[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gebruik 27mc in Nederland


Gast mhkamp

Recommended Posts

De afgelopen twee weken heb ik op een wagen gezeten met 27mc. Helaas was deze al een tijd niet gebruikt, getuige dat de mike ergens achter een stoel verstopt was, en dat wanneer de contactsleutel er uit gehaald werd het apparaat ook uitging en bij opstarten standaard op kanaal 9 ging staan.

Ik heb de afgelopen twee weken wat dingen geprobeerd en her en der een gesprek opgevangen, maar heb het idee dat ik niet echt goed zit: welke instellingen worden er hier in NL gebruikt (AM, FM, Local, ect). Ik had hem bijna altijd op kanaal 19 staan onderweg maar bijna niets opgevangen (of is de 27mc op zijn retour, kan ook) terwijl ik op andere voertuigen (waar dus een vaste chauffeur op zit) wel wat ontving onderweg. Hier staat ie op kanaal 25 omdat ik op het terrein van Van Gansewinkel stond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Wij hadden die vroeger op de FM15 staan , maar door het gebrabbel van onze Oostblokkers hebebnwe die op de AM15 staan en de laatste 2 a 3 weken is het op deze freq ook gebrabbel van onze anderstalige stuurvasthouders .

Vorige week had ik er spontaan nog eentje op de AM15 die vroeg wat er gaande was ter hoogte van de Blegny Barchon deze heb ik beantwoord en dik 2 maand geleden was dat ook op de A54 ter hoogte van Petit Roulx " waarom is er hier file ......................." .

Verder zijn er bouwwerven die er gebruik van maken om de chauffeur tot aan de machine te loodsen die dan ook op de AM15 dit doen omdat niet iedereen in de kelder kan ( die van mij is geknipt en .... ) .

Als ik in de buurt van Maastricht kom ( zelf al vanaf het verlaten E314 afrit Maasmechelen ) vang ik ook gespreken op via de FM15 en ik vermoed dat dit ook de werken aan de A2 Maastricht zijn .

Nu de Oostblokkers hebben 8 Watt of meer waarmee ze bloemkolen ikke 1 Watt op AM en 4 Watt op FM of ik moet bijstokken met de stoof .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij gebruiken hem nog heel veel. Denk dat hij zoals bij ons in het grondverzet vaker word gebruikt dan elders?

Op het moment rij ik bv regelmatig voor de verdubbeling van de N33 bij Veendam & Zuidbroek. Daar zitten ze op kanaal 12 en is het héél druk.

Alle kranen en shovels zijn er van voorzien. Erg handig, want deze kunnen je naar de gewenste los/laadplaats leiden. Je kunt nu eenmaal niet van iedereen het tel. nr. hebben.

Bovendien duurt het opzoeken en intoetsen daarvan veel te lang.

Enige jaren geleden ook veel op NAM en Gasunie locaties gereden bij de saneringen daarvan.

Daar was een 'bakkie' min of meer verplicht, omdat je de auto niet uit mocht tijdens laden. De kraanmachinist kon zo instructies geven

Zelfs de portier had een portofoon waar ook enkele kanalen uit de 11 meter in zaten.

Ennehh.. die storing door de Russen en Oekrainers die je hoort kun je aardig onderdrukken door zelf ook (flink) te stoken. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp dat het dus onnodig is te vragen of er ergens file staat ofzo?

Nou rij ik niet meer zo vaak zelf maar wat is er mis met elkaar een beetje helpen, op deze manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Heb op zolder nog wel ergens een stoofje (In NL hadden we het toendertijd over een kacheltje) liggen.

Groet Harrie

Harrie , we spreken bijna dezelfde taal , enkel is een kachel bij ons een vuur of een stoof ( je kan je der aan warmen ) :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Dan heeft het nut. Maar niet zoals Pierre al aangaf als je er al in staat. Dan doe je er toch niets meer aan. Of zouden zulke mannen direkt het baasje bellen dat ze misschien wel tien minuten vetraagd zijn? Da's toch geen werken zo joh.

Iemand die al strak tegen zijn rijtijd aanzit wil misschien op deze manier weten of hij in de problemen komt .

Ik heb al andere narigheden gehoord " is 't gat vrij " en wat later hoor je door andere collega " der is der hier ene in den tunnel die achterop een andere geknald is " . Nu bleek dat het die persoon was dat vroeg of de Kennedy tunnel vrij van file was , echter diegen die had geantwoord was de andere kant aan het rijden .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Helemaal niks!

Duitsers, Polen, Belgen niemand hoor je, enkel en alleen maar Nederlanders die lopen te eikelen op die bak. Een hoop gejank en gezucht, gewoon kop dicht en aansluiten.

Oeps Pierre , ik moet je nu tegenspreken , diegene die ik hoorde waren er die mijn taal spraken , en aan hun dialect wist ik ook uit welke regio en bij het ongeval op de A54 reageerde dezelfde persoon via FB op het berichtje dat ik later plaatste , soms rij je FB vriend gewoon 20 meters achter je aan en heb je het niet door .

Nu heeft er gisteravond een FB vriend zijn auto in de gracht gereden > dronken en blanco schijf > te lang pintjes gepakt en dan maar blanco en op de koop toe dezelfde firma 2 weken geleden diefstal van een camion , begin deze week een nieuwe trekker die in Spanje de vangrails heeft gekust en nu onze " Jakke " langs de N16 de gracht binnen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vroeger, toen we nog Collegialiteit kenden, reden we samen lange ritten en ouwehoerden aan 1 stuk.

Kwam je elkaar ergens tegen, gauw overleggen waar je 's avonds kon staan (als je vreemd was).

Met nachtritten, samen dus met meerdere wagens, had je een mogelijkheid om een beetje "bezig" te blijven...

Ik had in de 90tiger jaren een president Jackson, later een Lincoln in de wagen en kon met mijn toendertijd vriendin die thuis zat praten...was niet geheel legaal, maar ja, GSM hadden we nog niet.

Maar tegenwoordig......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
In NL is FM 19 zo'n beetje het standaard kanaal. Bij mij staat hij altijd aan maar het kan zomaar zijn dat ik een dag of 2 tot 3 helemaal niks hoor.

ik heb je van de week nog geroepen op 19 in België, maar geen antwoord............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik had er weer eentje ingebouwd maar die is weer net zo snel uitgebouwd, zat me te ergeren over bereik storingen en slap gezwam :rolleyes:

Ach, dat bereik is wel wat aan te doen..

Dan word het pas leuk natuurlijk. Alweer heel wat jaren geleden stond ik s'avonds laat in de omgeving Giethoorn te wachten op de kraan die mij er een vracht aardappelen in zou scheppen.

Uit verveling wat zoeken op de bak en vond daar, vér boven de legale kanalen iemand uit Athene die met een zg 'contest' bezig was.

Dat betekent dat ze in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk contacten moeten leggen. Ik dacht: je weet nooit en probeerde contact te leggen.

En dat lukte. ( ok, 300 watt, en USB :angel: ) Toch kicken hoor, vanuit je auto, ergens in de polder bij Giethoorn, praten met iemand uit Athene!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Ik had in de 90tiger jaren een president Jackson, later een Lincoln in de wagen en kon met mijn toendertijd vriendin die thuis zat praten...was niet geheel legaal, maar ja, GSM hadden we nog niet.

Maar tegenwoordig......

Tegenwoordig rijden er zo van die auto's met meerdere voelsprietjes op het dak en vermoedelijk perfect werkende SWR meters .

Ik had vroeger een export JFK II AM en FM 15 Watt , nu hou ik het bij AM 1 Watt en FM 4 Watt ( toestel ) .

De oudere toestellen komden tot 35 Watt gaan en waren voorzien van de nodige koelvinnen die al eens de aanwezige bedraading lieten smelten .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu heeft er gisteravond een FB vriend zijn auto in de gracht gereden > dronken en blanco schijf > te lang pintjes gepakt en dan maar blanco en op de koop toe dezelfde firma 2 weken geleden diefstal van een camion , begin deze week een nieuwe trekker die in Spanje de vangrails heeft gekust en nu onze " Jakke " langs de N16 de gracht binnen .

KLein vooroordeeltje hoor,Daniel;

Word België een Poolse provincie???:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zet hem bewust niet aan. Ik word simpel van dat typisch Nederlandse gelul over waar de flitser in de berm staat en dat paniekerige 'wat is er aan de hand' zodra het verkeer ook maar even stil staat.

Sta je in het buitenland effe in een file, hoor je niemand behalve Nederlanders: "weet iemand waarom we stil staan? Wat is er aan de hand? Tot welk hectometer-paaltje staat het stil?"

Houd je gewoon aan de snelheid en sluit gewoon aan in de rij, stelletje zenuwlijers...

Ben maar blij dat "onderweg"niet meer in de lucht is.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ben maar blij dat "onderweg"niet meer in de lucht is.:D:D

Ehh...da's nog gewoon in de lucht hoor..al heet het nu dan 'Transportradio', het is nog steeds hetzelfde programma.

Op 6095 khz (49m) van 10 tot 12 uur. En in de wintermaanden plak ik daar nog wel eens een uurtje achteraan, ook op 6095 ;) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden