[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Overstarten met abs kabel


oliebaron

Recommended Posts

  • Forumlid
Bullshit

Wat is bullshit? Ik volg deze oneliner even niet...

wat een gedoe allemaal met abs kabels, verlengsnoeren en wat niet meer.

is er dan niemand meer die een setje startkabels van een tientje standaard in de wagen heeft liggen bij de krik en de gereedschapsset?

god oh god wat een armoe zeg, vroeger had bijna iedereen een setje bij zich!

en een chauffeur die niet eens weet hoe hij een wagen moet overstarten die kan beter thuis blijven, das veiliger voor iedereen!

Alsof je met een kabel van een tientje kan overstarten bij een platte accu? lukt je nog niet eens met een personenauto met zo'n dun ding...hij wordt wel lekker warm dan die kabel, dat wel

En dat overstarten van ene vrachtwagen is soms nog knap lastig, zeker als je 's ochtends in het donker een paar kabels op een auto moet frunniken waarbij je ook nog goed moet opletten hoe die 2 lege accus naar elkaar doorgekopppeld zijn...anders kan je wel eens leuk vuurwerk krijgen in het donker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70

Jongens dat Lientje dat niet snapt is heel begrijpelijk , die van mij zou de startkabels aan de uitlaat doen die weet dat ook echt niet.

Ze moeten het eerst een keer gedaan hebben en dan snappen ze het misschien en dan zou Lientje ook denken ; oh is dat alles?

Ook ik heb zelf kabels bij me, vorige week nog wou mij koeler niet opstarten, even de kabels erop en hoppa hij loopt weer.

Kost even waty werk in mijn geval dan omdat de accu"s van de koeler onder de cabine zitten maar ik red mezelf.

Ik had ook de monteur kunnen bellen...

We kunnen al zo weinig zelf meer, als we dit ook nog niet meer kunnen?

Ook ik had dat van die abs stekker trouwens nog nooit gehoord!

Ben ik nu dan ook "dom"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ook ik had dat van die abs stekker trouwens nog nooit gehoord!

Ben ik nu dan ook "dom"?

IK ook niet Johannes,maar ik ben nog jong en dom hé.:D:D

Maar.......hoe zou iemand met een bakwagentje t doen,dat overstarten,als er helemaal geen aanhangerkoppeliong ,lucht ,licht en ABS aansluitingen opzitten???????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
IK ook niet Johannes,maar ik ben nog jong en dom hé.:D:D

Maar.......hoe zou iemand met een bakwagentje t doen,dat overstarten,als er helemaal geen aanhangerkoppeliong ,lucht ,licht en ABS aansluitingen opzitten???????

Heb het eens gehad eind jaren 70, toen heeft een monteur die daar aanwezig was er even zijn golfje voorgezet en de vrachtwagen aangetrokken.

ABS kende men toen nog niet.

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Golfje heeft toen zeker nog een paar uur staan stinken???????

Zou dat zelf nooit doen met m`n eigen auto:nee:

Nee hoor, vrachtauto liep meteen en het was inderdaad een auto van de zaak.

Overigens hebben we er ooit een aangeduwd (2 personen) wat ook zonder problemen ging.

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je alleen de polen van een accu gebruikt dan kan dat volgens mij best met een luxe wagen. Accu,s van trucks zijn ook 12 volt. Maar doordat ze in serie geschakeld zijn word dat 24 volt.

klopt , heb ik al vaker gedaan

vaak is er maar 1 accu slecht , zelden beiden

als je weet welke slecht is koppel je daar de "luxe" accu aan

laat de bestuurder van die "luxe" ook gas geven tijdens het starten ; 1500 toeren of zo

dan helpt de dynamo mee , en krijgt de accu het minder hard te verduren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus, trekkers naast elkaar, ABS-kabel van de ene lege trekker naar de andere lopende trekker trekken, aansluiten, 10 minuten wachten, loskoppelen en starten? En dan slijt/smelt/klapt/explodeert er niets???

Dat vertellen ze niet in de techniek-cursus voor het groot rijbewijs...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wist ik ook niet van die ABS-kabel. Nooit aan gedacht eigenlijk.

Heb in het verleden ook weleens staan tobben.

Ooit in een ver verleden toen er nog bijna geen ABS-kabels bestonden, stond een collega van me zonder stroom. En we hadden beiden geen startkabels bij ons. Dus probleem!

Stopt er een Rus, die had alleen een dun los draadje.

Dat ging hem niet worden, dachten wij. Maar hij grijnsde eens, deed het draadje tussen de twee plus-polen en pakte z'n krikstang en duwde die tegen beide velgen van de voorwielen om massa te maken.

En voila! Hij startte:(.

Heb tegenwoordig altijd een paar dikke startkabels bij me. Maak er gemiddeld twee keer per jaar wel iemand blij mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maakt toch niet uit, Rob?

Als je de kabels maar goed aansluit, kun je net zo goed de 'tweede' pakken. Want spanning is relatief. Het is namelijk een spanningsverschil wat je nodig hebt en geen absolute spanning ten opzichte van 0.

Als je de tweede neemt, is het spanningsverschil 24V-12V=12V dus hetzelfde als bij de eerste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is trouwens natuurkunde en als er geen spanningsverschil tussen de twee pluspolen zou zitten heeft die tweede geen nut behalve het amperage verhogen en zou je dus géén 24 volt krijgen (ook geen 12 want een accu bestaat uit een aantal in serie geschakelde cellen)

Als je een ouderwetse accu hebt, waar je de verschillende cellen met verbindingen kunt zien zou je ook 12v tussen cellen van de twee accu's kunnen zetten.

Het maakt niet uit waar je de spanning meet, eerste of tweede accu het gaat om het spanningsverschil tussen in serie geschakelde cellen.

Als je zeker wilt zijn om met een 12 je 24v systeem de accu's op te laden zou je ook de kabel tussen de accu's los kunnen halen en ze om de beurt opladen (of de accu's eerst parallel te schakelen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Precies Steenhaas!

Moet ik nou speciaal voor jou, Rob, een multimeter gaan regelen omdat jij vroeger op school niet op zat te letten:confused:.

Nee Rob...

Ik heb helemaal geen tijd om de kronkels in jouw bovenkamer te ontwarren als kleine zelfstandige, dat weet jij toch wel;)?

Laat ik het nog een keer proberen dan:

Spanningsverschil is relatief. Het gaat erom ten opzichte waarvan je meet.

Dus je hebt gelijk als je zegt dat beide accu's een spanning geven van 12V tussen hun + en -pool. Maar de eerste geeft een spanningsverschil van 12V ten opzichte van de massa (het chassis) en de tweede doet daar nog 12V bij, en maakt er dus 24V van tussen zijn +pool en het chassis.

Maar er zijn vast sites over natuurkunde waar ze dit beter uit kunnen leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met de ABS kabel wist ik ook niet, maar in ieder geval vind ik het toch vaak facinerend (denk dat JP dat kan beamen) dat de meeste MOE landers wel verrekte rap zijn met wielen wisselen, dingetjes repareren, inventief zijn enz..... zoals ik hun soms bezig zie met krikken en hout of hout onder de as en luchtvering laten zakken (geen krik nodig) enz kunnen toch een heel aantal van die mannen wel wat.....

wij moesten bij mijn vorige baas ook altijd zelf wielen wisselen bij een klapper ofzo...en moet zeggen ben blij dat ik het daar geleerd heb, want de krik is altijd te kort....moeren zitten altijd vast....en heb er verdommes veel bij geleerd van een oude chauffeur daar...nix een reservewiel voor de trekas en een voor de supersingels van de oplegger gewoon alleen een smalle mee en die er eventueel andersom opzetten bij de oplegger enz....heb nu ook zon (poolse) krachtvermeerderaar gekocht....gebruikt t nooit maar wel verrekte handig als je m eens nodig hebt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden