[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onderbreking nachtrust na calamiteiten, wat te doen?


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Afgelopen avond ging ik via de RN20 richting Orleans, toen ik en de rest van het vrachtverkeer door de gendarme om 21.45 aan de kant werd gezet n.a.v. een gehele wegversperring door een zeer zwaar ongeval met een vrachtwagen bij Etampes. Met nog 45 minuten diensttijd (begonnen om 07.31) even in de afwachtende houding gezeten, totdat we met z'n allen naar de uiterst rechterkant werden gedirigeerd en ons te kennen werd gegeven dat het onbekend was hoe lang dit zou gaan duren, mogelijk tot deze ochtend, in ieders geval enkele uren, tot na middernacht. De personenauto's werden in tegengestelde richting van de autobaan afgedirigeerd.

Ik heb om exact 22.31 einde dienst F ingevoerd, waarmee ik aan mijn dagelijkse rust begon en exact op de minuut af mijn 15 diensturen af kon ronden.

Deze foto's zijn van direct na de blokkering, even later stond ik 50 meter verderop mooi geparkeerd rechts van een invoegstrook naar de RN20, en verwachtte dat ik hier mijn 9 uur kon maken.

post-2002-1394790490,1033_thumb.jpg

Echter....om 01:50 werd ik wakker gemaakt en gesommeerd door de politie om verderop een parkeerplek te zoeken en diende hier dus gehoor aan te geven.

Zij weigerden op hun beurt om een stempeltje of naam op het printje te zetten, ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek.

Ik ben 8 minuten verder gereden op zoek naar de eerste beste parkeergelegenheid en ben uiteindelijk op een parkeerstrook verder gegaan met mijn dagelijkse rust.

Nu heb ik 2 x een print gemaakt, 1 x van die verplaatsing na 45 minuten, en 1 x van de 8 minuten die ik heb gereden na ruim 3 uur rust.

Ik heb het in handen gegeven van het opperhoofd en moet nu dus alsnog 9 uur maken na die onderbreking tot 01.58, wat wil zeggen dat ik pas om 11.00 kan gaan rijden. Hoe dan ook, ik zit nu zowiezo met een fout op mijn pas, wel 9 uur onafgebroken dagelijkse rust.

Hoe had dit opgelost moeten worden, had 3 uur rust -8 minuten rijtijd -6 uur rust volstaan met 2 x print, of is dit de enige oplossing, opnieuw 9 uur dagelijkse rust maken?

Heeft iemand ervaringen met dit soort situaties?

post-2002-1394790489,4415_thumb.jpg

post-2002-1394790488,7184_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Dat je een print gemaakt heb is in ieder geval goed, zet zelf op de achterkant de precieze locatie en waarom die onderbreking is,

bv; >rust onderbroken door wegversperring door ongeval< liefst >>reste interrompeu par un barrage routier par accident<< met de exacte locatie erbij omdat dat achteraf op waarheid na te vragen is door de gendarmerie.

Heb je 4uur of langer stil gestaan en dan enkele kilometers verder strant op een parking kan je volstaan met 8 uur aaneensluitende rust, was het minder dan 4uur dan moeten dat er alsnog 9uur zijn.

Op die manier ga je normaal gesproken vrij-uit omdat dit een geval is van >temps exceptionel<

Dat je door die zooi een ½ dag aan tijd ziet verdampen is een feit en meestal is het in de praktijk zo: rijden en optijd lossen die troep no matter what!!

Dan is het wel belangrijk dat jij jezelf goed indekt mocht dat wel tot een bekeuring komen want die zijn smerig dúúr!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk dat met een magneet dit geen probleem was geweest :angel:

Dan maak je het "probleem" alleen nog groter!

Zeker bij de nieuwe tacho's, gebruik van magneet is zichtbaar bij het uitlezen!!

Bij de aller eerste digi-tacho's kom je er nog wel mee weg maar bij de nieuwe kansloos!

Bij de eerste digi-tacho kon je een ongeldige bankpas van ABN gebruiken als kaart, een versie later niet meer, de tacho's worden steeds beter beveiligd tegen fraude.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Ik denk dat met een magneet dit geen probleem was geweest :angel:

John, aangezien een magneet verboden is, graag een normaal antwoord, of koppie dicht ja. Er werd door Pierre een serieuze vraag gesteld, dan verwachten we ook serieuze antwoorden.......

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pierre het blijft tobben met die apparaten:ja:

Ik heb me wijs laten maken op de cursus digitale tacho ( tja ik snap er nog geen hout van ) dat wanneer wij met een vracht jonge hennen onderweg zijn, en het is normaal binnen 4 en een half uur te doen van de ene boer naar de andere boer, maar door vertraging word het 5 uur rijden dat we dit rustig kunnen doen:angel:

Dit mag b.v als het warm weer is, en de dieren zouden kunnen stikken als ik 45 minuten pauze zou gaan maken.

Moet er dus ook bij vermelden dat de auto alleen ventileert door de rijwind als wij onderweg zijn.

Lange transporten worden dus ook dubbelbemand uitgevoerd, en al zitten de dieren er dan 10 uur ( rijdend ) in is er een gevaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
om 21.45 aan de kant werd gezet n.a.v. een gehele wegversperring door een zeer zwaar ongeval met een vrachtwagen bij Etampes.
Dat je een print gemaakt heb is in ieder geval goed, zet zelf op de achterkant de precieze locatie en waarom die onderbreking is,

bv; >rust onderbroken door wegversperring door ongeval< liefst >>reste interrompeu par un barrage routier par accident<< met de exacte locatie erbij omdat dat achteraf op waarheid na te vragen is door de gendarmerie.

Heb je 4uur of langer stil gestaan en dan enkele kilometers verder strant op een parking kan je volstaan met 8 uur aaneensluitende rust, was het minder dan 4uur dan moeten dat er alsnog 9uur zijn.

Op die manier ga je normaal gesproken vrij-uit omdat dit een geval is van >temps exceptionel<

Dat je door die zooi een ½ dag aan tijd ziet verdampen is een feit en meestal is het in de praktijk zo: rijden en optijd lossen die troep no matter what!!

Dan is het wel belangrijk dat jij jezelf goed indekt mocht dat wel tot een bekeuring komen want die zijn smerig dúúr!!

Het verhaal wat turbo roodkapje zegt klopt zo ongeveer wel

Maar begin wel met op je print of op je schijf te schrijven dat je je beroept op artikel 12 van EU 561/2006.

Daar is dit artikel n.l. voor.

Artikel 12

Mits de verkeersveiligheid niet in gevaar komt en teneinde een geschikte stopplaats te kunnen bereiken, mag de bestuurder afwijken van de artikelen 6 tot en met 9, voorzover zulks nodig is om de veiligheid van personen, van het voertuig of van zijn lading te waarborgen. De bestuurder moet uiterlijk bij aankomst op een geschikte stopplaats aard en reden van een dergelijke afwijking met de hand aantekenen op het registratieblad of op een afdruk van zijn controleapparaat of in het dienstrooster.

Een stempel zul je niet krijgen zoals je gemerkt hebt,maar vraag de agent tot welke brigade ze behoren,dan zijn ze altijd te traceren.

Je verhaal hoeft er niet eens in een vreemde taal op te staan,mag gewoon in t Nederlands.

Als je later bekeurt zou worden kun je hiermee voor t gerecht om je gelijk te halen,dan dient dit verhaal toch vertaald te worden

Je kunt dat wel in je beste schoolfrans erop zetten ,maar als je een week later in Engeland,Italië of Spanje aangehouden word begrijpen ze daar toch niks van.

( of je moet t vooroordeel delen dat alleen Frankrijk en België een heksen jacht maken op "Ollaanders":D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb je 4uur of langer stil gestaan en dan enkele kilometers verder strant op een parking kan je volstaan met 8 uur aaneensluitende rust, was het minder dan 4uur dan moeten dat er alsnog 9uur zijn.

Waar staat dat????? wij,als chauffeurs moeten ons houden aan EU 561/2006,en daar kan ik t nergens vinden.

Je moet altijd minimaal 9 uur stilstaan.

Alleen als je langer als 3 uur in dat ongeval hebt gestaan,en je gaat dan alsnog 9 uur aan de kant,telt deze periode als een dagelijkse rust van 11 uur (de 3+ 9 regeling)

Maar als je 8 uur pakt ben je altijd fout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Samenvattend:

Word je alsnog aangehouden, meestal zal dat dus resulteren in een boete, wat contant dient afgerekend moet worden, indien een gendarmke het niet helemaal zou begrijpen, kan je aan de hand van jouw bewijzen proberen je geld terug te vorderen..

Conform de wet heb jij gewoon dus je 11 uur gemaakt, alleen de controlerende instantie kent die wet zelf ook niet helemaal, daar wringt het hem, die ziet gewoon alleen dat jij je nachtrust hebt onderbroken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Al je aangehouden word en ze geven je een boete gewoon op de grond gaan liggen en spartelend met armen en benen gaan schreeuwen als een jonge big.

Dan is de kans dat de boete omgezet word in een dwangbuis.

Iets waar waar we sowieso in rhuis horen aangezien we ons graag gek laten maken door onwerkbare wetgeveing en onrealistische rijtijden wet.

Om nog maar te zwijgen van maffiose afspraken tussen werkgever en klant.

(Bent u niet op tijd dan.... maar bent u wel op tijd maar moet u alsnog wachten. Das jammer joh)

Verder zou ik me er niet zo druk over maken.

Dit is een gevalletje ondernemers risico dus rekening werkgever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

^^Met uw laatste regel ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor. U bent de bestuurder, en niet uw werkgever, toch??? Dit is echt alleen een gevalletje bedrijfs risico voor de chauffeur. We weten allemaal, dat procederen lang duurt, en zullen dus meestal alleen maar betalen (zeker in het buitenland)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben jij zo makkelijk ja. Jammer dat je geen vrouw bent dan.:p

procuderen kost tijd ja. Maar ik kan gewoon doorgaan met leven intussen hoor.

En kan me geen reden voorstellen waarin een rechter jou laat betalen ipv de werkgever.

ALs de boete al niet helemaal geseponeerd word.

Maar het zal toch een koude dag in de hel moeten worden wil ik zo'n boete zelf betalen.

Nu werk ik ook niet voor een werkgever waarbij ik me daar druk over hoef te maken.

En ik denk weinig nederlandse chauffeurs.

Weinig werkgevers hebben zin om ook nog eens de proces kosten te vergoeden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Ben jij zo makkelijk ja. Jammer dat je geen vrouw bent dan.:p

procuderen kost tijd ja. Maar ik kan gewoon doorgaan met leven intussen hoor.

En kan me geen reden voorstellen waarin een rechter jou laat betalen ipv de werkgever.

ALs de boete al niet helemaal geseponeerd word.

Maar het zal toch een koude dag in de hel moeten worden wil ik zo'n boete zelf betalen.

Nu werk ik ook niet voor een werkgever waarbij ik me daar druk over hoef te maken.

En ik denk weinig nederlandse chauffeurs.

Weinig werkgevers hebben zin om ook nog eens de proces kosten te vergoeden..

Ik denk dat je je daar nog wel eens héél erg in kan vergissen Harrie. Tuurlijk gaat het leven door. Maar ga jij tegen een buitenlandse bekeuring procederen, in een taal die je niet goed machtig ben in woord en schrift??? En jij denkt dus echt, dat (bijna) alle Nederlandse werkgevers die boete betalen voor hun chauffeurs???

We leven inmiddels bijna in 2014 hoor Harrie, niet meer in 2007 hoor?? Wees blij dat jij bij een goede werkgever zit, je bent van een uitstervend ras Harrie.

Nee, "puntje bij paaltje" zal de chauffeur zelf hiert voor opdraaien bij een aanhouding......:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even resumee overvlakkee.

Printje maken.

Datum tijd en locatie erop zetten.

Eventueel foto maken.

Foto maken kentekenplaat gendarmerie.

Verhaal even kort en bondig op papier zetten en verhaal aan werkgever overhandigen.

Verder niet druk maken pierre.

Bij controle laat de instantie maar contact opnemen met werkgever.

Met 4 uur en 1x 8 uur zit je veilig. Over je diensttijd kunnen ze niks zeggen.

Zoiets heet overmacht.

Dus laat de stress vsn je schouders afglijden. Niks aan het handje je hebt goed gehandeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Even resumee overvlakkee.

Printje maken.

Datum tijd en locatie erop zetten.

Eventueel foto maken.

Foto maken kentekenplaat gendarmerie.

Verhaal even kort en bondig op papier zetten en verhaal aan werkgever overhandigen.

Verder niet druk maken pierre.

Bij controle laat de instantie maar contact opnemen met werkgever.

Met 4 uur en 1x 8 uur zit je veilig. Over je diensttijd kunnen ze niks zeggen.

Zoiets heet overmacht.

Dus laat de stress vsn je schouders afglijden. Niks aan het handje je hebt goed gehandeld

mij hoor je niet zeggen, dat Pierre niet goed gehandeld zou hebben hoor. Sterker nog, ik zou het zelfde gedaan hebben. Alleen kan ik bijna geen werkgever meer, die niet zal proberen om een boete af te wentelen op zijn personeel, of er moet voor 100% duidelijk zijn, dat de chauffeur geen blaam treft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Ik ben her roerend met je eens pierre.

Anders gaat toch geen fatsoenlijk denkend mens nog op de wagen.

Oh wacht ff...:D

Kijk, je krabbelt zelf al terugLOL

Hoeveel chauffeurs hebben bekeuringen moeten betalen, die eigenlijk de werkgever zouden moeten betalen????? Ik wou dat ik van iedere bon, 1 €uro kreeg, dan kon ik vandaag nog stoppen met werken (o, shit, ik ben al vrij vandaag:angel:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu werk ik ook niet voor een werkgever waarbij ik me daar druk over hoef te maken.

En ik denk weinig nederlandse chauffeurs.

Weinig werkgevers hebben zin om ook nog eens de proces kosten te vergoeden..

Hier leg je precies de vinger op de zere plek Harrie.

Meestal kom je er met een controleur wel uit,ikke tenminste wel,als je zo n aanmerking art 12 op je schijf of uitdraai hebt moeten maken.

Tref je eens een mieren neuker(ameisen ficker heet dat in D:D) kost je dat hooguit een schikking van € 135.

want hij weet toch wel dat ie voor een rechter geen schijn van kans maakt.

En voor die € 135 gaat jou(en mijn) baasje geen "zaak"aanspannen,want dat kost een veelvoud,en dat weet die mierenneuker ook.

Dus baasje koert niet en neemt zijn verlies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden