[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeur ontslagen na 'suggestieve' smsjes


diklin

Recommended Posts

  • Forumlid

Zo iets wordt juist heel veel gedaan !!!

Zelf mee gemaakt bij het bedrijf waar ik werkte

is heel makkelijk om zoiets te doen , een ander voor van alles en nog wat te beschuldigen

en je kan je eigen niet verdedigen , helaas ging die andere met zijn ontvangen bericht naar de directie

lang leve de Asociale media

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Maar wie zegt mij dat de werkgever deze berichten niet NA ontvangst van de telefoon heeft verstuurd ???????

Welke telefoon we chauffeurs hadden ? Eentje met USB poort dan zal de data van berichtjes ook wel gelogd zijn in het toestel .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Maar wie zegt mij dat de werkgever deze berichten niet NA ontvangst van de telefoon heeft verstuurd ???????

Bert, elk bericht dat verstuurd wordt, worden de datum/tijd gegevens mee gezonden. Bij onze boordcomputer zelfs de coördinaten, dus misschien die ook wel bij een sms'je???? Maak maar een foto, ook daarbij worden tegenwoordig heel veel gegevens extra opgeslagen............. (die later mogelijk tegen je gebruikt kunnen worden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Maak maar een foto, ook daarbij worden tegenwoordig heel veel gegevens extra opgeslagen............. (die later mogelijk tegen je gebruikt kunnen worden)

Digitale informatie over de foto is opgeslagen in de zogenaamde exif-database (wat staat voor EXchangeable Image File format). Deze bevat ‘metadata’ met onder andere de instellingen van de foto, zoals de datum en tijd, het diafragma, de sluitertijd, iso-stand en programmastand.

In heel veel andere zaken worden ook gegevens opgeslagen , die voor de gewone gebruiker niet direct zichtbaar zijn , maar voor een ervaren rat kunnen achterhaald worden .

Ik kom soms Excel sheet(s) van mij tegen en de TS schrijft dan " ik heb dit in elkaar gezet maar de formule doet het niet " even de pagina eigenschappen bekijken ( soms met een geschreven macrootje , soms gewoon door een paar muisklikken ) ook kan achterhaald worden wanneer het doc voor het laatst bewerkt is enz.

Er is software , vrij verkrijgbaar om je metadata te wissen .

De foto van de kinderen die ik in " wist je dat " plaatste is genomen met de iPhone daar heb je zelf de GPS locatie opstaan . post-15033-1394790290,6683_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bert, elk bericht dat verstuurd wordt, worden de datum/tijd gegevens mee gezonden. Bij onze boordcomputer zelfs de coördinaten, dus misschien die ook wel bij een sms'je???? Maak maar een foto, ook daarbij worden tegenwoordig heel veel gegevens extra opgeslagen............. (die later mogelijk tegen je gebruikt kunnen worden)

Dat klopt Cor, maar wat nou als de tijd en datum tijdelijk is aangepast van de telefoon ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De voorlopige beslissing van de rechter is gebaseerd op suggestieve SMS berichten en een vermoeden van de werkgever.

Op basis van deze niet bepaald keiharde gegevens concludeert de werkgever dat de werknemer fraude/diefstal heeft gepleegd, de werknemer ontkend alles.

In een bodemprocedure moet de werkgever dus gaan bewijzen dat de werknemer fraude/diefstal heeft gepleegd, dat zal op grond van de beschikbare gegevens niet meevallen denk ik.

Het zal niet in het voordeel van de werkgever zijn dat hij vanaf 1 augustus geen loon meer heeft betaald terwijl de diefstal gepleegd zou zijn in de nacht van 19 op 20 augustus.

Al met al alles behalve een gelopen race voor de werkgever.

De uitspraak:

ECLI:NL:RBOVE:2013:2566, Rechtbank Overijssel, 2389070 CV EXPL 13-9811

Als vast komt te staan dat de werknemer de dader of mededader is, is het uiteraard verwerpelijk gedrag van de werknemer en is ontslag met daarnaast strafrechtelijke vervolging op zijn plaats, maar ik zou als werkgever niet te vroeg staan juichen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je bent ten alle tijden de verliezer , je hebt immers toch een verstoorde relatie !

je krijgt het meest onmogelijke werk opgedragen , dan kan je wel zeggen wat geef ik daarom

maar op de lange duur gaat je dat toch tegenstaan , je collega´s zijn je vrienden niet meer , ga zo maar door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind het ook erg raar dat die chauffeur is ontslagen. Wat suggestieve smsjes en ook bij de rechter geen openheid daarover willen geven mag natuurlijk nooit een aanleiding voor ontslag zijn. Wat denkt die werkgever wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ook erg raar dat die chauffeur is ontslagen. Wat suggestieve smsjes en ook bij de rechter geen openheid daarover willen geven mag natuurlijk nooit een aanleiding voor ontslag zijn. Wat denkt die werkgever wel.

Hij kwam pas bij de rechter NA het ontslag.

En als hij schuldig is natuurlijk geen medelijden, maar dat weten wij dus nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar wie zegt mij dat de werkgever deze berichten niet NA ontvangst van de telefoon heeft verstuurd ???????

U begrijpt het! Het was uiteraard de werkgever. Lukte het plan, had hij bij verzekering kunnen claimen. Mislukte het, kon hij zo makkelijk zijn lastige chauffeur kwijt. En aks hij ooit failliet gaat (zelfs al kent u het bedrijf niet) dan heeft de werkgever vast en zeker al voor zich zelf gezorgd en zijn zakken gevuld. Zo is het. Een werknemer beschuldigen van diefstal is natuurlijk absurd. Onmogelijk zelfs. Die doen zoiets niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb het zelf mee gemaakt dat er diefstal werd gepleegd op het bedrijf, zie en hoor de bedrijfsleider daar nog staan te brullen.

De eerste de beste die wij hier op betrappen gaat er op staande voet uit, later bleek dat hij zelf de nodige goederen had achter over gedrukt !!!! heeeeelleuk dan voel je als werknemer wel genaaid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meende toch gelezen te hebben dat de politie die smsjes had ontdekt?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er aan de betrouwbaarheid van de werkgever getwijfeld wordt. (Alweer ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meende toch gelezen te hebben dat de politie die smsjes had ontdekt?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er aan de betrouwbaarheid van de werkgever getwijfeld wordt. (Alweer ;) )

Tot dat het tegendeel bewezen is gaan we er maar van uit dat de werkgever betrouwbaar is, maar dat wil niet zeggen dat hij niet wat al te gemakkelijk op basis van enkele suggestieve SMS berichten iemand wegzet als dief.

Want als de SMS berichten waterdicht bewijs, of zelfs maar een aanwijzing zouden zijn van diefstal, waarom heeft de politie de chauffeur dan niet opgepakt voor(verdenking van) diefstal?, waarschijnlijk omdat de politie op basis van deze summiere gegevens hier geen aanleiding voor zag.

Verder staat er in de uitspraak een merkwaardige zin:

Met toestemming van de politie heeft [gedaagde] de telefoon van [eiser] laten uitlezen.

Als de telefoon van de werkgever is hoeft die aan niemand toestemming te vragen om zijn eigen telefoon uit te lezen.

En als het de privé telefoon is moet de eigenaar toestemming geven, tenzij de telefoon in het kader van het onderzoek door de politie in beslag zou zijn genomen, en die geven de werkgever geen toestemming om de telefoon uit te lezen omdat zij daar zelf mans genoeg voor zijn, al met al veel onduidelijkheden lijkt mij.

Zeker is wel dat als strafrechtelijk komt vast te staan dat de chauffeur een dief is, het voor de werkgever civielrechtelijk kat in het bakkie is, zo niet dan is de werkgever nog niet aan de nieuwe aardappelen, want als de politie en het OM er geen zaak in zien, wie is de werkgever dan om je voor dief uit te maken.

Het muisje zal beslist nog een staartje krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar wat nou als, en dat staat er geschreven al vanaf 1augustus geen salaris meer betaald is?? en werknemer denkt bij zich zelf joh wat nou als ik het hele spul eens veilig avhter slot en grendel weg zet waar meneer er niet bij kan komen TOT MIJN SALARIS is betaald. dat mag ook niet maar weegt voor rechter hoop ik niet zo zwaar als diefstal.

Voor eigen rechter spelen daar houden rechters niet zo van, dat bedreigt hun bestaan.

En als je iets achter wilt houden als drukmiddel om je loon te krijgen kan dat volgens mij alleen werken als de werkgever er mee bekend is dat jij dat drukmiddel toepast, en daar is hier geen sprake van, nog afgezien van het feit dat de chauffeur dan wel heel dom bezig zou zijn, zeker als je bedenkt dat zijn maandloon maar 600 euro netto is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden