[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Wat moet ik doen om 'berger' te worden


reanulttechnieker

Vraag

  • Forumlid

hallo aan iedereen die mij goede raad kan geven

dit is mij probleem.

ik droom of als takelaar/lichte bergingen te werken als dan niet als zelfstandige .. ik werk momenteel als mechaniekje in een Renault garage in het Antwerpse maar eigenlijk heb ik geen ervaring als berger ik enige waar ik paar jaar ervaring in heb is auto's herstellen mechanische als elektronisch alle werken kan ik met of zonder succes haha

maar ik droom echt om als berger te werken en dagdroom hier ook over maar ik wil eerst ervaring op doen als berger is dit mogelijk om dat na 6 uren savants te doen na mijn vast werk dat vrij goed betaald word voor mijn leeftijd van 23 jaar ik ga via mijn werk begingen met mijn rijbewijs C en BE ben ik met bezig moet komende weken examen gaan doen nu ik weten of het haalbaar is mijne droom ?? hoeveel verdien je ongeveer als starter berger ?? kom je vaak agressie tegen naast de weg ?? geeft het wel de voldoening die ik verwacht ?? zijn er veel risico's op en naast de weg ?? mensen met ervaring en goede raad laat het me alstublieft weten wat jij hier over denkt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Hoe de regels in België zijn weet ik niet, maar het is zeker dat je niet zomaar een volleerd berger bent, het moet als het ware je roeping zijn, anders zal je snel afhaken.

Verder moet je rekening houden met zeer onregelmatige werktijden bij weer en wind en is het werken langs de weg altijd gevaarlijk.

Agressie valt wel mee tenzij je inbeslagnames, politietakels en foutparkeerders weg gaat slepen.

Dat je nu Renault monteur bent is in verband met (Renault) pechhulpen zeker een voordeel.

Al met al dus zeer afwisselend en leuk werk voor de juiste persoon.

Als je in Antwerpen zit zou je bijvoorbeeld eens op de koffie kunnen gaan bij Depannage 2000, die kunnen je vast veel vertellen (als ze tijd hebben)

Adres vestiging Anwerpen (Hoboken)

Emiel Vloorstraat 2

2660 Antwerpen (Hoboken)

Tel. 03/241 20 00 - fax 03/248 18 05

E-mail: info@depannage2000.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daar heb je je frieten bijna van betaald..

Als je van vaste uren houdt en graag zekerheid wil hebben dat je je uren maakt zou ik niet in deze tak van transport gaan. Wil je iets avontuurlijks en soms dag en nacht werken waarbij je veel mensen ontmoet dan moet je het zeker doen! Als Renault monteur heb je niet echt een voordeel, ook al gaat een Renault bij de ANWB het vaakst kapot, de wegenwacht is meestal al weg voordat jij terplaatse komt.

Bergingsbedrijven zijn door de aard van het werk wild van oproepkrachten, ik zou het dus zeker eens proberen mocht je er zin in hebben!

*tip: zoek een berger die ook de internationale repatriëringen doet.. 's zomers vollop werk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Moeten bergers ook eigenlijk aan de rijtijdenwet voldoen? Lijkt me dat je wanneer je een berging begint je deze moet afronden en er dan niet echt meer naar gekeken kan en dient te worden?

Voor zover ik weet NAAR en TIJDENS een berging niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast trucker10

Bij het bergen van een ongeval kunnen ze genieten van een vrijstelling tacho ( moeten dit attest aanvragen ) als ze voertuigen repatriëren uit buitenland dan moeten ze zich ook aan de rijtijdenwet houden . Bij dep2000 ken ik 2 onderaannemers ( hebben al dikwijls het verwijt gekregen dat het schijnzelfstandige zijn ) die ook tijdens de nacht de oproepcentrale bemannen , als deze taak gedaan is gaan ze soms nog eentje wegbrengen of rijden een container ritje , veel uurtjes kloppen wegens de investering van hun wagen en afhankelijk zijn van een opdrachtgever .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je C rijbewijs en ook eventueel je CE is een must. Als monteur heb je zeker een goede basis om bij een bergingsbedrijf te gaan werken. Bij veel bergingsbedrijven is pechhulp verlening zeker 75% van de werkzaamheden, dus ook zeker in jouw straatje. Dit omdat lease maatschappijen etc vaak weer samenwerken met alarmcentrales en dit weer de opdrachtgevers zijn van 't bergingsbedrijf. De tijd dat alleen Touring/ANWB/ADAC etc de pechhulpen deed is ver achter ons. In Nederland bestaat een cursus lichte berging waar je in iedergeval de beginselen kunt leren. De echte berging van auto's leer je uiteindelijk in de praktijk. Zeker de onregelmatigheid en de onvoorspelbaarheid moeten echt je ding zijn. In de regio Antwerpen zitten voldoende bergingsbedrijven zoals Viaene, La France, Depan2000 etc. Je kent ze waarschijnlijk zelf ook wel, er zitten er genoeg daar:ja: ook net buiten Antwerpen.

Als je een paar jaar ervaring in de lichte autoberging hebt kun je eventueel doorstromen naar de zware berging. Dit is echter een tak van sport waarvoor een select groepje mensen geschikt is. Bij veel bergingsbedrijven zijn er maar enkele medewerkers welke ook zware berging doen en ook zijn er bergingsbedrijven welke helemaal geen zware berging doen. Hier is ook een groot deel pechhulp verlening. Andere deel natuurlijk de krenten in de pap voor de berger, de ongevallenberging. Ook voor de zware berging is een cursus in Nederland beschikbaar. Hiervoor zijn wel strengere eisen en moet je oa minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring hebben in de zware berging.

In Belgie gelden andere regels ivm tacho-plicht voor een bergingsbedrijf, maar dit is naar mijn mening niet iets wat je vooraf hoeft te weten, heeft geen toegevoegde waarde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Om te beginnen zou ik een paar keer goed schade rijden met mijn auto zodat je opgehaald moet worden door een berger.

Zo kun je alvast zien hoe het 1 en ander gaat in die wereld en mocht het je wat lijken zou ik nog eens een goede schade rijden om er het zekere van te zijn.

Mocht je het dan nog willen kun je altijd aan die chauffeur vragen of hij nog een nieuwe collega nodig heeft of misschien iets weet bij een bevriende berger ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Om te beginnen zou ik een paar keer goed schade rijden met mijn auto zodat je opgehaald moet worden door een berger.

Zo kun je alvast zien hoe het 1 en ander gaat in die wereld en mocht het je wat lijken zou ik nog eens een goede schade rijden om er het zekere van te zijn.

Mocht je het dan nog willen kun je altijd aan die chauffeur vragen of hij nog een nieuwe collega nodig heeft of misschien iets weet bij een bevriende berger ;)

In dat geval:

Ga charter voor een charter op Noorwegen rijden......

Ga je geheid een keer met een berger praten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
zitten er niet meer in hoor als je de auto ophaalt :D en in 99 van de 100 gevallen is de ambulance al weg voor de berger erbij mag.

en je zal maar net die 1% tegemoet komen als je net begin.

jij moet toch ook weten dat het niet geheel zeldzaam is dat het lichaam later eruit word geknipt.

en ambulances mogen geen lijken meenemen, en jaja, ik weet dat dat wel gebeurd.

maar iedereen heeft uitzonderingen op hun regel;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast trucker10

Een paar jaar geleden ( 2 a 3 ) hebben ze in Laarne bij Wetteren , het voertuig dat uit de bocht was gegaan en ...... getakeld met de lichamen in om deze nadien eruit te knippen .

Bij de zware kettingbotsing op de E17 heb ik gezien dat er hier en daar nog resten van mensenvlees zien hangen en het bloed is ook aanwezig .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

merci allemaal voor jullie antwoorden deze geven mij al een beter beeld

ik wil zelf onregelmatige werk uren en op verplaatsing maar ik werk graag aan auto's en dat is mijn passie denk ik mijn roeping is volgens berger/pechverhelper

ik wil berger/pechverhelper worden voor de afwisseling het avontuur de vrijheid met takelwagens rijden zelfstandig alles kunnen doen hard werken is geen probleem en weer en wind normaal ook nog nooit last van gehad maar ja wie werkt er nu graag bij 30graden of bij -10 ??? en ervaring moet je altijd opdoen met werken dat heb ik ook in de garage moeten doen ik kweet dat het moeilijk zal zijn om een kans te krijgen bij bedrijven maar mijn kennis als automechanieker zal hierbij wel helpen niet?? en je moet toch altijd veel kennis hebben als automechanieker om dit beroep te doen niet ?? en de minder kanten zoals een auto op halen bij een dodelijk ongeval zal ook wel gaan daar heb ik allemaal gene bang van alleen die agressie op de weg vind ik minder maar daar kan ik mij met vergissen ..

nu mijn vollegende vragen zijn:

verdien je eigelijk goed als berger/pechverhelper? word dit per uur betaald of per klant ??

moet je cursussen volgen voor aleer je mag begingen als berger op de openbare weg?

en het systeem met oproepkrachten hoe werkt dat juist ?

alvast bedankt voor jullie reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

nu mijn vollegende vragen zijn:

verdien je eigelijk goed als berger/pechverhelper? word dit per uur betaald of per klant ??

moet je cursussen volgen voor aleer je mag begingen als berger op de openbare weg?

en het systeem met oproepkrachten hoe werkt dat juist ?

alvast bedankt voor jullie reacties

Het systeem van oproepkrachten werkt heel simpel, je krijgt betaald voor de tijd die je met een berging of pechhulp bezig bent, meestal verdien je dus niet veel en ben je vooral onbetaald beschikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
nu mijn vollegende vragen zijn:

verdien je eigelijk goed als berger/pechverhelper? word dit per uur betaald of per klant ??

moet je cursussen volgen voor aleer je mag begingen als berger op de openbare weg?

en het systeem met oproepkrachten hoe werkt dat juist ?

alvast bedankt voor jullie reacties

Het systeem van oproepkrachten werkt heel simpel, je krijgt betaald voor de tijd die je met een berging of pechhulp bezig bent, meestal verdien je dus niet veel en ben je vooral onbetaald beschikbaar.

wat verdien je dan volgens u dan ongeveer als berger ? of welke manier brengt het beste op ? of is een combinatie van de 2 nog altijd het beste dan bedoel ik mechanieker blijven en na mijn uren inde garage nog een avond of 2 in de week/weekend ga bijwerken (legaal) als berger ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Trouwens ik proef nogal wat romantiek wat betreft de vrijheid met een bergingsauto te rijden, dat zal wel met je leeftijd te maken hebben. Na je eerste boete voor te hard rijden die je natuurlijk zelf mag betalen of beter gezegd het bedrag word ongevraagd van je salaris ingehouden, wordt dat vanzelf wat minder. Een bestuurder van een vrijgesteld bergingsvoertuig moet zich nog altijd aan de verkeersregels houden. Rijbewijs C is een eerste vereiste en ga eens praten met een van de bergers in de buurt, bergingstrucker heeft er al enkele genoemd.

Realiteit je moet erg veel van het vak houden wil je alle nadelen op de koop toenemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden