[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagens botsen op Letschertweg Dongen, man gewond


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

DONGEN - Op de kruising van de Burgemeester Letschertweg en de Vierbundersweg in Dongen is vrijdagochtend rond 5.30 uur een vrachtwagenchauffeur gewond geraakt. Hij was met zijn wagen betrokken bij een ongeval met een andere vrachtwagen.

De man is met spoed naar een ziekenhuis in Tilburg vervoerd. Over zijn toestand is nog niets bekend.

De vrachtwagen, komend vanaf de richting Tilburg, kon op de kruising een vrachtwagen, komend vanuit Dongen, niet meer ontwijken. De politie sloot de kruising af voor al het verkeer en deed onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. Mogelijk is een van de bestuurders door het rode verkeerslicht gereden. Ook is een blaasproef afgenomen bij de chauffeurs, waarvan de uitslag nog niet vaststaat.

bron en foto: Vrachtwagens botsen op Letschertweg Dongen, man gewond

Hier kon men op wachten natuurlijk.

Dit is niet het eerste -en zeker niet het laatste -ongeval met vrachtwagens op deze Noord-Oost tangent in Tilburg. Al vele ongevallen -waaronder verschillende met dodelijke afloop- hebben plaatsgehad over de gehele lengte van deze nieuwe rondweg, zie de diverse topics elders op dit forum. Onschuldige fietsers die vol geschept werden op een met verkeerslichten beveiligde kruising, ongevallen met vrachtwagens, auto's in de sloot of op een verkeerspaal, van één flink ongeval ben ik zelf nog getuige geweest.

Mij verbaasd het steeds weer dat het er niet nog meer zijn als ik bijna dagelijks zie hoe ook dikwijls het vrachtverkeer de rode stoplichten bewust negeert door nog effe gas bij te geven, vooral op de kruising met de Stokhasseltlaan, waar het een stukje naar beneden gaat.

De maximum snelheid is overal 80 km/h, echter daar lijkt -ondanks de dagelijkse radar -en visdeosurveillance bijna niemand boodschap aan te hebben, 90 km/h met de vrachtwagen is de norm.

Rood licht op de kruispunten zegt daar net zo weinig, stoppen word natuurlijk ook moeilijk als je met 90km/h op een stoplicht afdendert waar 70km/h is toegestaan.

Los van het feit of dit een rol heeft gespeeld in dit ongeval voorspel ik dat er nog velen zullen volgen.

Het is -ondanks al die ongevallen op vooral de kruispunten- voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat men hier nog niet geïnvesteerd heeft in flitspalen bij de kruispunten. De Burgemeester Bechtweg en Burgemeester Letschertweg staan bekend als één van de gevaarlijkste provinciale wegen van Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kom er ook dagelijks over, en wat betreft een racebaan, klopt aardig, en wat betreft de stoplichten ( dat zijn het ) betrap ik mezelf er ook wel eens op dat na het 6e orange/rood licht ik ook nog even wat gas erop gooi , wordt er niet vrolijk van om telkens 48T opnieuw aan te zwengelen met een CF 310 handgeschakeld, klopt niet ,is pure frustratie.

Een groene zone zou niet verkeerd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Datzelfde heb ik als ik 'smorgens van Veghel naar Den-Bosch rij.Lekker zwaar geladen met bier,fris,zout,suiker,water,choco,melk,fristi etc etc zit je toch al vlug net iets over de 60 ton :angel:.En dan de verkeerslichten die wel/niet op groen springen,altijd vervelend maar toch maar even afremmen want je weet het nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naar wat ik begrepen heb stond of reed de Belgische vrachtwagen op of de rechter rijstrook of de strook voor rechtsaf de Uiterste Stuiver op te gaan. De bakwagen reed op één van de twee rijstroken voor rechtdoor. De Belg wilde keren door hem even rond te gooien en het was voor mijn collega niet meer te mogelijk op tijd te remmen. Dus één van de twee chauffeurs heeft behoorlijk lopen slapen...

Onderzoek zal uitwijzen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik kom er ook dagelijks over, en wat betreft een racebaan, klopt aardig, en wat betreft de stoplichten ( dat zijn het ) betrap ik mezelf er ook wel eens op dat na het 6e orange/rood licht ik ook nog even wat gas erop gooi , wordt er niet vrolijk van om telkens 48T opnieuw aan te zwengelen met een CF 310 handgeschakeld, klopt niet ,is pure frustratie.

Een groene zone zou niet verkeerd zijn.

Klopt helemaal. Vind de verkeerslichten over de gehele Noord-Oost tangent echt belabberd afgesteld. Of je nou met een Fiat Panda over de doorgaande weg rijd of met een vrachtauto met een treingewicht van 45ton.. als er ook maar één voertuig van een zijweg afkomt en de sensoren triggert schiet meteen het verkeerslicht op oranje en vervolgens rood. Wat dat betreft is investeren in een groene golf systeem of een vrachtwagen detectie systeem echt geen slecht idee voor die weg. Hoeveel brandstof daar wel niet verspeelt word.

Voor een klant regio Baarle-Nassau doen wij ook weleens opslag in Tilburg, dan laden we in Baarle en lossen we het in Tilburg. Gaat over best redelijke gewichten, vrachten van 28ton geen uitzondering (en dat is vrij zwaar voor een auto met 310pk). Kom dan over het nieuwe gedeelte en zit me dan ook gewoon serieus aan die achterlijke verkeerslichten te irriteren die werken onder het motto "wie het eerst komt wie het eerst maalt".. Echt logisch dat een vrachtauto met een gewicht van 45ton moet stoppen voor één personenauto vanaf een zijweg. Blegh. En voordat ik weer 80 rijd zie ik het verkeerslicht voor me op groen staan wat vrijwel zeker wil zeggen dat ik weer kan gaan uitrollen/remmen, voor de tijd dat ik er ben komt er vast al wel weer iemand uit de zijweg.

Verder vind ik de ontruimingstijd op die kruispunten ook allemaal VEEL te krap. Hoe vaak ik al wel niet heb gehad dat ik vanuit Dongen linksaf de rondweg op rijd en dat ik nog net mijn verkeerslicht op oranje zie springen. Nog voordat ik mijn bochtje linksaf heb afgemaakt zie ik rechts in mijn spiegels de auto's alweer oprijden, zo snel dat die groen krijgen. Niet erg als ze stilstaan, maar als het slecht weer is regen/nacht/mist en er komt van rechts een zwaar beladen vrachtauto of vlotte personenauto aan... geheid dat die dan boven op me knalt?! En kan ik daar dan wat aan doen? Lijkt me niet... Had gewoon groen pas na de streep werd het oranje. Die ontruimingstijden op die kruispunten op het nieuwe gedeelte rondweg zijn echt achterlijk kort. Als het 0.5 seconden is is het al lang. Beter maken ze daar 2 seconden van, is al een stuk veiliger.

Pierre over dat door rood rijden. Ik pak er wel eens eentje mee, ben ik heel eerlijk in... Als ik bijvoorbeeld in de richting van Gilze rijd en het kanaal over ga. Die eerste 2/3 kruispunten zijn heel overzichtelijk. Ik rijd 80-84 en als ik al over de pijlen bij het kruispunt rijd springt het licht op oranje. Dan kan ik 2 dingen doen. Vol in de ankers, of echt NET AAN door rood. Tsjah, dan ga ik weleens door rood... Moeten ze die stoplichten maar beter afstellen. Zal het volgende week eens tellen maar volgens mij is het ook echt van groen - oranje - rood in 3 seconden ofzo. Heel kort in ieder geval voor mijn gevoel. Maargoed....

Nog een kleine aanpassing, want ik voel het al aankomen: anticiperen! Ja natuurlijk, dat doe ik ook. Zo kom ik vrijwel niet onder de 20km/h op de rondweg omdat ik hem voor die verkeerslichten laat uitrollen. En dat het door rood rijden ook niet nodig is snap ik ook wel.. Ik zie een auto aankomen vanuit een zijweg en weet al dat het licht op oranje/rood zal gaan. Maarja... Dat is ook weer zo gaar aan die stoplichten, het ene moment krijgt de auto vanuit de zijweg echt gelijk de trigger, terwijl de andere keer het verkeer op de hoofdrijbaan juist iets langer groen houd ondanks dat er niemand over de sensoren rijd. Ik snap in ieder geval vrij weinig van die lussen daarzo hoor.

Nee, doe mij dan maar de Belgische manier van een 90-weg (of in dit geval 80 weg)... Rijd lekker 85, ziet 300meter verder een verkeerslicht op groen gaan en dan weet je gewoon al dat je die nog makkelijk gaat redden. Vind dat echt heerlijk in België hoor dat de verkeerslichten wat langer groen houden en niet zoals op die rondweg bij ons na 4 seconden groen alweer op rood gaan, omdat er iemand uit een zijweg komt. Nee... Mijn mening hoor, maar ik vind het echt slecht gesteld met de kruispunten. Verder wel een top weg, scheelt nogal wat tijd ipv allemaal dat binnendoor rijden :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De stoplichten langs de Reeshof staan inderdaad erg slecht afgesteld. Of je nu met een auto of vrachtwagen rijdt. Als er maar iemand uit de Reeshof komt vliegen de stoplichten op rood.

Maar de rotonde in Dongen richting Oosterhout daar gaat het ook vaak net goed... Of in de bocht van industrieterrein Vossenberg naar de Midden-Brabantweg. Daar gingen er ook vaak de berm in alhoewel het met de borden nu wel meevalt. Maar op het hele tangent wordt inderdaad zo wat elke dag gecontroleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
^^ Daar in tegen is het in de nacht in elke Belgische stad helemaal ruk! Daar springen de lichten op rood om de onzichtbare voetgangers te laten oversteken. :hamer:

Dat is dus een zeer veilige oplossing voor de onzichtbare mensen anders rij je zo over hun, en dan wat? Ambulance personeel kan het slachtoffer niet vinden, thuis of op de zaak gelooft niemand je.... Dus al met al een geode en veilige situatie........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Datzelfde heb ik als ik 'smorgens van Veghel naar Den-Bosch rij.Lekker zwaar geladen met bier,fris,zout,suiker,water,choco,melk,fristi etc etc zit je toch al vlug net iets over de 60 ton :angel:.En dan de verkeerslichten die wel/niet op groen springen,altijd vervelend maar toch maar even afremmen want je weet het nooit.

Maar ben je dan niet aan de zware kant

En als het mis gaat dan ben jij de klos Want je hebt geen poot om op te staan

Zo zijn er zoveel Op dat stuk zijn er bij over de 80 ton Anders maken ze geen winst

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden