[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gebruik 27mc in Nederland


Gast mhkamp

Recommended Posts

  • Forumlid

In het begin, toen het nog verboden was, om een 27Mc te hebben. Werkte ik er thuis mee en had dan contacten, veel uit Italië, Spanje, Amerika en Canada. Soms was er een contact uit het midden oosten. En ook had ik wel eens contact met een Nederlandse militair die in Libanon was gestationeerd.

Wanneer je dan een contact had gehad, wat meestal in de nacht was, stuurde je elkaar een kaart. Dat was dan een kaart, gelijk als een aanzichtkaart, maar dan met een afbeelding erop van iets wat met jou 27Mc-naam te maken had. Ik was in die tijd "Polly-Breda". Op die kaart had ik een afbeelding van een paardenkop, in een hoefijzer met eronder mijn 27Mc-naam. Op de achterkant kon je de ontvangstplaats, signaalsterkte, verstaanbaarheid, tijd en datum in vullen. Zo'n kaart heette toen QSL-kaart.

Dan had je nog codes zoals 10-4, 10-8 waar een betekenis achter school. De kanaalkeuze was wisselvallig en het meest op AM. Kon je een duurder bakkie kopen, dan waren er nog USB en LSB kanalen. Met wat foefjes en printjes kon je van een veertigkanalenbak, 120 kanalen van maken. Dat waren dan meest kanalen die onder kanaal 1 kwamen en boven kanaal 40.

Toen ik hem stiekem meenam in mijn truck, gebruikten we Kanaal 14 voor met iemand te kletsen die thuis was en 19 was voor de chauffeurs. Later werd het vrij gegeven met een vergunning. Je mocht maar 20 kanalenbak hebben en in FM met 'n 0,5 watt. Nu mag je meer, 40 kanalen AM en FM.

Ik had de laatste jaren ook nog 'n bak aan boord. Het gebruik van de kanalen waren het zelfde. Ik had hem in Europa op kanaal 1 staan, dat was het gebruikelijke kanaal voor de Nederlandse Europese vrachtrijder. Wanneer ik 'n collega tegen kwam of we reden samen, dan stond het zaakje op 6. Op dit ogenblik denk ik dat er geen bal meer aan is, om een bakkie te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het begin, toen het nog verboden was, om een 27Mc te hebben. Werkte ik er thuis mee en had dan contacten, veel uit Italië, Spanje, Amerika en Canada. Soms was er een contact uit het midden oosten. En ook had ik wel eens contact met een Nederlandse militair die in Libanon was gestationeerd.

Wanneer je dan een contact had gehad, wat meestal in de nacht was, stuurde je elkaar een kaart. Dat was dan een kaart, gelijk als een aanzichtkaart, maar dan met een afbeelding erop van iets wat met jou 27Mc-naam te maken had. Ik was in die tijd "Polly-Breda". Op die kaart had ik een afbeelding van een paardenkop, in een hoefijzer met eronder mijn 27Mc-naam. Op de achterkant kon je de ontvangstplaats, signaalsterkte, verstaanbaarheid, tijd en datum in vullen. Zo'n kaart heette toen QSL-kaart.

Dan had je nog codes zoals 10-4, 10-8 waar een betekenis achter school. De kanaalkeuze was wisselvallig en het meest op AM. Kon je een duurder bakkie kopen, dan waren er nog USB en LSB kanalen. Met wat foefjes en printjes kon je van een veertigkanalenbak, 120 kanalen van maken. Dat waren dan meest kanalen die onder kanaal 1 kwamen en boven kanaal 40.

Toen ik hem stiekem meenam in mijn truck, gebruikten we Kanaal 14 voor met iemand te kletsen die thuis was en 19 was voor de chauffeurs. Later werd het vrij gegeven met een vergunning. Je mocht maar 20 kanalenbak hebben en in FM met 'n 0,5 watt. Nu mag je meer, 40 kanalen AM en FM.

Ik had de laatste jaren ook nog 'n bak aan boord. Het gebruik van de kanalen waren het zelfde. Ik had hem in Europa op kanaal 1 staan, dat was het gebruikelijke kanaal voor de Nederlandse Europese vrachtrijder. Wanneer ik 'n collega tegen kwam of we reden samen, dan stond het zaakje op 6. Op dit ogenblik denk ik dat er geen bal meer aan is, om een bakkie te hebben.

Heb nog eens een kastje open getrokken.

Heb de bak nog wel (HAM 4X120 kan.)

Het 'handwarmertje' (15 watt, en was nodig om de volgende trap te voeden :D), en de 'centrale verwarming' ('de volgende trap' -> 350 watt :cool:) hebben wat heren in een niet nader te noemen actie tot 'inbeslagname' doen besluiten, omdat de dominee van de kerk 3 straten verderop het niet kon waarderen dat er enige 'ruis' was die middels het kerk orgel het evangelie een ietwat andere invulling gaf :confused: (hey, it's a free country)

Hahahaha, "sydney calling" was in de winter een geweldige ervaring, heb nog spijt dat ik de verzameling QSL kaarten niet heb bewaard !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan de politie je erop beboeten als je aan het tokkelen bent?

Want je moet 2 handen aan het stuur houden

Nee dus, telefoon wel maar die mic. vasthouden = niets aan de hand :confused: toch ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Onze 'eigen' Roadtrain heeft daar in 2009 al eens geantwoord ;)

Hendrik

Hendrik , tot in de details piepen :ok: .

Roadtrain , heb je ondertussen ook al een speeltje ?

Oeps sorry , mobiltje of smartphone(tje) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

een keer controle gehad van de politie op het gebruik van een lineair , die gasten kijken en niks vinden , dus goeie reis verder , maar de lineair was wel degelijk aanwezig , helemaal weggewerkt in de directe nabijheid van de antenne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
AM is leuk spul,

zoals je nu een fm zendertje mag hebben voor muziek naar de auto radio te zenden,

mag dat ook met een AM zendertje op 0,5 watt vermogen?

Bij mijn weten zijn die dingetjes nog steeds verboden, maar omdat er een geringe kans bestaat op storing (bij derden) vanwege het geringe bereik heeft het geen prioriteit voor de opsporingsdiensten....

AM gemoduleerd signaal is (als signaal) beter maar vooral de kwaliteit van de muziek is vaak minder, waardoor FM de voorkeur geniet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb in mijn diensttijd toch heerlijk met een FM zender of vaker nog zijn grotere broertje de AM zender met crypto apparatuur mogen spelen in een 4-tonner.

post-3734-1394790313,1017_thumb.jpg

post-3734-1394790312,9172_thumb.jpg

Met dank voor de foto's voor: museum verbindingsdienst

Het was natuurlijk toen in onze tijd ten strengste verboden om foto's van de binnenkant van radio-telex wagen te maken, laat staan van de zend en crypto apparatuur. Uiteraard heb ik dat toen ook nooit gedaan :angel:.

Hendrik

post-3734-1394790311,8038_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk topic dit:p

Ik heb ergens in de kelder nog een doos staan met een Superstar 5x240 kanalen bak en een Zetagi buizen versterker erin.

Aan het plafond hangt daar ook nog een ingeschoven antenne.

Ga van het weekend dat spul eens effe naar boven halen en die antenne eens aan het balkonhek schroeven.

Effe kijken of dat allemaal nog werkt.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't Was niet mijn bedoeling dat het zo uitgebreid zou worden. Had alleen maar de vraag of de 27MC nog leeft. Gelukkig bij Noordbroek (N33xA7) nog wel. Even scannen en *plop* op kanaaltje 10 een leuk gesprek gevangen.

En aan Marco te lezen wordt-ie weer een klein kind die met meccano gaat spelen. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Leuk topic dit:p

Ik heb ergens in de kelder nog een doos staan met een Superstar 5x240 kanalen bak en een Zetagi buizen versterker erin.

Aan het plafond hangt daar ook nog een ingeschoven antenne.

Ga van het weekend dat spul eens effe naar boven halen en die antenne eens aan het balkonhek schroeven.

Effe kijken of dat allemaal nog werkt.:D

Mocht je dan zover zijn...kunnen we misschien eens wat babbelen op de tripple 5 of een andere freq....:D

Ik heb een VFO van 150 KHz tot 30 MHz... antenne gedipt op 10 (11) 20,40,80 en 160m band.... 100watt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In "mijn" soort werk is een goede 27 mc onmisbaar.

Vooral vanwege de communicatie met ladende of ontvangende/verwerkende machinisten. Er zijn diverse zandputten waar je zomaar een kwartiertje tot een half uur staat te wachten als je niet een machinist kan bereiken via het bakkie. Simpelweg omdat de put te groot en te druk is om de hele tijd het hek of de weegbrug in de gaten te houden.

Ook heb ik werken mee gemaakt waar chauffeur werden verwijdert die weigerden om een bakkie te gebruiken of aan te schaffen. Gewoon omdat het te druk is met machines. Als er dan chauffeurs zijn die iedere vracht over het terrein sjokken om te vragen of een passerende shovel hem kan vertellen waar ie moet zijn, gebeuren er vroeger of later een keer ongelukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Hendrik: da's mooi legerspul!

Onderstaande is ook legerspul, maar een stuk ouder. (jaren 50) Word echter nog veel gebruikt door midden en kortegolf piraten.

Heb er ook één staan, die ik niet veel meer gebruik. Alleen nog op de 19 meterband. Hij zou trouwens ook ingezet kunnen worden op 27 mhz. Maar dan wel alleen in AM modulatie.

Dit is een Rohde & Schwartz SK050 (ex Duitse leger)

post-14275-1394790316,7367_thumb.jpg

Meestal word onderstaande eigenbouw gebruikt. Veel sterker dan de R & S.

Maar die laatste heeft wel een stuk uitgebreider frequentie bereik.

post-14275-1394790317,1674_thumb.jpg

post-14275-1394790316,1151_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jammere ervan is dat de buurt het niet zo waardeert als je dan met deze apparatuur een antenne even neerzet in je tuin.

vandaar dat je deze nostalgie bijna niet meer ziet.

Heb me wel altijd afgevraagd wat voor ontvangst je zou hebben als je zo`n antenne op je cabine zou hebben staan..

Zendamateurs weten wel wat ik ermee bedoel...hahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is ook zeker leuk speelgoed :ja:. Nu werden wij opgeleid om de apparatuur te bedienen en er verder met onze fikken vanaf te blijven :cool:. Dus het technische gedeelte is mij dan ook grotendeels onbekend en inmiddels licht mijn diensttijd ook alweer ruim 25 jaar (waar blijft de tijd) achter mij.

De apparatuur is nu ook zeker niet meer in gebruik, de zenders zijn vervangen door straalzenders en computers. Ook denk ik niet dat ik nu nog zo 1,2,3 een bericht kan coderen en vervolgens op de juiste manier kan verzenden. De 4-tonners met hun shelters, waar dit materiaal in stond zijn later omgebouwd voor communicatie via laptops.

post-3734-1394790317,6926_thumb.jpg

Voorste gedeelte met huif, was het materiaal gedeelte. Hierin zat een eigen aggregaat die naar buiten getakeld werd, alsmede diverse haspels met lijnen en kabels, verschillende type antennes en natuurlijk jerrycans met diesel voor de kachel (ohhh ja, uiteraard ook voor het aggregaat). Het achterste gedeelte was het 'kantoorgedeelte'. Hierin was het altijd goed toefen. Uiteraard zorgden we er altijd voor dat in de koude periodes er genoeg diesel in de tank voor het kacheltje zat :D.

Ik weet helaas echt niet meer van welke fabrikant(en) de verschillende appartuur was.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden