is leuk Maarten/Andre. Niet meer werken uit solidariteit. Las vd week ook al iemand die niet ging werken omdat iemand een ander met 2 kinderen dan in de puree zou kunnen komen.

De slechtste excuses ooit om niet te werken.

Haha...zo lust ik er nog wel een paar.

Maar het is wel origineel verzonnen.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden