[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Truckrun en woon- werkverkeer wel of niet onder rijtijd


Gast trucker10

Recommended Posts

Gast trucker10

Dat andere landen afwijken is bekend , anders hadden we ( Nederlanders en Belgen ) niet zoveel aan de kant gestaan in Frankrijk . Bij ons op het bedrijf is het van 24:00 tot 0:00 , er zijn chauffeurs die afsluiten op de werkplaats maar toch met de kaart in de digi ( out off. zetten ) en onder niet patronaal gezag naar huis rijden .

Soms is ze teveel data verschaffen ook niet goed .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Gaan ze wel nat Daniël!!

Out of scope is bedoeld voor kleine verplaatsingen op het eigen bedrijfsterrein (wassen, laden etc.) maar niet om naar huis te rijden :nee:

Gelukkig heb ik nog nooit iets bij de hand gehad met de digi, maar waarschijnlijk als je zeg 10 km rijdt tegen een gemiddelde snelheid van 60 km/u heb je wel wat uit te leggen...

Al is het maar over de grootte van het eigen bedrijfsterrein!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Gaan ze wel nat Daniël!!

Maarten

Der is 1 inter die af en toe met de trekker naar huis rijd en als dit onder verlof of op het randje van Max uren is .

Wat doen diegene die in het weekend maar truckshows rijden ?

Je moet je chauffeurskaart in de tacho hebben , maar deze uren zijn niet voor je baas .

Ik kijk deze avond of ik nog een mail kan terugvinden , dit is destijds door een organisator van een truckrun gevraagd aan de desbetreffende controledienst in België , deze adviseerde daar ook om out of scope te rijden .

De organisator levert wel een attestje af dat je daar was en b v geen verhuis in het donkere kleur hebt gedaan .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

Ook met een truckrun moet er door de organisatie een officiële aanvraag ingediend worden. De organisatie is dan inderdaad gemachtigd om een attest af te geven aan de deelnemende voertuigen. Er mag absoluut niet onder "out of scope" gereden worden op de openbare weg. "Out of scope" is alleen bedoelt om een voertuig te verplaatsen, zonder bestuurders kaart, voor laden/lossen/wassen en dergelijke op EIGEN terrein, en dus ook niet op de openbare weg.

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat doen diegene die in het weekend maar truckshows rijden ?

Nederland mag,evenals België,eenmaal per jaar een ontheffing verlenen, op art 8 van EU 561/2006,aan chauffeurs die aan een truckrun willen deel nemen.

Echter onder voorwaarde dat er wel een minimale wekelijkse rust van 24 uur word genoten,die niet gecompenseerd hoeft te worden.

Tevens tellen de rij uren tijdens deze truckrun niet mee voor het totaal van de wekelijkse/twee wekelijkse rijtijd.

DE tekst van deze beschikking:

http://truckersgkb.nl/files/paginas/Beschikking.EG.pdf

En de bron:

Vrijstelling - Stichting Truckers Gehandicapten Konvooi Boxmeer

Der is 1 inter die af en toe met de trekker naar huis rijd en als dit onder verlof of op het randje van Max uren is .

Je moet je chauffeurskaart in de tacho hebben , maar deze uren zijn niet voor je baas .

Daniel,het maakt niet uit of die uren voor je baas zijn of niet,het gaat er in de controle om of je wel of niet gereden hebt.

Als jij je auto mag lenen van je baas om en verhuis te doen voor jezelf,familie of een vriend,ook al doe je dat gratis,moet er toch de uren op de digikaart verantwoord worden,en zal dat ook invloed hebben op je wekelijkse rust,in geval je t in je vrije weekend doet.

OF je die uren wel of niet betaald krijgt of dat het en verlof dag is is totaal irrelevant,jij rijdt dat voertuig en moet die tijd verantwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

OF je die uren wel of niet betaald krijgt of dat het en verlof dag is is totaal irrelevant,jij rijdt dat voertuig en moet die tijd verantwoorden.

Persoonlijk heb ik het nog niet hoeven te doen , chauffeurspas erin en manueel aanpassen op out of scope , ik probeer iemand zijn beschrijving op te zoeken hoe te handelen ( als ik thuis ben ) .

Daar je kaart is ingebracht staan de gegevens ( verantwoording ) toch op je kaart .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

even door de facebook gelopen en ja gevonden , saf is nu Transport en logistiek Vlaanderen ( Beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek ) .

post-15033-1394790276,8898_thumb.jpg

Foto bleek niet beschikbaar .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
even door de facebook gelopen en ja gevonden , saf is nu Transport en logistiek Vlaanderen ( Beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek ) .

[ATTACH=CONFIG]65020[/ATTACH]

Foto bleek niet beschikbaar .

Ga je hier af op wat op facebook verteld word Daniel,of heb je ook een verwijzing naar publikatie(officiele site) van het ministerie???

Volgens mij(maar wie ben ik) mag O.O.S. alleen gebruikt worden als je vrijstelling hebt volgens art 4 van EU 561/2006.

En mag de digitach alleen op O.O.S gesteld worden als er geen chauffeurskaart in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Ga je hier af op wat op facebook verteld word Daniel,of heb je ook een verwijzing naar publikatie(officiele site) van het ministerie???

Volgens mij(maar wie ben ik) mag O.O.S. alleen gebruikt worden als je vrijstelling hebt volgens art 4 van EU 561/2006.

En mag de digitach alleen op O.O.S gesteld worden als er geen chauffeurskaart in zit.

Ik moet hier uitgaan van wat op facebook stond te lezen en heb een filmpje gezien met 80 vrachtwagens waarvan de driver deze melding heeft gekregen , ik veronderstel dat SAF of TLV die een beroepsvereniging zijn het wel bij het rechte eind hebben , anders is dat vrij spijtig als ze 1 van de 80 jongens de komende weken staande houden ( de truck-run heeft vorige zaterdag plaatsgevonden )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik moet hier uitgaan van wat op facebook stond te lezen en heb een filmpje gezien met 80 vrachtwagens waarvan de driver deze melding heeft gekregen , ik veronderstel dat SAF of TLV die een beroepsvereniging zijn het wel bij het rechte eind hebben , anders is dat vrij spijtig als ze 1 van de 80 jongens de komende weken staande houden ( de truck-run heeft vorige zaterdag plaatsgevonden )

Ik vrees dat degene die dat op facebook heeft gezet t fout heeft;

Als je de beschikking van de EU commissie bekijkt:( die voor België identiek is)

http://truckersgkb.nl/files/paginas/Beschikking.EG.pdf

staat daar dat er een uitzondering word gemaakt voor het compenseren van de wekelijkse rust.Art 8,lid 6)

Nergens zie ik dat er ook een uitzondering gemaakt word op art 3,lid A tot I

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Niet uit de duim gezogen :angel:

Telt woon-werkverkeer als werktijd?

De tijd die u nodig hebt om van uw woonadres naar uw werkadres te komen (en andersom), telt niet als werktijd. Voor beroepschauffeurs telt de reis tussen huis en de standplaats niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag.

Wel werktijd onder gezag werkgever

Voert u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uit onder het gezag van uw werkgever? Dan telt de rit wel als werktijd. Een aantal voorbeelden:

  • U heeft een busje van de zaak en uw werkgever vraagt u onderweg een collega op te halen. De rit telt dan voor u als werktijd. Voor de collega(s) die u ophaalt, telt hoeft de rit niet als werktijd te tellen.
  • U moet voor langere tijd regelmatig naar hetzelfde karwei buiten de deur. Hierbij moet u eerst langs uw bedrijf of standplaats rijden. De rit van bedrijf naar het karwei (en andersom) telt dan als werktijd.
  • U heeft een kantoor aan huis (bijvoorbeeld omdat u vertegenwoordiger bent en veel door het land reist) en rijdt rechtstreeks naar uw eerste klant. De rit telt dan als werktijd.

Is het onduidelijk of een bepaalde reis onder gezag van de werkgever wordt uitgevoerd? Dan kunnen hier afspraken over worden of zijn gemaakt in de arbeidsovereenkomst of met de personeelsvertegenwoordiging.

Woon-werkverkeer telt niet voor maximale rijtijd

Voor beroepschauffeurs telt het woon-werkverkeer niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag. Dit staat in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer. Een voorbeeld:

  • U bent transportchauffeur en werkt vanuit een distributiecentrum. De reistijd tussen uw huis en het distributiecentrum telt niet mee voor de maximale dagelijkse rijtijd.

Bron : ik had het van iemand via mail doorgekregen Telt woon-werkverkeer als werktijd? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Voor beroepschauffeurs telt het woon-werkverkeer niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag. Dit staat in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer

Dan gaan ze er denk ik toch van uit dat dit zeker niet per vrachtauto gaat... in ieder geval niet met 'n voertuig waar een tachograaf in zit :nee:

Anders is helemaal het eind zoek!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

Dat lijkt mij ook Maarten. Ik heb collega's (man en vrouw, beiden chauffeur bij ons) die elke dag uit Lelystad komen. Zouden ze dit met de vrachtwagen doen, dan zou dit 2 uur extra rijtijd opleveren per dag.......

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

De mail met 2 vragen is verzonden naar de persoon die ervoor bevoegd is .

1ste vraag , gaat over het out of scope rijden bij treffens

2de vraag gaat over het woon- werkverkeer rijden en of dit bij de normale diensttijd word bijgeteld .

Als ik hierop antwoord krijg , zet ik het hier neer :ja:

post-15033-1394790297,8648_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De mail met 2 vragen is verzonden naar de persoon die ervoor bevoegd is .

1ste vraag , gaat over het out of scope rijden bij treffens

2de vraag gaat over het woon- werkverkeer rijden en of dit bij de normale diensttijd word bijgeteld .

Als ik hierop antwoord krijg , zet ik het hier neer :ja:

[ATTACH=CONFIG]65105[/ATTACH]

DE rijtijd woon/werk verkeer word geteld als je met de luxe wagen(of voertuig dat niet onder 561/2006 valt)rijdt,en als je met de luxe wagen vanuit t bedrijf naar locatie gaat is t eigenlijk geen rijtijd,maar arbeids tijd.

De rijtijd met je vrachtwagen(die onder 561/2006 valt)is gewoon de dagelijkse rijtijd,of dat woon/werk verkeer is of niet,dat maakt niet uit;rijtijd is rijtijd( 2x p week 10 uur en de rest 9 uur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
DE rijtijd woon/werk verkeer word geteld als je met de luxe wagen(of voertuig dat niet onder 561/2006 valt)rijdt,en als je met de luxe wagen vanuit t bedrijf naar locatie gaat is t eigenlijk geen rijtijd,maar arbeids tijd.

De rijtijd met je vrachtwagen(die onder 561/2006 valt)is gewoon de dagelijkse rijtijd,of dat woon/werk verkeer is of niet,dat maakt niet uit;rijtijd is rijtijd( 2x p week 10 uur en de rest 9 uur)

IK heb deze vraag nu gesteld aan de mensen die mij en U langs de baan mogen controleren , daar de SAF of nu TLV andere berichten de wereld instuurt en op deze manier ( hier bij de persoon van wie ik de info verkreeg ) 80 chauffeurs op deze wijze heeft ingelicht om Out of scope te rijden .

Er zijn overal afwijkingen van wat Europees is vastgelegd als ik antwoord krijg , lees je het , zit de SAF ( TLV ) mis dan zullen deze het ook kunnen lezen dat ze hun leden van een beroepsvereeniging de verkeerde informatie verstrekken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Ik heb antwoord gekregen en het mag NIET. .

Ook als las ik berichtjes op Facebook , dan nog door een organisator :( dat je de tacho op Out moest zetten .

Qua woon / werkverkeer is het ook duidelijk NIET .

Printscreen van de mail .ypuhuqys.jpg

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb antwoord gekregen en het mag NIET. .

Ook als las ik berichtjes op Facebook , dan nog door een organisator :( dat je de tacho op Out moest zetten .

Qua woon / werkverkeer is het ook duidelijk NIET .

Printscreen van de mail .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Dusssss;

Hier op het forum lezen hoe t in elkaar steekt,of de autoriteiten een mailtje sturen.:D:D

En van al diejen zever op facebook niks geloven.:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden