[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Verbruik van de diverse merken in verschillende omstandigheden


Vince

Recommended Posts

  • Forumlid
Die cursus "het nieuwe rijden" heeft toch effect, weer wat uurtjes voor code 95 :ja:

Week geleden die 7 uurtjes erbij gekregen,

+- 60 km over allemaal binnendoor wegen via dorpjes wat je normaal niet de hele dag doet met een combi die aan de 43 ton totaalgewicht zat ( een XF 380 die naar 440 is gekietelt en bouwjaar 2003)

Eerste rondje rijden zoals je normaal doet> met veel gewicht laat ik hem altijd lang uitrollen> bv met 80 kmpu een rotonde naderen dan gaat +- 900 meter voor de rotonde het gas eraf, maar ik trok hem wel vaak naar de 80kmpu en liet hem dan weer rollen.

Tweede rondje op advies van de instructeur niet meer doorgetokken naar de 80kmpu, dus de top eraf gehaald.

Resultaat was iets zuiniger ( 3 liter dacht ik) maar was wel 4 minuten langer bezig op het zelfde rondje.

Dan bespaar je wel iets, maar die 4 minuten die ik langer rij dan verbruikt dat apparaat toch ook brandstof? of zie ik dat verkeert.

Poe poe volgende week digitale tacho, maar ja wel weer 7 uur erbij.

Oooow ja het gemideld verbruik die dag lag iets boven de 1 op 2:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Mijn werk is heel erg verschillend....

Met de TMA is het verbruik 1:4.8 (het is en blijft een windvanger) maar over de hele dag heen is het met stationaire lopen 1:4.2

Met de tautliner is het verbruik 1: 3.8 vol en leeg 1:4.5

Met de dieplader is het verbruik 1:2.8 TTM 55 ton en leeg 1:3.9 (zware klotending)

Oh ja, ik heb een MAN TGA 26/440 BLS 6x2/4. En ik rijd niet harder dan 80km/h.

Wat mij tegenvalt is het gebruik van zo'n bus ten opzichte van een vrachtwagen.

De Crafter doet leeg 1:9 en vol 1:6 met de aanhanger erachter 1:4.

De crafter is een 5.5t teruggekeurde 176pk met een werkbak ( er zijn drie type's versnellingsbakken voor).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met een mengsel van Diesel en LPG. ik had een gemiddeld diesel verbruik van 1 op 4,70 (diesel hé) Op een retourtje Parijs verstookte ik gemiddeld 50 liter LPG

zijn die speciaal voor jullie gemaakt of levert Scania die auto's standaard? Euro-5? Vos heeft ook zo'n rare auto, die loopt volgens mij op electriciteit? Mercedes dacht ik. Maar rijdt ook alleen Vos mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die rijden er wel meer rond Bas. LCW Groningen heeft een MAN op diesel en LPG.

Bij Vos rijden er ook een aantal op LNG. En als je het dichter bij huis zoekt rijden Bosman ( Mercedes) en Middelkoop (Scania) en de Rotra (Scania) ook met LNG die ze tanken in Duiven, Oss of Zwolle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
OK. Maar Cor reed ermee naar Frankrijk. Hoever kun je er dan mee rijden met zo'n LNG auto? Zeker wel wat duurder in de aanschaf? En waar tank je LNG?

post-11286-1394790275,1688_thumb.jpg

Bas, hoever je er mee kunt rijden, dat licht er natuurlijk aan hoeveel je tankinhoud is.

Zoals op de foto, zo rijden ze in Thailand al meer dan 5 jaar rond.

Zoals je ziet heeft deze 8 cilinders en kan daarmee +- 700km rijden.

Die mannen staan zoeen 20 minuten aan de pomp om die cilinders te vullen, vaak ook al een uur in de wachtrij als het druk is.

Daar heet het geen LNG maar NGV> Naturial Gas Vehicle.

Het word berekend aan de pomp per kilo die je tankt, en gaat onder hoge druk> LPG is lage druk en per liter.

Heb daar zelf met een Honda CRV op NGV rondgereden, en het nadeel was dat je maar een berijk had van +- 180km.

Was wel goedkoop rijden, maar pompstations die NGV hadden lagen nog niet zo dik gezaait, nu is dat beter geworden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk loopt Thailand dan een beetje voor op ons? Of zou het hier bewust langer duren, die omschakeling? De olie exporterende landen worden er niet beter van als opeens alle vrachtwagens op gas gaan rijden. Rusland wel denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

In Thailand leven ze volgens hun jaartelling nu in het jaar 2556, dus die lopen inderdaad ruim 500 jaar voor op ons hierLOL

Ik dacht wel dat ze daaro best wel een grote gasvooraad hebben, dus dat is weer goed voor hun eigen inkomsten.

Tja waarom???

Zal ook wel iets met BTW inkomsten van Den Haag te maken hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
^^

In Thailand leven ze volgens hun jaartelling nu in het jaar 2556, dus die lopen inderdaad ruim 500 jaar voor op ons hierLOL

Ik dacht wel dat ze daaro best wel een grote gasvooraad hebben, dus dat is weer goed voor hun eigen inkomsten.

Tja waarom???

Zal ook wel iets met BTW inkomsten van Den Haag te maken hebben.

Ze willen nu auto,s maken die op water rijden

Dus dan zal de zee zo leeg zijn

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die scanias van rotra kunnen zeven honder km met dubbele tank. Maar let op er is een vershil tussen lng en lpg. Dat laatste had cor dacht ik naast de diesel

Reactie van Huub slaan we maar fff over:p

LNG= aardgas Liquid Naturial Gas (Hoge Druk)

LPG= autogas Liquid Petroleum Gas (lage druk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kreeg net een mailtje met mn gemiddelde maandverbruik in augustus. 1 op 2,98 waar het zaak gemiddeld 1 op 3.38 is :p vind het toch vreemd als ik kijk naar wat mn boordcomputer elke week zegt wat ik verbruik maar goed. Ik rijd dan ook geen 77 op de snelweg zoals enkele collegas:rolleyes: Redelijk kansloos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
zijn die speciaal voor jullie gemaakt of levert Scania die auto's standaard? Euro-5? Vos heeft ook zo'n rare auto, die loopt volgens mij op electriciteit? Mercedes dacht ik. Maar rijdt ook alleen Vos mee.

Nee, dit is achteraf ingebouwd bij 2 nieuwe auto's, echter wel in samenspraak met Scania Nederland. Als proef voor minimaal 2 jaar. Een "binnenland" auto, die ingezet wordt op dag ritten in Nederland en België, en een "buitenland" auto, die ook overnachting ritten doet naar o.a. Frankrijk. Aan de buitenkant is er ook verder niets te zien (op de buitenvulling na dan). Veel mensen staan vreemd te kijken, als je komt tanken:ja:) Ik heb het al eens gehad, dat een pompstation medewerker naar buiten kwam rennen, en brulde dat ik geen LPG flessen mocht vullen aan een pompLOL Ze stond raar te kijken, dat ik een tank er onder had liggen, ik zij nog, dat is voor mijn kookstel:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je tankt gewoon LPG bij de pomp? Zal wel snelweg zijn dan, want van de snelweg af is er bij de LPG pomp vaak niet zoveel ruimte voor een vrachtwagen denk ik.

Als je LPG nu bijna op is, kun je dan overschakelen op diesel, dat je indien je geen LPG zou kunnen tanken, op diesel verder rijdt (net als met personenwagen dat kan), of moet het persee mengen met elkaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

Nee hoor. Als de LPG op is gaat hij gewoon verder op diesel. Diesel is de "hoofd" brandstof (zo staat hij ook op het kenteken bewijs). Bij zware omstandigheden schakelt het LPG ook zich zelf uit. Op de snelwegen en in centrums zeg maar is het gewoon "samen" een mengsel. Alleen op LPG rijden gaat niet.

Tanken doe je inderdaad alleen bij grote pomp stations, omdat wij geen eigen LPG pomp hebben op het DC, diesel tankte ik wel gewoon op ons DC

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Mercedes staat nu na 7000km op een totaal verbruik van 1:2,7.

Bij verbruik alleen rijden staat hij op 1:3,3.

Het verschil zit hem in de pto uren.

Ik vind 1:3,3 niet verkeerd na 7000km dat word nog wel beter, de Daf die ik hiervoor had heeft dat nooit gehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kreeg net een mailtje met mn gemiddelde maandverbruik in augustus. 1 op 2,98 waar het zaak gemiddeld 1 op 3.38 is :p vind het toch vreemd als ik kijk naar wat mn boordcomputer elke week zegt wat ik verbruik maar goed. Ik rijd dan ook geen 77 op de snelweg zoals enkele collegas:rolleyes: Redelijk kansloos

Dan mag ik toch hopen dat je tank lek is:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kreeg net een mailtje met mn gemiddelde maandverbruik in augustus.

De enige die t verbruik exact uit kan rekenen ben jijzelf.

Als je op een periode"per maand"ofzo ,het exacte verbruik wilt weten zul je ook rekening moeten houden met de begin en eindvoorraad die je in je tank hebt op t moment van meten.

Ik heb bij mijn baas altijd zelf ook t verbruik uitgerekend,ik heb 2 FH 12 's aan t einde gebracht en van begin af het aantal liters bijgehouden.

Gerekend vanaf een volle tank,de tussendoor tankingen,.als je b.v 250 ltr tankt in D,om af te tanken in Luxemburg genoteerd en bij iedere voltanking het verbruik uitgerekend.

Je moet altijd uitgaan van "volle tank"naar" volle tank"

Altijd een verschil met de boekhouder,m,aar op t einde,na 1 miljoen kilometer zat er volgens mijn berekening en de boordcomputer van Volvo helemaal geen verschil in. 1:3.26,bij allebei de Volvo's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt allemaal maar even 1 ding. Er zit altijd afwijking in de kilometers. Komt door het ijken, slijtage van de banden. Auto a kan zomaar 30 kilometer meer tellen naar bijvoorbeeld Munchen dan auto b. Dan krijg je ook verschil. Dus goed opletten voordat je een appels/peren verhaal gaat krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Klopt allemaal maar even 1 ding. Er zit altijd afwijking in de kilometers. Komt door het ijken, slijtage van de banden. Auto a kan zomaar 30 kilometer meer tellen naar bijvoorbeeld Munchen dan auto b. Dan krijg je ook verschil. Dus goed opletten voordat je een appels/peren verhaal gaat krijgen.

Hoeveel mm slijtage kan er zijn tussen nieuwe en oude band ? Doe dat maal Pi .

Bereken de afgelegde weg voor 1 omwenteling en bereken hoeveel per km , die dat zowel voor de nieuwe als de oude .

Geraak je aan 10 cm per km ? Hoeveel km verschil heb je op 500 km ?

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden