[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

verkeersregels die niet bestaan.


Gast Valkje

Recommended Posts

Onzichtbare verkeers regels naar aanleiding topic breedte markering.

Nu had ik dus laats een discussie over deze 2 regels, die men mij heeft aangeleerd.

Uitgaand verkeer heeft voorrang op inkomend verkeer en de korte bocht heeft voorrang op de lange bocht.

Dat staat wettelijk nergens beschreven, zover mijn speurneus reikt.

Ik neem een voorbeeld, als iemand een in/uitrit verlaat, is het handiger om te wachten dat deze persoon de boel heeft verlaten, daar en dan ruimte gemaakt word voor mij.

Hetzelfde zie ik veelal terug in bewegwijzering als ik een dorp nader, dat ik voorrang moet verlenen aan het uitgaande verkeer door middel van de borden.

Maar ik kan deze regel dus nergens terug vinden in de wegenverkeerswet.

Zelfde geld dus voor de korte bocht die voorrang heeft op de lange bocht.

Nu ben ik hoffelijk en wacht liever dat de andere chauffeur zich in een onmogelijke positie manouvreert, dan ikzelf.

Ligt dit nu aan mij of ben ik gewoon hoffelijk opgevoed geworden door mijn instructeur destijds ?

ik kan dus nergens deze regels dus terug vinden in de wegen verkeerswet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en de korte bocht heeft voorrang op de lange bocht.

Deze regels staan ook niet in het WVW maar in het RVV

[h=2]Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)[/h][h=3]Geldend op 02-12-2013

Artikel 18[/h]

  • 1.Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

  • 2.Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

  • 3.In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.

  • 4.Het eerste tot en met derde lid gelden niet voor bestuurders van een tram

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Omhooggaand verkeer heeft voorrang op afdalend verkeer, erg belangrijk in de bergen, ook zo'n ongeschreven regel :ja:

Volgens mij is dit in Zwitserland zelfs een geschreven regel:ja::

[TABLE=class: contenttable contenttable-1, width: 466]

[TR=class: tr-odd tr-35]

[TD=class: td-0]Schweiz[/TD]

[TD=class: td-last td-1]

Auf Bergstraßen muss erforderlichenfalls das abwärtsfahrende Kfz anhalten (Postbusse haben immer Vorrang auf gekennzeichneten Berg-Poststraßen)

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Bron:Besondere Verkehrsregeln im Ausland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij is dit in Zwitserland zelfs een geschreven regel:ja::

[TABLE=class: contenttable contenttable-1, width: 466]

[TR=class: tr-odd tr-35]

[TD=class: td-0]Schweiz[/TD]

[TD=class: td-last td-1]

Auf Bergstraßen muss erforderlichenfalls das abwärtsfahrende Kfz anhalten (Postbusse haben immer Vorrang auf gekennzeichneten Berg-Poststraßen)[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Bron:Besondere Verkehrsregeln im Ausland

Oostenrijk, Italië, Frankrijk, GB en Spanje staat het ook in de wetgeving. Ook is het zo dat het in Oostenrijk bij de diverse bergpassen ook nog eens dmv borden wordt aangegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

Je vergeet nog 1 van de grootste ergernissen............ Het onnodig (meestal met lagere snelheid, dan de maximum snelheid) links blijven rijden

O nee, deze telt niet mee. Daar is de wet heel duidelijk over, je bent wettelijk verplicht om zo veel mogelijk op de rechtse baan te rijden (alleen heeft iedereen er tegenwoordig schijt aan) zelfs collega's blijven steeds vaker op de 2e baan "hangen"......

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden