[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lean and green keurmerk


Gast Valkje

Recommended Posts

Nou zat ik gisteren achter een vrachtwagen die het logo green and lean voerde.

Alleen het kenteken begon met BJ-**-**.

Beestje is 14 jaar oud, bakwagentje, euro 2 motor erin, 290 trekpaardjes.

Wat ik weet van het keurmerk is dat het gaat om Co2 reductie.

Lijkt me dus vreemd om met een euro 2 motor hieraan te kunnen voldoen, maar kan dus hier geheel fout zitten.

Daarnaast is mij ooit wijsgemaakt dat mensen met dit keurmerk zich dus aan de maximale snelheid dienen te houden, dus 80 waar 80 mag, etc.

Regelmatig word zelfs ik nog ingehaald door zo`n keurmerk.

Zijn er chauffeurs die soms zelf rondrijden met dit keurmerk ?

En die mij hier meer over kunnen vertellen ?

Krijg echt zo`n gevoel dat zo`n keurmerk in het begin uitstraling bied naar de buitenwereld, maar dat het straks gewoon een leuke sticker is voor op de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schrijft een plan van aanpak waarin je meerdere verbeteringen verwerkt om uiteindelijk binnen vijf jaar een Co2 besparing van 30% te realiseren. Hierbij richt je je op een door jou aangegeven scope, je kan bijvoorbeeld besluiten je ingehuurde transport niet mee te laten tellen omdat je vind dat je daar geen invloed op kan uitoefenen.

Als dit plan van aanpak goed is gekeurd krijg je de award en mag je het logo gebruiken. Als je je plan uitgevoerd en gehaald hebt dan krijg je een star, die zit dan in het logo verwerkt.

Momenteel zijn er een paar 100 awards uitgereikt, en enkele stars. De award dus gebruiken als een "Unique Selling Point" om je klant binnen te halen zal in de praktijk dus niet echt steekhoudend zijn.

Het bedrijf van de wagen die Valkje heeft zien rijden kan dus op meerdere wijzes het plan uitvoeren, wellicht nemen ze een transportgedeelte om een plausibele reden niet mee. Of het plan loopt tot 2016 en deze auto wordt in 2015 vervangen.

80 rijden is niet verplicht, het kan wel helpen de besparing te bereiken. Als je bijvoorbeeld aan kunt tonen dat je in je vergelijkingsjaar een bepaalde uitstoot had en nu door 80 te gaan rijden de uitstoot omlaag is gegaan. Zeggen dat je 80 gaat rijden is niet genoeg, je moet dit wel aan kunnen tonen.

Dat bedrijven die het al goed hebben gedaan uitgesloten zijn is niet waar. Het zal misschien lastiger zijn. Maar je kunt op zoveel zaken uitstoot verminderen. Als jij al compleet met euro5 rijdt maar wel oude koelmotoren gebruikt dan kun je besluiten je op je koelmotoren te richten, dit neem je dan op in je scope. Uitstoot verminderen is ook niet iets wat je op een gegeven moment hebt gedaan en afsluit. Er zullen altijd zaken blijven die verbeterd kunnen worden.

Ik ben het met je eens dat je geloofwaardigheid omlaag gaat op het moment dat je zo'n sticker op een 14 jaar oude wagen plakt. Zo is er een transportbedrijf in Ammerzoden wat ook nog met een vooroorlogs Dafje rijdt of reed en regelmatig in het nieuws komt vanwege energie besparende maatregelen. De eigenaar heeft daarnaast een Amerikaanse truck geïmporteerd. Strookt het één dan nog wel met het andere?

Ik vind het een goede kapstok om duurzaamheid, uitstoot en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aan op te hangen. Het leuke is namelijk ook dat bedrijven getriggerd worden om over deze zaken na te denken. Bedrijven gaan bijvoorbeeld actief toezien op de bandenspanning, wat resulteert in een verlaging van het verbruik. Indien dit aantoonbaar omlaag gaat verdien je geld wat je eventueel weer kunt gebruiken voor andere veranderingen. Verandermaatregelen hebben dus ook alleen zin als er een financieel voordeel aan hangt.

Het zijn allemaal kleine aandachtspunten, maar in een markt waar marges klein zijn of onder nul liggen kan dit net het verschil tussen winst en verlies, bestaansrecht of geen bestaansrecht zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lean and green kan ook behaald worden op aspecten als LZV's en intermodaal vervoer dacht ik. Het gaat om de totale bedrijfsvoering, dus dat er dan enkele oude auto's rond rijden met Lean and Green kan zijn, maar de totale bedrijfsvoering zou sprake moeten zijn van die 20 procent co-2 reductie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lean and green kan ook behaald worden op aspecten als LZV's en intermodaal vervoer dacht ik. Het gaat om de totale bedrijfsvoering, dus dat er dan enkele oude auto's rond rijden met Lean and Green kan zijn, maar de totale bedrijfsvoering zou sprake moeten zijn van die 20 procent co-2 reductie.

Boven jou bericht schrijf ik juist dat je, je eigen scope kan aangeven, je kan dus bepaalde delen uitsluitend. Het gaat dus juist niet om je totale bedrijfsvoering. LZV's zijn inderdaad ook een mogelijkheid tot besparing. Als jij hetzelfde aanbod vracht vervoert met minder brandstofverbruik dan creeer je daar dus een co-2 reductie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de heldere uitleg, maar ik krijg nu wel zo' n gevoel erbij, dat je dus door je eigen scope toe te passen binnen je bedrijf hetzelfde klinkt als het kopen van schone lucht elders, om hier meer Co2 te kunnen uitstoten.

Dat gebeurd nu al, algemeen bekend gegeven.

Dus 1 deel van de firma is dan groen bezig maar het deel wat je er niet bij betrekt kan dus eigenlijk de boel blijven vervuilen.

Corrigeer me gerust als ik hier foutief zit of een verkeerde conclusie uit trek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Uiteindelijk zullen alle delen wel aangepakt moeten worden denk ik, omdat er op bepaalde gebieden dan niet veel meer te halen valt. Het is denk ik niet dat je ze uitsluit van deelname, maar dat de dingen waar je je op "focust" genoeg zijn voor de reductie van CO 2 percentage voor het hele bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corrigeer me gerust als ik hier foutief zit of een verkeerde conclusie uit trek.

Je zegt het goed, je slechte eigenschappen hoef je niet beet te pakken, in de praktijk zul je echter zien dat bedrijven langzaamaan elk bedrijfsonderdeel onder de loep zal nemen, zoals Holland eigenlijk aangeeft. Dit wordt echter niet verplicht gesteld vanuit lean and green.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar dan vind ik dit een beetje een onzin logo, daar door de wetgever al word bepaald om bijvoorbeeld met milieu bewuste auto`s het centrum te bevoorraden.

Fabrikanten van vrachtwagens worden vanuit de EU al opgedragen om vrachtwagens schoner te maken.

Nu moet ik mezelf wel corrigeren, aangezien het eurovignet wat betreft milieu classificatie al telt vanaf de euro 2 norm.

Dus euro 2 word volgens de norm van het eurovignet hetzelfde beschouwd als een euro 6.

Dan spreekt het Logo Lean and Green zich dus wel erg tegen met het eurovignet.

Is dit weer een typisch een Nederlands flauwekul logo dan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de heldere uitleg, maar ik krijg nu wel zo' n gevoel erbij, dat je dus door je eigen scope toe te passen binnen je bedrijf hetzelfde klinkt als het kopen van schone lucht elders, om hier meer Co2 te kunnen uitstoten.

Dat gebeurd nu al, algemeen bekend gegeven.

Dus 1 deel van de firma is dan groen bezig maar het deel wat je er niet bij betrekt kan dus eigenlijk de boel blijven vervuilen.

Corrigeer me gerust als ik hier foutief zit of een verkeerde conclusie uit trek.

Was afgelopen week in D. iets van op de zender, schijnt in een mega dip te zitten (schone lucht kopen :confused:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was afgelopen week in D. iets van op de zender, schijnt in een mega dip te zitten (schone lucht kopen :confused:)

Is de normaalste zaak van de wereld hoor, handel in schone lucht, hieronder dus een beetje tekst en uitleg hierover.

>>> KLIK <<<

Trouwens ik lees net dit artikel over onze zuiderburen die 3 dagen geleden even 20 miljoen ton aan schone lucht hebben ingekocht.

Hier staat dus zeer helder in hoe het in zijn werk gaat.

>>> KLIK <<<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weer wat geleerd.

Ik vroeg mij al af waarom bedrijven hun chauffeurs de cursus zuinig rijden laten volgen en daarna weer verlangen dat je als chauffeur even doortrapt.

Het gaat dus om de intentie die je als bedrijf zegt te hebben, de praktijk is verder niet belangrijk.

Als het op papier maar klopt kun je die mooie certificaten aanvragen,staat mooi op je briefpapier en op de website.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

Of ze doen het om weer meer te gaan verdienen. Bepaalde "logistieke bedrijven", transport is nog maar een klein onderdeel, hebben tegenwoordig ook een heel marketing team. Het is niet alleen maar transport van A naar B voor ze voor een scherpe prijs.

In mijn ogen zijn er twee soorten transportbedrijven, de prijsduikers / kale bedrijven die en scherpe prijs willen neerzetten. En de bedrijven die investeren in marketing en door hun extra diensten een iets betere prijs willen proberen te vragen.

Tja en dan heb je nog een derde categorie, de bedrijven die er tussen in blijven hangen en die vallen in mijn ogen vaak om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat dus om de intentie die je als bedrijf zegt te hebben, de praktijk is verder niet belangrijk.

Jawel, want je moet je plan van aanpak binnen vijf jaar halen, doe je dat niet dan mag je het logo niet meer gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na aanleiding van de post van Holland, vraag ik mij dit af ?

Wat zijn de onkosten die een bedrijf moet maken om dit Logo te krijgen ?

Ik vind dit persoonlijk geen keurmerk, daar de vrachtwagen fabrikant al gesommeerd word om aan de emissie eisen te voldoen.

Dat houd dus voor mij in, in combinatie met de eerdere tekst en uitleg, als je al in de pen hebt zitten dat jij een deel van je wagenpark gaat vernieuwen, je al in principe gaat voldoen aan deze eisen wat dit logo vraagt.

( kort door de bocht, vat het even samen, corrigeer me gerust )

Marketing, wat zijn daar de onkosten van ?

Ik bedoel: als er ineens 100 bedrijven dit Logo voeren, dan onderscheid jij je dus niet meer van de rest.

Als voorbeeld neem ik dus het motto wat veel bedrijven gebruiken:

Onze chauffeurs zijn goed gekwalificeerd.

Lees de discussie over de code 95, haha, dat is ook wettelijk bepaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij ergens tussen de 1500 en 2000 euro per jaar.

Ik zou me er in moeten verdiepen, maar volgens mij kom je er niet als je euro 5 inruilt voor euro 6. Dan is de besparing te klein. Daarbij moet je ook meenemen dat Nederlandse transportbedrijven een redelijk nieuw wagenpark hebben, ivm stadseisen ed.

Maar ik ben het met je eens dat het geen marketing tool is, er zijn zoveel bedrijven die hem hebben, dat de toegevoegde waarde hem daar niet meer in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Administrators

........

Daarnaast is mij ooit wijsgemaakt dat mensen met dit keurmerk zich dus aan de maximale snelheid dienen te houden, dus 80 waar 80 mag, etc.

Regelmatig word zelfs ik nog ingehaald door zo`n keurmerk.

.......

Krijg echt zo`n gevoel dat zo`n keurmerk in het begin uitstraling bied naar de buitenwereld, maar dat het straks gewoon een leuke sticker is voor op de auto.

 

Dan zou ik maar eens wat gas bijgeven als ik jouw was, dan rij je te zacht! LOL

 

Wat dat keurmerk betreft: Ik krijg er hetzelfde gevoel bij als dat ISO 9002 gedoe.

Eerst hebben een paar bedrijven, die er echt wat aan doen, een keurmerk en later zie je de meest exotische rijders met zo'n logo op de kar...

Wassen neus die ook nog eens klauwen met geld kost, geld dat de sector wel anders kan besteden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

Vroeger noemde ze dat gewoon de baas die de het meeste geld op zijn rekening bijschreef.... :D

Nu noemen ze dat met een duur woord...CEO....is engels.  Chief Executive Officer.

 

Loodsbaas heet nu floormanager...

 

Ikzelf als chauffeur heet nu, de heen en weer manager.... :D

 

Durf te wedden om kosten te besparen dat de CEO zijn auto aan een gratis paal hangt om hem op te laden.... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden